Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Draaischijf zelf bouwen

Gestart door philippe_007 woensdag 28 maart 2012, 23:25:10

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Draaischijf zelf bouwen
philippe_007
gast

Draaischijf zelf bouwen
Voor een nieuw project(je) zou ik 2 draaischijven willen maken. Ik wil nl een baan maken van 2m40 lang met links en rechts een draaischijf. Dit om een Marklin Zeppelin te laten rijden. Het is gewoon een baantje om de loc te laten rijden, zonder verdere mogelijkheden.

De draaischijven zullen niet zichtbaar zijn en het stuk van 2m40 spoor zal er uitzien als een halve tunnel (iets zoals een windtunnel). Dit alles met wat lichteffecten met leds.

Ik heb al wat zitten zoeken hoe ik de schijven automatisch 180° kan doen draaien als de loc er op staat. Ik dacht om de schijf telkens 180° in wijzerzin en dan 180° in tegenwijzer zin te laten draaien.
Voor de elektrisch besturing heb ik wel al wat ideeën, maar ik ben er nog niet uit welk type motor  er best wordt gebruikt om de schijf te doen draaien. De schijf mag best snel draaien, zonder dat de loc er af valt natuurlijk en de motor mag niet teveel lawaai maken.

Iemand een idee?

Mvg,
Philippe
Re:Draaischijf zelf bouwen
Hallo  Philippe,

Citaat van: philippe_007 op woensdag 28 maart 2012, 23:25:10
Iemand een idee?
Ruitenwissermotor ?.

Mvg,
Peter
Re:Draaischijf zelf bouwen
Lid sinds: 2010

offline
Re:Draaischijf zelf bouwen
Je kan toch ook gewoon een hondenbot maken? dan heb je geen draaischijf nodig..

Gr Clint
Re:Draaischijf zelf bouwen
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Draaischijf zelf bouwen
De Railzeppelin is best wel zwaar, dus hij zal er niet zomaar van af geslingerd worden. Als je echt een heel sterke motor wilt is een rolstoelmotor erg goed (gebruiken ze ook vaak bij Robot Wars), maar misschien is dit een beetje overkill. Een ruitenwissermotor zal het trucje inderdaad wel doen, maar ik heb ook wel eens gehoord dat de motortjes voor elektrische ramen goed werken. Beide onderdelen kun je makkelijk op de sloop vinden.
Re:Draaischijf zelf bouwen
hallo
mischien bij een kringloop winkel 2 plaatenspelers kopen heb je gelijk een schijf + aandrijving.

gr.  arno