Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Mijn I-train baan in opbouw

Gestart door iTom maandag 19 maart 2012, 09:59:36

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Bedankt voor de tips Tom  :thumbup: :thumbup:
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
 @citaat Ik wacht op jouw ervaring Bas, heb hier ook nog enkele dozen liggen van resin modellen o.a. de Helena van Artitec.

Ook hier staat door de warmte een beetje de hobby op een laag pitje, vervelende van de zaak is dat de V36 een probleem heeft met de haak aan de achterkant, die blijft naar beneden en zit gewoon muurvast.

Had verder nog een bijna catastrofale ervaring afgelopen donderdag. Mijn vrouw heeft me in elkaar geslagen afgelopen donderdag.
Maar gelukkig wel mijn leven er mee gered. Er was een stukje appel bijna in mijn luchtpijp geschoten, ik voelde het stukje steeds kantelen op de rand en dacht niet diep ademhalen maar wel heel stevig hoesten.
Daarop kwam moeders naar beneden want die lag al in bed en begon op mijn rug te meppen en uiteindelijk schoot het stuk appel er uit.
Poeh dat was wel ff heftig. Volgende dagen natuurlijk spierpijn van het meppen op de rug en het harde hoesten. Nu gaat het gelukkig weer beter.

Gelukkig de laatste dagen geen sneeuw hoeven te ruimen.

Paar mensen kunnen helpen met  iTrain, men kan ook naar het iTrain forum alleen daar zal ik niet meer actief aan deelnemen om persoonlijke reden.
Na 91/2 jaar vond ik het wel genoeg en heb Xander in kennis gesteld en die begreep het ook wel. Je moet gewoon op je hoogste kunnen stoppen. :)
Niet dat ik iTrain de rug toe keer zeker niet en beginners zal ik support blijven geven maar wel buiten alle fora om. Doe het liever wat persoonlijker en op mijn manier.

Vanmiddag de inmiddels ontvangen las-modules even op hun werking gecontroleerd en eentje gelijk in gebruik genomen voor fabriek aanbouw.
Testje viel niet tegen, zie wel nu de groene led want de hele module plaats ik in de aanbouw zodat ik maar 2 draadjes ergens nog aan moet sluiten want wil het door een Actie in iTrain aansturen. Ga morgen nog eens kijken om een deel van de aanbouw laslicht vrij te maken want nu is het wel erg veel. Moet natuurlijk ook nog de lichtlekken goed afsluiten maar dat is voor later.

www.youtube.com/watch?v=0_mvlH1dZYM
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Tom,

Jammer van de V36, moet je hem nu ook weeral terugsturen? Hopelijk gaat het dan niet zolang duren en verdwijnt hij niet.

Dan wil een mens al eens iets gezond eten en dan wordt je daardoor nog eens afgeranseld door je vrouw. >:-D
Gelukkig is het goed gekomen.

Soms moet een mens beslissingen nemen die niet altijd even gemakkelijk zijn, maar gelukkig blijf je actief met iTrain, en zijn wij als beginners en semi-gevorderde nog heel blij met je privé lessen.

De lasmodule werkt toch al mooi,en met de nodige aanpassingen ga je dat zeker weer tot een mooie fabriek in werking krijgen.

Grts Freddy
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Weer mooi gedaan Tom. Je bent n echte bron van inspiratie .
Jammer dat je uit het iTrain forum gaat, maar ja Thats life hè , komen en gaan
Maar! denk nu maar niet dat we gaan stoppen met je te "stalken" hier mbt iTrain 😂🤗
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2018

Build Your Dreamworld

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Mooi resultaat Tom. Zal ook eens een setje AK Weathering Pencils aanschaffen :thumbup:
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Veel mensen die een "bijna dood ervaring" hebben, zien licht aan het einde van de tunnel. Dat moet bij jou dan wel een spoortunnel zijn geweest O:-D. Goed dat je vrouw zo alert heeft ingegrepen :thumbup:.

