Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Mijn I-train baan in opbouw

Gestart door iTom maandag 19 maart 2012, 09:59:36

0 leden en 3 gasten bekijken dit board.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
 @citaat
De Faller motor is een synchroonmotor dus heeft maar één snelheid.

Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Draaiende mijnwielen op joetjoep gezocht, Tom.
Gaan ietwat langzamer lijkt het.
Kort fillempie, hopelijk heb je er wat aan  ;)

Grtz Tony

   
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Ja, nou wil ik een rasechte Limburger natuurlijk niet tegenspreken maar dat @citaat is een filmpje uit de tegenwoordige tijd en lang na de sluiting van de mijn (mogelijk draaien ze slechts decoratief?).
In dit filmpje zie je hoe hard ze echt konden draaien; de mijnliften gingen echt met een noodvaart!


Maar ik geef toe dat het op de modelbaan voor het zicht mooier is als ze wat langzamer draaien; is ook beter voor de kunststof asjes metzonder lagertjes ;).
Een frequentieregelaar gaat wat ver, maar wellicht dat je een kleiner aandrijfwieltje op de motoras kunt zetten (?).
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Aansluiting voor de faller motor zit nu op geel en bruin neem ik aan.
Op rood en bruin kun je de snelheid denk ik gewoon met de regelknop instellen.

FALLER-synchroonmotor 180629 Voor 12 - 16 V wisselstroom, 60 mA, ca. 15 omw./min. resp. 4 omw./min. Bevestiging door 5 mm moer en schroefdraad op aslager. De motor is betrouwbaar en heeft geen onderhoud nodig; zelfs stilstand door overbelasting heeft geen schadelijke gevolgen. Vanwege het geringe aantal omwentelingen is de motor bijzonder geschikt voor de modelbouw, b. v. voor het aandrijven van kermisattracties, waterraderen of molenwieken. De draairichting van de as wordt ingesteld met een kleine, aan de zijkant geplaatste schakelaar en is tegengesteld aan de stand hiervan. Het omschakelen dient bij voorkeur met draaiende motor te geschieden. Met de motor worden verschillende asjes, moeren en tandwielen meegeleverd voor diverse toepassingsmogelijkheden.

Je kunt dus ook nog kijken of je met de andere tandwielen wat kunt.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Wat ik altijd doe om gelijkstroommotortjes langzamer te laten lopen ( bv in de radarantenne van mijn rc boten) is om er 1 of meerdere diodes tussen de solderen. bij iedere diode gaat er 0,7 volt vanaf en zal de motor langzamer draaien. Wel de goede kant om solderen anders loopt er helemaal geen stroom meer , dat is immers de normale functie van een diode.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Citaat van: Wimdouwe op zaterdag 19 september 2020, 00:05:09
@citaat
De Faller motor is een synchroonmotor dus heeft maar één snelheid.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Hallo Tom,

Geweldige mooie vorderingen laat je weer voorbij komen top, van grote klasse.
Ik ben bang dat ik jou topic en topic's van enkele andere forumleden als naslagwerk erbij moet gaan houden als ik met de scenery gaat beginnen.
De tijd heeft niet stil gestaan zie ik wel. :thumbup:
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Vandaag de wielen aangedreven met een ander motortje maar die maakt me teveel lawaai.
Voorlopig blijft het Faller motortje de wielen aandrijven, tenminste als het straks is aangesloten want dat zal nog wel ff duren.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Zo, voorlopig klaar mee.
Alleen nog de draadjes weg werken en zoeken naar een andere motor maar daar is tijd genoeg voor.
Valt me wel op dat het hek een beetje grof over komt, ga ik ook nog iets voor zoeken, kan er altijd nog een schutting van maken.

Het geheel blijft afneembaar zodat ik bij problemen niet over de rest hoef te hangen en er altijd dan wel weer iets kapot gaat.
Deze module zal ook nog een paar keer op zijn kant moeten om draadjes aan te sluiten.





Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Weer een genot om naar te kijken Tom. Fantastisch goed gelukt!
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Prachtig weeral iTom :thumbup:
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Voor een scenery beginner is dit topic een mooie workshop :thumbup:
Opmerking/vraag: op de laatste foto is dat 'binnenplaatsje' tussen de mijnlift en het schuurtje wel erg schoon voor die 'kolenbende'?

