Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Mijn I-train baan in opbouw

Gestart door iTom maandag 19 maart 2012, 09:59:36

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Hallo Tom
Als ik zo naar die foto kijk heb je wel slecht weer gehad.
Goed gedaan man

Wim je weet wel 1van de 3 uit Ridderkerk
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
In het havengebied eens geprobeerd om de achtergrond uit te voeren met wat printjes.
Deze op foamboard geplakt en uitgesneden.
Voorlopig maar eens kijken of het wat is of dat er toch iets met reliëf gebouwtjes moet worden gewerkt.
Van een hoger standpunt.



Van uit mijn zittend standpunt  :)



Verder bezig geweest met een ketelwagon en de airbrush, is toch wel heel wat anders dan met de gewone kwast.  :)





Wagon laten drogen en dan met wat poeder beetje verder bewerken.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Die achtergrond is wat mij betreft geen blijvertje, Tom!
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
 @citaat Hanzi : vrees t ook, mag nog wat aan gesleuteld worden ; de airbrush vind ik wel geslaagd, mooi egaal
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Tja die achtergrond. Vanuit zittend standpunt kan het er nog mee door. Dan zie je er ook niet veel van. Maar vanuit het hogere standpunt is het niet veel soeps helaas. Het perspectief is dan helemaal fout.

Je ketelwagentjes verouderen sneller dan jijzelf.  8o  Men zegt wel eens "met de jaren wordt alles mooier", zit dan toch waarheid in.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Citaat van: iTom op zaterdag 30 oktober 2021, 14:22:09

..... En uiteindelijk op 29 oktober 2021 ingeleverd bij de A4 diorama stand op Eurospoor zodat iedereen mijn geknutsel, gepruts en geklungel kan bekijken.



Het was weer een leuke ervaring.

Het drenkelingenhuisje wordt in ieder geval vermeld in de RailHobby 446 van deze maand Tom.  :thumbup:

Vrgr,
Wilko
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Hallo Tom,

Die ketelwagen is erg goed gelukt! Lekker realistisch vervuild maar het is gelukkig geen sloper geworden, dit is naar mijn mening precies zoals het hoort! :favorite:

De achtergrond bij de haven? Tja, die is vanuit hier niet echt goed te beoordelen maar ik denk dat dit beter kan. (Dat denk je waarschijnlijk zelf ook... B)) Het blijft altijd moeilijk vanuit "echte gebouwen" over te gaan naar plaatjes. Toch alle vertrouwen in jouw bedenksels....dus het komt vast goed.



Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Het wordt weer eens tijd voor een bouwdoosje.
De klokkenfabriek is deze keer het slachtoffer, met wat kleurpotloden proberen er nog wat van te maken.

1e bewerking en nee het deel is niet krom.



Dan wat diepte proberen te maken.



Nog wat verder met een donkerder potloodje.



Met olijfgroen de laatste laag aanbrengen.



De puntjes wel goed slijpen werkt gewoon beter.



En zo pruts ik een beetje door, ondertussen ook nog genieten van het mooie weer op dit moment.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Nog lekker bezig Tom  :thumbup:
Ik ben denk ik al weer bijna klaar met bouwen voor dit seizoen, maar je weet het niet, april doet wat het wil  :) :) haha
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Mooi tussen de lijntjes gekleurd Tom  :)
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Sta je ineens in het blad Railhobby, wel met een verkeerde voornaam maar ja, dat mag de pret niet drukken. 🤣


Bron Railhobby 446

Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
 @citaat Het scheelde maar één pootje Tom  O:-D
Misschien wel info door een telefoon geweest....
Maar je staat er wél mooi - en terecht - in !

Grtz Tony
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
 @citaat Absoluut.  :-) ;)
Wij zijn helemaal verknocht aan Vlieland en zijn daar in 2017 getrouwd, boven in de vuurtoren op het vuurboetsduin.
Toen we het reddingshuisje op de beurs zagen staan, kozen we het direct als nr.1.....zo 100% herkenbaar.
Chapeau hoor Tom. Alle lof. :thumbup:
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Gefeliciteerd Tom  :thumbup: Zo wordt een mens nog beroemd  :D
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Wim,

Maar Wim toch, Tom is al (wereld)beroemd in modelbouwland. Daar wonen de Preisertjes die mogen genieten van al zijn kunstwerkjes.
In onze wereld kan zo'n artikel wel helpen. En dat verdient Tom dan ook.