Het iTrain forum zal jou wel gaan missen, maar gelukkig blijf je ons hier nog ondersteunen. Dat zal ik waarschijnlijk nog hard nodig hebben tegen de tijd dat ik zover ben met mijn nieuwe baan.

Groeten,
Wico
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Gelukkig dat je vrouw je hoorde hoesten anders was het misschien slechter met je afgelopen Tom daarom hulde voor je vrouw en haar ingreep.
Wel weer jammer om te lezen dat V36 het toch niet lekker zo doet met de haak aan de achterkant hopelijk wordt het snel opgelost door de leverancier moet hij terug gestuurd worden.
Het laslicht is zeer leuk en sfeervol en geeft een leuke aanvulling aan je prachtige baan.

Groet Michel
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Citaat van: iTom op zaterdag 01 augustus 2020, 23:55:42
@citaat Ik wacht op jouw ervaring Bas, heb hier ook nog enkele dozen liggen van resin modellen o.a. de Helena van Artitec.
Ik heb geen resin modellen hier liggen. Die ervaring kan ik je (helaas) niet geven. Ik heb wel een Surface Primer (70.614) van Vallejo gebruikt op schuimplaten (waar de laag papier van gestript is).

Voorbeeld schuimplaatje:


Daar gebruik ik twee lagen primer voor. Na wat droogtijd is de Model Air verf prima te gebruiken.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
 @citaat
Citaat van: Barry1972 op woensdag 29 juli 2020, 17:39:33
Tom,

Wil zelf nog een gebouw vanaf nul van artitec gaan maken komende winter, dan heb ik deze techniek ook nodig  :)

Die zijn volgens mij wel van resin of heeft Artitec nu ook pluimpjeskarton modellen.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Vandaag was het weer een beetje aangenaam in de treinkamer, beetje de laatste delen van de fabriek aangepakt.
Jammer dat een onderdeel nog niet binnen is en het dak van de aanbouw is nog los, vandaar dat de regenpijpen er nog niet aanzitten, wel de dakgoten.
De manco onderdelen heb ik nodig om de buitenketel verder af te bouwen, dat zal nog een paar weekjes duren.

Het was wel pielen met die ketting van de kraan, uiteindelijk met heel voorzichtig de gaatjes wat groter te boren paste de ketting er eindelijk door.









Er is wat werkoverleg







En de achterkant die weinig in het zicht komt te staan.



Op de hoeken zitten gaatjes, daar horen de wandlantaarns in te komen, ik ga proberen om daar een ledje in te bouwen.
Is er toch aan de buitenkant van de fabriek licht, als me dat gaat lukken tenminste.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Vervolgens vanavond aan het stoeien geweest met een buitenlantaarn, nou ja, buitenlantaarn is een groot woord maar men snapt wel wat ik bedoel.
Ik was er al eens eerder mee bezig geweest, met smd ledjes en 3mm schalen kom je een heel eind.
De daad bij het woord gevoegd en met wat draadjes geduld en veel licht kwam het eerste buitenlantaarntje dan toch eindelijk voor elkaar.
Wel eerste even kijken of het licht wilde branden en jawel hoor, gelukt.





Daarna ploeteren om het in de hoek van de fabriek te prutsen, het was nog een hele toer om de draadjes binnen door naar buiten te geleiden maar met mijn vingervlugheid was het dan toch redelijk snel gebeurt.
En zo mijne dames en heren hebben we de eerste buitenlantaarn op een hoek van de fabriek, morgen de volgende.







De lichtopbrengst vind ik prima, mooi die slagschaduw van de mannen die werkoverleg hebben.
Voor vandaag vind ik het weer genoeg morgen weer een dag.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Wat een lampje al niet aan sfeer kan doen Tom. :P  :thumbup:

Groet Michel
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Citaat van: iTom op zondag 02 augustus 2020, 14:53:40
@citaat
Citaat van: Barry1972 op woensdag 29 juli 2020, 17:39:33
Tom,

Wil zelf nog een gebouw vanaf nul van artitec gaan maken komende winter, dan heb ik deze techniek ook nodig  :)

Die zijn volgens mij wel van resin of heeft Artitec nu ook pluimpjeskarton modellen.

