Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Mijn I-train baan in opbouw

Gestart door iTom maandag 19 maart 2012, 09:59:36

0 leden en 3 gasten bekijken dit board.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
De laatste dagen de hut op zijn plek vast geplakt.

Gister en vandaag beetje bezig geweest met het groen, ondanks de warmte was het in de ochtend wel te doen en kon de lijm lekker drogen en het gras gelijk groeien.
Met 3 soorten gras aan de slag gegaan, 2mm, Herfst en de rest met 4mm vroege herfst en vroege lente, wel beetje tegenstrijdige jaargetijde maar dat vond ik minder boeiend. Het gaat mij meer om de kleuren en de lengtes.



Verder met nog wat materiaal van Martin Welberg de boel afgewerkt,
Alleen moeten er nu nodig nieuwe struiken gemaakt worden, dat is wellicht leuk om de komende dagen in de tuin er mee aan de slag te gaan.

Zo ziet het er nu uit.





De stapel zooi op de achtergrond is om een idee te krijgen van wat daar gaat komen, beetje verhoging van het landschap waar het enge bos moet komen.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Hallo Tom,

Nu al heel mooi. Uiteraard ga ik dit volgen en misschien wel proberen een klein beetje op jouw niveau te komen! :thumbup:

Laat de tips & trucs maar komen! :D

Re: Mijn I-train baan in opbouw
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Knap staaltje scenery Tom  :thumbup:
De producten van Martin Welberg zijn erg mooi, in Apeldoorn krijgen ze een hele afdeling hiervan.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Mooie kleuren Tom :thumbup:

Misschien elk seizoen een ander kleurtje strooien :-)
Re: Mijn I-train baan in opbouw
IK zie het al Tom het gras bij de buren is toch weer altijd net ff wat groener  :D :thumbup:
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Allermachies nog aan toe waar gaat dit naar toe. Een dikke tien.  :thumbup: wat heb jij toch veel in het koppie zitten, je vingers voeren het uit. Ppppffff of zit het geheim in een glaasje wijn. Cabaret CABARET

Schitterend Tom grote klasse staat elke keer je updates met bewondering te bekijken. Tips kun ik je niet geven want die geef jij in overvloed. Dank je.  :thumbup:
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
 @citaat  Wim, het is geen Cabaret maar Cabarnet en dat is een blauwe druivensoort  :)..

Vandaag begonnen aan een Resin achtergrondmodel.



Eerst even kijken of alles goed recht en vlak is.



Daarna de vliezen weg schuren of snijden.



Vervolgens met 10 sec. lijm de delen aan elkaar vast plakken, wel oppassen voor de vingers en de ogen, ik doe vanwege de lucht en het schuursel wel even een mondkapje voor, heb er nu toch genoeg liggen.



Het past redelijk, zal hier en daar nog wel een naadje moeten wegwerken.  ;)





Als het stevig aan elkaar zit, wat al snel gaat met de 10sec lijm vandaar ook de naam 10sec natuurlijk.  :) dan met een nieuwe tandenborstel en met wat JIF< CIF of hoe dat schuurmiddel ook precies heet maakt niet uit maar het reinigt wel de resin waardoor het verven beter gaat.
Op mijn vorige h0e baantje al eerder gewerkt met resinmodellen dus de ervaring zit er al een beetje in en dat ging ook goed dank zij goede adviezen.

Vervolgens de eerste kleur verf aangemaakt, de tweede keer zal ik iets meer kleur toevoegen want dit was niet helemaal naar mijn zin.
Moet wel super dun er op gezet worden en niet de deur en raamsponningen vergeten.



Het droogt wel snel maar ik laat het toch wel even een tijdje uitharden voor er een tweede laag op gaat komen.

Tijdens het uitharden gelijk eens kijken waar het mogelijk kan worden geplaatst, er komen nog wel enkele achtergrondmodellen bij in het havengebied, maar alles op zijn tijd.
Schuiven maar, de eerste 3 opties.

1


2


3











Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lekker bezig Tom. Gezien jouw eerdere bouwsels zal deze ook wel mooi worden.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Dag Tom.

Ik vind de tweede opstelling het meest voor de hand liggen.
Hierbij wordt de hoek mooi gemaskeerd, staan de fabrieksgebouwen
het dichtst bij het spoor en de woningen er juist wat vanaf.

