Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Mijn I-train baan in opbouw

Gestart door iTom maandag 19 maart 2012, 09:59:36

0 leden en 3 gasten bekijken dit board.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2014

Geen brug is te ver.

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Hallo Tom,

Altijd jammer dat je niet in de prijzen bent gevallen.
Maar wel mooi om te zien hoe je hat a4tje heb opgebouwd.  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Maar ook bedankt voor het delen van de foto's van de andere deelnemers.  :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Is dit bij iedere Eurospoor editie ?
En krijg je hem na afloop ook weer terug ?

M.vr.gr. Erwin
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
 @citaat Erwin, bedankt voor je leuke reactie en nee hoor, vind het absoluut niet jammer.
Mee doen is leuk en het maken is nog leuker en zeker als je alles zelf moet maken.
Extra was voor mij deze keer dat ik contact kreeg met mensen die op Vlieland wonen en allerlei arrangementen organiseren.
We zijn door hun uitgenodigd en gaan zeker volgend jaar een paar dagen naar Vlieland.

Of het ieder jaar bij Eurospoor is hangt af van de organisatie, in 2019 was er geen Eurospoor en zijn ze uitgeweken naar Valkenburg(Katwijk) Smalspoormuseum. Verder waren het alle jaren daarvoor dacht ik wel tijdens Eurospoor.

Het diorama mag jezelf beslissen of je het laat staan of weer mee naar huis neemt, dan gaan ze mee op rondreis naar andere beurzen of gaan naar Miniworld Rotterdam. Daar is een aparte presentatie die regelmatig wordt ververst.

Deze gaat mee naar huis en ga ik opsturen naar de mensen op Vlieland. Zij gaan het in de etalage zetten ter ondersteuning van hun arrangementen en of het dan nog een lang leven heeft zullen we wel zien.
Thuis opslaan doe ik niet, heb geen schoorsteen en meestal kan je er wel iemand een plezier mee doen en dat is ook leuk.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Perfecte bestemming voor je dio, Tom  :thumbup:
Daar hoeven ze er alleen nog maar wat strandzand omheen te strooien en ze hebben een heerlijk zomerse eyecatcher  ;)

Als ik de foto's bekijk, was het inderdaad stevige concurrentie. Dat is een goed teken; er zijn nog genoeg creatieve en kundige knutselaars !
En in de top-5 kan ik me ook wel vinden.
Een plek in de top-10 had je wat mij betreft zeker verdiend.

Bedankt ook voor het plaatsen van het volledige bouwverslag  ;)

Grtz Tony
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Hallo Tom,

Bedankt voor het delen van de andere A4'tjes. Poeh, daar zitten inderdaad knappe staaltjes modelbouw tussen, heel mooi gemaakt.

En Tony heeft een punt; misschien niet in de top 5, maar bij de eerste 10 had wel gepast. Ach, zoals je zegt, het lijkt mij ook leuk om te doen. Lekker klein, overzichtelijk, en is ook een beetje sneller klaar! O:-D

Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
 @citaat Dank je Marcel.

Kreeg vandaag bericht van de organisator dat ik negende ben geworden, ook goed.  ;) :)

Ik weet niet of deze link hier zo maar zal werken maar op 24Trains kwam ik een filmpje tegen over de A4 diorama's.
Viel me wel op dat Erik de Zwart mijn Juttermuseum wel gelijk herkende en dat doet me deugd.

KLIK ALS JE FACEBOOK HEBT

Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Om te kijken wordt ik verzocht of verplicht? Fleesboek te nemen.  Nou doei, meneertje Zwart
Mooi project Tom.
Gr. Jan
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Citaat van: iTom op maandag 01 november 2021, 11:43:59
...
Het diorama ..... gaat mee naar huis en ga ik opsturen naar de mensen op Vlieland.

Dat lijkt mij de juiste bestemming Tom :arrow:

Vrgr,
Wilko
Re: Mijn I-train baan in opbouw
hoi,

Citaat van: 44er op maandag 01 november 2021, 18:39:31
Om te kijken wordt ik verzocht of verplicht? Fleesboek te nemen.  Nou doei, meneertje Zwart

Zonder facebook-account is het filmpje gewoon te bekijken. Je kan zelfs alleen "noodzakelijke cookies" aanzetten. Dan kan je rustig het filmpje kijken.

@itom: Leuk diorama!  :thumbup: Die naast jou was inderdaad ook erg goed.  :thumbup:

Citaat van: iTom op maandag 01 november 2021, 11:43:59
Deze gaat mee naar huis en ga ik opsturen naar de mensen op Vlieland. Zij gaan het in de etalage zetten ter ondersteuning van hun arrangementen en of het dan nog een lang leven heeft zullen we wel zien. Thuis opslaan doe ik niet, heb geen schoorsteen en meestal kan je er wel iemand een plezier mee doen en dat is ook leuk.

Dat is een mooie bestemming. Leuk!  :thumbup: Dan heb je eer van je werk dat ze hem willen hebben.  :thumbup:

Groet Ronald.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Ronald, zonder smoelboek dat filmke zien hoe kan ik dat dan doen?
Re: Mijn I-train baan in opbouw
 @citaat Ik heb de link van Tom gevolgd. Kreeg netjes het "cookiesvenster", daarbij "meer opties" gedrukt, dan op "alleen essentiële cookies". Dan krijg ik de pagina normaal te zien. Dan begint bij mij het filmke gewoon af te spelen. Ik gebruik Opera als internetverkenner. En iedere keer als ik Opera afsluit worden alle cookies in de prullenbak gedaan. Dus ik mag het iedere keer even klikken  :) Het werkt bij mij  :)

Nog even getest met VuurVos (firefox) en daar werkt het op dezelfde manier.

Groet Ronald.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
 @citaat Zelfs zonder koekjesvenster kan je het filmpje bekijken.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Bedankt Ronald het lukte
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
A4tje diorama staat inmiddels klaar voor verzending naar Vlieland.

Nu verder met de bouw van het Artitec kraantje wat bij de haven komt.

De geëtste delen zitten aan elkaar en inmiddels in een kleurtje gespoten.
De rest ook in de verf gezet.
Machinehuis is nu een houtkleur, denk er nog over om het van een kleurtje te voorzien wat door de tand des tijds is aangetast.

Het kraantje krijgt natuurlijk ook nog werkende verlichting, in het machinehuisje en op de nok komt een ledje 402 in warm wit.
Die ligt inmiddels ook al bijna klaar, moet nog een beetje het Kristal Klear van drogen en in het huisje zal wel iets van een plafonniere gaan komen.
Ook nog eens kijken en nadenken om het kraanhuisje te laten draaien en wie weet gaat er ook nog een mogelijkheid komen om er mee de boel op en neer te laten hijsen maar dat zie ik voorlopig even als een stap te ver.







Nu eerst maar eens alles goed laten drogen.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Bedankt voor het delen van de diorama plaatjes, ik vind jou inzending wel minstens top 5  :) waardig.

Volgende keer posten we allemaal een idee, kiezen we daar het beste uit en dan kun jij het idee op schaal nabouwen 😂😂😂 :P :)

Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Het kraantje kan voorlopig op zijn plaats.
Voorlopig want ik zit te wachten op materiaal waarmee het kan gaan draaien.
Hijswerk zal wel niet gaan lukken, gepriegel maar als het een beetje heen en weer kan draaien vind ik het al lang goed.
Het idee is om het draaien via Arduino uit te voeren met en stappenmotor.
Dan denk ik aan de middenstand en een kwart draai naar links, middenstand en een kwart draai naar rechts.
Maar ja, dat moet ik nog wel een beetje gaan uitpuzzelen.

Voorlopig ben ik er wel content mee, alleen het opstapje naar het deurtje moet er nog aan.
verlichting zit er al in en het lampje aan de giek zit er ook op en werkt.
Later zal ik de draadjes nog wel een keer aansluiten.

Nu de plaatjes.







Op naar een volgend project.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Het is schitterend wat je allemaal maakt, Tom, ziet er fantastisch uit!
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Geweldig Tom. :P
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
het wordt zo een heel aantrekkelijk tafereeltje Tom.  :thumbup:

Ik zou het toch proberen met die hijsbeweging, zo moeilijk is het niet, alleen een geduldwerkje.
draadje door het huis, naar beneden door de centrale as en onder de tafel naar een stappenmotortje.
je kunt onderstaande modelletje rechtstreeks op dezelfde Arduino aansluiten als voor de draaibeweging en zelfs zonder driver.

https://nl.aliexpress.com/item/32977431177.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27424c4dLNXeLU
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
 @citaat Hans, goed idee, daar ga ik eens een paar nachtjes over slapen en dan in Zutphen eens verder over praten  :)
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Fraai kraantje op de kade, Tom  ;)
Maakt het beeld helemaal compleet  :thumbup:

In tegenstelling tot anderen, hoeft voor mij zoiets niet te bewegen.
Echt geladen of gelost wordt er namelijk (meestal) niet.
Al kan ik me de uitdaging om het wel "werkend" te krijgen heel goed voorstellen.

Hoe dan ook, je baan wordt mooier en mooier !

Grtz Tony
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Dag Tom

Zoals altijd geniet ik van je werk. Het haventafereel is schattig om zien en het kraantje past wonderwel in de atmosfeer die je schept.
We blijven het natuurlijk volgen.

Luc
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Leuk kraantje Tom, bewegende objecten op de baan vind ik altijd leuk.
Ben benieuwd hoe je dit straks in elkaar knutselt maar dat zal jou wel lukken.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Hallo Tom,

Het lukt jou steeds weer opnieuw!  8o

Hoe krijg je dit altijd voor elkaar? De uitstraling is zo weer zo realistisch dat je jezelf daar al rond ziet lopen inclusief alle bijbehorende geluiden en geuren. Grote klasse!  :thumbup:

Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Het hijswerk gaat toch een Artitec kraantje te ver worden.
De wieltjes in de top van de giek zitten vast door de 10sec. lijm.

Draaien zal wel gaan lukken, moet wel nog opzoek naar een goede sketch voor de Arduino stappenmotor.
Had er wel een van RocnetHans gekregen maar die is helaas met de crash van mijn laptop verloren gegaan.
Ga hem er nog wel een keer om vragen maar het heeft geen haast.

Vandaag aan het Kibri kraantje begonnen, is toch wel een different cookie.
Lijkt wel of er kerstballen bij horen maar zijn kleine kogeltjes voor de ballast.

Beetje klikken en plakken en onderstel alvast licht geweatherd.



Touwtjes inmiddels ook aangebracht.



Machinistenhuisje past er goed op, er zijn 2 mogelijkheden en daarom de kraanmachinist even gevraagd wat hem het beste leek.

Lage uitvoering



Hoge uitvoering



Machinist Boris geeft de voorkeur aan de hoge uitvoering.



Boris was wel inmiddels een beetje ongeduldig geworden en riep gooi die wielen er maar onder en tuig die giek maar op.
Hij wilde gaan hijsen, maar of hij dat nu met het kraantje bedoelde begreep ik niet helemaal.
Morgen maar weer verder met dat hijsbakkie. :)
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Veel plezier met Boris , Tom... :P
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2020

Er is altijd een oplossing. Koffie staat klaar.

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Prachtig zeg met dit haventje en kraantje :thumbup: :thumbup: Ook die uitslagen van de A4 wedstrijd, erg mooie projecten!
Groetjes Eeg
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Vanmorgen kwam ik terug na een bezoek aan de tandarts, ja ik heb mijn eigen tandjes nog  :)
Was van plan om verder te gaan met het kraantje wat dienst zou gaan doen bij de kolenhandel.
En wat denk je, Boris kon niet wachten.

Boris dacht kolen fijn en omdat het scheppen toen al in de familie zat begon hij driftig kolen te scheppen.
Nou ja, uiteindelijk was het kraantje daar ook voor bedoeld en bedacht.



Het werd hem even duidelijk gemaakt waar zijn plaats is, daar naast de kolenhandel.
Dus met gezwinde spoed op weg naar de kolenhandel.



Boris was helemaal gelukkig en net op tijd om de kolen uit de kolenwagons te scheppen.





Heel rap was de kolenlading uit de wagon en kon Boris tevreden naar huis om 's-avonds nog even na te genieten van gedane arbeid.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Wie zou geen Boris willen zijn.
Overdag in 1:87 werken en 's avonds met de pootjes ophoog wat mijmeren over de gedane arbeid :thumbup:
Lekker op de plaat gezet Tom.

Vrgr,
Wilko
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Hallo Tom, wat een schitterende sfeer en een prachtige opbouw heb je in die haven gerealiseerd. Inspirerend! Gr. Peter
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Tom,

Mooie metamorfose van een basic blauw kraantje in een prachtig geweatherd modelletje :thumbup:.

Groeten,
Wico
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Zeker, ziet er weer fraai uit, Tom.
Zou het kraantje niet nog een extra laagje kolenstof moeten krijgen? Nu overheerst er nogal wat roest. Kolengruis is donkerder en lijkt mij te overheersen. Maar misschien is het in het echt minder oranje dan op het schermpje.

Groet,

Peter
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
 @citaat
ik vind het mooi zo......tis nog steeds een anders mans (mooie) creatie  :D
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
 @citaat @citaat

Tom,

Ik ben een tijdje afwezig geweest hier, maar heb weer heel wat bijgelezen.

Jij weet er toch altijd weer iets mooi van te maken.
Boris is een tevreden mens met zo een mooi hijswerk-masjien.
Heel mooi in beeld gebracht

Hier doe ik mijn pet voor af.

Grts  Freddy
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Goed gelukte kraan-metamorfose, Tom  :thumbup:
Al zal Boris misschien wel reikhalzend uitkijken naar een nieuwe, mooi glimmende machine  :D

Grtz Tony
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
 @citaat Voorlopig zal Boris het met deze roestbak moeten doen.
Boris is wel gaan klagen over de hobbelige ondergrond en nu mocht hij zelf van oude bielzen een vloertje leggen.