Gr,
Rob.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
 @citaat Het is ook nog niet 100% klaar, bodemplaat moet nog over gaan in de omgeving en dat gaat nog ff duren.
Daarom is dit zo leuk, je bent nooit klaar met de baan hoe klein ook, er is altijd wat te doen.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
 8) Erg mooi Tom, ziet er heel realistisch uit.  :thumbup: B)
Op een paar kleine details na, maar dat geef je zelf al aan, altijd nog wat te doen. :)

Dirk-Jan
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Na dat er gister nog wat gras was aangebracht was een een kaal stukje over waar ik even geen idee voor had wat daar mee te doen.
Maar dan ineens bingo, leuke plek voor een stukje moeras, je mag het ook een vijver noemen maar er komt zeker geen bootje met een vissertje in.
Het is 8mm diep zo kunnen er geen Preisertjes in verdrinken

Wat er in gaat komen weet ik ook nog niet, zooi wat van de mijnschacht afkomt of gewoon wat vaten die gedumpt zijn, eerst maar eens de boel laten drogen.

Met een guts uitgestoken



Zwart voor diepte werking



Houtlijm om het wat te verstevigen.



Met oker, bruin en blauw beetje nat in nat werken.



Overzicht van het hoekje in wording.



Nu wachten tot het droog is, ondertussen ff naar de kapper en de modelbouwwinkel voor wat aanvullend materiaal.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Voor dat hekwerk waar je het iets eerder over had. Een metertje aluminium horregaas halen. Kun je in strookjes snijden of knippen en vele meters hekwerk uit maken. Diagonaal snijden geeft Maschendrahtzaun. 1 millimeter dik, of iets dunner, ijzerdraad voor de palen en klaar ben je.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
 @citaat Dat hebben we ook in huis maar er komt helemaal geen hek, waarom zou daar een hek staan vroeg ik me af.  ;) :)
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Mooi zo toch  :)
Wat vergeten grind erbij, een Bierflesje, En wat minimaal opkomend riet , een wilde kat, een goudvis  :o), (geintje) een paar bevers, een rat ,salamanders  varkens 🐷 of een krokodil 🐊 nou ja maak er maar wat Leuks van....
Of je laat het zo  O:-D
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Nou Tom,

Als ik ooit weer voor straf in de hoek moet staan, dan maar het liefst in die hoek daar bij jou  O:-D
Daar is het goed uit te houden ! Zeker, wanneer jij af en toe wat voorbij laat rijden  :P

Grtz Tony
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Citaat van: iTom op donderdag 24 september 2020, 14:47:01

Een kaal stukje over waar ik even geen idee voor had wat daar mee te doen.

Ondertussen ff naar de kapper.


Hallo Tom,

Ikke wel plastic zakje mee moeten nemen beetje afgeknipt haar thuis van een kleurtje voorzien, planten op het kaal stukje langs de oever. man man mijn scenerytip komen weer naar boven.  :thumbup: :thumbup:
Grapje Tom maar ziet er weer mooi uit je weet ook op elke kaal stukje wel een invulling te geven. beetje water geeft altijd de extra details.  :thumbup: :thumbup:
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Ik ben er klaar mee, gaat zoveel tijd in zitten en het schiet helemaal niet op.
Iedere keer in het hoekje kruipen, nee dat ga ik ff niet meer doen.

Dan maar weer naar de andere kant van het baantje, de haven ligt er ook niet voor niets.
De binnenvaarder tevoorschijn gehaald, behoorlijk stuk van de onderkant af moeten schuren om er een waterlijnmodel van te maken.

Eerst een stukje water weg gestoken, daar komt het schip netjes in te liggen, eventueel later nog wat aansmeren met Modpodge zodat we gaan zien dat het schip echt in het water ligt.



Zo te zien past het wel.



Nog wat dichterbij





Morgen beginnen aan het schip, eerst goed schoon poetsen en dan de romp zwart spuiten.
Wordt zeker en vast vervolgd.  :)
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Je bent er klaar mee, maar er ligt inmiddels een mooi bootje aangemeerd....
Ik begrijp het, soms moet je even afstand nemen  van een projectje  om er later weer mee verder te gaan.

Hoe dan ook, ik blijf smullen van jou kunsten  :thumbup:
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Ik geniet in stilte ook van jouw kunst stukken
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
prachtig hoe jij dat allemaal fabriceert iTom, ik geniet en leer. Ben benieuwd naar de uitkomst van je schip.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
De romp eerst schoon gepoetst met een nieuwe tandenborstel die hier voor is aangeschaft en een beetje Jif(Cif)

Omdat het stuurhuis en kajuit niet goed passen werd me door de fabriek geadviseerd om een stripje er in te lijmen, zo gezegd zo gedaan.



Het past wel iets beter maar nog steeds niet helemaal, wellicht nog een stripje er in plakken of anders later opvullen met een beetje plamuur of houtlijm.







Kijken of de luiken ook willen passen, dat moet ook aangepast worden maar dan passen de luiken prima.





Dan als eerste het relingwerk plaatsen, kwetsbaar spul, voor je het weet is het verbogen.