Maar dat is maar mijn mening natuurlijk ... :roll:
Leuk bouwpakket trouwens: iets Frans wat ook prima past in een andere omgeving/land. :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Het wordt allemaal prachtig, Tom.
De eerste opstelling is misschien logischer, maar de dieptewerking van de tweede is veel sterker. Heel gek is het niet, een woonstraatje gelijk achter een oude gasfabriek. Tegenwoordig wel, maar lang geleden: geen punt.
Zou het een idee zijn tussen fabriek en gashouder de toegangspoort (met spijlenhek) tot de fabriek te maken? Dan kijk je daar doorheen naar het straatje met de huizenrij erachter. Achter het fabrieksgebouw en de gashouder kan een muur of hek komen zodat niet iedereen vanaf de straat maar naar binnen wandelt.

Groet,

Peter

Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
En dan hier nog een voorstander voor opstelling 3 :D. Vanaf de linker zijgevel van t huizenblok een muur om t fabrieksterrein met een mooi toegangshek. Langs de rails is dan nog net ruimte voor een weggetje; of de weg voor het huizenblok langs alleen naar rechts maken.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Hans, stel iemand uit het huis werkt in de fabriek dan is een wegje toch handig hoor.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Opstelling 2 geeft ook meer/betere mogelijkheden om de scenery links en rechts van geheel logisch voort te zetten, Tom.
Maar aan jou de keuze  ;)

Grtz Tony
Re: Mijn I-train baan in opbouw
bij opstelling 3 komen de verschillende delen meer tot hun recht vind ik :) ;


mvg,
Michel
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Vandaag iemand gesproken die naar het A.C.Tion ging en gelijk een bestelling mee gegeven.
Kan er wel een tijdje mee vooruit, hoef ik deze herfst en winter daar de deur niet meer voor uit.



Thuis gekomen lagen er 2 pakketjes in de brievenbus, er komt licht bij het goederenstation en de fietsen kunnen dan later tegen de lantaarnpaal geplaatst worden.





Voorlopig materiaal genoeg om mee te prutsen.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Citaat van: iTom op woensdag 19 augustus 2020, 17:33:58
Vandaag iemand gesproken die naar het A.C.Tion ging en gelijk een bestelling mee gegeven.
Kan er wel een tijdje mee vooruit, hoef ik deze herfst en winter daar de deur niet meer voor uit

Wat een geluk! Ik moet er ook niet aan denken, natte bladeren op de weg, sneeuwstormen en ijzel. Gauw nog iemand zoeken die voor mij alvast naar die winkel wil...!
Maar eerst nog een paar dooie mussen begraven die van het dak gevallen zijn.

Groet,

Peter
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Mooie lantaarns Tom. :thumbup:

Groet Michel
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Vandaag verder met het achtergrond huis.
De enamelverf was er gisteravond al verder opgezet zo dat het vanmiddag goed was uitgehard.
Mijn ervaring met de 2 scheepsmodellen was dat er dan verder gewerkt kan worden met Vallejo Acryl.
Ook was ik benieuwd of het met de AK potloden ook wilde lukken en dat ging ook goed.
Beetje vervuilen want de muren hebben het bij de haven wel te verduren.
Nu nog de ramen met enkel glas er in en dan eens kijken of we er nog gordijntjes of iets dergelijks achter gaan plakken.









Morgen weer een dag. (gaat wel warm worden  B))
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Ramen geplaatst en plaatjes er achter geplakt om een beetje diepte te krijgen, je ziet er niet heel veel van maar vond de kale ramen ook niet echt geweldig.
Zie graag een beetje inrichting ook al is het jaren 50.

Schoorsteen ook een beetje ingekort, wil de kleur van dat gebouw ook nog eens aanpakken.

De laatste plaatjes van het 1e resin achtergrond huis, de dakkapellen laat ik voor wat ze zijn, vind het zo wel goed.





Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Net echt !

Als iemand anders voor je naar de Action gaat,
scheelt je weer de corona maatregelen.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Tom,

Zeer geslaagde compositie zo :thumbup:. Het achtergrondhuis heb je ook weer erg mooi geweatherd en oogt of het al jaren op die plek staat!

Groeten,
Wico
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Je halve huis is schitterend geworden Tom, de dieptewerking met de ramen komt ( vind ik ) goed tot zijn recht  :thumbup: :thumbup:

Kwa positie vind ik optie 2 de mooiste  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Kan mij geheel bij het commentaar van de vorige spreker aansluiten. Ziet er prima uit.