Resin  :)
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2019

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

online
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Erg goed gelukt weer, netjes hoor!
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Mooi ambachtelijk werk weer, Tom  :thumbup:

En probeer in de toekomst geen Sneeuwwitje meer te spelen; de Prins(es) op het Witte Paard is niet altijd in de buurt   :o)

Grtz Tony
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Citaat van: basjuh1981 op zondag 02 augustus 2020, 14:37:06

Ik heb geen resin modellen hier liggen. Die ervaring kan ik je (helaas) niet geven. Ik heb wel een Surface Primer (70.614) van Vallejo gebruikt op schuimplaten (waar de laag papier van gestript is).


Even gedacht dat je iemand anders was, excuus.  :)
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Inmiddels trek hier donder en bliksem over Dordt en heb ik de tweede buitenlantaarn in elkaar gepriegeld en gefrutseld.
Deze komt aan de kant van het spoor zo dat men daar ook nog wat kan zien.





De fabriek zou in mijn idee Zuurtanks moeten produceren of repareren, daar heb ik inmiddels een aantal wagons van besteld die in de DDR epoche III rondreden.
Van één wagon wil ik dan enkele tanks af slopen en op het terrein van de fabriek neerzetten.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Zuurtanks ?  :help:

Vaten afgevuld met zuur, Nieuwe rvs tanks voor de industrie, uuuh ik snap het niet?

Gaan ze tanks of zuur maken in het fabriekje ?
Ja sorry, even kortsluiting omdat ik zelf een "zuurboer" ben ja echt haha  :D
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
 @citaat Ik krijg er een beetje het zuur van  :) :)

Deze wagons komen er aan, heb zelf ook geen idee hoe en wat maar ja, je mot toch wat verzinnen.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Het zijn leuke wagons, Tom  Nou inderdaad nog even bedenken wat ze waarvan maken in die fabriek. Je laat ze er ook flink in lassen, dus wat gebeurt er?
Maken of repareren ze de speciale vaten of gebruiken ze de inhoud ervan? Of produceren ze de inhoud? Dan moeten er ook grondstoffen heen. Zo kun je een leuk verkeer van en naar de haven bedenken.

Groet,

Peter
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Zijn deze vaten niet van keramiek of zo? Heb ik dacht ik ergens gelezen.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Hi Tom,

De afgelopen periode mogen genieten van filmpjes, nieuwe gebouwen, bewegende deuren, laslichten, nieuwe wagonnetjes, ect.
Dat is erg goed bevallen.
Bijna verslavend 😂.

Dus we wachten met smart op meer😉

Groet, Wim
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Ik bijt me wel door de zure appel heen, niets staat vast en alles is nog mogelijk.
Gaan ze in de fabriek keramische zuurpotten maken dat zou ook zo maar kunnen maar ook niet kunnen.

Die keramische zuurpotten moeten toch ook veilig in rekken staan zoals in die wagons en dan zou het zo maar kunnen dat deze fabriek die rekken maakt.

We gaan er geen lang verhaal van maken anders krijgen we weer zure gezichten.
Er is overal een oplossing voor want zoals ik altijd heb geleerd, de oplossing ligt bij jezelf.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Ik had voor bier wagons gekozen  :D :D had het zoveel makkelijker gemaakt 😂 hahaha

Gaat mooi worden Tom  :)
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
 @citaat Barry, ik heb daar aan gedacht maar ja, dan moet er weer een bierbrouwerij bij komen.
Dit vind ik net weer eens wat anders.
De komende dagen het interpret eens door worstelen kijken of er nog iets over keramische zuurpotten is te vinden op het spoorweg gebied in het voormalige Oost-Duitsland rond de 50er jaren.
En als het niks wordt dan blijven het toch aparte wagons.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Citaat van: iTom op maandag 03 augustus 2020, 10:31:04
Citaat van: basjuh1981 op zondag 02 augustus 2020, 14:37:06

Ik heb geen resin modellen hier liggen. Die ervaring kan ik je (helaas) niet geven. Ik heb wel een Surface Primer (70.614) van Vallejo gebruikt op schuimplaten (waar de laag papier van gestript is).


