Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Mijn I-train baan in opbouw

Gestart door iTom maandag 19 maart 2012, 09:59:36

0 leden en 4 gasten bekijken dit board.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
De vernieuwde bezetmelders zitten op hun plaats en alle bedrading is weer aangesloten.
Na een test met de glaskast kan ik alleen maar tevreden zijn, glaskast vertrekt nu zonder gesputter en gehaper van het station en rijdt ook netjes zijn route.
Voorheen wilde de glaskast nog weleens een beetje haperen, ook al was de rail op die plekken nog eens extra schoon gemaakt.

Zo zit alles weer netjes op zijn plekje.



Inmiddels ok alle 4 de treinen route laten rijden en alles verloopt en loopt prima.
Ik kan tevreden de zomer tegemoed. ;)
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
 :D Zeer proper afgewerkt ...ik zou het niet beter kunnen ...  :D  :thumbup: :thumbup:
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2012

IK vraag, het forum antwoord.

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Hallo Tom.

Dat ziet er weer verdraaid netjes uit, en goed dat je meteen resultaat ziet.
En nu maar genieten van het mooie weer, de baan is weer zomer klaar.

Mvg, Evert.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Harald ik ben momenteel overal bezig, aan mijn baantje, in de tuin zitten, in de schuur voorbereidingen workshop scenery, vanmiddag wezen kijken naar kleinzoon op judoles, stofzuigen, moeders ophalen na het oppassen, tjonge wat een dag, wat een leven. 8o
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Citaat van: tomhas op vrijdag 05 juli 2013, 21:44:47
tjonge wat een dag, wat een leven. 8o

Tja Tom, langer moeten doorwerken i.p.v. pensioen KAN zijn voordelen hebben ..............  :-)

Mooi strak en erg netjes afgewerkt: maar we zijn niet anders van je gewend toch  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Ziet er weer strak uit.
Kan je de diodes ook aan een ESU detector monteren?

Gr.Wim
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Hoi Tom,

Goed voorbeeld doet goed volgen zeggen ze  :thumbup:
Mooi strak bekabeld, wij hebben wel alle printen met de cat kabel verbonden omdat de connector op de print niet 100% stabiel werkte.

@ Wim,

Deze diodes zitten op de print bedoeld voor deze S88
Je kunt de diode truuk ook op jou baan toepassen, dan werk je met losse diode,s die je of bij de printplaat monteert of onder de rails ( bij c-rails gaat dit makkelijk ).


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Panorama fotootje gemaakt.

Re: Mijn I-train baan in opbouw
Goede avond Tom,

Wat een ontzettend leuke baan heb je toch, ik blijf er elke keer met plezier naar kijken.

groeten Martin.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Tom het ziet er heel netjes uit

Ed
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Hoi hoi Tom ik volg dit draadje ook met veel plezier. Inderdaad de bedrading is erg strak gedaan, een erg goed voorbeeld! Ik moet ook eerlijk bekennen dat ik voor het ontwerp van m'n baantje me enigzins heb  laten inspireren door jouw baan. Ik lag op de grond van het lachen bij die pinguin tussen die Nonnen  :-) :D
Ik blijf je volgen! Succes

Groeten Jake
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2008

Als je gezond bent ben je rijk

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Hallo Tom,

Ik volg jou al een tijdje, maar nu zie ik dat bij de rosoftprinten kleine stekkertjes gebruikt om de aansluiting te maken voor je bezetmelders. Wat zijn dit voor stekkertjes en hoe kom ik er aan.

De baan ziet er prachtig uit :thumbup:, zelf ben ik nog lang niet zo ver.

Groetjes Herman.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Ik ben Tom wel niet maar weet het antwoord, dit zijn adereind hulzen, o.a. Te koop bij Conrad je hebt hier ook een adereind hulzen tang nodig.

De adereindhuls zorgt ervoor dat de adertjes van je soepele draad niet afbreken als ze met een schroef door de draaiende beweging vast gezet worden.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Ik merk al wel dat de meningen over dit item erg uiteen lopen  :D
Geeft niet, daar is dit forum voor toch?
Misschien verstandig om hier een apart topic over te starten om deze discussie voort te zetten in plaats van Tom zijn geweldige topic met onze meningen te vullen?
Ik zal een nieuw topic starten, misschien dat een forum moderator de laatste items kan verplaatsen?

Nieuwe Topic over bovenstaand onderwerp
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Citaat van: tomhas op vrijdag 05 juli 2013, 21:44:47
Harald ik ben momenteel overal bezig, aan mijn baantje, in de tuin zitten, in de schuur voorbereidingen workshop scenery, vanmiddag wezen kijken naar kleinzoon op judoles, stofzuigen, moeders ophalen na het oppassen, tjonge wat een dag, wat een leven. 8o

Je hebt het zwaar Tom.........
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Ik heb het zeker zwaar Wim.

