Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

wissels schakelen

Gestart door GTIBert donderdag 22 maart 2012, 19:04:06

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
wissels schakelen
Lid sinds: 2012

Ecos-2

offline
wissels schakelen
Is het mogenlijk dat ik met een MS of een schakelaar de wissels kan bedienen?
Of kan dit niet samen.
Ik dacht aan een schakeling met diodes.
Re:wissels schakelen
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:wissels schakelen
Beste Bert,

Met een MS1 kun je geen wissels schakelen

Met een MS2 kun je, met een decoder, wissels schakelen

Met een schakelaar en een geheel eigen stroomkring kun je altijd wissels schakelen

Lees voor wissels: electrische wissels.

Groet, Anne W
Re:wissels schakelen
hoe dat met een decoder zit weet ik niet, maar ik ga mijn wissels schakelen via de PC met een relais interface kaartje, en dan kan ik ook nog lekker parallel op de relais met drukknoppen werken als ik nog es "analoog" wil schakelen.
Re:wissels schakelen
de Hoeve
gast

Re:wissels schakelen
als je met relais wilt schakelen, kijk dan ook even in de wiki.
gebruik een CDU om het helemaal goed te doen.

Hessel
Re:wissels schakelen
inderdaad lijkt me interessante materie, Hessel.  De moeite waard om es te bestuderen.
Maar de wissels worden dan wel met gelijkstroom bediend, klopt toch ?
Werkt dat met M* wisselbedieningen ?  Nog nooit getest eigenlijk...
Re:wissels schakelen
de Hoeve
gast

Re:wissels schakelen
de truuk is dat je een condensator oplaadt. de stroom voor de wisselspoelen komt dan uit de condensator en niet meer uit de rijstroom.

de wisselstroom uit de M* trafo kun je eenvoudig gelijkrichten met een diode van 1 cent. de stroom wisselt dan niet meer, maar wordt in de ene richting door de diode tegengehouden. zo krijg je gelijkspanning op de condensator.

voor de apparatuur maakt het verder niet uit dat je gelijkstroom gebruikt. alleen de trein-motoren willen graag wisselstroom, maar zelfs die draaien nog met gelijkstroom als je dat wilt.
Re:wissels schakelen
Lid sinds: 2010

offline
Re:wissels schakelen
Ik heb met een MS1 al wel eens wissels aangestuurd: zie dit draadje: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=32853.0  

Met een beetje ombouw is het is ook mogelijk om op deze schakeling schakelaars te plaatsen.

Geert