Nieuws:

Heb je ook al de Stichting 3rail Jaarkalender 2024 besteld? Doe dit dan snel in onze Stichting 3rail Webshop

Mijn I-train baan in opbouw

Gestart door iTom maandag 19 maart 2012, 09:59:36

0 leden en 3 gasten bekijken dit board.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2007

Wiebe-Lok Nr. 4

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
 @citaat
Klopt, en sinds ik half december ben verhuisd, woon ik op 50 meter van een natuurgebied langs de Rijn, waar het heerlijk wandelen is.
Hier ook het NABU-Naturschutzzentrum Rheinauen, waarvoor ze zo'n 500 meter verderop wat nieuws bouwen.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Mooi gebied om te wonen!
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Mooi gebied om niet te wonen!
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Nou Tom,

Ik heb eerst genoten van je filmpje met mijnschacht en trein en dacht weer eens; heerlijk baantje  :thumbup:
De foto's van De Elzen zijn zeer inspirerend en ontspannend tegelijk. Ook leuk, om met kinderen naar die elfenhuisjes te zoeken en er verhalen bij te maken  :P
Goede aansporing, om ( zeker in coronatijd) de eigen omgeving eens goed gaan te verkennen !
Er valt vaak meer te ontdekken dan menigeen denkt of verwacht  ;)

Als modelbouwers hebben wij in deze tijd bovendien het voordeel dat we zelf thuis nog een extra wereldje kunnen en mogen creëren   :P

Grtz en rustig verder bouwen !
Tony
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
 @citaat Tony, er schijnt ergens in Limburg ook zo iets te zijn.  https://www.1limburg.nl/limburgs-landschap-op-zoek-naar-banksy-van-elsloo

Vandaag verder met het aansturen van mijnschacht, de lift werd door treinen via een Actie aangestuurd maar dat gaf me geen voldoening.
Het zou ook via de klok en ingestelde tijd mogelijk moeten zijn.
Daarvoor heb ik nu een wagon aangemaakt i.p.v. een Loc.
Nu stuurt de Actie op de ingestelde tijd de decoderstappen aan.
Geeft gelijk weer meer mogelijkheden om een motortje voorzien van een decoder aan te sturen, er zijn nog plannen voor een havenkraan.

Voor de liefhebbers die zo iets ook willen, de wagon (Lift) werkt nu volgens dit schema.

Re: Mijn I-train baan in opbouw
Leuk gedaan Tom :thumbup:

Hoe moet ik de tijden lezen? Is dat vanaf starten iTrain?
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
 @citaat De dag begint in iTrain bij mij om 10:00 uur.
Om 10:05 uur komt de eerste lift omhoog, vervolgens gaat de Lift na een vertraging van 26,5 sec. omlaag.
De volgende start tijd is dan om 10:18 uur en herhaald de lift omhoog en omlaag enz. enz.
Het werkt alle dagen van de week maar wellicht dat ik de zaterdag er uit ga halen en daar een andere Actie voor ga maken zo dat er in het weekend minder gewerkt mag worden.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Duidelijk verhaal Tom :thumbup:
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Citeer@citaat De dag begint in iTrain bij mij om 10:00 uur.

kom op Tom, veel vroeger je bed uit.
hou wel een beetje de realistische werktijden van kompels aan.  :D
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
 @citaat Tja, ik vind het een mooie tijd om te beginnen, voor mijn pensioen altijd de winkel pas om 10 uur open.
Zijn tenminste fatsoenlijke tijden om te beginnen met het werk.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
De afgelopen week de baan op zijn kant gezet.
Draadjes trekken en aansluiten voor de sfeervolle verlichting op de baan, ik droom er bijna van  :)



De meeste verlichting wordt aangestuurd met PWM (Pulse Width Modulation ) geeft nog meer sfeer, licht gaat langzaam aan en ook weer langzaam uit.
Daarvoor sluit ik een Mosfet aan op mijn DCC-SCHIELS EN DCC-NEXT, helaas heb ik de DCC-NEXT per ongeluk aan 12v gehangen i.p.v. 5v waar deze al ruim een jaar op draaide. Goed, onderdelen zijn onderweg en gelijk een nieuwe er bij besteld.





De draadjes aan de voeding ga ik van de week nog netjes op lengte aansluiten.

Ondertussen ook bezig geweest met de kolenhandel, de bestelde houtjes zijn eindelijk ontvangen.
Eerst worden de houten wanden voorzien van Chipping (Vallejo) en daarna donker groen er overheen.
Na het drogen met een kwastje en een beetje water de verf bewerkt om het op een beschadigd geverfde muur moet gaan lijken.









Morgen nog wat draadjes aansluiten en dan volgende week weer wat in huis doen.
Eetkamerstoelen opnieuw stofferen en keukenblad wordt verlengd.
Daarna weer wat tijd voor het baantje.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lekker werk he Tom, al die draadjes die o zo belangrijk zijn om op de baan een top sfeer neer te zetten.

