Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Wissels digitaliseren

Gestart door C-Brian donderdag 29 maart 2012, 15:48:04

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wissels digitaliseren
C-Brian
gast

Wissels digitaliseren
Hallo

Ik ben nogal nieuw met digitaal en ik heb echt geen idee hoe ik wissels zou moeten digitaliseren (of aansluiten)

Ik ga zaterdag naar Houten en ik hoop dat ik de nodige wissels al dan met decoder en aandrijving heb. Maar wat is nou het beste? (te veel keus!)

Ik heb dit gevonden via google, maar ik snap het nog niet helemaal..

Edit: Ik weet niet of dit het goede topic is, misschien een verwijzing?
Re:Wissels digitaliseren
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Wissels digitaliseren
Gebruik de zoekfunctie eens, of kijk eens in onze wiki. In de loop der jaren zijn hierover tig topics vol geschreven. Er zijn namelijk meerdere mogelijkheden.
Re:Wissels digitaliseren
Wat voor rails gebruik je?
Wil je de decoder in de rails inbouwen (is de duurste optie) of met apparte wissel decoders werken?
Ben je in staat de decoder zelf te solderen (in geval van LDT decoders scheelt dat 5 tot 10 euro per decoder)?
Re:Wissels digitaliseren
Hoihoi

Ik ben niet zo handig met de zoekfunctie ;)

Maar ik heb c-rail, en opzich heb ik geen probleem met de decoder naast de rails leggen. Ik kan opzich wel solderen, maar andere opties zouden fijner zijn (+ dat ik zelf nog nooit gesoldeerd heb)

Hopelijk kunnen jullie helpen
Re:Wissels digitaliseren
Voor voordelige decoders kan je ook contact opnemen me forumlid Albert Jan.... Overigens... Je kan wel solderen maar je hebt nog nooit gesoldeerd?? Hoe weet je dan dat je kan solderen?  :-) :-)
Re:Wissels digitaliseren
Hoi Wasmi

Ik ga eerst kijken op de beurs wat ik kan vinden, wat raden jullie voor aandrijving en decoder aan? servo? of eerder magnetisme?

En met "ik kan solderen" bedoel ik dat ik de middelen ervoor heb :D
Re:Wissels digitaliseren
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Wissels digitaliseren
Citaat van: C-Brian op donderdag 29 maart 2012, 16:44:55

Ik ben niet zo handig met de zoekfunctie ;)

Kom kom, je zoekterm intypen en op zoeken klikken. Neem aan dat je ook wel weet hoe google werkt ;) Klinkt meer dat je snel antwoord wilt zonder er zelf voor te zoeken ;) Dit verhaal is namelijk al 10 tallen keer beschreven.

Simpelste oplossing de marklin setjes. Aangezien daar de meeste mensen slechte ervaring mee ( Zoek maar eens op '74490' )hebben zou ik gaan voor servo's. Stuk goedkoper, en betrouwbaarder.

Maar kun je wel 'wisseldecoders' aansturen? Dit kan vanaf een Mobile station 2, 6021, CS1/2, Ecos1/2, Tams etc, maar niet met een mobile station 1 of een deltacontrol. Oftewel welke centrale gebruik jij?
Re:Wissels digitaliseren
Hoi Wijbe

Ik ga straks maar even zoeken dan ;)

En ik denk dat ik dan voor servo's ga.

Het is trouwens de bedoeling dat ik na Houten hier een Mobile station 2 heb liggen samen met een digitale set :P (Heb eventueel een marktplaats advertentie bekeken als dat niet doorgaat ;))
Re:Wissels digitaliseren
En heb je trouwens voor rijden met een Mobile station 2 bezetmelders nodig? (Heb geen schaduwstation)
Re:Wissels digitaliseren
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Wissels digitaliseren
Nog wat meer leesinfo: klik

Bezetmelders zijn alleen nodig bij automatische rijdende treinen. Daar ben jij nog niet aan toe ;)
Re:Wissels digitaliseren
Citaat van: C-Brian op donderdag 29 maart 2012, 19:45:15
En met "ik kan solderen" bedoel ik dat ik de middelen ervoor heb :D

Mocht je kiezen voor zelf solderen van decoders (bv LDT) en je woont redelijk in de buurt (of bent zelf in staat naar Breda te komen) wil ik je wel helpen met het solderen van een paar exemplaren zodat je wat ervaring op doet.
Re:Wissels digitaliseren
Hoi redskin

Helaas woon in in gelderland bij Harderwijk.
Toch bedankt voor het aanbod