Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Mijn I-train baan in opbouw

Gestart door iTom maandag 19 maart 2012, 09:59:36

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Het belooft vandaag een schitterende dag te worden in Wesselstein.
Het zonnetje staat al lekker hoog aan de strak blauwe lucht en inmiddels zijn Kurt en Renate getrouwd.
Opa Fritz zit het op zijn gemak allemaal gade te slaan.
De pastoor wuift het pas getrouwde stel nog even uit en de getuigen staan al te wachten op het aansnijden van de bruidstaart.

Re: Mijn I-train baan in opbouw
Kurt en Renate hebben een kleine familie zie ik....
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
't is ook maar een klein dorp, de rest van de familie is al onderweg naar Pension Hommeles. :)
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Vandaag maar weer eens mijn kleine BW aangepakt.
Ik was nog steeds niet tevreden over de opstelling, de zandtoren stond ook nog verkeerd dus de boel een beetje gereorganiseerd.
De zandsilo kon nu wat dichter bij de zandtoren komen alleen moest er wel ff een stukkie af.
Dus zaag, zaag, zaag, plakkerdeplak en voila, de ingekorte silo past nu beter.
Nog wel even de plaknaad netjes wegwerken en dan kan er ook nog een lampje in.

Voor het zaagwerk.



en na het zaagwerk



De schade valt wel mee, beetje het verfwerk bijwerken en misschien dat er nog een klein beetje groen tegenaan kan om de naad te camoufleren.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Ja daar heb je een punt, maar dat losse stuk leg ik er wel overheen en misschien zaag ik er een stuk van het vaste dak tussen uit, kan alleen het losse schuifgedeelte nergens meer vinden.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Eureka, schuifdak gevonden.
Lag op een plek waar je altijd denkt dat je iets weer snel terug zal vinden, niet dus.

Maar goed, het dak kan nu open en men kan gelukkig weer zand storten.
Het schoonmetselwerk loopt wel niet geheel door maar ik denk dat we daar later niet veel van zullen zien.



Re: Mijn I-train baan in opbouw
heb je mooi ingekort  :thumbup:

mvg niKo
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Mooi gedaan en mooi "ontzichtbaar" gemaakt, Tom.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Hallo Tom,

Lijkt net of er nog een stukje is aangebouwd,

Mooi opgelost  :)

Gr Einte
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Zo schoon is dat metselwerk niet meer Tom... Leuk gedaan, ging dat in het echt ook maar zo makkelijk...
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Nou Kees, misschien is Tom in het echie ook wel zo handig en netjes met voegen  :-)
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Trouwerij in Wesselstein.
Ik ben stiekem achter de bosjes gaan zitten om de fotofraaf te filmen.
De flitser wordt aangestuurd d.m.v. iTrain, een seindecoder en relais.
Het rechter relais (foto in video) is voor de flitser.
Opmerking van mijn ega wil ik zeker er bij vermelden,
de fotograaf moet je af en toe verplaatsen anders krijg je steeds dezelfde foto's.

KLIK
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede GroupĀ®

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Hoi Tom,

Leuk man, dat is de manier je treinen dit geheel aan laten sturen  :thumbup:

ik heb hier ook zo,n fotograaf liggen maar heb nog niet de juiste plek gevonden waar ik hem kan toepassen.
Ik heb Obama met zijn vrouw ooit gekocht dus ik dacht aan een soort pers momentje, er zal dan nog zeker een of twee fotografen bij moeten.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Hoi Tom

Dit is leuke scenery  :thumbup: We hebben ook gezocht naar de fotograaf maar niet gevonden helaas.Van welk merk is deze?

