Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Mijn I-train baan in opbouw

Gestart door iTom maandag 19 maart 2012, 09:59:36

0 leden en 3 gasten bekijken dit board.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Dag Tom.

Weer even bij gelezen en bekeken in jouw topic.
Man, wat creëer jij toch een prachtige scenery daar :thumbup:
Die deuren in de steunmuur vind ik een geweldig uitgevoerd detail,
maar ook het haventje wordt (al)weer prachtig !!! :thumbup:
Logischerwijs zal daar toch ook nog wel een kraantje verschijnen?

Groeten,

Erik.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

online
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Allen bedankt voor de reacties, altijd leuk om dit met elkaar te delen.
Kraan gaat er zeker komen, ligt nog wel in de bouwdoos.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

online
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Eind van de middag begin gemaakt waar de steiger gaat komen, dit wordt een steiger die de hoek om zal gaan.

Eerst een puist gemaakt van schuim en daar omheen de gipsmuurtjes geplakt.
Tevens de trap er in gelijmd zodat ik straks kan bepalen waar de steigerplanken gaan komen en hoe hoog de steunen moeten worden.





De muren van de trap gelijk ook met verdunde zwarte verf bewerkt zodat de voegen straks goed zichtbaar zijn.
De steunen van de steiger ga ik morgen maken, 2 stuks alvast klaar zo dat ik morgen lekker door kan gaan a.d.h.v. de eerste 2 modellen.





De steunen van de steiger worden later nog van een passende kleur voorzien.
Nu heb ik wel een Paaswijntje verdient.

Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
 @citaat
proost  :thumbup:
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Wat een creativiteit weer vandaag.
Het ziet er weer fraai uit.

Dirk Jan
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Tom,

Mooie vorderingen laat je ons weer zien, al ben ik het met je eens dat de vaten aan de (te) kleine kant zijn. Ik zal de bouw van de betoncentrale met bovengemiddelde belangstelling gaan volgen. Centrale en kraker liggen ook bij mij klaar om in de toekomst (ik zeg 2021) te gaan bouwen. Bedoeling is een steengroeve te maken, waar deze dan een plekje gaan krijgen. Gezien je scenery vaardigheden zal dit ongetwijfeld een bron van inspiratie voor mij gaan vormen :). Succes met de bouw!

Groeten,
Wico
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Dat ziet er weer  :thumbup: uit Tom, ga je de stenen op de kopse kant ook nog doortrekken? Je kijkt nu tegen een glad stukje aan, ook zit er een kier tussen beiden platen.

Jou kennende gaat het wel goed komen, maar het viel me op  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

online
Re: Mijn I-train baan in opbouw
@Peter, daar komt nog een opvulling met hout, de kier zie je dan ook niet meer.
Vandaag zal er zeker een vervolg op komen maar nu eerst de groene bak met tuinafval vullen.

Overigens kan ik een ieder die daar interesse in heeft berichten dat het goed gaat met Hans van Tilborg en zijn gezin, hij zit net als vele ook thuis opgesloten.

Ik voel me nu net 16 jaar.
Benzine is weer goedkoop.
Ik heb weer lang haar.
En heb huis arrest.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Hallo Tom,

Jij ziet er de lol nog wel van in zo te zien! Hoe verzin je die uitspraken toch? Geweldig, ik kan me daar helemaal in vinden. :favorite:

Misschien dat we elkaar deze zomer nog tegenkomen in Videoland!

Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

online
Re: Mijn I-train baan in opbouw
 @citaat Als er geen lol meer aan is dan kunnen we er beter mee stoppen, het zijn niet altijd mijn eigen teksten hoor, soms krijg ik via What App iets binnen wat ik dan weer erg leuk vind om te delen.

Vandaag druk gewerkt aan de steiger, het geheel wordt opgebouwd uit latjes van 4x4mm, 3x1,5mm en 3x0,5mm.

Het eerst wordt op de hoek nog een paal geplaatst, dat was vroeger een meerpaal maar is nu een minderpaal geworden omdat er een steiger omheen is geplaatst.
Hiermee is de vraag van Peter Degeluidsman beantwoord, gladde kant en naad weg. :) ;)



Dan de basis van de nieuwe steiger, om de hoek wordt het een smallere steiger en dat wordt een oude steiger wat later te zien zal zijn aan de beplanking.
Het hout heb ik met een scherp mesje nog een beetje bewerkt.







