Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

3371 ICE Experimental naar digitaal -> gelukt!

Gestart door harm78 maandag 19 maart 2012, 13:33:45

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: 3371 ICE Experimental naar digitaal -> gelukt!
De aansturing van alle verlichting wordt door die printplaatjes geregeld met relaisjes. F0 is om de front- en sluitverlichting te schakelen, F1 voor de binnenverlichting. Bij beide functies hoor je een relais klikken. Ik heb in de rijtuigen gewoon de lampjes laten zitten. Bij de frontverlichting heb ik andere gloeilampjes geplaatst omdat de originele de lichtgeleider lieten smelten.
Re: 3371 ICE Experimental naar digitaal -> gelukt!
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: 3371 ICE Experimental naar digitaal -> gelukt!
Ahh,  dus geen gepriegel met Ledjes.  Weet je toevallig nog welke lampjes je geplaatst heb?
Re: 3371 ICE Experimental naar digitaal -> gelukt!
Ik kan niet meer terugvinden waar ik ze besteld heb, maar het waren steeklampjes 22V. Volgens mij vrij standaard lampjes, bij Conrad zullen ze ze wel hebben denk ik.
Re: 3371 ICE Experimental naar digitaal -> gelukt!
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: 3371 ICE Experimental naar digitaal -> gelukt!
Ik heb ze ondertussen "gewoon" via Meijer & Blessing in Rotterdam gekocht. Ik heb ze een mailtje gestuurd met wat ik zocht en kreeg keurig de volgende dag een bericht terug met welke ik zou moeten hebben en wat de kosten zouden zijn. Blijken voor hun LGB lampjes te zijn met nummer 60080 en 60080D. Ik heb gelijk maar een zakje antislipbandjes meegenomen. Na 20 jaar stilstand zal dat rubber ook niet in al te beste staat zijn.

Het enige wat nu nog aangeschaft moet worden voor de grote verbouwing is de loc-decoder. Nou zit ik nog een klein beetje te twijfelen tussen de eerder genoemde ESU Lokpilot V4.0-M4 of misschien toch voor een Loksound te gaan. Dit vergt wel weer wat extra werk qua inbouwen en ik ben er nog niet helemaal uit of de rijgeluiden iets toevoegen aan deze set. Heeft iemand hier ervaring mee die wat wijze woorden kwijt wil om het wel of juist niet te doen? (en heeft de 3371 überhaupt wel genoeg ruimte voor een loksound?)
Re: 3371 ICE Experimental naar digitaal -> gelukt!
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: 3371 ICE Experimental naar digitaal -> gelukt!
En we zijn weer een stapje verder. Alle beschadigde koppelingen zijn inmiddels vervangen en de eerste printplaat zit er ook in. Het loskrijgen van de lintkabel van de koppelingen was eigenlijk nog het lastigste. Door de pen-en-gat verbindingen en het ontbreken van een hetelucht/desoldeeraparaat moesten weh et doen met mijn soldeerstation en wat oud desoldeerlint. Dat werkte, maar duurde wel wat langer dan verwacht.

Het blijft toch een vreemd gevoel om zon grote originele printplaat er uit te halen en dat er dan echt een plaatje van 1/3 van die grootte weer terug komt.
Ondertussen ook een ESU Lokpilot V4.0 M4 gekocht. Die printjes zijn helemaal ieniemienie zeg! :)

Als ik binnenkort tijd heb mag ook printplaat nummer 2 er aan geloven.

Wat ik mij wel afvroeg, hoe hebben de andere ombouwers hier de lokpilot/decoder vastgezet? Heb je dat op het vrijgekomen montagepuntje gedaan of op een andere manier?
Re: 3371 ICE Experimental naar digitaal -> gelukt!
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: 3371 ICE Experimental naar digitaal -> gelukt!
Nog een klein schopje met waarschijnlijk de laatste vraagjes voordat mijn ombouw afgerond is. Inmiddels zitten namelijk ook bij mij de nieuwe printjes er in.

Vraagje 1, hoe hebben jullie de decoder (ik heb een Lokpilot V4M4) vastgezet?
Vraagje 2, als de decoder geplaatst is, ben ik dan klaar om te rijden of moet ik m.b.v. mijn MS2 of een LokProgrammer nog allemaal CV-waarden gaan instellen? Dit is mijn eerste ombouwproject, dus ik heb daarmee 0,0 ervaring.
Re: 3371 ICE Experimental naar digitaal -> gelukt!
1: ik heb 'm volgens mij niet vastgezet maar gewoon op de printplaat neergelegd. Ik zou 'm eens moeten openmaken om te kijken hoe het zit.
2: daar was ik ook bang voor. Maar zonder iets in te stellen, loopt ie heel erg mooi. Ik heb het dus maar zo gelaten.
Re: 3371 ICE Experimental naar digitaal -> gelukt!
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: 3371 ICE Experimental naar digitaal -> gelukt!
Yes! Ook hier is de 3371 succesvol omgebouwd. In eerste instantie was het nog even pielen. Van 1 van de motoren moest de polariteit omgedraaid worden en ook de bedrading van de verlichting moest omgedraaid worden. Na dit gedaan te hebben reden de koppen ook lekker.

Wel loop ik nog tegen 1 lullig puntje aan. Hoe kom je een beetje fatsoenlijk bij de antislipbandjes? Na bijna 15 jaar is het rubber aardig vergaan. Ik zag zo 1-2-3 niet hoe je de "omkasting" van de wielen los haalt bij dit model zodat je goed bij de wielen kan. Bovenop het draaistel zit een schroef, maar als die losgedraaid wordt, krijgt het draaistel enkel wat meer speling en komt niet los.
Re: 3371 ICE Experimental naar digitaal -> gelukt!
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: 3371 ICE Experimental naar digitaal -> gelukt!
Patrick,

De draaistel imitaties zijn vast geklikt en worden met twee nokjes aan elke kant (voor/achter) vast gehouden.
Met een platte schroevendraaier tussen het motorblok en imitatie kun je deze los wippen.
Maar wel voorzichtig.
Re: 3371 ICE Experimental naar digitaal -> gelukt!
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: 3371 ICE Experimental naar digitaal -> gelukt!
Bedankt Ad.  En voor de zekerheid,  dat zijn de nokjes aan de achterkant (vanaf de neus van de lok gezien).  Die zou ik er dus zonder verder iets los te maken vanaf moeten krijgen?
Re: 3371 ICE Experimental naar digitaal -> gelukt!
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: 3371 ICE Experimental naar digitaal -> gelukt!
Voor de nokjes, zie rode pijlen op onderstaande foto.
Bron foto, zie Klik.
Re: 3371 ICE Experimental naar digitaal -> gelukt!
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: 3371 ICE Experimental naar digitaal -> gelukt!
Bedankt Ad! Super!

Edit

En de nieuwe antislip bandjes zitten er ook op.  Kijk het oude beestje eens mooi gaan!

filmpje op YouTube

(en ja,  ik moet nog even naar de verlichting van de wagons kijken)