Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Koploper en vrijgave wisselstraat

Gestart door Sjabbulus woensdag 21 maart 2012, 17:57:21

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Koploper en vrijgave wisselstraat
Hallo.

Al een behoorlijke tijd rijd ik met Koploper en heb er eigenlijk geen problemen mee (op wat verkeerde instellingen van mijn kant uit na dan ;) ).

Echter, sinds een van de laatste updates (weet even niet welke build, het viel me pas afgelopen weekend op) heb ik een gekke storing.

Omdat één van m'n blokken te klein is heb ik destijds gekozen om de wisselstraat pas vrij te geven nadat er geen bezetmelding meer is bij 'n bepaalde bezetmelder. dwz, de wisselstraat komt nu pas vrij nadat de laatste as uit de bezetmeder achter de wisselstraat weg is. Dit heeft tot voor kort dus perfect gewerkt.
Echter sinds dus een van de laatste updates (weet even niet welke aangezien er de laatste tijd in korte tijd verschillende updates geweest zijn) kan ik instellen wat ik wil (heb er ook de handleiding weer een bijgenomen) maar het wissel wordt evengoed vrijgegeven zodra de trein de laatste bezetmelder bereikt van het blok. Het gevolg hiervan is dat er dan dus nog trein in de wissels staat en er dus inmiddels de nodige ongelukken gebeurd zijn omdat 'n andere trein die naar 'n ander spoor gaat zich in de stilstaande trein boort...

Alle instellingen zijn ingevoerd volgens handleiding:
Bij instellingen per database is aangevinkt dat het om gehele treindetectie gaat en zo ook bij de instellingen van de wisselstraat, hierbij ook aangegeven dat het om gehele detectie gaat.
Het heeft dan ook tot voor kort goed gewerkt.
Iemand nog ideëen?

Oh ja, Märklin baan met C-rail en CS1RL
Groet, Ralf.
Re:Koploper en vrijgave wisselstraat
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Koploper en vrijgave wisselstraat
Ralf,

Is in het 'Rijwindow - Rijgedrag' het vinkje 'Gehele detectie' gemarkeerd?

Verder even controleren bij de wisselstraat - vrijgeven de optie: 'altijd vrijgeven na bezetmelding' is gemarkeerd.
Re:Koploper en vrijgave wisselstraat
Hoi Wijbe.

Bedankt voor je snelle reactie, maar helaas dit staat inderdaad allebei aangevinkt/gemarkeerd.

Re:Koploper en vrijgave wisselstraat
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Koploper en vrijgave wisselstraat
Kun je je file hier uploaden?
Re:Koploper en vrijgave wisselstraat
Oh, dat kan wel, maar ben nu op m'n werk dus dat gaat pas vannacht worden of anders morgen.
Maar ga het natuurlijk wel proberen  8)
Re:Koploper en vrijgave wisselstraat
Zo, lekker vroeg thuis,

OK, bij deze m'n backup file:

Het gaat om wissel 28 en dan de wisselstraten van 5 => 9 en van 6  =>: 9.

Alvast bedankt.
Re:Koploper en vrijgave wisselstraat
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Koploper en vrijgave wisselstraat
Ralf,

Als de bezetmelding werkt, dan zou het goed moeten werken. Zo te zien staan de instellingen goed. Heb je de vraag al op het koploperforum gesteld?
Re:Koploper en vrijgave wisselstraat
Da's snel  :)

Mooi, het ligt tot zover niet aan mij  :o).

Nee, heb het nog niet op het koploper forum gevraagd (heb daar nog geen account) maar ga dat straks wel nog doen.

In ieder geval bedankt.

Re:Koploper en vrijgave wisselstraat
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:Koploper en vrijgave wisselstraat
Hallo Ralf,

kan mij niet voorstellen dat dit met een koploperwijziging te maken heeft, want  het staat bij jou niet default ingesteld.

Ga naar onderhouden baanontwerp, onder houden wisselstraten, en dan vrijgave wisselstraat aanklikken. Bij beide wisselstraten aan de rechter kant het vinkje bij 1.07 weghalen. Aan de Linker kant staat het wel goed.

Deze optie is geactiveerd door het volgende aan te klikken De tweede mogelijkheid is alleen zichtbaar als in onderhouden instellingen per database is aangegeven dat de optie 'wisselstraat vrijgeven na geheel gedetecteerde trein' is geactiveerd.

met vriendelijke groet,

Walter
Re:Koploper en vrijgave wisselstraat
Hoi Walter.

Het heeft tot voor kort wel altijd gewerkt, en nu dus niet meer terwijl ik niks veranderd heb.
Aan de linker kant staat dat de wisselstraat vrijgegeven wordt bij het bereiken van 'n bezetmelder maar ik wil dat de wisselstraat pas vrijgegeven wordt als 'n bezetmelder (1.07) NIET meer bezet is, en daarvoor moet ik toch echt rechts het vinkje bij 1.07 zetten.
Re:Koploper en vrijgave wisselstraat
Ik kijk even mee in je database. :)

Je wilt als ik het goed begrijp de wissels vrijgeven nadat de 1e melder vrij komt na bezet geweest te zijn. Dat is 1.07 en dus niet 1.14 (laatste). Selecteer dus 1.07 links en rechts en dan zou het moeten werken denk ik.

Gr, Ben.
Re:Koploper en vrijgave wisselstraat
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Koploper en vrijgave wisselstraat
Ralf,

Probeer het eens zonder het vinkje 'altijd vrijgeven na bezetmelding'.

