Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Liliput 885 grote ombouw

Gestart door Perk donderdag 22 maart 2012, 13:40:16

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Liliput 885 grote ombouw
Goedemiddag mede spoorliefhebbers,

Al een tijdje ben ik in het bezit van een mooie set van Liliput.


Deze DC rijtuigen set van de Swiss Express stond al een tijdje op mijn lijstje om eens goed aan te pakken. Onder andere het omzetten van de wielen van DC naar AC, het installeren van een kortkoppelingsmechaniek met stroomvoerende koppelingen, preisertjes toevoegen en verlichting installeren.  Aangezien ik recentelijk een bijpassende loc van HAG heb gekocht, ben ik begonnen met deze grootschalige ombouw.

Eerst heb ik AC wielen gemonteerd van Roco, nr. 40195.


Vervolgens heb ik het rijtuig rustig uit elkaar gehaald. Hierbij is wat voorzichtigheid geboden, aangezien het geheel nogal makkelijk breekt. Het interieur verwijderen kost wat moeite, daar deze aan het onderstel en de (metalen) ballast is gelijmd.

Je kunt op de foto goed zien dat de ballast tegen het interieur aan zit gelijmd.

Vervolgens heb ik de wielstellen verwijderd en de vaste koppelingsschacht afgeslepen met een dremel.



Het afslijpen is nodig omdat ik heb besloten een kortkoppelings mechanisme van Symoba toe te gaan passen. Hier zit, middels een adapter, een NEM-schacht op.

Symoba nr. 111 http://www.symoba-schniering.de/sym-produkte.htm

Dit mechanisme lijm ik aan de binnenkant van het onderstel, omdat er aan de buitenkant te weinig ruimte is, doordat het draaistel kort op het onderstel is gemonteerd.
Hiervoor moet ik een ruimte uitfrezen in het onderstel die net iets kleiner is als het mechaniek. Hiervoor met potlood een markering uitgetekend op het onderstel.


Het frezen is middels een dremel met een proxon blad gedaan.


De positie van het kortkoppelingsmechaniek kan, doormiddel van een adapter van Symoba, exact bepaald worden. Je schuift de schacht van het mechaniek in de NEM-adapter die aan de centreerhulp vast zit. Het is misschien moeilijk te zien op de foto's, maar ik werkelijkheid is dit een makkelijke klus.




De adapter heb ik daarna met speciale PVC lijm vast gezet.
Als NEM-schacht adapter heb ik voor Symoba nr. 110 gekozen, deze is extra kort waardoor de rijtuigen mooi strak op elkaar aansluiten.
Hierin steek ik de stroomvoerende koppeling van Viessmann nr. 5048.



In de hoeken van het onderstel twee gaatjes geboord, om de draden van de koppeling doorheen te leiden.



Vervolgens heb ik preisertjes toe gevoegd.


Helaas had ik geen warm-witte LED-strips voor de binnenverlichting en waren mijn Symoba onderdelen op en dus heb ik de ombouw even stil gezet.

Als deze onderdelen binnen zijn gekomen, ga ik verder met de ombouw en doe ik daar weer uitgebreid verslag van.

Groeten Ernst
Re:Liliput 885 grote ombouw
Dennis1984
gast

Re:Liliput 885 grote ombouw
Ernst,

Na jouw topic over de interieurverlichting in de Züricher S-bahn stam ben ik van harte benieuwd wat voor moois je hier gaat produceren. Het resultaat is nog niet direct te zien, maar het wordt vast prachtig.

Is die Swiss Express set trouwens inclusief stuurstandrijtuig?

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Liliput 885 grote ombouw
Dennis bedankt voor je compliment, ik vond de S-Bahn stam ook erg geslaagd, helemaal nu de preisertjes zijn toegevoegd.
Citaat van: Dennis1984 op donderdag 22 maart 2012, 14:16:22
Is die Swiss Express set trouwens inclusief stuurstandrijtuig?
Deze set is zonder het stuurstandrijtuig, zoals de Swiss Express tot 1986 mee heeft gereden. Ik ga de eind wagon nog van een sluitsein voorzien, maar dat is voor de volgende update.