Zonder draden reden we nog met paard en wagen  :D


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

online
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Eerlijk gezegd zie ik liever de bovenkant dan de onderkant van de baan. Maar dat komt opdat ik van al die elektronica helemaal niets snap. Al begrijp ik wel dat sfeerverlichting een hoop doet voor een baan. De behandeling van de houten wanden vind ik dan wel weer heel interessant, want daar kan ik weer wat van leren :idea:. Lekker knoeien met dit soort details waardoor het resultaat alleen maar fraaier wordt :thumbup:.

Groeten.
Wico 
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Hallo Tom,

Ik ben jaloers! Wat kun jij toch gemakkelijk werken aan jouw aansturing; baan opklappen en je kunt heerlijk genieten van de onderkant van de baan. Ik weet zo niet welke kant ik mooier vindt..... je zou ook kunnen stellen dat jouw hobby voorraadkasten geweldig mooie deksels hebben!  :favorite:

Oh ja Peter, dat paard van die wagen stuurden we dan wel weer met draadjes!  O:-D
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
U is een kunstenaar, Tom  :thumbup:
Zowel boven de baan als onder de baan alles perfect.
Prachtig mooi stuk vakwerk, ik vind het prachtig!
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Altijd een plezier om te kijken naar Tom's creaties!

knap werk
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Vooral de houtbewerking en de uitstraling ervan, doen mijn hart sneller slaan, Tom !
De boven- en onderwereld komen allebei van een andere planeet.
Leuk, om dat contrast eens zo te zien  :thumbup:

Grtz Tony
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Hallo Tom,

Dit zijn weer hele mooie resultaten die je ons laat zien, met mooie details.

Succes met de verdere bouw, gr
Wim
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Hoi Tom,
Ik vind het leuk dat je foto's van de techniek/onderkant laat zien! Dit geeft mij weer inspiratie. Ik vind onder een tafel werken helemaal niets en jij hebt het heel mooi opgelost zo.
Succes verder, groet Marco
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Hi Tom, ik sluit me aan bij de vorige comments, een echt pronkstuk hoor. Een bron van inspiratie. Ik heb al geprobeerd zoiets in mekaar te prutsen maar t lukt nog niet goed. Maar we we blijven proberen.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Er lopen nogal wat vandalen rond de laatste dagen en het zijraam van het schuurtje bij de kolenhandel moest het ontgelden.
Voorlopig met wat resthout beetje dicht getimmerd.



De krachtcentrale heeft inmiddels een stookhok er bij met wat kolenopslag, de vraag is waar moeten we met die schoorsteen heen.
Opstelling 1





Opstelling 2





Opstelling 3





Ben benieuwd en o ja, de dakontluchting gaat hem denk ik niet worden, dakplaten daarvoor plak ik gewoon op het dak. ;)
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Tom, bij het stookhok.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
opstelling 3 smoelt het beste
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
 8) Opstelling 2 lijkt mij wel wat.
Bij opstelling 3 rust de grijze rand op het dakje, niet helemaal realistisch denk ik. :roll:

:o) Gelukkig hebben de vandaal Preisers het schuurtje niet in de fik gestoken.
Je hebt het raampje mooi dicht getimmerd, weer zo'n erg leuk klein detail. :thumbup: B)

Dirk-Jan
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

online
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Op een of andere manier lijkt opstelling drie de meest logische als ik naar het gebouw zelf kijk. Nadeel daarvan vind ik dat de schoorsteen dan het zicht wegneemt van de hele mooie tank/silo die in de achtergrond staat. Dus als je daar nog wat mee kunt schuiven ...

Groeten,
Wico
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2014

Geen brug is te ver.

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Hallo Tom,

Haha moest eigenlijk wel lachen dat ik de andere reactie's zag.
Zelf zou ik kiezen voor optie 1. Vind de schoorsteen mooier staan achter het hogere gedeelte.
Weet niet wat er bij het stukje rails komt met stootblok.
Maar aan het lagere deel neemt het details weg van wat er achter staat.

Maar het blijft natuurlijk je eigen keus.

M.vr.gr. Erwin
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Tom,

Ikzelf zou voor optie 1 gaan lekker rustgevend anders maar dat is persoonlijk wordt de hoek erg druk met de 2 andere opties.