Zo te zien heeft dit er iets mee te maken, staat het vinkje aan blijft de wissel geclaimt wanneer de trein eroverrijd, en vertoont de wissel een gele kleur. Doordat hij alleen geclaimt blijft wordt hij ook op de 'verkeerde' manier vrijgegeven.

Staat het vinkje uit, toont de wissel een rode kleur. Dan geeft hij aan dat hij bezet is. Kan echter niet goed controleren of hij wel goed wordt vrijgegeven in koploper.

Vanmiddag zal ik op mijn eigen baan even testen of het vinkje 'altijd vrijgeven na bezetmelding' uitmaakt.

In iedergeval, alles staat goed ingesteld zodat de wissel na een bezetmelding wordt vrijgegeven. Exact zoals op mijn baan waar het gewoon werkt.
Re:Koploper en vrijgave wisselstraat
Hoi allen.

Zonet even de verschillende opties geprobeerd die aangedragen zijn (Walter heeft ook nog via de mail iets doorgestuurd). Echter nog altijd komt het wissel vrij,
Maar, na het lezen van Wijbe's verhaal valt me bij mijn baan iets op.
Bij mij is het wissel altijd rood en niet geel, of het vinkje nou aan staat of niet... Tot voor kort was dat inderdaad geel...
Nou maar even kijken of ik erachter kan komen waardoor dat komt.
In ieder geval al hartstikke bedankt voor het meedenken tot nu toe  :D
Re:Koploper en vrijgave wisselstraat
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re:Koploper en vrijgave wisselstraat
van 6-9 geef je wissel 27 al vrij bij 1.07.
Heb jij engelse wissels met 2 aandrijvingen ? Zo zijn ze wel getekend en koploper reageerd daar op.
Re:Koploper en vrijgave wisselstraat
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Koploper en vrijgave wisselstraat
Ik kan helaas de boel niet bij mij onwerkend krijgen.

Ergens zit een fout in de database vermoed ik, maar waar? Op het eerste gezicht lijkt alles gewoon goed te staan?

Heb je trouwens de nieuwste versie gedownload?
Re:Koploper en vrijgave wisselstraat
@ Bellejt, heb het even opgezocht van het wissel, maar het wissel is toch echt getekend als wissel met één aandrijving. En dat wissel hoort vrij te komen pas NA vrijkomen van melder 1.07, dus dat dat er staat klopt ook.

@ Wijbe. Heb Build 11, volgens mij is dat de laatste... ==> inmiddels build 12 dus  ;)

OK, ergens 'n fout in de database... Iets met 'n naald en 'n hooiberg?  ;)

Re:Koploper en vrijgave wisselstraat
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re:Koploper en vrijgave wisselstraat
ff miskeken omdat je niet het enkelpootje kiest bij het zetten van je wisselstraat..Wat ik wel zie is dat je wissel 27 dus al vrij geeft op je eerste bezetmelder.Volgens je database kom je uit 5 of 6 eerst 1.07 en pas later 1.14 tegen.Hoe zijn je blokken opgedeelt ? In 2 of 3 delen enzovoort.

PS: ik gebruik nergens vrijgave na bezetmelding.Alles komt gewoon vrij op de laatste bezetmelder van het blok of op een virtuele bezetmelder.Koploper reageert op veranderingen en je hoeft maar 1 wagon te hebben met slecht kontakt en koploper denkt dat je bezetmelder vrij is gekomen.Dit met alle gevolgen vandien.
Re:Koploper en vrijgave wisselstraat
Re:Koploper en vrijgave wisselstraat
Citaat van: Spoorman op donderdag 22 maart 2012, 18:27:02
http://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=3800
Prima dat Paul reageert, maar waarom niet hier i.p.v. op he Koploperforum ?.

Mvg,
Peter
Re:Koploper en vrijgave wisselstraat
Daar geeft hij zelf het antwoord op op het Koploperforum. :(

Gr, Ben.
Re:Koploper en vrijgave wisselstraat
OK, voordat er hier weer 'n andere discussie ontstaat idd  :P .

Ik snap Paul idd wel, zelf zit ik niet op het Koploper forum, heb nooit problemen gehad met Koploper en ben er ook heel content mee, tevens(zoals ook beschreven op het koploperforum) zit hier op het 3railforum behoorlijk wat kennis. Verder heb ik ook bewust niet Paul zelf gevraagd omdat ik als ik z'n site lees dit er ook "maar bij" doet en dus lijkt me niet de bedoeling dat iedere gebruiker met z'n problemen rechtstreeks naar hem toe gaat.

Goed, Volgens Paul had het sowieso niet kunnen werken, echter het heeft het dus wel gedaan, blijkbaar is er dus toch in tussentijd iets in mijn database veranderd wat ervoor zorgt dat het niet meer werkt.

Nu is dus mijn vraag, zou het met de huidige instellingen (voor de mensen die het gezien hebben) eigen wel of niet kunnen werken? Zo ja, dan moet ik verder zoeken naar waar ik het op kan lossen, zo nee, dan moet ik 'n geheel andere oplossing zoeken.

Bedankt Ben en Wim voor het wijzen op het Koploperforum.

Ik ga weer even zoeken en testen...
Re:Koploper en vrijgave wisselstraat
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Koploper en vrijgave wisselstraat
Bloklengte's en treinlengte's lost je probleem op. Bij loceigenschappen de loclengte. In her rijwindow de lengte die erachter hangt.