Harald & Alex



















Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Ik heb er meerdere, die heb ik van www.model-lights.com.
Zij staan ook altijd in Houten en ik denk ook a.s. zaterdag in Zutphen.
Ook de electronica ervoor komt bij hun vandaan, ik heb ook andere flits modules maar die hebben maar 1 vast ritme, deze heeft een onregelmatig ritme zodat niet steeds dezelfde flits te zien is.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Elke update is weer een genot om naar te kijken.
:thumbup:
Je EGA heeft wel een beetje gelijk hoor....

groet Winno
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede GroupĀ®

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Citaat van: harald en alex op zaterdag 18 mei 2013, 09:20:51
Hoi Tom

Dit is leuke scenery  :thumbup: We hebben ook gezocht naar de fotograaf maar niet gevonden helaas.Van welk merk is deze?

Harald & Alex

Ook Viessmann heeft dit in zijn pakket zitten, de elektronica is er al ingebouwd 16v erop en flitsen maar  :)


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Hoi Tom,

Maar eens even je draadje doorgenomen.

Mooie baan met veel senery.

Zeer mooie details, daar hou ik van.

Volgens mij kan ik in de toekomst nog wel wat van je leren op de HIP.

Nu ff lekker racen met de auto van mijn zoon, zijn vriendjes willen ook allemaal ff racen. Dus ff een kaartje trekken.

Wim
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Weer een Leuk filmpje, Tom. Hoop dat het geen polaroid is, want dan gaat het een dure hobby worden( of is dat het al........... ;))

Gr.Wim
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Nou Wim, voor dat het zover is met flitsen zit je al snel op 30 euro voor 1 fotograaf.
Valt toch wel mee, dat is inclussief de fotograaf zelf, de flitselectronica, een relais en een 4e deel van de decoder plus nog wat kleinmateriaal zoals draadjes.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Hey Tom,

Dit soort dingen vind ik altijd erg gaaf om te zien, het geeft altijd net wat meer "leven" op de modelspoorbaan. Je schiet trouwens ook lekker op met je baan, heb inmiddels een poosje niet zo veel gedaan met de hobby maar ik had in jouw draadje aardig wat in te halen  :) En gelukkig was dat bepaalt geen straf want de foto's zijn een plezier om door te nemen  :D Ik ben momenteel een nieuwe garage aan het bouwen dus voorlopig zal hier niet veel gaan gebeuren op zolder (hoewel het weer er wel naar is  :( ) hopelijk einde v.d. zomer ofzow dan gaan we weer lekker knutselen.

Groeten JW
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Alarmlicht geplaatst boven de garagedeuren van de brandweerkazerne.

Re: Mijn I-train baan in opbouw
Leuk idee, Tom. Nog een buitenlamp erbij. En een alarmbel.
Hoe heb je dit voor elkaar gekregen?

Gr.Wim
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Setje SMD led gekocht in Houten.
Wilde het eens uitproberen, kan ik straks ook de voertuigen voorzien van zwaailichten want ze zijn er ook in blauw.
Misschien staan ze ook zaterdag in Zutphen en anders bestel ik ze wel in Duitsland.
Kan zo in een envelop dus de verzendkosten zijn dan minimaal (hoop ik)

Misschien komt er nog een buitenlamp, bel en brandweer-sirene.

Geeft weer wat leven op de baan.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Mooi gemaakt.
:thumbup:
ook weer aangestuurd met I-train?

groet Winno
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Citaat van: wvniersen op maandag 20 mei 2013, 16:47:49
Mooi gemaakt.
:thumbup:
ook weer aangestuurd met I-train?

groet Winno

Als het vast op de baan staat dan zal ook dit via iTrain worden aangestuurd.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Gaan als de brandweer, maar ja dan moeten er ook wel kleedruimtes en dergelijke zijn voor de brandweerlieden.
Daarom maar weer eens aan een soort van kerstkaartenplakkerij begonnen, daar is het nu toch prima weer voor en een interieurtje gemaakt met lockers voor de kleedruimte.
Er komen natuurlijk ook nog de preisertjes bij, zaterdag hoop ik in Zutphen wat te kunnen scoren als ik even weg mag van Hans en Peter :o)

Zo ziet het er nu aan de ene kant uit, de andere kant krijgt ook nog een interieur maar dat zal meer een soort van kantoor worden met meldkamer.









en van bovenaf



Nu eerst even helpen met de afwas (nee niet in de brandweerkazerne) en dan weer verder met het kantoortje.
Alleen is de kleurencardridge bijna leeg van de printer.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Citaat van: tomhas op maandag 20 mei 2013, 16:49:56
Citaat van: wvniersen op maandag 20 mei 2013, 16:47:49
Mooi gemaakt.
:thumbup:
ook weer aangestuurd met I-train?

groet Winno

Als het vast op de baan staat dan zal ook dit via iTrain worden aangestuurd.

