Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Vervangen elastiek "railpoets-wagon"

Gestart door RoelofS vrijdag 30 maart 2012, 21:23:55

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Vervangen elastiek "railpoets-wagon"
Hallo,

ik heb ooit op een beurs een wagonnetje gekocht dat dient om de rails schoon te houden. Ik kan geen merk vinden; alleen "made in Germany" ...
Het is een witte, 2-assige goederenwagon met daarop een "Jagermeister" reclame; ik dacht dat ik deze wagon wel eens meer gezien had; het lijkt een fabrieks-serie-model.
Om deze wagon ook voor 3-rail geschikt te maken, loopt er van de ene naar de andere as
een koperen strip, ter plaatse van de middenrail.
  De wagon lijkt voornamelijk bedoeld om de twee spoorstaven te poetsen: in het midden zit onder de wagon een horizontale ronde schijf met vilt die door een veer op de spoorstaven gedrukt wordt. Bovendien, en hier komt mijn probleem, tijdens het rijden moet deze schijf gaan draaien.
Echter, het elastiekje ( de elastiekjes ?) dat hiervoor moet zorgen, was kapot.
Mijn wagon rijdt nu wel; maar de schijf draait niet.
  Het aanbrengen van een nieuw elastiekje, zonder voorbeeld, is een klus die mij veel moeilijker valt dan ik vermoedde....
  Er zijn, zowel op (de as van) de draaiende schijf, alsook op ieder van de twee assen van de wagon, twee gleuven waar het elastiek in/langs lijkt te moeten lopen.
Ik krijg echter niet verzonnen hoe dat zou moeten.
Heeft iemand zo'n wagon, en kan die mij verder helpen ?
Of is er iemand die dit zo'n uitdagende 3D-puzzle vind dat hij dit oplost ?
  Alle hulp is welkom...
m.vr.gr.

RoelofS
Re:Vervangen elastiek "railpoets-wagon"
Hoi RoelofS

Natuurlijk wil iedereen je helpen, maar dan zou een foto je erg helpen :D

Als je hier met een foto aankomt zijn er altijd wel leden die dit meteen kunnen benoemen ;)
Re:Vervangen elastiek "railpoets-wagon"
Lid sinds: 2007

Ik ben 3 railer zonder pukkels

offline
Re:Vervangen elastiek "railpoets-wagon"
Hallo Roelofs, je kan het elastiek aan weerskanten om de asjes in de gleuven doen. zo dat het elastiek op de schoonmaak schijf licht.
Dan gekruist het elastiek over de schijf op het gleufje leggen wat boven de schijf zit.


                                                                                                  Arie
Re:Vervangen elastiek "railpoets-wagon"
Roelof,

Ik denk dat het ding an Herkat is en dat ik er ook ergens één heb liggen. Als ik me goed herinner zit het elastiekje in een dubbele 8 om het asje en de poetsschijf.

Walter
Re:Vervangen elastiek "railpoets-wagon"
Hallo,

hier nog een foto-bijlage. Ik kan helaas uit de tot nu toe gegeven tips niet opmaken hoe het echt moet; ik besef ook wel dat in woorden uitleggen hoe je een 3D-probleem oplost niet eenvoudig is...

RoelofS
Re:Vervangen elastiek "railpoets-wagon"
Lid sinds: 2007

Ik ben 3 railer zonder pukkels

offline
Re:Vervangen elastiek "railpoets-wagon"
dit elastiek is te lang. Het moet strak staan, en dan links naar de rechterkant, en rechts naar de linkerkant boven de schijf



                                              Arie
Re:Vervangen elastiek "railpoets-wagon"
Beste trein/Arie,

wat je ziet op de foto is geen elastiek, maar de messing/koperen strip die middenin zit en voorkomt dat de vilten schijf op de puntkontakten blijft hangen. De strip loopt precies over de middenrail/puntkontakten.