Even gedacht dat je iemand anders was, excuus.  :)
Geen probleem Tom. Excuus aanvaard :D (al waren ze niet nodig )  ;)
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Wat moet je nu met dat warme weer, in de tuin zitten maar ja na een uur zit ik me alweer te vervelen.
Dan maar even naar boven, best aangenaam in het treinkamertje, helicopter aan het plafond doet goe zijn werk en met het raam op het Noorden staat ook de zon daar niet op te branden.
Bouwdoosjesweer, was wel net klaar met de fabriek, die heeft inmiddels een vaste plaats gevonden, draadjes naar onder afgevoerd en zo staat de boel er nu bij.





Op de plank ligt voorlopig genoeg om te bouwen maar dit is wel een oude bekende en daar wil ik dan ook weer iets leuks van zien te maken.
Gelijk de plek gekozen waar het zal komen.

Op het werkblad kan het doosje open gemaakt worden en controleer ik altijd of alles compleet is en dat was het deze keer ook (zoveel zit er nu ook niet in  ;))



Dan eerst de muren en de bodemplaat aan elkaar plakken dan kan dat naar de airbrush afdeling.





Het geheel komt op een verhoging te staan van enkel muurtjes opgebouwd uit baksteen.
Ik leg 2 delen met de lijmkant tegen elkaar, dan even met het dunne kwastje er langs dan zit het al een klein beetje vast, smalle deel omhoog zetten en je hebt een prima verbinding.









En zo wordt het dan 1 geheel.





Keet is met de airbrush behandeld.



Net als veel andere delen.



Dan de boel bewerkt met de kleurpotloden, helaas in mijn enthousiasme vergeten daar een foto van te maken.
Daarna met sterk verdunde Oost-Indische inkt het geheel bewerkt voor meer 3D werking.
De boel is nog een beetje nat en daardoor beetje donker.



Na het drogen ziet het er zo uit.







Even vergelijken met het begin  ;)



Tot slot de vloer ook nog een paar druppies O.I. inkt. gegeven.



Morgen weer een warme dag, die zal ik weer afwisselend doorbrengen met tuin zitten, af en toe naar boven verder aan de ouwe keet.
Allemaal morgen genieten van het mooie weer en misschien ook een bouwdoosje van de plank halen om je niet te vervelen.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Ai Ai Tom. Gij doet goede voorstellen en goed voorbeeld doet goed volgen. Zit nu op de postbode te wachten die volgens track&trace een pakket komt afleveren. Dan kan ik ook weer een paar oude bouw projekten afmaken.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
 @citaat  Bij mij is de postbode net weer weg en heeft het volgende achter gelaten.
3 Säuretopfwagons van de DR.









Die gaan later mee draaien in het rangeren naar de haven.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Deze van Brawa is wel érg fraai ===> klik
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Tja, kwaliteit of kwantiteit?
Hier een kiek van haar DB zusje ===> klik
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Wim, ik vind die van Brawa ook mooier maar mijn wederhelft vond ze minder  ;)