Vandaag de boel weer eens even laten rijden, na onze vakantie is er deze week nog niets van gekomen.
Op het eerste gezicht gaat alles goed, maar helaas, 1 wissel doet het niet en die ligt natuurlijk lekker ergens onder en mijn resterende 2 Viessmann seinen hebben de rust ook niet overleeft.
Mijn armsein doet helemaal niets meer en het bijbehorende voorsein is gewoon het hele mechanisme van de bewegende delen uit elkaar gevallen.
Voorlopig maar even laten zitten tot na de volgende vakantie.
Denk dat ik die Viessmannetjes maar ga vervangen door daglichtseinen want ik heb er ook al 1, eengekoppeld sein in de reparatiebak liggen waar het magneetgedeelte ook al van was overleden.
Ze krijgen de normale toegestane spanning en die 2 die nu nog op de baan staan hebben in de vakantie dus helemaal niets gedaan.
Denk dat ze niet goewd tegen vakantie kunnen, wel balen want ze kosten toch een aardige duit euries.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Vervelend dat niet alles meer werkte zoals voor de vakantie, de armseinen blijken nogal kwetsbaar te zijn van Viessmann wel jammer want het zijn mooie dingen om te zien.

Schakelt het wissel helemaal niet meer, hoor je hem eventueel brommen?, welke aandrijvingen gebruik je Tom.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Peter, wissel doet niks meer, ook geen brommen.
Moet er eerst een stuk voor wegzagen om er bij te kunnen, gaat wel goed komen.
Gewoon de Marklin aandrijving, ik denk dat ik bij deze vergeten ben om de eindschakelaars er uit te solderen.

Vind het van die seinen veel meer balen, maar gelukkig heb ik er niet meer aangeschaft anders wordt het wel een hele dure hobby.
ik ga ze wel bewaren mocht ik ooit nog eens een nieuwe baan gaan bouwen dan zet ik er servo's onder, daar heb ik dan wel wat meer vertrouwen in.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Citaat van: tomhas op zaterdag 17 augustus 2013, 21:27:34
Gewoon de Marklin aandrijving, ik denk dat ik bij deze vergeten ben om de eindschakelaars er uit te solderen.
Ja, dan is het geen kwestie van of ze stuk gaan maar wanneer ze stuk gaan.
En jij hebt dus duidelijk hulp van mr Murphy gehad bij het bouwen.
Zijn stelregel is: "Als er iets defect gaat, gebeurt dat daar waar het de meeste overlast veroorzaakt"
Toch maar de zaag er dan in Tom?
Wat jammer joh.

grt Piet.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Ach Piet, dit zijn de bekende euvels welke soms te pas en te onpas voor komen.

De zaag er in, geen probleem mee, smeren daarna alles wel weer dicht met wat ouwe kranten en houtlijm, dan zie je er geen barst meer van ..... of was dat nou met een anders soort lijm. :)
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Citaat van: tomhas op maandag 19 augustus 2013, 00:06:06
Ach Piet, dit zijn de bekende euvels welke soms te pas en te onpas voor komen.

De zaag er in, geen probleem mee, smeren daarna alles wel weer dicht met wat ouwe kranten en houtlijm, dan zie je er geen barst meer van ..... of was dat nou met een anders soort lijm. :)

Die nuchterheid kunnen velen een voorbeeld aan nemen (incl. ikzelf  ;) )

Kun je voor die defecte armseinen geen aanspraak doen op garantie o.i.d. ? die seinen zijn toch flink aan de prijs van Viessmann, dus dan mag je wel wat kwaliteit van verwachten toch?
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Jan, ik heb ze in Houten gekocht bij de Belgische madam.
Met het gekoppeld sein ben ik een tijdje geleden ook al terug geweest maar kreeg te horen dat ik die niet bij haar had gekocht.
Dan ben ik er klaar mee, zal ze tzt ombouwen voor aandrijving met een servo.
Ik vind het wel slecht dat een verkoper die altijd in Houten aanwezig zo met haar klanten omgaat.
10% korting maar dan wel garantie van 1 dag, de dag van aankoop.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
 :) Tja al meermaals meegemaakt op beurzen ... bepaalde mensen nemen het niet serieus met de garantie ... niet alleen de Belgen  :O :O Je kan ze aanmelden bij de organisatie , bij meerdere klachten mag ze niet meer staan ... ik vraag me af bij wie je dit aangekocht hebt ...  O:-D

Groeten Freddy
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Freddy, ik weet niet hoe ze heten en natuurlijk zijn het niet alleen de Belgen.
Ik zal de volgende keer nog eens even een praatje gaan maken als ze er tenminste nog staan.
Praten kan nooit geen kwaad alleen moet je tijdens het praten niet kwaad worden is mijn stelling ;)
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
 :? Ik heb ooit in Houten van een Duitser R2 sporen gekocht ... in de doos zaten waardeloze R1 sporen in .