Weer wat geleerd  :thumbup: En dat gaat dan ook via decoders, neem ik aan ? Zoals bijv. de M*k84 of zijn er ook andere met veel meer 'uitgangen' die daarvoor gebruikt kunnen worden ? Dat zou ik graag willen weten (en nog veel meer uiteraard  :-) )
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede GroupĀ®

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Hallo Tom,

Tijdens jou pauze van 30 min. Mag je doen en laten wat je wilt als je maar weer op tijd terug bent op de stand  >:-D

Leuk project weer  :thumbup:


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Citaat van: Ta2trainman op maandag 20 mei 2013, 19:22:11
Citaat van: tomhas op maandag 20 mei 2013, 16:49:56
Citaat van: wvniersen op maandag 20 mei 2013, 16:47:49
Mooi gemaakt.
:thumbup:
ook weer aangestuurd met I-train?

groet Winno

Als het vast op de baan staat dan zal ook dit via iTrain worden aangestuurd.

Weer wat geleerd  :thumbup: En dat gaat dan ook via decoders, neem ik aan ? Zoals bijv. de M*k84 of zijn er ook andere met veel meer 'uitgangen' die daarvoor gebruikt kunnen worden ? Dat zou ik graag willen weten (en nog veel meer uiteraard  :-) )

Ik maak in iTrain een rijweg aan (blauwe knop} en zet die ergens buiten het railplan.
Je hebt dan 3 keuze mogelijkheden, wissel, sein of relais.
Ik kies dan voor relais.
De decoder is een seindecoder van Rosoft waar ik dan per decoder 4 relais op aansluit (relais 1 x om)
De rijweg heeft de mogelijkheid in optie om een melder te activeren en om een melder vrij te geven.
Op het moment dat een melder wordt geactiveerd schakeld het relais via de seindecoder in en gaat het aangelsoten onderdeel actief worden, bijv. de flitser gaat flitsen, volgt een melder die vrijgeeft dan gaat de boel weer uit.
Zo heb ik ook mijn knipperlichten van de overweg aangesloten en dat werkt prima.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Ik neem dit in gedachten en kom er tzt (als ik er ooit aan toe ben) ongetwijfeld nog wel op terug. Bedankt voor de info.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede GroupĀ®

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Tom, je gebruikt nu een seindecoder en een los relais, met een K84 decoder heb je alles in een en ook 4 kanalen.
Dit is waarschijnlijk een goedkopere oplossing en makkelijker aan te sluiten.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Ja dat kan wel een oplossing zijn maar ik vind het zo ook prima, relais kosten 3 euro per stuk en de decoder 19,50.
Bij elkaar kost me dan dan 31,50 plus 4 ledjes van een dubbeltje zit ik op 32 eurie en daar ben ik dan weer even zoet mee om het in elkaar te zetten wat ook een leuke bezigheid is.
Toeval wilde dat ik nog wat relais had liggen, ooit gekregen van iemand denk ik.
Volgende baan komt een OC32 denk ik. ;)
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Ik ben wederom weer verbaasd over je kwaliteiten Tom.

Scenery, fotograferen, filmen, I-train, elektronica niets is voor jouw te veel.

Mijn schoonvader Peter Pos (senior) prees jouw filmpje van de draaidag en dat doet hij niet gouw. Hij is een verwend film 8 filmer en sinds een aantal jaren digitaal. Maar het monteren laat nu op zich wachten.