Wie weet gaan deze ooit eens op een diorama en komen er 2 Brawa's voor terug.
Voorlopig wacht ik nu even op de reparatie van de V36 want de achterhaak zit muurvast in de ontkoppelstand.
Die zal wel terug gaan naar de fabrikant, ik ga er een beetje aan wennen
Re: Mijn I-train baan in opbouw
 @citaat Wat een pech...
Tot dusverre ben ik érg content met de Brawa "telex" koppeling.
Videootje ===> klik
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Tom, met veel plezier kijk ik iedere keer naar de mooie dingen die je frutselt en soms doe ik daar ook wat inspiratie bij op. Maar nu moet er toch even een kritische noot geplaatst worden, naar mijn mening dan toch.
Je bouwt volgens je eigen zeggen in de DDR ep.III. Dat kan uiteraard, je hebt ook allemaal DR materieel op je baan lopen. Dat is prima. Maar nu zie ik op die zuurfabriek een bord met AG (Aktien Gesellschaft). Beste Tom AG's bestonden in de DDR niet. Het was ofwel een staatsbedrijf of een VEB (Volks Eigene Betrieb). Een VEB zou je kunnen zien als de tegenhanger van een GmbH. Daarnaast had je nog enkele prive bedrijfjes maar dat was niet meer dan de slager of de bakker op de hoek.

Uiteraard staat het jou vrij om je eigen interpretatie te geven van de DDR maar ik wilde dit toch even onder de aandacht brengen. Een kleine hint zeg maar.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
 @citaat Beste Henk,

als je mijn draadje goed had gelezen dan was je dit zeker en vast tegen gekomen.

Citaat van: iTom op dinsdag 24 december 2019, 13:43:41
@citaat ook ja, ik zit in epoche II/III en net op het randje.

Niet te letterlijk nemen Wim, het gaat om de sfeer van die tijd, Oost-Duitsland (DDR) werd in 1949 opgericht.
Duitsland zat nog in de nadagen van WOII.

De muur kwam pas in 1961, toen was ik 15 en was ik al volop bezig mijn treinbaan af te breken en achter de meiden aan te gaan.
Café de Dreef, in Rotterdam was mijn stamkroeg en in Scheveningen naar Pia Beck luisteren voor het open kelderraam.  ;)
We luisterde naar de muziek van Art Blakey, Moanin en de hit van Dave Brubeck, Take Five.

Dat zijn een beetje de inspiratie bronnen die ik nu heb.
Het wordt dus zeker geen DDR baan maar wel iets uit die sobere tijden waar de Blues en Jazz muziek voorlopers waren van de Beatles en de hedendaagse takke herrie.

Jammer dat ik iedere keer weer moet constateren dat alles te letterlijk wordt genomen en zo mijn creatieve vrijheid minder de ruimte krijgt.
Maar ik ga dapper door want ik bepaal zelf hoe en wat er op komt en of het 100% klopt daar maak ik me niet te druk om, denk dat meer mensen dat zouden moeten doen dan wordt het toch nog gezellig op het forum.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Tom, geenszins wil ik je beperken in je creatieve vrijheid, dat zeg ik ook in mijn berichtje. De post die je hier aanhaalt heb ik inderdaad nooit gelezen. Rond kersttijd ben ik niet zo aktief op het forum en later inhalen doe ik dan ook weer niet, sorry, mijn vrijheid. In een zeer recente post had je het zelf over de DDR, daar reageerde ik op en zoals ik al zei, het is slechts een hint, geen commentaar en zeker niet negatief bedoeld.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
 @citaat Henk, ik heb voor een wat sober sfeertje gekozen voor deze baan en dan kom je al gauw uit op het voormalige Oostblok maar geen zins wil ik die periode verheerlijken.

Ik vind het wel bijzonder dat er nog steeds materiaal uit die periode wordt aangeboden door de fabrikanten.

Je kan in mijn kleine collectie rollend materiaal ook wagons zien van de DB en zelfs een tankwagon uit Italië gewoon omdat ik die ook mooi vond.
Er komt ook nog een binnenvaartschip in de haven te liggen, de Helena, ik denk dat ook die nog nooit een Oost-Duitser heeft gezien maar misschien is het andersom wel mogelijk.  ;) :)
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Tom, zo bijzonder is dat nu ook weer niet hoor. Er zijn in Duitsland, de voormalige DDR, maar ook daarbuiten nog steeds heel veel Modelbahner die DR Ep.III en Ep.IV rijden.
Vlak na de opening van het gordijn ben ik zelf diverse malen naar de DDR gereden om bij Piko en Sachsenmodelle inkopen te doen. Toendertijd kocht je daar bv een BR01 voor 10,-DM. Die brachten op de beurs in NL wel vier tot vijf keer zoveel op. Tientallen weggezet. Goed aan verdiend.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
 @citaat iTom
Mooie herinneringen Tom
T is jouw baan, jouw creatie, jouw fantasie 👏🏻👏🏻👏🏻
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Inmiddels zijn de wagons retour afzender, inderdaad vallen ze tegen.
Nu eens rustig kijken wat er voor in de plaats gaat komen, maar dat komt wel goed.