Daarna terug geweest waren niet van hem .... zelfde verhaal ....  8o
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Voor zover mogelijk: controleer je gekochte spullen, ook op werking! op de beurs zelf.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Goeie tip, maar mijn seinen staan al anderhalf jaar op de baan en hebben het nu begeven, dat is niet vooraf te controleren.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
 :) Het hangt natuurlijk af van wat je koopt ... sporen geen probleem zullen langer meegaan dan 2 jaar ... electronisch spullen best een aankoopbewijs vragen , indien het een deftige verkoper is zal hij/zij dit met plezier geven . Zo ben je zeker van de aankoopgarantie . Bv een CS 2 aankopen zou ik zeker een bewijs van willen .  Een lichtpaaltje met leds zou ik dat niet vragen ...   ;)

Groeten Freddy
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Eindelijk eens even tijd om het wissel onderhanden te nemen.

Eerst maar eens even een stukje wegzagen (had ik al gedaan maar vergeten een foto van te maken, stukje dus even teruggezet)



En dan de zaag er in, zaag, zaag en weg is het, toch wel handig dat ik er aan de zijkant bij kan.



Helaas de tunnelbinnenwand is naar de knoppen, daar komt wel weer een nieuwe voor.



Wissel los gehaald, gelukkig zit niet alles daar vastgeschroeft, ik denk dat het met voor bedachte raden los is neer gelegd.



Nu een groot gapend gat, straks zal het weer netjes worden afgewerkt.



En jawel hoor, vergeten de eindschakelaars er uit te halen.
Schakelaartjes er uit gesoldeerd, magneetaandrijving getetst en weer terug geplaatst.
Wissel schakelt weer met een klik enh een klak.





Binnenkort ballast bijwerken en de binnenwand maken, ik denk dat het nu van gips wordt gemaakt.
Het was even een uurtje werk alles bij elkaar dus zo'n drama was het niet.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Geeft wel een leuk doorkijkje Tom: ga je weer helemaal dichtmaken of iets doorzichtigs ervoor plaatsen?
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Bruut.

:thumbup: :D

Mvg: Alex
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
@ Henk
Dat gedeelte staat normaal tegen de zijmuur en hoeft derhalve niet te worden dicht gemaakt.

@Alex,

Ja beetje bruut wel, je kent mijn lijfspreuk, met verkrachte eenden naai je een ezel. ;)

Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Citaat van: tomhas op donderdag 22 augustus 2013, 17:32:13
En jawel hoor, vergeten de eindschakelaars er uit te halen.
Schakelaartjes er uit gesoldeerd, magneetaandrijving getetst en weer terug geplaatst.
Wissel schakelt weer met een klik enh een klak.
Ben ik toch blij dat ik er voor gekozen heb om oonder de wissels een gat te maken zodat ik zonder hakken en breken de aandrijving kan demonteren.

Kan een heleboel ergernis tegengaan.

grt Piet.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Ja Piet, daar heb je wel een punt alleen ik denk dat het toch met over elkaar lopende sporen niet gaat werken en om nu onder die baan te gaan liggen vind ik toch ook een minder aantrekkelijke oplossing.

Re: Mijn I-train baan in opbouw
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Hoi Tom,

Ben ik blij dat ik alle schakelaars eruit gehaald had voordat ik begon met bouwen, er was in die tijd veel discussie over de aandrijvingen.

De gaten zoals Piet aan gaf zijn handig als je er vanaf de onderkant bij kan, in de meeste gevallen wordt het toch wat lastig en die je de zaag te hanteren.

Mooi dat het opgelost is, nu maar hopen dat dit de enige wissel was waar de schakelaars nog in zaten.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Goede avond Tom,

Dat is een flinke slooppartij aan je mooie baan, ik ben blij dat ik afscheid heb genomen van de Marklin aandrijvingen en overgestapt op servo aandrijvingen. Ik vind het vervelend om te zeggen als groot Marklin liefhebber maar het is troep. Ik hoop dat je het allemaal weer netjes hersteld krijgt.

groeten Martin.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Twijfels, allemaal twijfels roept dit op voordat ik de scenery definitief ga maken.... wel of niet een stukje draad over de schakelaartjes..... (wordt vervolgd)  :D
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Kees, sloop die schakelaartjes er uit, dat voorkomt later een hoop ellende.
Deze heeft ruim 2 jaar goed  gewerkt en ineens stopt de boel.

