Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Vraag over blokken

Gestart door TimTie dinsdag 20 maart 2012, 20:13:17

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Vraag over blokken
Lid sinds: 2010

offline
Vraag over blokken
Waarschijnlijk is dit een noob vraag maar kan dit nergens terug vinden in enige vorm van documentatie die ik tot nu toe gelezen of gevonden op internet heb.

- Hoe moet ik om gaan met een wissel 1 rechte rail en dan weer een wissel. Is die rechte rail 1 volledig blok of moet ik hem negeren en er geen blok van maken?

- Hoe ga je om met een stootblok? Dus als voorbeeld: wissel 2 of 3 rechten stukken rail en vervolgens een stootblok. IS dat stukje van de wissel tot het stootblok een blok? Hoe ga je daar mee om met je bezetmelding.

Hopelijk kan iemand mij dit uitleggen want wil aan een test baan beginnen.

Groeten,

Timo
Re:Vraag over blokken
Lid sinds: 2010

offline
Re:Vraag over blokken
Dan moet je voortaan nog beter zoeken. :D

Deze link zat bij de 1e 10  http://www.modelspoorh0.nl/besturing2.htm
Re:Vraag over blokken
Lid sinds: 2010

offline
Re:Vraag over blokken
Antwoord op vraag 1:

Een wissel behoort nooit tot een blok. Mocht het in de railplanning voor komen dat tussen twee wissels of een kruisingen een kort stukje "normale" rail zou liggen, behoord deze gewoon tot de wisselstraat en behoeft geen terugmelding of detectie.
Re:Vraag over blokken
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Vraag over blokken
Beste Timo,

Gewoon een ovaaltje als testbaan leggen en "leren", daarna een inhaalspoortje en weer leren, daarna dus een kopspoortje, waarbij je je eerst af moet vragen of je dat kopspoortje wilt automatiseren.

Het kan nuttig zijn om van een stukje rails tussen wissels een blok te maken, dit indien het "achterliggend" het verkeer kan versnellen of verbeteren, bij de Silberbergstrecke van de MSG ligt er zo'n stuk tussen twee schaduwstations, het is te kort om er treinen te laten stoppen, maar het is een blok (met de nodige beperkingen) en het versnelt het verkeer de achterliggende schaduwstations "in".

Bij mijn vereniging, de MSG in den Bosch organiseren we ook een workshop "automatiseren", waarbij juist de allereerste beginnersvragen langs komen, zie de website en dan "workshops".

Groet, Anne W
Re:Vraag over blokken
Spoorman
gast

Re:Vraag over blokken
Citaat van: TimTie op dinsdag 20 maart 2012, 20:13:17

- Hoe ga je om met een stootblok? Dus als voorbeeld: wissel 2 of 3 rechten stukken rail en vervolgens een stootblok. IS dat stukje van de wissel tot het stootblok een blok? Hoe ga je daar mee om met je bezetmelding.


Hallo Timo,

Als je er een kort treintje of een lok in wilt laten rijden is het inderdaad een blok. Je kunt volstaan met één of twee melders, één waarop de trein afremt en één waarop de trein stopt. Van belang is verder dat je trein vooral op lage snelheid het blok in rijdt maar daar kom je wel achter als je gaat testen. :)

Gr, Ben.