Wim
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Ach Wim, ik ben lekker bezig.
Ik heb ook een filmcamera gehad, smalfilm, monteren was ook leuk, hele avonden met stukjes film om mijn nek, op de tafel en joost mag weten waar verder nog meer.
Scenes maken met bewegende titels, was ook leuk maar nu met de digitale videocamera en Pinnacle Studio 11 gaat het allemaal wel een stuk eenvoudiger.
En om het hobby verhaal nog even compleet te maken, ik heb ook nog scheepsmodellen gebouwd, alles zelf maken, geen bouwpakket. Er staat zelfs een model van mij in het Sleepvaartmuseum te Maassluis, althans, die hebben ooit een model van mij gekocht. Of het er nog staat dat weet ik niet.
Stil zitten is niks voor mij, boek lezen heb ik geen geduld voor en TV kijken vind ik zonde van mijn tijd.
Gisteren met de monsterauto's van kleinzoon gereden maar dat gaat me toch een beetje te snel. Ik merk dan dat ik toch een daagje ouder ben geworden en wat bezadigder. ;)
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Zo, vandaag maar weer eens even de overall aangetrokken en met de baan aan de slag gegaan.
Was al steeds van plan maar dan was er dit en dan was er dat.
Allemaal leuke dingen hoor daar niet van maar ja je eigen werk blijft dan weer liggen.

Zo was de bodemgesteldheid van het BW een droeve toestand, gaten hier, beschadigingen daar.
Vandaag met superfijngemalen krantenpapier de boel eens lekker aangesmeerd.



Ga nog eens er over piekeren om hier en daar de rail tussenruimte ook dicht te maken want nu moeten de Preiserwerklieden wel erg oppassen dat ze niet struikelen en ze dan hun plastiek beentjes kunnen breken, of nek.

Ook werd het eens tijd om wat aan de lange achterwand te gaan doen.
De kwasten en penselen gepakt, de verfdoos er bij en de eerste probeersels van Panorama Wesselstein staan er op.
Er moeten nog bomen op geschilderd worden, rotsblokken en hier en daar proberen om de glooiĆÆngen te verbeteren, al zou ik zo 1 2 3 niet weten hoe.

Maar ik ben over het begin niet helemaal ontevreden al zeg ik het zelf maar ik moet wel realist blijven, het kan altijd beter.







Eerlijk gezegd ziet het er op de foto's wel stukken beter uit, dan kunnen we later altijd nog zeggen, gelukkig hebben we de foto's nog. :)
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Hoi Tom,

Ik zie geen rare dingen op je baan hoor.

Wat mij betreft ziet het er picobello uit.

Veel suc6 zaterdag op de beurs.

Morgen middag heb ik vrij genomen om verder aan de printkaart te werken, en eventuele te testen.
Bij Hans nog een extra RC auto aangeschaft, dan kan ik samen met mijn zoon rijden.

Zondagmiddag weer een middagje bij de krokodil.

Ook hoop ik zaterdag 48 hoofdseinen Nederlandse uitvoering van NZH in 1:160 binnen te krijgen.

Gr.

Wim
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Tom,

Je zou misschien je BW eerst met krantenpapier kunnen insmeren, en vervolgens over de middengeleider een koper draadje solderen om het contact met de loks te behouden.

Het is zomaar een ideetje  ;)

Ik ben in ieder geval erg benieuwd!!

Mvg
Edwin (Spoorbrug^^)
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Hi Tom,

Ooit gemaakt en helaas geen foto,s.
- Stripje hoek profiel tegen de binnenkant van de rails,
- Messing strip op de puco's solderen,
- Dichtsmeren met Dass-klei,
- Krassen erin alsof het platen zijn en verven

groet
Harald
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Hallo Tom,

Van wat Harald hierboven beschrijft, heb ik  van een andere baan wel foto's, als je wilt kan ik die naar je sturen.
Overigens heb ik geen hoekprofiel gebruikt maar smalspoor railstaaf die is iets kleiner en ik heb het gevuld met gips en dat geverfd en verouderd.

Als die achtergrond nog maar een probeersel is, wil graag het eindresultaat zien.
Op de foto lijkt het verdacht oke. :arrow: :thumbup:

MvG Cees
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Hoi Tom,

Ook in het echt zal het er heus wel goed uitzien, jou kennende.
Voor wat betreft achtergrond schilderen, kwam ik deze serie tegen. Misschien ken je het al. Ik vond het een interessante video.



(Dit is eerste deel van 5)

Gr.Wim
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
De thuisblijvers hebben in de afgelopen week niet stilgezeten lees ik zo hier en daar in de fora! Het was er ook prima weer voor.

Mooi werk de bruidsfotograaf Tom!!!

Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Hoi Tom,

Jij gebruikt ook decoders van Rosoft toch? In jou Topic heb je ook daglicht armseinen staan.
Hoe heb jij je armsein aangesloten? De lampjes moeten naar een seindecoder, maar de aansturing van de armen? Gaan deze naar een wisseldecoder? Deze moeten toch een puls hebben ipv een continu signaal
Hoe voer je dit in in iTrain?
Alvast bedankt!

Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
De armseinen (magneetartikel) worden dmv een wisseldecoder aangestuurd, de daglichtseinen door de seindecoder.
Beide hebben wat uiterlijk betreft een overeenkomst maar als je ze besteld is het wel zaak om de juiste te bestellen, seindecoders vind je op de site van Rosoft onder de wisseldecoders.

De armseinen net als de wissels aangesloten, de verlichting is maar 1 led aansluiting, die staat op een aparte trafo zodat bij het schakelen van wissels en seinen het licht op constante sterkte blijft branden.

De daglichtseinen zijn op verschillende manieren aan te sluiten, beetje afhankelijk wat voor daglichtseinen er staan.
Ik heb bijv. uitrijseinen staan maar die heb ik alleen maar aangesloten op rood en geel/groen. Je kan ze ook op rood, groen, geel en wit aansluiten maar dat kost je meer adressen. Met 2 aansluitingen zoals ik het heb gedaan kunnen er 4 seinen met 2 leds op 1 decoder, met meerdere seinbeelden (leds) kunnen er maar 2 seinen op 1 decoder.

Aansluitschema vind je op de site van Rosoft.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Hoi Tom,
Bedankt voor de snelle reactie.
Dat van de decoders wist ik.... Ik heb sinds kort zelf een AVR brander en kan dus wisselen  :D
Dat van een aparte trafo is een goed idee, heb nog een 12V ringkern liggen van een forse hallogeenlamp.
Heb ook nog 2 draden in mijn voedingsring onder mijn baan over.... voor verlichting.
Ik heb zelf een armsein met 2 armen, om te proberen hoe eea werkt, voor dat ik mijn definitieve baan ga bouwen....
Jij maakt in iTrain dus geen gebruik van dubbele adressen? Ik wil eea proberen om tijdens daglicht de verlichting uit te laten en tijdens avond/nacht rood, geel en groen licht te voeren. Dan moet ik echter meer adressen in kunnen vullen? Heb jij hier ervaring mee?
Moet ik dan een fictief 2e sein aanmaken?
Ik moet dan in principe ook 2 voedingscircuits hebben voor mijn seinen. 1 voor de daglichtseinen (zonder armen) en 1 voor de armseinen.... zodat de verlichting net als in het eggie ook alleen 's avonds branden....
Bedankt voor de uitleg!
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Beste Leo, ik heb geen idee wat dat voor een brander is en wat je bedoeld met wisselen, maar het zal vast wel iets zijn om zelf decoders te bouwen.

Ik heb mijn verlichting va de armseinen niet apart geschakeld, deze branden ook gewoon overdag bij mij.
Maar je brengt me wel op een idee.
Ik zou die verlichting via een relais of een k84 of iets dergelijks kunnen schakelen.
natuurlijk kan het ook via een gewoon aan/uit schakelaartje net als mijn verlichting voor de huizen en straatlantaarns.
Ook die kunnen eventueel via iTrain aan en uit gezet worden, maar dan zou ikzelf toch er over na gaan denken om een OC32 aan te schaffen waarmee ik dan alle verlichting mee kan aan en uitschakelen.
Als je een armsein hebt met 2 niet gekoppelde armen dan heb je inderdaad 2 adressen nodig, is gelijk aan een driewegwissel.
Of dat lekker gaat werken dat weet ik niet want een driewegwissel vond ik een rampeplan en heb ik er uit gehaald.
Het probleem zit hem niet in de 2 adressen maar in de aandrijf-relais.
Een drieweg kan nooit van afbuigend naar afbuigend, dan moet er eerst rechtdoor nog tussen gezet worden en dat gaf bij mij alleen maar ellende.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Hoi Tom,
Wat dat branden betreft, een van de ic's op de decoder is een programmeerbare.
Hierin kun je een stukje software zetten met behulp van een "brander".
Ik heb sinds kort zo'n aparaatje en kan dus naar wens de decoders voorzien van het wisselprogramma of het seinenprogramma.
Heeft inderdaad te maken met het zelf maken van decoders. De 1e decoders kosten iets minder als die van Wim (ivm ontwikkelkosten), daarna echter minder als de helft. Dan is het financieel ook aantrekkelijk om 3 of meerlichts seinen aan te sluiten.
Mijn dubbel armsein heeft (gelukkig) maar 2 blauwe draden en 1 gele.
Dat van die verlichting heb ik niet van mezelf hoor, heb dat een keer opgevangen in een topic.
Schijnbaar is het in het echt ook zo. Hoe ik verlichting wil gaan schakelen weet ik nog niet...
Een realistisch beeld is dat de verlichting van huisjes af en toe wisselt, als het donker wordt moet de seinverlichting continu branden.
Ook moet ik nog eens uitzoeken of de daglichtseinen 's nachts ook zo fel branden. Ik verwacht van niet... Dan zou misschien op te lossen zijn met een extra weerstand in de common, overbrugbaar door een relaiscontactje... Maar nu ben ik hardop aan het nadenken  :D
Ik moet me nog eens verdiepen in een OC32, weet eigenlijk niet wat zo'n geval inhoud.
Ik heb in mijn oude plan (met het jouwe als basis) alle 3weg wissels en engelse wissels proberen te vermijden.
Omdat ik ga verkassen met mijn baan (grotere ruimte) gaat dit deels weer op de schop. Heb dan meer hoogte voor mijn schaduwstation en de mogelijkheid tot een spiraal en een eventuele uitbreiding naar een U. Hiervoor moet echter eerst een verbouwing aan het huis gerealiseerd worden. Bedankt voor de info.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Inmiddels een defecte wissel weer gerepareerd, was wel hak en breekwerk maar uiteindelijk zonder al te veel schade werkt deze weer.
Waren toch weer die schakelaartjes, grrrrrrrrrr.

Vandaag was de zon even weg, zeker even genoeg geschenen.

Eerst had ik van 0,5mm styreen een tegelplaatje gemaakt.
Door zwaar materiaal zie je dat er wat tegels zijn gebroken en een beetje scheef liggen, dat wordt wel oppassen voor de Preiserwerkluiers dat ze niet struikelen.



Om te voorkomen dat men straks zo het spoor kan oplopen wordt het agezet met een hek.



Het geheel geplaatst bij de werkplaats.





De werkplaats moet nog wel goed worden aangesloten op de ondergrond, zal wel met wat graspollen en straatvuil gaan gebeuren.


Nog even een overzicht vanuit de luchtballon.



Inmiddels is de zon gaan schijnen en hebben we veel termiek zodat de ballon nog wat hoger kan gaan varen.



Net geland en gaan we lekker in de tuin verder dromen over wat er allemaal nog bij gaat komen want de zon doet weer zijn uiterste best.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Het ziet er weer heel netjes en gelikt uit Tom!! Klassewerk  :thumbup: :thumbup:
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede GroupĀ®

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Leuk gedaan Tom,

Kun je uitleggen hoe je de tegels zo gemaakt hebt.


Mvg,

Peter / degeluidsman.