Al met al een klusje waar veel aandacht en tijd voor nodig is en in is gaan zitten.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Ja Tom,
een tweede vrouwtje in huis  als dat maar goed komt >:-D.
Grapje,
Ik ben benieuwd hoe deze er straks zal komen uit te zien, zoals we van je gewend zijn zal het weer een pracht exemplaar worden.

Grts Freddy
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Tom,
Ik denk dat je de foto van heel dichtbij hebt genomen?

Want nu lijkt de boot iets te krom 🍌

Als hij nu vol zou geladen worden zakt hij nog een beetje maar liggen de boeg en achtersteven te hoog?
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
 @citaat Barry dat noemt men de zeeg. De holte van het schip. Volgens mij gaat Anne W hier vast nog iets aan toevoegen.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Een wat late reactie op het te snel draaien van de lift wielen. Ik had jaren geleden dat probleem ook met die mijn. Ik had nog een Tams locdecoder liggen, die voor een loc geen mooi rijgedrag had, maar deze bleek uitstekend te werken op de liftmotor. Op rijstap 1 een mooi rustig gedrag en mooi aan te sturen vanuit mijn besturingsprogramma. Met als voordeel dat ik wielen ook wisselend "vooruit" en "achteruit kan laten draaien en de verlichting in het machinehuis kan schakelen via dezelfde decoder.

gr Henk
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
 @citaat Nee hoor Anne.

""Volgens mij gaat Anne W hier vast nog iets aan toevoegen.""

Dat is er niet om vragen maar een vooruitziende gedachte.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
 8o

De stuurhut boven de "stinkende" dieselmotor, en benieuwd hoe je dan naast moeders De vrouw in je bedje lag, of hoe de woonkamer er dan uitzag...

Alles Achteraan Lijkt onder een hoek van 39 graden..

Bedankt voor het delen trouwens , en blijkbaar klopt het dus Tom  :)

Luxemotor noemden ze het schijnbaar,  nou ik had het, het schip met de bips in de lucht genoemd 😂 😜 haha
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Hoi Tom, een paar weken terug heb ik met de Helena een mooie zeiltocht gemaakt op het Haringvliet met een wind van 6 á 7 Beaufort. Met slechts de gereefde fok als zeil ging dat prima. Schitterende tocht!
Maar goed dat was een zeilschip; een Stevenaak in 1875 gebouwd als zeilend vrachtschip en nu het oudste ijzeren (!) zeilende binnenvaartschip van Nederland (en waarschijnlijk ver daarbuiten).
Door de jaren heen is dit schip gemoderniseerd tot motorschip en behoorlijk verbouwd. Totdat het een aantal jaar geleden in verregaande staat van ontbinding werd herkend als zijnde van historisch belang en met heel veel geld en inspanning is teruggebracht naar de originele staat. In 2003 is het weer in de vaart gekomen als zeilend (charter-)vrachtschip. Ook het later geplaatste stuurwiel is hierbij weer vervangen door een fikse helmstok!
Nu vraag ik mij af, zou deze Helena dezelfde Helena zijn als die van Artitec? En heeft Artitec er dus een model van gemaakt uit de tijd dat het als motorschip voer?
Zie ook:

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Helena_(schip,_1876) 

en

https://www.oosterschelde.nl/helena/
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Mooi scheepje!

ik ga hier eens even goed afkijken  :D
binnenkort ga ik beginnen met de Noorse vissersboot Framtid I van Artitec.
Wel volrompmodel, maar de verftechniekjes zijn hetzelfde.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Beste Tom,

Of was het uitlokking, ik had geen voornemen te reageren tot ik jouw bijdrage zag....

Beste Barry,

Altijd nog beter als met een paar honderd man op een zeilschip naar Indonesië en daar een jaar over doen...

Beste Hans,

Nee, een stevenaak is een ander type, dus het is niet dezelfde Helena, wellicht is de Helena van Artitec gemaakt naar voorbeeld van https://bootmodel.nl/product/janna-helena

Groet, Anne W
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
:offtopic: sorry Tom, maar wellicht vind je t ook interressant ;)

Ja Gerrit, ijzer; "puddelijzer" om precies te zijn. Nauwelijks te lassen en dus geklonken. Zie het Wiki artikel waarvan de link helaas niet werkt, maar Google: Helena schip en je komt er wel. Thuishaven is de Leuvehaven in Rotterdam waar ook de schitterende "Oosterschelde" van dezelfde rederij ligt.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Helena_(schip,_1876)

Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
 @citaat Hans en  @citaat @citaat Zilte.
IJzer of puddelijzer blijft mij om het even, mijn Helena is van Resin en zal daardoor ook nooit WOSA punten krijgen.  ;)
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Hier kan je 3 pagina's wat inspiratie op doen om dit model waar ik mee bezig ben verder af te bouwen.

https://www.debinnenvaart.nl/binnenvaarttaal/index.php?afbeeldingen3=luxe-motor_1

Zelf overweeg ik nu om bijv. de resin dekluiken te vervangen door dekluiken van hout.
Wat wel weer een heel karwei gaat worden maar ja, tijd genoeg en wordt het niks dan kan ik altijd weer de resin luiken gebruiken.