Luc
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Leuk dat je erin staat Tom, vraag een rectificatie aan dan sta je er de volgende keer weer in  :D


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Vandaag weer even proefrijden en jawel hoor, weer gedoe met die deurtjes van de Locloods.
Denk dat de  scharniertjes toch niet zo bestand zijn tegen open en dicht gaan.
Het is net of ze een beetje zacht worden en dan schieten de scharnieren uit de pinnetjes waar ze opdraaien.
Inmiddels andere (messing) scharniertjes besteld die Nobody (Wim) al een keer had aangegeven.
Kijken of dat dan wil lukken en anders of de deuren constant open of toch maar weer een nieuwe locloods bouwen.
Misschien die van Auhagen 11400 dan eens proberen.
Iemand daar toevallig ervaring mee.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Dat is spijtig om te horen Tom. Misschien iets te vaak open en dicht gedaan? Eénmaal per dag open en dicht zou voldoende moeten zijn.

Geen ervaring met die van Auhagen, wel die van Piko. Voorlopig ziet het er naar uit dat die het gewoon doet met het voorhanden plastic materiaal. Wel heel zorgvuldig ontgraat en gemonteerd. De laatste tijd niet meer gebruikt (uiteraard). Maar voor de grote bouw van start ging bleef het ding werken.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
 @citaat  Ja, te veel open en dicht is natuurlijk ook niet goed, wellicht dat de messing scharniertjes straks een beter resultaat geven.
Per half uur gaan er 3 Loc's in voor onderhoud dat zou toch moeten kunnen.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Na wat dagen met mooi weer en geveld door de griep is het weer knutselweer en zelf weer aardig opgeknapt.
Vandaag de scharniertjes ontvangen maar of ik daar nu blij van gaat worden .......... kwee'tut nog niet.



Denk toch dat Locloods 3 besteld gaat worden, heb ik er gelijk een watertoren bij als ik die van Auhagen bestel.
Voordeel is wel dat de watertoren los geplaatst kan worden.
Op de bouwbeschrijving ziet het scharniergedeelte er wel wat steviger uit.

Ondertussen tussen het hoesten en proesten nog beetje bezig geweest om niet al te netjes tussen de lijntjes te kleuren.
Was lekker ontspannend want de hele dag in het zonnetje zitten gaat toch echt vervelen maar ja de zon vitamientjes hebben wel hun werk gedaan.

Klokkenhuis gaat een beetje vorm krijgen, kan alleen nog niet goed tegen de lucht van de lijm, dan maar weer met "tebbie nou op je muil" het plakwerk doen.



Morgen nog eens goed naar de scharniertjes kijken.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

online
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Hhhmm... Tom, op mij komen de scharniertjes wat te groot over, lijkt me niet zo'n succes. :roll:

Dirk-Jan
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Het zoeken naar de klepel is weer eens gestart, trek het je niet aan.  :D
Ik zoek actief mee, en bedoel er niet meer mee dan wat hier staat:

Had jij ook een opa die sigaren rookte? De mijne verhandelde ze op de beurs, en verdampte per week een kist velasquez bolknaks, tot leedwezen van mijn oma die de kistjes daarna herbestemde tot naaidozen, brievendozen, en potlooddozen. Zodoende is er minimaal 1 kistje via,via,via hier op zolder beland ... enfin.

Dit kistjes hebben messing scharnieren, en volgens mij, ook min of meer de maat van wat je zoekt.
Maar niet de goede vorm (als ze hierop moeten lijken, want rechthoekig). Wil je dat ik ze opmeet?

Het alternatief zijn de scharnieren uit een tekendoos. Voor de tekenles op school hadden we vroeger van die houten kistjes. En bij de kunstschildershandel (in het dorp waar ik school ging) worden die nog steeds verkocht. Daarin zitten ook messing minischarnieren (die zijn iets degelijker dan die van de sigarenkistjes) ....
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Beste Tom,

scharnieren aanpassen, en het voorste schroefgat afzagen cq dremelen, zodat je nog een 2-punts bevestiging overhoudt, lijken ze wel op schaal

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Bron ===> klik
Dit iets:
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
 @citaat @citaat @citaat Ja Jan, mijn Opa rookte ook sigaren maar is er helaas niet oud door geworden.
Die kistjes ken ik, zelf heb ik ook gerookt en af en toe een sigaartje uit zo'n cederhouten doosje van Justus van Maurik.
Ben 30 jaar geleden gestopt met roken maar van het hoesten nooit meer afgekomen, familiekwaaltje.