Alle andere wissels waren en zijn "behandeld" alleen deze was ik dan vergeten.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Als men nu nog niet de eindschakelaars gaat verwijderen voor dat men gaat bouwen , blijf ik dat oer dom vinden....eigenlijk nog erger....maar dat mag ik niet zeggen..... :D

Een foutje zoals Tom heeft gemaakt kan voorkomen , en dan helemaal de pech hebben dat dat nu precies zijn ingebouwde wissel betrof , is dubbel pech.

Maar als je nu gaat bouwen , en je controleer het niet 2 x , sorry maar dan is het je eigen schuld dat je straks de zooi kunt gaan slopen.

Elke wisselschakelaar daar heb ik ze uit gehaald (dacht ik) , op elke wissel schakelaar die klaar was heb ik een sticker geplaatst ter herkenning ...... en toch ben ik er 2 tegengekomen waar geen sticker op zat.

Dit kan uiteraard 2 dingen betekenen , vergeten om te bouwen , of sticker te plaatsen.

Die gaan toch echt eerst open voor ik ze er onder bouwt.

Ik kan er later toch bij (ben nog niet van die scenery) , maar wat nu niet is kan er straks wel zijn , en dan krab je echt nog wel even achter je oren als het niet meer werkt.

Servo's zijn mooi , maar ook die kunnen stuk.
Ook hier geld dan dat je er wel bij moet kunnen komen.

Mvg: Alex
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Het beste is om de schakelaars er ook echt uit te halen I.v.m. de mechanische weerstand van de schakelaar.
Ook kun je het hendeltje uit de schakelaar breken.

Dus niet alleen een draad over de schakelaar heen solderen, hiermee doe je jezelf te kort.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Ik doe het hendeltje afbreken, dan het schakelaartje er uit solderen en op die lege plaats een draadbrug solderen.
Waarom eerst het hendeltje en dan toch de schakelaar de-monteren (of de-solderen).

Zekerheid voor alles. :help:

Nee hoor, hendeltjes breek ik af en dan even testen of ze het dan wel weer doen anders kunnen ze gelijk de kliko in en bespaar ik een hoop werk en tijd.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Ik haal gewoon meteen de schakelaartjes er uit en soldeer er een draadje overheen.

Wel zou ik mooi vinden om de schakelaartjes te gebruiken voor een terugmelding naar de computer zodat het programma ook daadwerkelijk kan controleren of een wissel goed is om gegaan. Maar dan heb je wel de mechanische weerstand van de schakelaartjes.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Citaat van: Janvis op vrijdag 23 augustus 2013, 09:12:11
Maar dan heb je wel de mechanische weerstand van de schakelaartjes.
Ik heb geen C-rails :oops: maar zouden reedcontacten dan geen oplossing zijn?

Groeten,

Erik.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Ik denk niet dat dat een oplossing zou zijn, je moet dan twee magneten aanbrengen op het bewegende staafje en de reed contacten zouden zeer snel moeten schakelen.

Mensen die hun baan via software aansturen kunnen prima zonder de schakelaars in de aandrijving, deze is bedoeld voor het bedienen via de bekende schakelkastjes van Marklin waarbij de mogelijkheid bestaat dat je het knopje te lang indrukt waardoor de spoel in de aandrijving verbrand.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
ff een laatste vraagje: weet iemand wat er nu kapot gaat in het schakelaartje: het mechanische deel (hendeltje), het contactpunt of het inwendige schakelaartje? Ik heb er één aangepast (die het niet meer deed van afbuigen naar recht) door middel van een draadbrug. Ik vind de mechanische weerstand van het hendeltje erg laag, maar door alles te laten zitten, krijg ik nog wel de echte wisselstand door via de CAN bus op mijn CDB wisseldecoders, hoewel het schakelen dus niet meer werkte, vandaar.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Beste Kees,

Elke keer als het schakelaartje opengaat ontstaat er een vonkje, op den duur branden de contacten in en op enig moment wordt er geen stroom meer doorgelaten.

Bij een nieuwe aandrijving het schakelarmpje er uit wippen is afdoende.

Groet, Anne W
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Bedankt Anne, duidelijk.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Goeden Middag   tomhas
Ik kijk met belangstelling naar uw vorderingen omtrent de senery,nu het volgende dat kraantje voor de kolenbunker waar komt dat vandaan .
Ik rij met Marklin digitaal en MS
mvrg Robert
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Ik ben nog wat vergeten te vragen ,ik bezit nm kurkstukken ,moet ik die eerst in de zwarteverf zetten omze te kunnen behandelen?
vrg Robert
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Tonhas ,wat is dat voor spul wat je daar aanbrengt ,bij de inaan bouw zijn van waterval.
vrg Robert