Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Hersenkraker: besturing 36331

Gestart door modeltreinverzamelaar dinsdag 20 maart 2012, 16:43:04

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Hersenkraker: besturing 36331
Beste mensen,

ik ben een 36331 aan het repareren en gelukkig de lok meld zich aan en zij rijd weer, zowel heen als terug. Probleem zit in de aansturing van de verlichting.
Zo zou het moeten zijn: Normaal bedrijf: geen licht, met de functietoets in gaan aan beide zijden de twee onderste lampen branden. en afhankelijk van de rijrichting de derde lamp.
Helaas werkt het nog niet zo. Nu is het zo dat in de ene richting alles werkt zoals het zou moeten werken, maar in de andere richting (indrukken rode knop op MB2) gaan alle lampen uit , zowel voor als achter. Er brand dus niets, terwijl de opdracht vanuit het MB2 wel gegeven wordt.
Heeft iemand een suggestie of nog beter DE oplossing?
In de lok zit een decoder Märklin bestelnummer 124082. Op de chip staat LVP33mfx. Ik heb me rot gezocht welke decoder dat nou is, maar nergens vind ik het antwoord. Het gaat mij namelijk om de aansluitingen, waar zit welke kleur draad op de print. Als iemand een suggestie heeft, hou ik mij aanbevolen.
Nico
m
Re:Hersenkraker: besturing 36331
Nico,

Pas je titel aan naar "aansluitingen 124082 gezocht" of iets wat er op lijkt.
Levert denk ik de juiste lezers op die je van info gaan voorzien.

Robin
Re:Hersenkraker: besturing 36331
Re:Hersenkraker: besturing 36331
Of je hebt de mazzel dat Ben net zo nieuwsgierig is als ik. :D
Re:Hersenkraker: besturing 36331
 :D

Ik heb nergens verstand van. Google is m'n vriend en alles is te vinden.

Gr, Ben.
Re:Hersenkraker: besturing 36331
Beste Robin,
beankt voor je reactie en je hebt gelijk, dat is in essentie de vraag. Maar je vraagt je wel af waarom je de informatie van de decoder niet gewoon bij Märklin kan vinden en je te rade moet gaan bij dit forum. Ik zal de vraag dan ook stellen zoals je voorstelt.

Beste Ben,
ook ik had deze bijdrage van treinsmurf gezien, maar deze bijdrage geeft geen antwoord op mijn vraag omdat dit de 36330 model is met een fx decoder terwijl de 36331 een mfx decoder is. Bovendien zijn de aansluitingen van de decoder op de afbeelding voor mij slecht te zien. Maar bedankt voor je poging. Wat betreft Google, helaas dat levert niets op, tenminste met de zoekitems die ik bedacht heb.

m.vr.gr. Nico
aansluiting Märklin decoder 124082 gezocht
Beste mensen,

ik ben een 36331 aan het repareren en gelukkig de lok meld zich aan en zij rijd weer, zowel heen als terug. Probleem zit in de aansturing van de verlichting.

In de Märklin lok 36331 zit een decoder Märklin bestelnummer 124082. Op de chip staat LVP33mfx. Ik heb me rot gezocht welke decoder dat nou is, maar nergens vind ik het antwoord. Het gaat mij namelijk om de aansluitingen, waar zit welke kleur draad op de print. Als iemand een suggestie heeft, hou ik mij aanbevolen.
Nico

Re:Hersenkraker: besturing 36331
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:Hersenkraker: besturing 36331
Re:aansluiting Märklin decoder 124082 gezocht
Dubbelposten heeft niet zo veel zin, de mensen lezen je vragen toch wel.

In de lok zit een ESU V3.0 Lokpilot MFX OEM decoder. In het andere topic gaf Johnny je een link waarmee je de bedrading van die decoder kunt zien. Enige probleem kan zijn dat het onzeker is of de ESU of Marklin kleuren van de bedrading gebruikt is.

Kun je hier niet mee verder plaats dan even een foto, wellicht zien we dan meer.

Gr, Ben.
Re:aansluiting Märklin decoder 124082 gezocht
Hallo Ben,

bedankt voor de melding dat het een ESU V3.0 is. Deze opgezocht, bedrading bekeken en wat bleek, er waren twee draden ge en bl allebij 1 positie verschoven. De groene pos. moet vrij blijven. Dit hertsteld en alles werkt weer zoals het hoort.

m.vr.gr. Nico

PS: Blijft nog wel de opmerking hoe weet je nu dat een Märklin artikel 124082 een ESU V3.0 Lokpilot is. Praktijk ervaring?
Re:Hersenkraker: besturing 36331
hallo Bellejt,

bedankt voor je twee verwijzingen, maar daar heb ik de oplossing niet gevonden.
Ben heeft aangegeven dat er een ESU V3.0 Lokpilot MFX inzit en met dit gegeven heb ik het probleem kunnen oplossen door twee draden op te schuiven ge en bl .

m.vr.gr. Nico

Probleem is opgelost.
Re:aansluiting Märklin decoder 124082 gezocht
Dat staat hier:

http://109.73.50.95/viewtopic.php?t=35931&p=380705

Mooi dat het opgelost is.

Gr, Ben.
Re:aansluiting Märklin decoder 124082 gezocht
Hallo Ben,

ik ga me ook maar eens aanmelden op Stummi's site. Bednakt voor de tip, toch iets uit de praktijk; je weet waar je je info vandaan moet halen. Geeft toch een kijkje hoe je aan de info moet komen. Ik ben kennelijk te snel met zoeken gestopt en gedacht dat lossen we wel via 3R op.

gr. Nico
Re:aansluiting Märklin decoder 124082 gezocht
Citaat van: modeltreinverzamelaar op woensdag 21 maart 2012, 19:03:30

Ik ben kennelijk te snel met zoeken gestopt....


Ik heb gegoogled op Marklin decoder 36331. Op pagina 3 kreeg ik dit. :)



Maar met z'n allen komen we er wel uit, daar is het forum voor.

Gr, Ben.
Re:Hersenkraker: besturing 36331
De 2 topics met hetzelfde onderwerp samengevoegd.