Vervolgens de boel geverfd in het kleurtje Oud Hout van Vallejo.



Dan is de beurt aan de oude vervallen smalle steiger die om de hoek komt te staan.
Deze stamt nog uit de tijd van Michiel de Ruyter en Maarten Tromp en is nog steeds in gebruik.
De eerste steunen staan al klaar.



En zo staan er gelijk weer een mooi rijtje steunen opgesteld.





De (nieuwere) steiger is nu van planken voorzien, nee niet met laminaat maar met mahoniehouten delen.



Ik zie nu dat er enkele delen wat hoger liggen, dat is gevaarlijk, de mensen kunnen daar over struikelen  8o
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Mooi steigertje wordt dat Tom. Ben benieuwd wat er voor komt te liggen.  :P

vr gr Arie
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Schitterend Tom. :) :thumbup:

Groet Michel
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Hi Tom,

Mooie vorderingen weer.
Plankjes iets ongelijk; geeft een (preiser)timmerman weer wat werk😉

Kijk uit naar het vervolg.

Gr.Wim
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Dag Tom,

jij maakt er weer eens een echt kunstwerkje van. Top modelbouw.
Ik kijk uit naar de finale afwerking.

mvrgr

Luc
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

online
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Het vervolg, de oude steiger is klaar, deze is wel levensgevaarlijk geworden.
Nu alles goed laten drogen.







Inmiddels is de houtvoorraad aardig aan het opraken, zeker het hardhout, kijken of ik die kan bestellen en laten bezorgen want voorlopig kom ik de deur niet uit.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Die oude steiger, ik weet niet hoe de arbodienst daar over denkt...... Of bestond die nog niet?
Ik kan me herinneren wel eens op slechtere aanlegsteigers gestaan te hebben  ;)
Het oogt in ieder geval heel goed, nu maar hopen dat de preisertjes een beetje voorzichtig doen.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Mooi gemaakt die levensgevaarlijke oude steiger :thumbup: misschien een leuk idee om op de hoek tussen de oude en nieuwe steiger een hek te zetten om de boel af te zetten met wat borden erop verboden toegang of zo iets ?

Groet Michel
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Het fundament van de oude steiger ziet er toch nog goed uit.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Heel fraai  :P genieten dit  :thumbup:
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Gemaakt voor de eeuwigheid.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

online
Re: Mijn I-train baan in opbouw
 @citaat Ach, misschien krijg ik nu ook eens WOSA punten of hoe die ook precies moge heten  :)
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Nope,
Dit is modelbouw superieur , daar krijg je dus 100 MOSU punten  voor  :D
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Citaat van: iTom op dinsdag 14 april 2020, 17:51:56
@citaat Ach, misschien krijg ik nu ook eens WOSA punten of hoe die ook precies moge heten  :)
Ik vrees dat je te realistisch bouwt om de harten van de WOSA-inspecteurs sneller te laten kloppen, Tom.
En zie dat maar als compliment ;).

En nu we het toch over realistisch hebben: op de steigers die ik ken liggen de planken altijd in de breedte en eigenlijk nooit in de lengte van de steiger. Of deed men dat vroeger anders?
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

online
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Hans, dan moet je eens kijken in de haven van Zoutkamp.  :)

Bron Pixers.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Welke lijm gebruik jij om gips op schuim te plakken  en welke voor de rest van je bouwwerken?
Re: Mijn I-train baan in opbouw
@citaat @citaat

Zoutkamp. Bij de buren is daar ooit iemand bezig geweest met het spooremplacement. Maar om één of andere reden staat dat topic op slot. Die gast was er wel grondig mee bezig, maar niet meer actief daar.

Wat de beplanking betreft, het zou zo maar eens kunnen, dat het economischer leggen is, zeker voor brede steigers. Maar wat weet ik daar nu van? :D
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

online
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Citaat van: kloppie op woensdag 15 april 2020, 06:50:17
Welke lijm gebruik jij om gips op schuim te plakken  en welke voor de rest van je bouwwerken?