De laatste dagen bezig geweest met de Bauhütte, er waren al wat vragen binnen gekomen over hoe je dat nu doet met de potloden, wel voor mij is het ook wel iets nieuws maar al doende leren we en worden we wijzer.
Het werkt wel lekker als je het door hebt en dat wilde ik in een video laten zien, het weatheren is nu voor iedereen te doen, geen bouwdoosjes meer met plastiek look en straks ook de wagons en locs aanpakken want als het niet bevalt, onder de kraan en opnieuw beginnen.

Morgen als het te doen is ga ik de hut op de baan plaatsen.

Filmpje zal hoop ik andere inspireren om ook eens een huisje of iets anders te weatheren.

Veel kijk plezier en de muziek, tja ik hou er van.  :)

www.youtube.com/watch?v=_22W7x8EtBQ
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Tom,

Awel, ik moet zeggen, niet petje af maar de hoed af .
Ik heb je filmpje in première mogen zien, en had het meteen maar op het grote scherm gecast.
We hebben hier met z'n alle vol bewondering het filmpje bekeken.
Zeer mooi gedaan en voor vele een inspiratie om er ook aan te beginnen.

Een dikke pluim voor het maken van het filmpje
Het begint al in mijn handen te kriebelen
:thumbup: :thumbup: :thumbup:

Grts Freddy
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Leuk filmpje, mooi om jouw techniek eens te zien. Prachtig resultaat, maar dat wisten we natuurlijk al. Zijn die potloden nu een beetje veeg en vinger vast of zet je er blanke lak overheen? Klein vraagje, aan het eind van het filmpje stapel je bakstenen op een hoop. Hoe zet jij die vast? Op het filmpje zit er ineens een nogal glanzende waas over, vandaar mijn vraag.

PS Je muziek kan ik zeer waarderen. Echt filmmuziek.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Tom,

Bedankt voor de zeer instructieve video. Ik vermoed dat de verkoop van AK potloden een piekje gaat vertonen, want ik proef dat er meer mensen zijn die dit wel eens willen proberen.

En gefeliciteerd met het resultaat, het is weer een klein kunstwerkje geworden.

Groeten,
Wico
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Mooie en leuke instructie video Tom!
Bedankt voor de moeite die je hebt genomen om e.e.a. te tonen. :thumbup:
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Mooie film Tom van het weatheren van de oude bouwkeet. :)
Erg leerzaam zo leerzaam zelf dat ik Deluxe Edition box ga bestellen wil het nu ook wel eens zien wat er gebeurt als ik een locloods er mee ga behandelen.
Bedankt voor motiveren om te gaan beginnen aan de volgende fase in Michelstadt.

Groet Michel
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Mensen bedankt voor de leuke reactie's, ik hoop dat het een beetje inspiratie geeft.
Niet dat ik nu verwacht dat iedereen met de potloden aan de slag gaat, ben tenslotte ook geen potloodventer, maar het geeft me een enorme kik als ik de reacties lees.
Mijn advies is, ga niet direct op het plastic materiaal de potloden gebruiken maar zet er eerst een basis kleur of matte blanke lak op voor een betere hechting.

Citaat van: Lobomotion69 op zaterdag 08 augustus 2020, 03:35:09
Zijn die potloden nu een beetje veeg en vinger vast of zet je er blanke lak overheen? Klein vraagje, aan het eind van het filmpje stapel je bakstenen op een hoop. Hoe zet jij die vast? Op het filmpje zit er ineens een nogal glanzende waas over, vandaar mijn vraag.


