Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Mijn I-train baan in opbouw

Gestart door iTom maandag 19 maart 2012, 09:59:36

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

online
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Mooie update Tom en bedankt voor je uitleg!
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Vandaag het foamboard ontvangen en gelijk even een strook gesneden om er mee te gaan oefenen.
Ondertussen ook nog wat smeerspul besteld zoals AK Asfalt, Washes en nog wat aanvulling voorraad Vallejo Color en Air.

Ben over het foamboard niet ontevreden, zelfs de kleur vind ik al aardig en het snijden gaat als een warm mes door de boter.



Gelijk ook wat karton mee laten komen, dit is 1mm en eens kijken of ik daar de bestrating van de kade mee kan opleuken.
Zal nog wel een creative brainwave nodig hebben om er iets van te maken.  :)



Morgen maar eerst eens een diorama voorbereiden voor de asfaltweg.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
ik zou me geen zorgen maken Tom, die creative brainwaves die komen er in overvloed bij jou;
het ziet er nu al geweldig uit  :thumbup: ;


mvg,
Michel


Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Zo juist hier binnen komen rijden van uit Michelstad.
h0-miessie  (Michel) mijn vrouw was op slag verliefd op de Hanseat van kolenhandel Becker en eerlijk gezegd ik ook hoor.
Super bedankt man, deze modellen gaan straks een mooi plekje krijgen op mijn baantje.





Ik ben erg blij mee., thnx Mies.  :thumbup:
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Graag gedaan Tom.
Heel veel weatherplezier toegewenst en met het vinden van die mooie plekjes gaat het zeker goed komen op je mooie baan.

Groet Michel
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Die Hanseat en de Langhauber passen voortreffelijk op jouw baantje. Daar gaat zeker wat moois mee gemaakt worden. Proficiat met deze aanwinsten.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Vandaag de bestelling ontvangen om asfaltwegen te maken.
Eerst maar eens een proefopstlling maken, kan ik gelijk testen welke lijm het beste is.
Eerst ModPodge Matt gebruikt, kleeft wel maar zit niet echt vast. daarna met gewone hobbylijm en dat hecht wel goed.
Gelijk geprobeerd om het foam in een flauwe bocht te leggen, verder dan dit gaat het niet maar misschien met een föhn wat verwarmen, dat ga ik later nog wel eens proberen.





Met het Asfalt van AK de eerste laag op het foam gezet.



De structuur (nog nat)



Nu lekker laten drogen om daarna verder te bewerken.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Mooie geschenken van Michel  :thumbup: :thumbup:

Waar heb je het foam besteld Tom? Is het ook geluiddempend en daardoor misschien geschikt voor onder de rails?
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Barry, of het geluiddempend is weet ik niet, denk dat daar Neopreenband beter voor geschikt is.

Dit is wat ik heb besteld, er zijn verschillende kleuren en afmetingen FOAMBOARD 2MM
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Het wegdek wat verder bewerkt met pigmentpoeders en washes.





Verder beetje afwerken met wat restjes gras van Martin Welberg en kijken wat wel en wat niet acceptabel is om straks op mijn baantje te gebruiken.





Reparatievlakken en scheuren in het asfalt ben ik nog niet helemaal weg van, beetje oefenen dan zal het wel goed komen met die weg. :)

Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Terwijl ik nog zit te wachten op een bestelling met Vallejo Pigmentpoeders een begin gemaakt aan de havenkraan.
Deze is van Faller en ik hoop dat ik ook nog een keer die van Artitec ergens tegenkom want die lijkt me ook wel gaaf bij mijn haven.
Wat onderdelen gemonteerd zodat die vandaag met de airbrush gespoten zijn, ik doe dat het graag in de buitenlucht, heb ik er zelf minder last van.

De kraandelen gespoten met Vallejo Air USAF MEDIUM FREY.
Motorhuis en cabine voor de kraanmachinist met wat oud hout kleuren bewerkt maar daar komt nog wel een laag blauw overheen, denk dat blauw wel beter gaat passen wat kleur betreft, overweeg nog om daar eerst nog een chipping laag op te zetten en dan pas blauw dan kan er ook nog wast verf afgebladderd worden en is het hout een beetje terug te zien. Rest van de kraan ga ik nog wel een beetje weatheren maar ga er geen roestbak van maken. Kraanhuis zal kunnen draaien en in de top van de giek komt nog een smd led. De kraan zal niet gaan rijden en het hijsen laat ik ook achter wege. Ben straks allang blij als dit ook weer klaar zal zijn.

Nu lekker drogen in de woonkamer op een velletje keukenpapier.



Verder luisteren wat er in Eindhoven gaat gebeuren vandaag  ;)
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

online
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Dag Tom,

Citaat van: iTom op zondag 14 maart 2021, 15:20:50
Wat onderdelen gemonteerd zodat die vandaag met de airbrush gespoten zijn, ik doe dat het graag in de buitenlucht, heb ik er zelf minder last van.

Je hebt toch wel mondmaskers in huis?  8o

Citaat van: iTom op zondag 14 maart 2021, 15:20:50
Verder luisteren wat er in Eindhoven gaat gebeuren vandaag  ;)

Ik zal voor je duimen (eigenbelang :D)

Henk
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
 @citaat Ja hoor Henk, die hebben we genoeg in huis maar ik vind het buiten prettiger en heb ik ook geen last van mijn bril waar de glazen van aanslaan door het dragen van een mondkapje.

Henk, voor SV Hoofddorp, VV UNO en Sportvereniging Overbos hoef je toch niet te duimen, die zullen niet bang te zijn voor Eindhoven.  :)
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Spuit je dan "uit de wind " door een doos te gebruiken, of heb je een ander plekje?
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Als het nodig is gebruik ik n grote doos. Achter in de tuin is een goede hoek waar het meestal windstil is.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Tussendoor de Hanseat aangepakt, wil er niet te veel aandoen want de tekst op de zijkanten moet wel leesbaar blijven.
Gelijk de bak volgeladen met kolenzakken.





Binnenkort eens kijken of ik er ook de zijspiegel en het uitlaatpotje bij kan maken dan is het wel compleet.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Sjonge, wat een zweer, eh sfeer, hangt er rond de kolenhandel. Heerlijk! Zal ook wel niet zo best voor de luchtwegen zijn, maar dat mag de pret niet drukken!

Groet,


Peter
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2016

Alles rijdt op rolletjes

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
ziet er tof uit!
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Tom,

Het beetje weatheren aan de Hanseat geven hem al een heel ander uiterlijk maar de lading kolenzakken zijn de kers(sen) op de taart. :thumbup:
Ook de locatie waar hij nu staat is perfect voor dit leuke driewielertje.

Groet Michel
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Verder aan de havenkraan.
De draden aam de grijper was wel weer een dingetje, ze moeten natuurlijk wel rete strak staan.





Tevens de verlichting aan de giek bevestigd en die draadjes beetje weg gewerkt tussen de andere draadjes.



Het gaat al een beetje op een havenkraan lijken, toch.



Eerder was ik al bezig met geluiden via een Music Player.
Het geheel heb ik nu op een plaatje multiplex gemonteerd wat kantelbaar is.
Het idee had ik gezien in het draadje van Peter de Geluidsman en zo kan ik nu de boel kantelen en het SD kaartje verwisselen of aanpassen met andere geluiden.





Het geheel later nog wat hoger monteren zo dat we  straks geen bedrading meer er onderuit zien komen.



Al zeg ik het zelf, lekker bezig geweest.  :)
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Nog wat verder met de havenkraan. Hekken, trappen, ladders en loopplanken worden later nog toegevoegd.
Er moet nog een motor ingebouwd worden en dan zijn die kleine onderdeeltjes beetje te kwetsbaar.
Bedoeling is volgens de fabrikant dat er zo'n wisselstroom motortje in komt maar die kan ik niet regelen zoals ik dat in gedachte heb.
er komt een vertragingsmotortje in, die krijgt een decoder zo dat de aanloop en stopsnelheid mooi geregeld kan worden en ook de verlichting via de decoder geschakeld gaat worden. Dacht dat er in de rommella nog een oud decodertje lag maar helaas, die was al gebruikt voor de mijnschacht. Nu 1 besteld bij Ali, kijken of dat wat is.

De rest van de havenkraan staat in de verf en is de boel een beetje geweatherd, niet te veel roest maar ja, een kraan in die tijd en dan nog aan de waterkant, die heeft toch wel wat roestplekjes.



De kade moet iets breder worden zodat de kraan netjes op de rails komt te staan.



Voor de sfeer ook maar de schepen er bij gezet.
Het wordt zo wel hoe ik het in gedachte had, dan maar wachten en hopen dat de bestelde decoder snel in huis is en dan het geheel in en af bouwen.

Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Heel erg fraai geworden 👌🏻👍🏻
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Dat is een heel mooi plaatje Tom.

gr
Wim
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Zeker een erg mooie kraan Tom, hoewel ik wel moet zeggen dat hij op de foto's erg groot lijkt tov de rest (bebouwing & schip); maar wellicht dat t in werkelijkheid meevalt en bovendien zijn die kranen in 't echt natuurlijk ook wel flink aan de maat..
Leuk met de schepen op hun plek in de haven :thumbup:.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
ziet er goed uit Tom.  :)
de ietwat forse kraan geeft wel een goede dieptewerking met de achterliggende bebouwing.
Het kottertje zal nog moeite hebben aan te leggen in dit haventje, maar aan de "niet zichtbare" zijde zal dat vast lukken.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Vanmorgen nog eens gekeken en inderdaad, vind hem ook nog al dominant daar staan.
Geen idee hoe hoog een dergelijke kraan in werkelijkheid is, deze zou uitkomen op ongeveer om en na bij en bijna 20 meter hoogte.

Mijn voorkeur was de kolenkraan van Artitec.
Na wat zoekwerk eindelijk nog een adres gevonden waar de kraan voorradig is (hoop ik) en inmiddels besteld.

De Faller kraan ga ik zeker afbouwen en kijk wel wat er mee gaat gebeuren.
Misschien leuk voor een diorama of anders in de verkoop.

Re: Mijn I-train baan in opbouw
 @citaat Diorama met Faller kraan ===> klik
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Citaat van: Hanzi op vrijdag 19 maart 2021, 20:01:34
Zeker een erg mooie kraan Tom, hoewel ik wel moet zeggen dat hij op de foto's erg groot lijkt tov de rest (bebouwing & schip); maar wellicht dat t in werkelijkheid meevalt en bovendien zijn die kranen in 't echt natuurlijk ook wel flink aan de maat..
De kraantjes aan de Calandkade/Neherkade zijn toch ook wel van een behoorlijke hoogte. Het heeft meer te maken dat de kraan zo vooraan staat.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
en als je het middelste raamwerk van het onderstel van de kraan er uit haalt? Dan komt de hoogte wellicht meer in verhouding.

groet,
Roel
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Vanmorgen lag er een pakje op de deurmat, eindelijk mijn aandrijfriemen binnen.



Gelijk dan maar verder met het aandrijven van de stoommachine in de krachtcentrale.
Was snel gedaan, beetje voorbereidend werk dan schiet het lekker op.

Maar o wee, o wee, het grote wiel draaide wel maar als een waggelende eend, het was net Alfred Jodocus Kwak.
Ik zag gelijk wat het euvel was, 1 drijfstang liep niet lekker mee.
Dat was ff balen maar ja er is overal een oplossing voor.
Ga die drijfstang er helemaal uithalen en zet er wat Preiserwerkluiers bij die het gaan repareren.
Wie de Preiserwerkluiers kent weet dan ook dat er niet veel schot in de zaak komt en het wellicht over een jaar nog hetzelfde blijkt te zijn.

Nog even snel een filmpje gemaakt waar het is te zien.

www.youtube.com/watch?v=CzZT5r0hKtw
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Leuk om de machine in actie te zien.
Jammer van de beweging.
Na al die jaren stilstand tijd voor groot onderhoud.

Succes


Re: Mijn I-train baan in opbouw
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
 B) Nou Tom, het is toch een knap stukje werk dat je de boel draaiende hebt. :thumbup:
Nog niet helemaal perfect, maar ja, misschien is het nog eens op te lossen. :roll:
Mijn ervaring door de jaren heen met draaiende/bewegende objecten op de baan is dat er vaak wel iets is wat niet lekker werkt. :?
Het is natuurlijk gepruts op de millimeter, of nog minder, misschien is de oplossing overstappen op spoor 1. :D

Dirk-Jan
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Leuk gedaan Tom.
Jammer van het mankement, het blijft plastic...
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Ik kon het niet laten, nog eens goed de boel bekeken en zag dat de ene cilinder niet gelijk lag t.o.v. de ander.
1 mm verschoven, vastgezet en nu draait het gelukkig beter en doen beide cilinders weer mee.
Ik ben er weer happy mee.

www.youtube.com/watch?v=Jz8-ghyavAg
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Kijk van een slag in je wiel naar een wiel met slag  :)

Lekker dotje roco vet of vaseline op de as steun en gaan  :thumbup:
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

online
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Mooi dat het opgelost is Tom.  :thumbup:
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Heel fraai Tom. Draait mooi rustig nu. Horen er geen bovenkanten op de krukaslagers?
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
 @citaat dat heb je goed gezien. Voorlopig hou ik het zo, kijken of de aandrijfriem het volhoud. Als dat niet lukt moet het wiel er uit kunnen en dat wordt n probleem als de lagerschaal op de krukas zit.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Zojuist de nieuwe kraan ontvangen, ziet er uitdagend uit.  :)



Er is weer wat te knutselen, maar nu eerst even bezig met de huizen van de Goethestrasse.
Bedoeling is om te trachten er 2 blokken van te maken, 1 half reliëf en het andere blok met de rest van de voorzijde. Inmiddels contact met de fabrikant om wat ontbrekende delen na te bestellen, ze reageren positief.

Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Zo, eerste gevel van het havengebied even neer gezet.
Als het een halfreliëf gaat worden zal het iets dieper zijn dan dat het nu staat.
Vind het naast de weverij niet onaardig staan.





Gevel gelijk gescand, kan ik als de fabrikant de bestelling heeft geleverd nog een extra rij huizen maken met aan de ene kant de plastiek gevels en aan de achterkant een plaatje styreen of mdf met deze print er op. Niet dat je er veel van gaat zien maar ja, spiegeling in een raam o.i.d. kan altijd.

Re: Mijn I-train baan in opbouw
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Fijn dat de stoommachine weer draait Tom, nu hopen dat hij het volhoud.

Er wordt weer druk gewerkt bij jou, je haven wordt met de dag leuker / mooier.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Het eerste pand is in aanbouw, terwijl ik wacht op het antwoord van de fabrikant over mijn bestelling ben ik alvast van 1 bouwpakket 1½ gebouw aan het bouwen.

Dit wordt een volledig pand alleen de achterkant is gescand en geprint, zo kan het ook.
Er achter komt dan (denk ik een beetje schuin verlopend) het half reliëf te staan.
Zo bouw ik dan wat meer uit 1 pakket en ik ben er wel tevreden over.





Kreeg gelijk het idee om alles nog eens te scannen, kan altijd nog weleens van pas komen bij een diorama of iets dergelijks.  :)

Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
word mooi zo
maar als je hem gescand heb gelijk opslaan dan kan je er zoveel maken als je wil

GR Ed
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Het eerste pand is klaar en van de fabrikant te horen gekregen dat de losse delen zijn besteld.
Gaat dan wel weer een week of 4 duren maar ze hoeven niet door het Suezkanaal, dat zal de leveringen van Ali wel wat gaan vertragen.

Maar voorlopig genoeg te doen.
Nu even een boom er naast gezet om te kijken of het een beetje smoelt en dan maar weer verder bouwen.



O ja, zag dat ik ook nog treintjes heb, binnenkort ook maar weer eens wat mee gaan doen alhoewel ze wel lekker stof vrij in de vitrine staan.  :)
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Weer mooie ontwikkelingen in Weiisseck, langzaam maar zeker ontstaat er de ideale plek van Tom.

Wist trouwens niet dat vliegtuigen ook door het Suez kanaal moesten. Kan niet alles weten he.  :D
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Goed bezig Tom! Ik moest weer even wat terug lezen maar het ziet er allemaal heel erg mooi en profi uit! De weg vind ik vooral erg goed gelukt! :thumbup:
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

online
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Dat ziet er weer super uit Tom! Het zeilbootje heeft de wind nog niet in de zeilen. Dat is ook logisch als je de zeilen net gehesen hebt, dus het ziet er heel natuurlijk uit.
Wel stoer dat je zelf gewoon een stukje gebouw bijprint trouwens, goed idee!
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Citaat van: Lobomotion69 op zaterdag 27 maart 2021, 07:24:30

Wist trouwens niet dat vliegtuigen ook door het Suez kanaal moesten. Kan niet alles weten he.  :D

Dat komt omdat dat schip niet alleen lang en breed is maar ook enorm hoog, daar heeft het vliegverkeer ook last van.
Dan weet je dat nu ook  :)
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Ik liep even achter hier, Tom.
Nu lijkt het, alsof ik een paar bladzijden van de MIBA heb gelezen  ;)
Toppie weer  :thumbup:

Grtz Tony
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Hallo Tom,

Dat gaat weer lekker! :thumbup:

Door het plaatsen van iets hogere gebouwen lijkt de hogere walkraan vanuit Twente gezien toch prima te passen en is dan zeker niet te groot. Misschien is het vanuit jouw Dordtse zichtlijn wel zo maar dat kan ik dan niet beoordelen. O:-D De kleinere kraan die je net binnen hebt is eigenlijk ook wel leuk. Eens kijken hoe jij dit gaat oplossen!