Nu kan hij het kraantje netjes vlak parkeren.

Het slopen van de oude Locloods is begonnen.
Het ging redelijk makkelijk, 4 schroefjes losdraaien en met een beetje wrikken en krikken komt de oude loods los.
Daarna oude loods netjes bewaren.

Maar eerst even wat verfwerk laten zien.
Muurtjes en het voegwerk







En wat houtwerk behandelen.





Verder met een wash afgewerkt.





De oude loods even geparkeerd.





Er moet wel wat gesloopt worden om plaats te maken voor de nieuwe loods.
Gelijk maar even passen want met passen en meten wordt de meeste tijd versleten maar zal uiteindelijk de boel wel op de juiste plaats komen.





Na het uithakken van de oude ondergrond een paar nieuwe plaatjes op maat gesneden, die ga ik vanavond vast lijmen.







Tot slot even het oude dak er op, zo zien we hoeveel langer deze loods gaat worden.
Er kunnen dan ook met een beetje de buffers bij elkaar geknepen 2 locomotieven achter elkaar in staan.



Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Weer een prachtstuk Tom
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Een tevreden JanKees  :)

KLIK
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Leuk winkeltje, stond al een tijdje op de planning om daar eens te gaan kijken, voor mijn werk zou ik de afgelopen tijd meerdere keren naar Dordrecht gaan, maar door leverings-problemen is het er nog niet van gekomen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Ondertussen weer langzaam aan verder met de bouw.
Wat ledjes ingebouwd voor de speciale effecten.
Aanbouw en dak verder afbouwen.

Twijfel nog over de verlichting van de loods en het bijgebouw.
Bijgebouw beetje te rood en loods beetje te wit, daar ga ik de komende tijd eens rustig naar kijken en nadenken. ;)









Re: Mijn I-train baan in opbouw
 @citaat Het is gewoon gezelliger in het bijgebouw O:-D
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Ik vind het zeer fraai 👍🏻
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
 @citaat
Ik ook. :thumbup:

Groet Michel
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Chique met dat bij-gebouw, geeft iets meer.Vraagje: ik zie dat je hier meer dan 5 foto's kunt plaatsen, met tekst eronder, hoe doe ja dat? Ik gebruik altijd het : bestanden , max 5, toevoegen....
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

online
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Citaat van: wimpietje op zaterdag 20 november 2021, 07:05:39
Chique met dat bij-gebouw, geeft iets meer.Vraagje: ik zie dat je hier meer dan 5 foto's kunt plaatsen, met tekst eronder, hoe doe ja dat? Ik gebruik altijd het : bestanden , max 5, toevoegen....

Klik op "citaat" bij zo'n bericht en je ziet welke tags je moet gebruiken. Bestanden simpelweg toevoegen is denk ik eenvoudiger.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Citaat van: wimpietje op zaterdag 20 november 2021, 07:05:39
Vraagje: ik zie dat je hier meer dan 5 foto's kunt plaatsen, met tekst eronder, hoe doe ja dat?

Ik gebruik My Album. KLIK
Ben al heel lang abonnee en kan oneindig veel foto's daar naar toe uploaden.
Het is in de jaren wat duurder geworden maar wat maakt dat uit, we kopen net zo makkelijk nieuwe spullen voor onze hobby en dan kan dit er ook nog wel bij.

Vind het prettig werken, gewoon foto's er naar toe uploaden, dan een foto uitzoeken en met een link hier plaatsen d.m.v. Voeg Afbeelding toe.

Vind het voordeel dat ik nu soms onder een foto nog een beetje kan uitleggen wat de bedoeling is e.d.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Ahaa, tx Tom, ik probeer het.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
 @citaat @citaat Me too... ;)
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Citaat van: wimpietje op zaterdag 20 november 2021, 07:05:39
Chique met dat bij-gebouw, geeft iets meer.Vraagje: ik zie dat je hier meer dan 5 foto's kunt plaatsen, met tekst eronder, hoe doe ja dat? Ik gebruik altijd het : bestanden , max 5, toevoegen....
Je foto's ergens laten hosten (flickr, myalbum, enz). De link die je daar van krijgt zet je tussen img-tags.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Citaat van: wimpietje op zaterdag 20 november 2021, 10:58:51
Ahaa, tx Tom, ik probeer het.

Je kan ook Flickr proberen. Tot 1000 foto's gratis in gebruik daarna kan je een abbo afsluiten. Eventueel kan je er ook filmpjes e.d. kwijt. Er zijn zoveel mogelijkheden. Ik wil ook nog wel eens Abload.de gebruiken.