RoelofS
Re:Vervangen elastiek "railpoets-wagon"
Lid sinds: 2007

Ik ben 3 railer zonder pukkels

offline
Re:Vervangen elastiek "railpoets-wagon"
 waar is het elastiek dan om het schoonmaak wiel te laten draaien ?


                                                                                         Arie
Re:Vervangen elastiek "railpoets-wagon"
Yep, dit is de Herkat poetswagon. Elastiek om de as, kwartslag draaien en om de v groef van het poetswiel, en dan kwartslag draaien en om de andere as. Vond het ding beroerd slecht poetsen overigens......

W
Re:Vervangen elastiek "railpoets-wagon"
Beste Wasmi,

met jouw oplossing blijven er 3 gleuven ongebruikt - een op elke as. Moeten er dan twee elastiekjes om, ieder op de aan gegeven manier ? Ik had de indruk dat er origineel maar een elastiek zat.


Beste Arie/trein : het originele elastiek was kaopt; het nieuwe zit er nog niet om omdat ik niet weet hoe dat moet, met gebruikmaking van alle daarvoor bestemd lijkende gleuven in de twee assen en de as waar het peotswiel om draait.

groeten,
RoelofS
Re:Vervangen elastiek "railpoets-wagon"
Lid sinds: 2007

Ik ben 3 railer zonder pukkels

offline
Re:Vervangen elastiek "railpoets-wagon"
Hallo Roelofs, haal eerst die koperen strip weg dan het elastiek in de gleufjes op de assen,
die zitten uit het midden en dan zoals beschreven gekruist over de schoonmaakschijf
De koperen strip hoort er niet bij, het elastiek houd de schijf op zijn plaats.

                                                                                     Arie
Re:Vervangen elastiek "railpoets-wagon"
Beste Arie,

de kopern strip hoort er wel degelijk bij; zonder die rijdt hij letterlijk voor geen meter, maar blijft hangen op de puntkontakten, zoals ik al zei.

RoelofS
Re:Vervangen elastiek "railpoets-wagon"
Lid sinds: 2007

Ik ben 3 railer zonder pukkels

offline
Re:Vervangen elastiek "railpoets-wagon"
Dan geef ik het op, ik heb een doorlopende middenrail, daar gaat het goed.

                                                                                       Arie
Re:Vervangen elastiek "railpoets-wagon"
Zeker weten dat die strip erop hoort. Zal morgen eens zoeken of ik de mijn wagon kan vinden en een plaatje maken.

W
Re:Vervangen elastiek "railpoets-wagon"
Lid sinds: 2011

GTW 2/6 Thurbo (CH)

offline
Re:Vervangen elastiek "railpoets-wagon"
Re:Vervangen elastiek "railpoets-wagon"
Hallo Thurbo,

bedankt voor deze link; het maakt veel, maar niet alles duidelijk. Ik heb inderdaad deze wagon, maar hij is bij mij anders uitgevoerd. Bij mij zijn er op elke as twee groeven voor aandrijfelastiek,anders dan bij de wagon in deze link. Bij de wagon in het plaatje is het inderdaad niet zo ingewikkeld om een elastiek aan te brengen. Maar het is moeilijk voor te stellen ( althans voor mij) hoe zo'n elastiek zou moeten lopen als het ook door die twee overgebleven groeven zou moeten lopen.
  Maar misschien is dat alleen misleiding, en zijn er alleen maar twee groeven omdat er dan altijd een aan de goede kant zit ....?

Ik heb inmiddels een elastiekje aangebracht volgens het plaatje, en het werkt wel enigszins, al draait de schijf wel langzaam
In ieder geval bedankt; hij doet nu iets!

groeten

RoelofS

Citaat van: Thurbo op zaterdag 31 maart 2012, 10:55:03
Hier staat plaatje van onderkant.
http://alte-modellbahnen.xobor.de/t11089f14-Fleischmann-und-HERKAT-Schienenreinigungswagen.html#msg140327