Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Nieuwe modelbaan in aanbouw

Gestart door jacqvw woensdag 21 maart 2012, 00:28:36

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Nieuwe modelbaan in aanbouw
Mijn nieuwe modelbaan, waar ik nu de ruimte voor heb, moet aan een aantal zaken voldoen:

  • Het moet een Noord Amerikaanse layout/scenery worden
    Tijdsspanne: Eind veertig tot begin zestig, het begin van het diesel tijdperk
    Er moet plaats zijn voor een hoge brug over een ?canyon?
    Liefst ook nog plaats voor een houten trestle brug
    Moet met lange treinen kunnen rijden, zeg maar 1.80m
    Uitgebreid station is niet direct noodzakelijk
    Industrie met roundhouse en kolenopslag zou wel leuk zijn
    Uiteindelijk moet de baan digitaal worden
Met deze gegevens heb ik met Wintrack verschillende banenplannen geprobeerd.
Wenselijk werd een afmeting van 5 bij 2.5m, daar valt wel wat van te maken.
Het zoveelste banen plan ziet er nu zo uit:
Hellingen 3.2% max, twee bergen met stijgspiralen, die vanwege het stijgingspercentage niet precies boven elkaar liggen. Dit maakt het erg moeilijk, je moet de cirkels tov elkaar verschuiven om toch 9 cm doorrijhoogte te krijgen.
Ook zijn er nog twee keer lussen in het plan verwerkt. Het hoogste spoor ligt op +35cm, de gele keerlus op +12, genoeg om aan de linkerkant een houten trestle te maken.
Hieronder het banenplan en de 3d view (die ziet er wat simpeler uit).
Dan nu aan het werk met het maken van de tafel.
Re:Nieuwe modelbaan in aanbouw
Wauw das een gelikt baanplan, ben erg benieuwd naar de uitvoering ervan  :D Dit draadje gaan we maar eens in de gaten houden.

groeten jw
Re:Nieuwe modelbaan in aanbouw
Indrukwekkend! Alleen begrijp ik het sporenverloop niet helemaal...

Zowel links als recht van het station lijkt het dubbelspoor dood te lopen na een paar bogen...?
Re:Nieuwe modelbaan in aanbouw
Zie laag 2 en 3.
Maakt het misschien duidelijker. Links van grijs, groen naar bruin (2 cirkels). Enkelspoor want ik kon hier geen dubbelspoor meer kwijt.
Rechts van grijs, bruin naar rood. Het rode spoor deel moet horizontaal zijn vanwege de wissels naar het gele traject (keerlus).
Dan laag 3. Links van bruin naar blauw ( 1 cirkel). Rechts van rood, groen naar blauw (2 cirkels). Vanwege het horizontale rode stuk heb ik hier een cirkel meer nodig.
Die twee doodlopende blauwe sporen zijn voor een steengroeve boven op de berg (Misschien).
Re:Nieuwe modelbaan in aanbouw
waaaauw  8o ziet er netjes uit, ben benieuwd, ga je volgen  O:-D
Re:Nieuwe modelbaan in aanbouw
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Nieuwe modelbaan in aanbouw
Altijd leuk om weer een nieuwe baan vanaf 0 te zien groeien. Deze wordt wel heel speciaal denk ik. :) :thumbup: