Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Mijn I-train baan in opbouw

Gestart door iTom maandag 19 maart 2012, 09:59:36

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Zoals geschreven ben ik vandaag aan de slag gegaan met een vervolg op de DCCNext.
Verlichting en geluid worden er mee aangestuurd, wel vanuit iTrain natuurlijk.

Er is dan ook gelijk maar een filmpje van gemaakt.
In het begin is te zien hoe de verlichting door de Mosfet versterker aan en uit gaat o.a. bij P3/103 en P4/104
Ik gebruik de Mosfet versterker om de verlichting te dimmen via de PWM instelling in de DCCNext.

De geluiden worden afgespeeld door een MP3 Muziekspeler. MUZIEKSPELER
De muziek(geluiden) zet ik op een SD kaartje, groepeer ze in Map 1 en onderling met nummer 001, 002 enz.
De module sluit ik aan op de 5v van de Arduino.

De DCCNext geeft een kort signaal (One Shot) op 1 van de uitgangen en het geluid wordt afgespeeld.
Nadeel is er kan maar 1 geluid steeds worden afgespeeld, kiest de DCCNext voor het volgend geluid/adres dan stopt het eerdere geluid.
In iTrain met een Actie is het wel aardig te regelen.

Het is nog wel even zoeken naar de juiste geluiden, werkplaats is nu meer een timmermanswerkplaats maar uiteraard blijf ik zoeken naar betere geluiden. Er zijn best aardig wat mogelijkheden.

www.youtube.com/watch?v=ePzugz5U0Fk
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Jammer van dat nadeel. Maar is er een mogelijkheid van een tweede MP3 speler zodat er twee geluiden gelijktijdig afgespeeld kunnen worden. Dan kun je die spelers om de beurt aansturen. Een mp3 spelertje kost geen drol dus dat mag geen belemmering zijn.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Ik heb er van genoten Tom, dit zijn van die dingen waar mijn  :favorite: sneller van gaat kloppen.

Zoals Henk al aangeeft een tweede player gebruiken, hoe is de luidspreker aangesloten, via een versterker of komt het rechtstreeks uit de minijack?

Het tanken incl. geluid is  :thumbup: :thumbup: dat ga ik t.z.t. ff lenen van je  :D


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Hi Tom,

Vanmorgen weer even je draadje doorgenomen.
Er is weer aardig wat werk verzet.
Zeer verdienstelijk ook.

Je laatste filmpje was genieten.
Moest van mijn vrouw doorgeven, dat je het weer heel leuk en mooi gemaakt hebt.

Gr.Wim en Margot
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
 @citaat  @citaat Ja Peter, mijn  :favorite: ging toen het allemaal was gelukt ook een beetje sneller er van kloppen, dat klopt dus goed.  :)
Er liggen al meerdere MP3 spelers klaar voor de toekomst. Dit project laat ik nu voorlopig even rusten want er zijn nog genoeg andere onderwerpen die liggen te wachten.

Het geluid komt direct van de MP3 player met volgens mij een ingebouwde versterker, die heeft een regelaar voor hard en zacht.
Tank geluid hoef je niet te lenen, kan ik via WeTransfer opsturen.  ;)
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
 @citaat

Duidelijk verhaal  :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Tom,

Echt Waaaaauuuuwww man, :favorite: :favorite:
Het lijkt erop dat je het zo ergens van een echte baan hebt gefilmd. :thumbup: :thumbup:
De geluiden zijn echt een meerwaarde aan gans je baantje.
Al moet ik zeggen de geluiden lijken niet echt op een tmmermanswerkplaats, en ik kan het weten.
Ik kan alweer bijna niet wachten om hiermee ook eens aan de slag te kunnen gaan.

Grts Freddy
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Citaat van: wila op zondag 28 februari 2021, 09:44:09
Hi Tom,


Moest van mijn vrouw doorgeven, dat je het weer heel leuk en mooi gemaakt hebt.

Gr.Wim en Margot

Dank je wel, leuk dat je nog steeds het draadje volgt.
Ik ben ook benieuwd hoe het met jouw project gaat, de vrachtwagen maar ook met je nieuwe job.