Ja hoor, ze zijn behoorlijk veeg en vinger vast en nee ik zet er geen blanke overheen, heb ik bij de fabriek ook niet gedaan. De stapel bakstenen worden met lijm besprenkeld zodat ze blijven zitten, dat droogt redelijk mat weer op en als alles goed vast zit gaat er heel dun een kleurtje overheen en tot slot een drybrush wit dat is dan voldoende.

Citaat van: Wico op zaterdag 08 augustus 2020, 08:14:12
Tom,

Bedankt voor de zeer instructieve video. Ik vermoed dat de verkoop van AK potloden een piekje gaat vertonen, want ik proef dat er meer mensen zijn die dit wel eens willen proberen.

Groeten,
Wico

Dat denk ik ook, voor de prijs hoeft men het niet te laten, 1 euro per potlood kan de kop niet kosten.

Citaat van: nobody op zaterdag 08 augustus 2020, 08:21:02
Mooie en leuke instructie video Tom!
Bedankt voor de moeite die je hebt genomen om e.e.a. te tonen. :thumbup:

Ja Wim, het kost wat tijd maar daar heb ik gelukkig genoeg van. Het gaf me ook weer meer inzicht in het video bewerkingsprogramma, zie nog wel enkele kleine dingen die beter kunnen. Al doende leert men.

Citaat van: h0_miessie op zaterdag 08 augustus 2020, 08:44:05
Mooie film Tom van het weatheren van de oude bouwkeet. :)
Erg leerzaam zo leerzaam zelf dat ik Deluxe Edition box ga bestellen wil het nu ook wel eens zien wat er gebeurt als ik een locloods er mee ga behandelen.
Bedankt voor motiveren om te gaan beginnen aan de volgende fase in Michelstadt.

Groet Michel

Leuk Michel dat het jou ook heeft gemotiveerd om er mee te gaan werken. Kijk nu al uit naar die locloods. Bestaande modellen (maar ook nieuwe) kan je beter eerst met zachte zeep schoonmaken, ik gebruik daar een oude tandenborstel voor met wat handzeep. Goed afspoelen en goed laten drogen. Zet er dan matte blanke lak op voor een betere hechting en wrijven met de potloden, behandel ze zoals je een vrouw behandel met gevoel en zachtheid.  :)

Citaat van: Zilte op zaterdag 08 augustus 2020, 08:59:01
Leerzaam, onderhoudend, to the point. Bedankt Tom.  :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Dat was ook de bedoeling en zo te lezen heeft het zijn doel bereikt.

Potloden te koop, mooie kleurpotloden te koop, alle maten, alle kleuren, potloden te koop, eurootje per stuk.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2018

Build Your Dreamworld

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Leerzame video-instructie Tom :thumbup: Goed om het op deze manier te delen met andere belangstellenden. Had ook al wat filmpjes op joeptoep bekeken. Op één van deze filmpjes uit de militaire modelbouw. Zag ik dat de met potloden aangebrachte waterverf, werd bewerkt met een vochtig gemaakt (gewoon water) klein penseel. Waarbij de kleuren heel mooi in elkaar overvloeiden. Misschien een idee om ook eens te proberen.

mvg Henk
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
 @citaat Ik ken die filmpjes ook Henk, ik heb dat ook inmiddels al uitgeprobeerd, het is een wasachtig materiaal wat inderdaad met een beetje vochtig penseeltje is uit te smeren. Ik had dat op het dak van de fabriek toegepast bij o.a. de ontluchtingskoker.



Wil dat later ook eens uitproberen op de wagons en met name op een tankwagon.



Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Dag Tom,

eindelijk in de gelegenheid om je filmpje te bekijken.
Ziet er goed uit en die potloden komen op termijn ook bij mij.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Mooie profielfoto met dat lekkere raket ijsje Tom! Ik heb ze zelf het hele jaar op voorraad  :D