Wel grappig dat er 4 totaal verschillende deuren in één gevel zitten. Conformiteit was toen nog niet zo in waarschijnlijk.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
 @citaat
Als ik naar mijn eigen huis (1870) kijk en het blokje waar ik woon is er ook geen conformiteit..... Dit komt ook door de verschillende verbouwingen die er de laatste 150 jaar gedaan zijn, dus zeer normaal  ;)
Het gebouw ziet er wel zeer charmant uit, wel handig dat de bewoners naar hun werk kunnen lopen.
Ook historisch zeer correct, vroeger woonden mensen nou eenmaal dichter bij hun werk  >:-D

Tom, ga zo door het is weer genieten  :thumbup:
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
 @citaat Wim, we zullen doorgaan.

Net weer 2 doosjes uit Apeldoorn ontvangen, die leveren netjes binnen een paar dagen en tegen aangename verzendkosten, kan ik niet voor heen en weer rijden en toch ondersteunen we zo de kleine ondernemers.  ;)

Wanneer ik er aan ga beginnen, zal niet lang duren, het is nu wel beter uit te houden, de temperatuur is gezakt tot een aangename en hobby waardige waarde.





Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Hallo Tom,

Daar heb je weer een mooi pandje van gemaakt. Meesterlijk! Groot gelijk dat je de dakkapellen er niet opzet. Ik denk dat het zelfs afbreuk doet aan het resultaat van nu.

En weer twee nieuwe uitdagingen. Ik ben benieuwd hoe je het gaat doen maar dat het mooi wordt staat al vast! :D

Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Dag Tom.

Het bouwpakket van de weverij is wel erg treffend! Een zeer herkenbare bouwstijl van diverse panden hier in Twente.

Citaat van: iTom op zaterdag 22 augustus 2020, 14:42:39
..., we zullen doorgaan.

Och ja Tom, da's een prachtig nummer van Ramses Shaffy en waarvan ik - gek genoeg :lol: - het arrangement van Van Duin mooier vindt:

https://www.youtube.com/watch?v=PwcxdaganqY

Groeten,

Erik.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Oooh dat zijn twee hele mooie pakketjes die je daar laat zien. Daar kun je je vast helemaal op uit leven. Ben nu al benieuwd naar het eindresultaat. Maar overhaast je niet hoor, ik kan heel goed wachten, soms.

Even nog wat krenten wegen. Fassade is niet de juiste Duitse vertaling van zijgevel, netzomin als facade dat is in het Engels. Jammer, maar niet getreurd.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Ja, ben zelf eigenlijk ook wel benieuwd hoe het straks gaat worden, we zien het wel.

Terwijl de temperatuur de afgelopen tijd soms niet te harden was heb ik tussen het aangename verpozen nog een goederenloodsje in elkaar gefrommeld.
Zat in een soort van pretpakket samen met de kraan voor de haven welke nog gebouwd moet worden.

Deze gaat denk ik een plek straks krijgen bij de kolenmijn, dan kan er materiaal worden afgeleverd en opgehaald wat ze voor de kolenmijn nodig hebben.





Verder voor de komende en gaande bezoeker een plaatje plexiglas aan de zijkant geplaatst, als men de deur binnenkomt of uitgaat zie ik dat men (maar ook ik zelf) dikwijls rakelings langs de zijkant van de bak met de locloods loopt.
Ik vind het wel minder fraai maar voorlopig laat ik het zo om ongelukken en schade te voorkomen.



Re: Mijn I-train baan in opbouw
Tom, tipje: Het plankier van de loods van loop/werksporen voorzien. (vergeet de trap niet...)
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Tom, Een heel goed idee om daar een stukje plexiglas neer te zetten. Maar eerlijk gezegd zou het mooier zijn als dit zeker 10cm hoger was geweest. Dan kijk je niet meteen tegen die alu lijst aan op nokhoogte. En dan ook nog iets langer tot op de hoek van de baan. Zijn maar details maar die maken het juist.

Materiaal voor de kolenmijn? Steenkolen misschien? Sorry kon het niet laten. Nee, hout natuurlijk om de mijngangen te stutten en pompen zijn ook heel belangrijk in een mijn.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Kreeg vanmorgen deze boodschap in mijn mailbox.
Ik zeg kom maar op ben niet bang  :P :)
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
En toen stond er iemand van DHL voor de deur, de deurbel gaat en  ik doe open, een pakje wat ik had besteld bij fischer-modell.