Groet
Tom en Riet
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Hi Tom,

Heb een fotootje van de truck in mijn draadje gezet.
Qua werk, voor tweede jaar bij dezelfde werkgever bezig.
Hopelijk met een vaste aanstelling tot gevolg.

Gr.Wim
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Knap hoor, ik vind het geweldig zoals jij alle elektronica weet aan te sluiten.  :thumbup:
Het bovenkantje van de mp3 speler snap ik nog, maar alles inclusief  3mm. En daaronder??
Is voor mij abracadabra, 2x +1 ground? A10y bypass cn1 Enz ik snap er niks van haha
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
 @citaat Barry, ik sta ook versteld van mijzelf hoor, ben niet zo thuis in de elektronica maar als ik de handleiding goed volg dan komen we aardig weg.  :)
Af en toe ontploft er weleens wat maar de schade blijft dan wel beperkt, de DCCNext heeft een nieuwe optocoupler en IC gekregen nadat ik i.p.v. 5volt 12 volt per ongeluk had aangesloten. Inmiddels voldoende voorraad van de opto en het IC.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Dag Tom,

Prachtig werk! Complimenten....
Als ik je schema zie gebruik je de 3,5 mm uitgang van de player om een actieve luidspreker (met ingebouwde versterker) aan te sturen. Op deze wijze is het heel eenvoudig om het geluid van meerdere players te mixen. De vogels, Duitse herder en werkplaatsgeluiden kunnen dan tegelijk weergegeven worden.

Groet, Arie
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
En ik maar denken dat Tom juist niet de 3,5mm Jack gebruikt, maar de rechtstreekse speaker aansluiting  :)
En het volume regelt met de potmeter? Op het printje.
Zoals gezegd de bovenkant snap ik maar de onderzijde hahaha

Tom, hoe kom je dan weer aan een 5 volt voeding? ik werd op den duur gek van alle verschillende soorten voltages en koop alleen nog maar iets als het werkt tussen 14 -16 volt

Op den duur hangen er 29 verschillende voedingen onder de baan hahaha
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
 @citaat Barry, nee hoor, ik gebruikde 3,5mm Jack niet, speaker staat rechtstreeks aangesloten.

Ik gebruik 3 voedingen, 1 voor de Centrale die daar ook bij wordt geleverd.
Een 9volt voor de servo-switch van Rosoft.
Een 12volt voor de verlichtingen en allerlei andere zaken.
Aan de 12volt hangen hier en daar stepdown regelaars die afgesteld staan op 5 volt voor de DCCNext en de ledlampen, de 9volt voor de Arduino haal ik ook van de 12volt, zo kan je zelf je nodige voltage regelen en heb je geen verschillende voedingen nodig.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Weer 2 dagen lekker van het zonnetje genieten maar ook af en toe beetje knutselwerk doen.
Wat struikjes maken gaat prima in de buitenlucht en verder de eerste wisselstellers plaatsen om het een beetje af te maken.
De struikjes hier en daar geplaatst, komen nog meer struiken bij productie is in volle gang.







Re: Mijn I-train baan in opbouw
Tom, ziet er weer schitterend uit. Een waar kunstwerkje!

Dirk Jan
Re: Mijn I-train baan in opbouw
hoi,

Citaat van: iTom op woensdag 03 maart 2021, 15:07:21
Wat struikjes maken gaat prima in de buitenlucht en verder de eerste wisselstellers plaatsen om het een beetje af te maken. De struikjes hier en daar geplaatst, komen nog meer struiken bij productie is in volle gang.

Ziet er goed uit!  :thumbup:  :thumbup: Welke methode gebruik je daarvoor? De sisal-touw-methode?

Groet Ronald.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
 @citaat @citaat Dirk Jan, bedankt we doen ons best.

@citaat Ronald, inderdaad de sisal=touw-methode.
Dan verder met 12mm vezels met de 35Kv Greenkeeper en verder strooispul van Heki, Noch enz.
Leuk rustig werkje daar kom ik de dag wel mee door.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Het is weer eens wat anders maar zonder is een modelbaan ook weer niet compleet.
Vervoer over rails, water ,maar ook over de weg.
Nu een minikit van een vrachtwagen, alhoewel het geen model is uit de jaren 50 toch maar een beetje geweatherd in naar mijn idee de sfeer van de jaren 50.
Gewoon een modelletje om er een beetje mee te oefenen.