@citaat @citaat Walter, dat was ook mijn eerste gedachte maar geloof me, ook dan ziet het er niet uit.
Zijn best stevige scharniertjes en daarom ook te dik.

@citaat Wim, zien er ook goed uit maar ik zie er maar vanaf, zit ik met een hele collectie scharniertjes en kosten ook een hoop geld.
Straks de 11400 bestellen van Auhagen en dan zien we wel weer verder.

@Jan, @Walter en @Wim bedankt voor het mee- en bedenken van oplossingen.
En @Dirk-Jan dat idee dat ze te dik zijn klopt helemaal.  :thumbup:
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Vind die tip van Nobody top (goede link ook, trouwens).

De scharniertjes waar ik intuïtief op doelde, staan er ook:
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
 @citaat Klopt Jan, maar ik was nu al elders rond de € 10,- kwijt en dan nog een keer voor € 10,- nu bestellen zie ik niet meer zitten want ik denk nog steeds dat ik er niet vrolijker door zal worden.
Mijn hoop is nu op de 11400 van Auhagen gevestigd welke inmiddels is besteld.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
kan je de deurtjes niet tegen een asje monteren (ter hoogte van het draaipunt) en dan het asje door een gaatje in de tafel met daaronder een servo? Heb je in principe geen scharniertjes nodig.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
 @citaat Dat zou ook mogelijk zijn Hans maar ga ik niet doen, moet ik weer gaan zitten pielen met servo's aan de onderkant.
Wachten is nu op de nieuwe locloods en dan deze ooit nog eens ergens in een kijkdoosje wegwerken, soort van Locdoos.  :)
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Mijn I-train baan in opbouw
als de scharniertjes aan de binnenkant zitten zie je toch enkel het gewricht.Dat kan je netjes uitwerken in de muur en deur.Schilder ze in de kleur van de deur en je ziet er nauwelijks wat van.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
 @citaat Ja Johnny, alleen dat ga ik ook niet doen want dan ziet het er ook niet uit omdat er dan een groefje gefreesd moet worden en dat blijf je ook zien.
En nogmaals, er is al een nieuwe loods onderweg, die komt waarschijnlijk a.s. vrijdag binnen gelijk met een seinhuis wat ik op het oog had.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Vandaag nieuw pakketje ontvangen met de nieuwe (3e) locloods en een grappig seinhuisje wat nog op mijn lijstje stond.
Locloods ga ik zonder de watertoren bouwen, mocht iemand interesse hebben in de watertoren, doe een leuk bod dan stuur ik de losse delen op en kan je hem zelf naar eigen wens bouwen.

De komende tijd weer genoeg te doen maar wel rustig aan.



Voorlopig blijft het toch knutselweer.  :)
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Leuke pakketjes. Dat wordt weer mooi :thumbup:
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Ik hoop voor je dat je de loods apart kan bouwen en dat er niet bv een uitsparing in het dak zit voor de watertoren.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
3 x is scheepsrecht Tom, hopelijk blijven de deurtjes van dit pakket wel doen waar ze voor bedoeld zijn.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
 @citaat @citaat Hans, dat had ik al op de bouwtekening gezien, dat kan je in het dak er uitsnijden maar dat ga ik niet doen.

Vandaag  4e prikkie gehaald, 2e booster zit er in we kunnen weer vooruit, de griep was aardig over anders hadden ze me niet geprikt.
Zou wel mooi zijn als het hierna niet meer nodig is.

Re: Mijn I-train baan in opbouw
Het seinhuisje is zeker leuk. Het staat op het museumdepot Bochum Dalhausen. In het echie zie je de kabels van de vloer van het seinhuis naar de grond lopen. Ik meen ook dat er enkele afspaninrichtingen op de grond staan. Ook leuk om er allemaal bij te fabrieken.

Groet,

Peter
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Citaat van: Degeluidsman op vrijdag 01 april 2022, 19:59:28
....hopelijk blijven de deurtjes van dit pakket wel doen waar ze voor bedoeld zijn.


Dat is uiteindelijk wel de bedoeling Peter, zo niet dan plak ik de deurtjes gewoon vast en is het jammer maar helaas, over en uit.

Citaat van: BlikkenTinus op zaterdag 02 april 2022, 00:14:21
Het staat op het museumdepot Bochum Dalhausen. In het echie zie je de kabels van de vloer van het seinhuis naar de grond lopen. Ik meen ook dat er enkele afspaninrichtingen op de grond staan.

Groet,

Peter

Goeie tip Peter, ga dat eens via Google opzoeken, kabels door de vloer van seinhuis geeft gelijk alweer wat ideetjes voor een matige binnenverlichting. Afspaninrichtingen heb ik dacht ik nog ergens liggen en zo niet dan zal het wel ergens te koop zijn.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Leuke loods en nog leuker seinhuis. Daar zal vast weer wat prachtigs van geschapen worden.
Deuren van de loods moeten 's ochtends vroeg open gaan en 's avonds weer gesloten worden. Meer moet dat niet zijn. Gaan ze vast wat langer mee.  ;)
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
 @citaat Deuren 's-ochtends vroeg open zetten en 's-avonds weer dicht. Tja dat zou ook kunnen.
Minder slijtage. Ik neem het mee voor later. :thumbup:
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
 @citaat

In de winter en met de huidige energie prijzen zou ik de deuren toch maar dicht doen  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Citaat van: Hanzi op vrijdag 01 april 2022, 19:57:26
Ik hoop voor je dat je de loods apart kan bouwen en dat er niet bv een uitsparing in het dak zit voor de watertoren.

Dat vind ik het voordeel van de bouwpakketten van Auhagen: je kunt onderdelen weglaten of op een andere plek zetten. Dat geldt niet alleen voor de watertoren maar ook voor het bijgebouwtje. Ik heb de set ook en bij mij staat het bijgebouwtje op een andere plek.
Je kunt zelfs de loods 1/3 inkorten.

Veel plezier ermee, Tom!

Groet,
Roel
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2012

IK vraag, het forum antwoord.

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Zo weer op me gemakje alles weer gelezen, en op de deuren ligt geloof ik een vloek bij jou gelukkig alleen op de baan.
Voor de rest ziet de baan er weer wonderschoon uit Tom, ik geniet nog volop van je bouw kunsten en je fantasie om een baan interessant maken. Gr Evert
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Nog een beetje nasleep gehad van de griep maar nu gaat het de goede kant op gelukkig.
De bouw van de klokkenfabriek gaat verder, wel in dit stadium aandacht voor het interieur en de binnenverlichting.

De voorkant



en dan met de verlichting en wat printjes binnen



De daken kunnen er nu op en dan kijken of het allemaal lichtdicht is.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Het ziet er al fraai uit :thumbup:
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Heel mooi weer Tom 👍🏻
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Hallo Tom,

Als jij aan de slag gaat lijkt het altijd zo eenvoudig! Het is weer geweldig mooi en het is nog niet eens af! :P

Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Dank voor de reacties.
Ja inderdaad het lijkt allemaal wel makkelijk maar dat valt best wel een beetje tegen hoor.

Het bouwsel moet strak demontabel zijn want iedere gram die telt.
Het word steeds lastiger om hem omhoog te krijgen, daarmee bedoel ik natuurlijk de module bak waar de industrie op staat en de haven aan vast zit.
Geen zorg het water ligt vast.

Nog wat verder afgebouwd zoals de schoorstenen en een soort van ventilatierooster.
Heb me daar weer wat mee op mijn nek gehaald, zoals de loodslabben rondom de schoorsteen dak verbinding.
Dan moet dat later natuurlijk op op de andere bouwsel worden toegepast.

De verlichting is aangesloten, d.m.v. stekkertjes kan de verlichting worden aangesloten.

Even nog een paar foto's toevoegen.





Klein filmpje van de verlichting

www.youtube.com/watch?v=gXz3pFmkRJY







Re: Mijn I-train baan in opbouw
Tom, je bent een kunstenaar! Ik kan daar enorm van genieten. Die sfeer is meesterlijk getroffen.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Ziet er weer leuk uit die klokkenfabriek. Ik neem aan dat je de plastic look van de trottoir tegels nog gaat aanpakken. Voor de rest niets dan lof hoe jij dit weer tot een meesterwerkje hebt weten te maken. Dat is aan jou wel toevertrouwt.  ;)