Daar hadden ze nog een paar V20 locjes van Lenz te koop tegen een leuk prijsje.
Afgelopen vrijdag besteld en vandaag in huis, heb nu wel 2 dezelfde, vind ik eigenlijk ook wel leuk want het doel is rangeren en dat mag van mij met dezelfde locjes, misschien niet geheel correct wat de bouwnummers betreft maar ja, die kan ik toch niet lezen.
Straks gelijk op mijn baantje uitproberen en dan opnemen in iTrain, CV's instellen en daarna ijken, wat een feest.





Re: Mijn I-train baan in opbouw
Leuk Tom!

Mocht je een manier vinden om de cijfers eraf te halen zónder de groene verf aan te tasten om alsnóg een ander besrijfsnummer aan te brengen, dan hou ik me aanbevolen!

Groeten,
William
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Hallo William,

En weg zijn de cijfers............... >:-D

Re: Mijn I-train baan in opbouw
 @citaat Hoe?
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
 @citaat William, volgens mij staat het bouwnummer op de zwarte onderbalk.

Inmiddels een 2e achtergrondpandje klaar, niet groot maar wel weer leuk om te maken, zo wordt het misschien nog eens wat.





Inmiddels de 2e V20 ook aan het inrijden en dan ijken.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Op de zwarte onderbalk staat "Letzte" en dan een afkorting HauptUntersuchung? gevolgd door een datum 1.5.1941. Dat is naar mijn mening geen bouwnummer.

En hoe rijden deze lokjes nu in het rangeerbedrijf? Mooi gelijkmatig of wat?

Dat nieuwe pand staat er ook weer deftig bij. Door de wat grotere vensters zijn de plaatjes er achter veel beter te zien. Ziet er heel goed uit.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lekker bezig weer Tom. En veel plezier met je nieuwe aanwinst.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
@citaat Henk, ik zal er straks eens een foto van maken en dan kijk ik wel wat er tevoorschijn komt.

Ze rijden helemaal naar mijn zin en zeker om mee te rangeren, het optrekken en afremmen gaat ook prima, ben er zeer tevreden over en ze rijden zeker heel gelijkmatig, geen gestotter of gesputter behalve als er wat vuil op de rail zit maar dat is iets wat we zelf kunnen voorkomen.

Af- en aankoppelen gaat uitstekend.

De nieuwe heeft nu een snelheidsmeting gehad en nu ga ik deze finetunen om precies te stoppen waar ik dat wil.
Zal binnenkort wel weer eens een filmpje er van maken.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Meneer Tom,

U bent nogal van de details een aanpassingen dus: is het een idee om zelf de nummerplaten met locnummers te maken en "over" de bestaande locnummers de "hangen" (plakken)?
Wellicht een nostalgisch zwarte plaat met zilveren cijfers ofzo? O:-D

Gr.,

Niels
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Beste Niels,

Noem me maar gewoon Tom hoor, geen ge-meneer en ge-U.

Idee is zeker leuk en ik neem dat zeker mee.
Bedankt voor het idee.  :thumbup:
Re: Mijn I-train baan in opbouw
 @citaat Decals zijn vast wel te vinden ergens op het internet. Misschien bij Weinert?
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Hoi Tom,

Misschien een idee, om je nieuwe loc lekker "oud" en wat roestig te maken. Dan heb je toch 2 verschillende loc's.
Is aan jou wel besteed  ;)

Grtz Tony
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Het gaat echt wel goed komen mensen met die 2 dezelfde locjes, ik weet ook nog niet hoe en wat maar verschil zal er zeker wel te zien zijn.
Heel veel ga ik er voorlopig niet aan doen, mijn prioriteit ligt nu meer bij de scenery, er rijden een paar treintjes en dat is bij mij al gauw voldoende.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Hallo

Citeer@citaat Hoe?

Paint. (leek mij wel makkelijk te bedenken.......... O:-D) Wel erg flauw, geef ik toe. >:-D

Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Er was een probleem met het oude kruispunt, vraag me nu af waarom ik dat ding niet gelijk in het begin had vervangen.
Een strijkregel zat al een beetje los kwam vorige week helemaal los te zitten.
Terug zetten en vast lijmen geen optie, nieuwe gehaald en terug geplaatst.
Wel vreemd dat de lengte iets korter bleek te zijn maar goed, treintjes rijden weer lekker er over heen.















Test filmpje

Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Dat loopt weer mooi soepel  :thumbup: