Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Vraag hoogvermogen motor

Gestart door Wijbe dinsdag 20 maart 2012, 18:44:26

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Vraag hoogvermogen motor
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Vraag hoogvermogen motor
Hallo,

Op dit moment ben ik even wat gegevens aan het verzamen voor een ombouwprojectje. In de betreffende loc zit een hoogvermogenaandrijving. Echter mist het bovenste elektronisch component. (Ik geloof een onstoorder??)

Gaat dit problemen opleveren? Indien hij nodig is, soldeer ik er weer even 1 op.

(Gaat om middelste plaatje, plaatje van links is voor analoog gebruik)

Re:Vraag hoogvermogen motor
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Vraag hoogvermogen motor
Gewoon een nieuwe op solderen.
Er staat 103 op en dat is 10.000 puF.
Re:Vraag hoogvermogen motor
Lid sinds: 2010

A picture says thousand words.

offline
Re:Vraag hoogvermogen motor
Ad, ik maak er 102 van of 1nf = 1000pf. Ik ben dit gaan checken met wat M* meegeeft in ombouwset 60943 & 60944. Mvg. Jean.
Re:Vraag hoogvermogen motor
Hallo Jean,

Citaat van: KeyWest op dinsdag 20 maart 2012, 21:48:19
Ik ben dit gaan checken met wat M* meegeeft in ombouwset 60943 & 60944. Mvg. Jean.
Werden ook bij de 6090x decoders meegeleverd. Bij andere decoders worden geen condensatoren tussen de koolborstelaansluitingen en loc-massa aangebracht.

Bij de veel oudere decoders zie je wel dat er tussen loc-massa en maar 1 koolborstelaansluiting een condensator is geplaatst naast de condensator tussen beide koolborstelaansluitingaansluitingen.


Mvg,
Peter
Re:Vraag hoogvermogen motor
Lid sinds: 2010

A picture says thousand words.

offline
Re:Vraag hoogvermogen motor
Hoi Peter,
Ter verduidelijking, 60943 & 60944 zijn geen decoders maar hoogvermogensombouwsets. De volgende stap is het inbouwen van een decoder, vb. 60942, 60945, 60946 & 60947 etc. Ik wil enkel maar zeggen dat M* af fabriek condensator 102 mee levert in hoogvermogensombouwsets. Mvg. Jean.
Re:Vraag hoogvermogen motor
Citaat van: KeyWest op dinsdag 20 maart 2012, 22:07:00
Hoi Peter,
Ter verduidelijking, 60943 & 60944 zijn geen decoders maar hoogvermogensombouwsets.
De twee condensatoren zijn ook bedoeld voor de door jouw opgesomde decoders.
Voor decoders van b.v. ESU mogen deze niet geplaatst worden.


Mvg,
Peter
Re:Vraag hoogvermogen motor
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Vraag hoogvermogen motor
Puur uit intresse, wat gebeurd er al deze 'bovenste' condensator niet wordt geplaatst? In gebruik met een Esu decoder.
Re:Vraag hoogvermogen motor
Voor je lok niet veel, alleen ontvangstapparatuur in de omgeving kan veel eerder gestoord worden.
Bedenk daarbij dat een decoder ook een soort ontvanger is. Het komt niet snel voor maar zijn ook (sporadisch) gevallen bekend dat de ene decoder de andere beïnvloedde.


Mvg,
Peter
Re:Vraag hoogvermogen motor
Lid sinds: 2007

offline
Re:Vraag hoogvermogen motor
Zelfs dat zal wel meevallen. Een modelbaan kon vroeger een geweldige stoorzender zijn, omdat de rails als antenne voor de stoorsignalen uit de motor kon gaan dienen. Konden de buren meegenieten op hun buizenradio. Een decoder verbreekt de directe verbinding met de rails. Maar goed, het is verstandig om de aanwijzingen van de decoderfabrikant op te volgen.