De losse delen op een A4tje.



En dan wat delen alvast in de menie gezet.



Daarna alles met de airbrush bewerkt en uiteindelijk tot dit resultaat gekomen, hoop dat het een beetje lijkt op een vrachtwagen uit de DDR.











Soms moet je genoegen nemen met je kunnen en met een model wat misschien niet helemaal past in het tijdperk van de baan.'
Kan natuurlijk ook het tijdperk aanpassen in III en IV  ;)
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
 @citaat
Ik keur hem goed  :)
Hij past toch heel erg goed bij de omgeving.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
 @citaat ik ben happy.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Ik vindt hem ook goed passen hoor Tom. ;)
Ik doe het niet na   :-)
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

online
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Tom,

Het model is natuurlijk weer goed gelukt, maar ik hoop toch dat je nog een keer tegen een passende LKW met torpedo neus aanloopt. Kritisch nootje: persoonlijk zou ik de luchthoorns op het dak en de mistlampen onder de bumper weghalen (opsmuk die in de DRR denk ik zou ontbreken).

Groeten,
Wico   
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
De kleurstelling is fantastisch goed getroffen. Het model wat minder in jouw tijdperk. Toen bestonden er nog geen kantelcabines. De suggestie van Wico zou al een beetje de goede kant op gaan. Maar er zal toch wel ergens een IFA op te duiken zijn. Brekina heeft ze volop in het program.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Zoiets? ===> klik
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Bedankt voor jullie reacties en inderdaad hoop ik zelf ook nog eens tegen een modelletje aan te lopen met zo'n torpedo neus.
Maar voorlopig doe ik het met wat ik heb.

Ik snap dat het allemaal niet 100% in de tijd is waar ik bouw maar ach, deze hobby geeft toch ook de gelegenheid om zelf te bepalen wat we mooi vinden.
Het hoeft ook niet allemaal perfect te zijn of alleen maar DR maar mag ook DB zijn, zo staat het ook in mijn onderschrift.

Bij mij is er geen MUUR die Duitsland verdeeld, mijn baantje heeft zijn eigen geschiedenis.  :)
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Hallo Tom,

De vrachtwagen ziet er mooi uit. :thumbup:

Als iedereen helemaal realistisch en tijdperk correct ging bouwen werd het een stuk saaier op dit forum! Dat is nou het leuke aan deze hobby; lekker doen wat je zelf mooi vindt. De een doet dat zelfs meer dan de ander en dat is net de bedoeling! :P


Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Tom,

Ik ga straks naar zolder om een foto te maken van een vrachtwagen met een torpedo neus.
Zal hem straks plaatsen misschien is het wat voor je.

Groet Michel
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Tom, helemaal gelijk natuurlijk maar ik dacht dat jou baantje vroege DDR was. Dus voordat er ook maar over een muur is nagedacht. En ook toen kon men nog geen toekomst kijken. Dus muur is helemaal geen issue.

@Nobody. Dat is de Borgward B1500 gebouwd van 1954 - 1960. Kan maar is al vrij laat.
Andere mogelijkheden zijn:
Hanomag L28.              1950-1960
Opel Blitz.                       1933-1956
Mercedes Benz L311.   1949-1961
Magirus Mercur.            1951-1972
Ford FK3500.                  1951-1961
Al deze lichte vrachtwagens werden in Duitsland gebouwd in de genoemde jaren en zijn verkrijgbaar als model van Brekina. Wiking heeft waarschijnlijk ook wel enkele modellen in zijn programma.
De eerder door mij genoemde IFA is een echte DDR productie. Als model is echter alleen de S4000 verkrijbaar. Dat is een trekker of iets op basis daarvan maar geen lichte vrachtwagen.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Auto's en vrachtwagens modellen, eerlijk gezegd heb er totaal geen verstand van en dat wil ook graag zo houden.
Ik heb hier een model in huis uit 1946 en daar ben ik nu dit jaar al 53 jaar tevreden over.  ;)
Ze is mijn trouw en toeverlaat en was 100% tevreden over de vrachtwagen die ze wel vond passen op ons baantje.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
 @citaat @citaat

Mooi verwoord Tom,  ;)

Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Ik was van plan om vandaag mijn 2e vrachtwagentje onder handen te nemen maar ja, kan dat nog wel vraag ik me nu af.
Deze zou het kolentransport gaan doen, mag dan best wat minder glimmen.





Vraag me af of de schaal verhouding wel zal kloppen want anders kan ie zo de kliko in, nee natuurlijk niet.
Ga er lekker wat van proberen te maken, heb de smaak nu er een beetje van te pakken.



Onderstel is zo te zien eenvoudig los te maken.



Tja en die modellen met zo'n torpedo neus kom ik vast nog wel eens een keer ergens tegen.  :)
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Citaat van: iTom op zaterdag 06 maart 2021, 13:44:18
Ik was van plan om vandaag mijn 2e vrachtwagentje onder handen te nemen maar ja, kan dat nog wel vraag ik me nu af.
Deze zou het kolentransport gaan doen, mag dan best wat minder glimmen.
Deze vrachtwagen komt natuurlijk net uit de showroom van de dealer gereden ;)
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Tom,

Ik heb je blij gemaakt met een dode mus mijn excuses ik dacht dat de vrachtwagen een torpedo neus had maar dat heeft hij dus niet.
Wel vond ik nog een leuk driewielertje met reclame voor een kolenhandel erop die mag je en uiteraard ook de getoonde vrachtwagen hebben als je interesse ervoor hebt.
Nogmaals sorry voor het blij maken mijn geheugen is niet meer wat het was. ;)

Groet Michel
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
 @citaat Michel ik vind ze prachtig en heb voor beide zeker interesse.
Die torpedoneus komt wel een keer als de beurzen weer open gaan en het leven weer gaat zoals voor maart 2020.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
De boel een beetje uit elkaar getrokken, ging redelijk eenvoudig.
2 schroefjes onderaan los draaien en met een scherpe scalpel de rest van elkaar halen.





Dan de boel goed schoon poetsen met de oude tandenborstel en een beetje Cif, Jif o.i.d.
Vervolgens de delen in de Primer gespoten, die moeten nu minimaal 12 uur drogen.



Een volgend model (BMW) op de werkplek gezet, model is helemaal zwart en dat geeft weer de uitdaging om het wat aan te passen.
Beetje luxe uitvoering met leren bekleding van stoelen, kap en reserveband. Tenminste daar moet het op lijken.  :-)

Origineel model,











Nu de oogjes beetje rust geven, morgen weer er mee verder.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Vandaag de delen met de airbrush gespoten.



Na het drogen alles weer in elkaar gezet en een beetje met de kwast hier en daar geweatherd..







Kwam tot de ontdekking dat de koplampen zoek zijn, na lang zoeken tot6 de conclusie gekomen dat ze nergens meer te vinden zijn.
Met wat kunst en vliegwerk beetje opgevuld, het is niet anders.

Het volgende autootje ook een beetje bewerkt, vroeg me gelijk af waarom fabrikanten het chassis soms in een kleur zijn die ik in werkelijkheid nog nooit heb gezien.
Bij deze was het chassis rood.


Chassis donker grijs geverfd met het penseeltje en dan is het gelijk weer anders.
Verder beetje vervuild.






Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Tom,

Mooie resultaten zijn het geworden, je hebt de smaak goed te pakken.
Straks kan je nog een bijbaantje in de carrosserie sector doen.
Zulke mensen kunnen ze best nog gebruiken.

Grts Freddy
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

online
Re: Mijn I-train baan in opbouw
 B) Nou Tom, petje af, je maakt er wat moois van. :thumbup:
En dat allemaal met modelletjes van een paar centimeter groot klein. 8)
Dat sommige onderstellen vreemde kleuren hebben zal wel te maken hebben met productie kosten of zo. :roll:
Nou ja, het geeft de modelbouwer wat te doen, dat is uiteindelijk toch de bedoeling van de hobby; dat we er leuk zoet mee zijn. O:-D

Dirk-Jan

Re: Mijn I-train baan in opbouw
Sjonge, wat knappen die auto's op van de behandelingen, Tom! Vooral als ze er doorleefd uitzien, worden ze zoveel mooier. In de echte wereld doen 'we' alle moeite klassieke auto's er weer als nieuw uit te laten zien, hoewel er ook een stroming is die dat niet (meer) doet. Een mooi patina wordt serieus gewaardeerd. Maar in de niet meer heel recente geschiedenis lieten de mensen de boel soms flink vervuilen. Hele steden waren grauw van de rook en de smog. En ergens had het nog wat ook, al ben ik wel blij dat de lucht wat schoner geworden is.

