Zeer mooie foto's!
Als geboren en getogen Oldenzaler zijn veel foto's natuurlijk op (voor mij) zeer bekend terrein genomen. Opvallend zijn natuurlijk ook de veranderingen in de techniek op en rond het spoor (in tegenstelling tot de omgeving, die is veelal weinig veranderd):
- Seinen hebben een zwarte achterzijde met witte schuine strepen om aan te geven dat het spoor in beide richtingen gebruikt kan worden (naar analogie van de toen nog in dienst zijnde armseinen
- De spanbeton-portalen (SP) zijn nog in hun oorspronkelijke uitvoering, met aparte versterkingkabel (tegenwoordig bovenop de hangdraad uitgevoerd) en de uithouder zit nog bevestigd aan een zogenaamde heel Y-profiel. Tegenwoordig zijn er halve Y-profielen aan vrijwel alle bovenleidingsportalen van het type SP bevestigd.
- De strepen op de spoorbomen zijn niet loodrecht, maar in een hoek van 45° t.o.v. de spoorboom.
Ook opvallend zijn de 'heuveltjes' tussen de beide sporen, herinnerend aan de bevestiging van de trekdraden van de armseinen die tot 1969 dienst deden (op 11 mei 1969 werd het automatisch blokstelsel met lichtseinen op het baanvak Hengelo-Oldenzaal in dienst gesteld, tegelijkertijd werd de klassieke beveiliging van Post T Oldenzaal vervangen door de NX-beveiliging van Post T Hengelo)
Overigens is de tweede foto van de laatste set (
deze) op de locatie genomen (vanaf overweg Zwavertsweg) waar 3 jaar later de halte Hengelo Oost geopend werd. De eerste foto lijkt me overigens niet een trein
uit Bentheim, maar een trein
naar Bentheim. Op de foto links van het spoor ligt een water (de Koppelleiding) die tussen km 19.0 en 22.3 aan de zuidzijde van de spoorlijn Hengelo-Oldenzaal verloopt. Op de achtergrond ligt het natuurgebied 'Het Lonnekermeer'. De 4e foto (
deze) is vanaf dezelfde overweg genomen (Vliegveldstraat) in de andere richting (=Oldenzaal).