Filmpje hoe de luiken werden geplaatst, was best zwaar werk zo te zien, Schippers in die tijd waren geen watjes. :)

www.youtube.com/watch?v=Jk6ZzAcTUSg
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
De romp helemaal zwart gespoten, natuurlijk met de airbrush en de enamel verf onder uit het potje gehaald want ga je die enamel schudden en roeren dan krijg je een soort van zijdeglans verf en het moet mat blijven.





Tijdens het drogen van de verf (gaat redelijk snel) verder met het stukje moeras, de eerste beplanting is al te zien.



En na een paar uurtjes verder het dek, de kleur die op de handleiding wordt aangegeven vind ik te licht, tintje donkerder vind ik wel beter. Verder nog even de boel goed laten drogen en dan de den een kleurtje geven en onregelmatigheden wegwerken want je komt al snel met je kwastje ergens tegen aan waar je niet tegenaan wil zitten.





Nu alles lekker goed laten drogen en dan morgen weer verder met vingerverf en kwasten. :)

Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Oef wat mooi  :P :P  :thumbup:
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Gaaf Tom, ook de kademuur op de achtergrond schitterend. Vergeet de boeien niet tussen wal en schip met de verse verflaag. Moet je straks weer teren.  :thumbup: ;) :)
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Mooi zwart is niet lelijk :P.
Weer een heel ander gezicht zo; wordt weer een fraai staaltje modelbouw.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Black boats matter!
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Wat een smerige lucht geeft toch die enamel verf en de terpentine om te verdunnen en de kwastjes mee schoon te maken.
Ik zet wel zoveel mogelijk mijn mondkapje op maar met het fijnere werk gaat het lastig want de bril beslaat steeds.
Ga denk ik de kleinere delen verder met Vallejo doen, goed de resin eerst schoonmaken dan lukt het wel.

Potdeksel en de den in de verf gezet.
Tevens de wanden van het ruim ook maar gelijk meegenomen, was toch bezig vandaar.









Foto's geven toch wel meer te zien dan het blote oog, tenminste bij mij wel, er zit hier en daar nog wel wat herstel verfwerk aan, eerst nu alles laten drogen.

Terwijl de geverfde delen van de schuit aan het drogen zijn nog wat verder aan het moeras, beetje takkenzooi er bij gezet en dat van wat mos voorzien.







Het begint al een beetje te borrelen in het moeras  :)
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Je scheepje krijgt steeds meer leven, naarmate er meer kleur op komt. Straks alleen nog een heks bij het moeras en is het af >:-D
Citaat van: iTom op donderdag 01 oktober 2020, 16:55:33
Wat een smerige lucht geeft toch die enamel verf en de terpentine om te verdunnen en de kwastjes mee schoon te maken.
Dat is ook mijn bezwaar om enamel verf te gebruiken. Daarom gaat mijn voorkeur uit naar acryl verf.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
het zou helemaal schitterend mooi worden als er wat roest plekken op de scheepromp zou zitten, je ziet dat wel bij ouder schepen die niet vaak een "onderhoudsbeurt" krijgen.
maar buiten dat ....een diepe buiging voor dit vakmanschap  :thumbup:

mvg,

Ruud
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
 @citaat Ruud, het zal zeker een verwering krijgen maar in geringe mate.
Schippers van de binnenvaart onderhouden hun materiaal altijd optimaal.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Citaat van: iTom op donderdag 01 oktober 2020, 16:55:33
Wat een smerige lucht geeft toch die enamel verf en de terpentine om te verdunnen en de kwastjes mee schoon te maken
Weet je zeker dat je dat borrelende moeras niet ruikt? >:-D
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Prachtig Tom, schitterend. Hier past alleen een gepaste stilte, hoed in de hand en een diepe buiging.

"Het begint al een beetje te borrelen in het moeras"
Dat is Metaangas. Trechter erboven hangen om het gas op te vangen en te bewaren voor wanneer het van de winter te koud wordt. Dan kun je bijverwarmen.

Inderdaad, een dergelijke kaan moet wat gebruikssporen krijgen maar niet overdrijven. Het is de schipper zijn broodwinning en daar waren ze heel zuinig op.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
 @citaat
(Kaan, kahn) 1> verbastering van Keen. (zie ook bij 3) 2> door sommigen gebruikt voor de grote sleepschepen, meestal sleepkasten, die de Rijn bevoeren.

Gevonden op encyclo.nl  ;)