Groet,

Peter
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

online
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Hoi Tom,

Het zijn weer prachtige modelletjes geworden, lekker doorleefd :P. En volgens mij hoe je niet meer te zoeken naar een torpedofront, want de Mercedes heeft zo'n neus waar de motor onder de kap zit. Die past dus al een stuk beter in het tijdsbeeld :thumbup:.

Wikipedia: "Een torpedofront is een bepaalde vorm van de voorkant van een vrachtwagen, waarbij de cabine een soort neus heeft. Bestel- of vrachtwagens met een torpedofront hebben voor de cabine een motorkap waaronder de motor gehuisvest is. Dit in tegenstelling tot een frontstuurmodel, waarbij de motor onder de cabine gehuisvest is, en de voorkant van de cabine helemaal vlak is."

Groeten,
Wico 
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
 @citaat De rest van de autootjes blijven nog even in de doosjes. later komen die weer aan bod als ik er een bestemming voor heb.
Er zullen niet al te veel autootjes op de baan komen, ik kan me herinneren dat in de tijd 1950 - 1960 er niet veel auto's waren.
Ik wil eigenlijk ook alleen auto's die geparkeerd staan anders staan ze maar op en in de weg.

Natuurlijk zijn er ook straten nodig, ik was al bezig met iets van Heki maar dat beviel me niet.
Het zelf stempelen zag ik ook niet zo zitten maar vandaag toch maar een begin gemaakt van de straten en wegen met de z.g.n. Strasse Schade. Dan hoef ik niet zoveel te stempelen en geeft het mij toch een beter gevoel.

Dit stukje had ik al eerder gemaakt.



Ben nu verder gegaan en dit is het vervolg. er moet nog wel een aardig stuk gedaan worden maar daar ga ik morgen weer verder mee.

Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Hoe pak jij dit aan Tom?

Eerst de steentjes folie plakken en dan verdunde gekleurde gips erover gieten of helemaal anders?

Ziet er wel heel mooi uit  :)
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
 @citaat Barry, nee ik gebruik geen steentjes papier meer, werd er niet blij van.
Ik maak de straten/wegen van 2mm grijs karton, snij hier en daar wat stukjes er uit om de Strasse Schade te maken.
Die gaten vul ik op met Das klei en met een penseel zonder haren stempel ik er de steentjes in, een regelmaat is er niet, gewoon beetje voor het vaderland weg.



De klei rol ik uit, aan beide kanten leg ik een afval stukje karton zo dat de dikte van de klei gelijk is met het karton.





Vervolgens vul ik de rest op met plakken klei waar dan de kinderkopjes in gestempeld worden.





Als de klei droog is dan bewerk ik het met een verdunde zwarte wash.



Later komt er op de rest van de weg/straat fijn zand gestrooid en dat geef ik dan weer een kleurtje wat me wel aardig lijkt.
Als dan alles klaar en droog is krijgen de steentjes een drybrush, meestal gebruik ik daar tegenwoordig een huidskleur voor.

Nu alles lekker laten drogen.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Interessant! Dank voor het delen. :) :thumbup:
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2014

Niets laat meer sporen na dan een trein.

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Heldere uitleg Tom, met deze beeldingen erbij  :thumbup:
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Heel mooi dat je "het volk" jouw wijze van werken duidelijk maakt! Bedankt.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

online
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Tom,

Bedankt voor je heldere en beeldende uitleg, daar ga ik mijn voordeel mee doen als ik aan de scenery toekom :thumbup:.

Groeten,
Wico
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Ontzettend bedankt voor het delen, en het wordt gewaardeerd zie ik  :) :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Ja Barry, zeker leuke reacties.
Inmiddels kwam ik nog een leuke site tegen over asfaltwegen maken.

Bron Model-Railroad=Hobbyist-Magazin ASFALTWEGEN

Ik gebruik nu karton maar heb inmiddels foamboard besteld van 2mm en wil daar mee verder gaan.
Zal daar zeker weer wat van posten als het zover is.