Succes met het maken van deze keuze.
En het raampje is mooi dichtgemaakt nadat het was ingegooid door vandalen je helaas zijn die er ook op jouw baan. :-(

Groet Michel
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Optie 2. En iets meer ruimte tussen stookgebouw en centrale. Schoorsteen natuurlijk bij het stookgebeuren. Mooie creaties!  :thumbup:
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Hoi Tom,

Doe , wat mij betreft, maar gewoon naast het stookhok, maakt niet uit welke optie dat is... :P

Mooi stukkie werk trouwens  :thumbup:

En uiteindelijk vertrouw ik er op dat jij zelf echt wel de beste plek weet te vinden  ;)

Groet, Edwin
Re: Mijn I-train baan in opbouw
het mooiste in beeld : optie 1
het meest logisch : optie 3

Dus ga je voor natuurgetrouw of een fraai diorama?

groet,
Roel
Re: Mijn I-train baan in opbouw
ik zou voor optie 1 kiezen :D ,
wat je ook kiest het zal vast weer geweldig worden;



mvg,
Michel
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Drie naar mijn mening. Prachtig werk!

Arie
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Optie 1 en optie 2 vind ik beide mooi.
Wel even de avondklok opheffen, scheelt weer ingegooide ruiten  ;)
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Mooi is optie 1
Realistisch is optie 2, ik neem aan dat de stoom ketel namelijk in het kleine gebouw staat
Optie 3 kan maar smoelt net nie  :) :)
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Hallo Tom,

Weer mooie knutsel resultaten. :thumbup:

Waarschijnlijk staat er in het ketelhuis een lekkere oude schotse (vlampijp)ketel, vergelijkbaar met de ketel van een stoomlocomotief. Het meest logische is dan in het verlengde van het ketelhuis, dus opstelling twee is het meest geloofwaardig.

Maar het oog wil ook wat dus moet het worden wat jij het mooiste vindt!
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Komt er een rookgenerator in de pijp  :P :D
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
 @citaat Nee daar begin ik niet aan, hoest al genoeg zonder rook.  ;) :)
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Dag Tom,

Ik vindt opstelling 1 beter.
Het oogt gewoon mooier en beter.

Henk
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Vandaag alle adviezen en keuzes ter harte genomen en met uiteraard ook nog een eigen voorkeur is er toch een draai aan gekomen.
Het hoofdgebouw een kwartslag gedraaid, had wel consequenties op het werken van de stoommachine die ineens niet meer lekker wilde draaien. Krukas gebroken.
Nog aardig kunnen verlijmen maar eens kijken of ik een nieuw vliegwiel met krukas kan nabestellen, Faller kennende zal dat geen problemen geven.

Het stookhuis waar de stoomketel voor de nodige druk zorgt om de machine in beweging te brengen iets verder geplaatst, schoorsteen is wat lager komen te staan en zo kwam ik dan uiteindelijk op deze compositie. Geeft me wel het gevoel dat deze opstelling een blijvertje gaat worden.

Iedereen bedankt voor de input, geloof me, alles is mee genomen en gewikt en gewogen.





Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Ziet er allemaal weer gelikt uit, Tom!
Ik was voor optie 2 gegaan, maar inmiddels te laat zie ik nu. Nog wel een vraagje, kan je de stoommachine in deze opstelli ng nog wel goed zien draaien? Anders zou ik t gebouw toch weer terugdraaien.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
 @citaat Als de krukas het blijft volhouden kijk ik er recht tegenaan en ...... als het draait dan hoor ik het ook nog wel n beetje  :)
Het gat tussen de gebouwen van de week maar eens dicht maken voor er straks ongelukken gebeuren.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Prima opstelling, Tom  :thumbup:
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Kwam vanmorgen tot de ontdekking dat de stoommachine niet meer werkte.
Niet dat er geen stoom genoeg was maar de andere kant van de krukas was nu afgebroken.
kennelijk is het niet bestand tegen draaiend te werken wat vreemd is want hetzelfde product wordt in een iets grotere uitvoering op de markt gebracht met een aandrijfmotor.
Fabrikant bericht en de foto's er bij gedaan, nu maar afwachten. Zal lastig worden om het goed te herstellen, ik wacht het wel af.

Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Hè, wat vervelend Tom.

Hopelijk levert de fabrikant je nieuwe onderdelen.

Henk
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Erg jammer dat zoiets leuks dan zo snel kapot gaat, Tom. Is hij door het aandrijven kapot gegaan, of bij het verplaatsen van het gebouw? Hopelijk dat laatste zodat de volgende heel blijft!
Re: Mijn I-train baan in opbouw
 @citaat

Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
 @citaat Wim, in deze stoommachine zitten dezelfde onderdelen en die kan wel aangedreven worden dan moet het bij die ik heb ook mogelijk zijn. Denk dat men bedoelt dat er gaan extra onderdelen voor de aandrijfmotor bij geleverd worden.

Re: Mijn I-train baan in opbouw
 @citaat Volgens de fabrikant kan het niet worden aangedreven.  Staat er niet voor niets bij. Zal op onderdelen verschillen (versterkt zijn).
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
 @citaat Denk ik niet Wim want ze hebben hetzelfde bestelnummer.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
 @citaat De ééncilinder machine heeft nummer 180388, die met andere ophanging en twee cilinders heeft nummer 180383 en een motor.