Maarten, op wat voor schuim wil je gips plakken, badschuim, scheerschuim, schuimtaart, schuimpjes  :) :) :) :)

Gipsplaatjes lijm ik op hout of XPS plaat altijd met gewone houtlijm, wel oppassen dat je de voorkant niet raakt met de houtlijm want dan neemt het minder goed/mooi de verdunde verf op.
Gewoon gips strooi ik weleens uit in natte houtlijm om een soort van betoneffect te krijgen.
Mijn gras schiet ik met de RTS Greenkeeper tegenwoordig in de witte hobbylijm (niet de houtlijm) van het A.C. Tion, is goedkoop en die lijm blijft wat langer open staan.
Resin verlijm ik met 10sec lijm
Styreen en bouwdoosjes van Falle enzo verlijm ik meestal met MEK maar dat is nu op en heb ik van Tamya Extra Thin Cement besteld want die flesjes met zo'n naald wordt ik alleen maar verdrietig van.
Houten delen verlijm ik met ja, ja, houtlijm van het A.C. Tion.
Raampjes in de modelhuisjes lijm ik meestal ook met MEK maar soms ook met een druppie houtlijm, vast is vast.
Voor het wateroppervlak gebruik ik ModPodge glans
En voor de foliage van de struiken en bomen hobbylijn van lero en spuitlijm van Bison.
Meer lijmsoorten heb ik niet  :)
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
 @citaat
Geen montagekit?  8o
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

online
Re: Mijn I-train baan in opbouw
 @citaat Henk, ik ben een modelbouwer, geen bouwvakker alhoewel ik daar wel veel respect voor heb.
Op vorige baantje wel siliconekit transparant gebruikt om de waterval mee na te bootsen  :-)
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

online
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Momenteel lonkt de tuin want het is weer heerlijk om buiten te zitten maar wel eerst nog even een testmodel duckdalf gemaakt en de kleur van het water van bovenaf gefotografeerd.

De duckdalf zal later nog iets dieper in het water komen te staan zodat de schuine poten ook aansluiten met het wateroppervlak.



Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

online
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Postnl heeft het er maar druk mee, net weer een pakketje aangekomen, nou ja, zeg maar gerust een pakket.
Daar ben ik voorlopig wel zoet mee, zo te zien is het ook helemaal compleet.
Ik weet zeker dat als ik het hier te koop aanbied dat ik het dubbele er voor kan krijgen dan wat ik er voor heb betaald, maar ik doe het lekker niet in de verkoop.

Het is wel iets voor de winteravonden maar op een koele lenteochtend of zomeravond wil ik er ook wel tijd in steken en er aan beginnen.



Re: Mijn I-train baan in opbouw
Een mooi exemplaar, Tom,

Ik ben in mijn werkzame periode regelmatig in grote steengroeven geweest. Indrukwekkend is dat zeker.
Deze breker is eigenlijk de tweede breker. Vaak zie je hogerop nog een grote voorbreker staan, die de hele grote rotsblokken in wat meer "hapklare" brokken voor de tweede breker maakt. Het transport van de voorbreker naar de tweede breker gaat veelal ook via een transportband. Misschien een idee om zo'n transportband uit het bos te laten komen?

groeten,
Roel
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

online
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Roel, ik weet niet of dit is wat je bedoelde maar die komt er zeker ook bij.
Ga ik ook beweegbaar maken, servo onder de transportband en dan op de maat van Snollebolleke van links naar rechts en van rechts naar links  :-) :-)

Re: Mijn I-train baan in opbouw
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

online
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Citaat van: iTom op dinsdag 14 april 2020, 14:28:29


Zo fraai gedaan dit, complimenten Tom! Ik zie hier zo een verdwaalde visser zitten, turend naar zijn dobbertje.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Citaat van: iTom op woensdag 15 april 2020, 16:21:02
Roel, ik weet niet of dit is wat je bedoelde maar die komt er zeker ook bij.
Ga ik ook beweegbaar maken, servo onder de transportband en dan op de maat van Snollebolleke van links naar rechts en van rechts naar links  :-) :-)

Ja Tom, dat is een grote voorbreker. Het product dat daar uitkomt moet vervolgens boven in de breker komen van je bouwpakket.

Afhankelijk van het product dat je wilt produceren kun je die voorbreker hogerop plaatsen (bij nieuwe stenen) of op maaiveldniveau naast de tweede breker (bij bijvoorbeeld puinbreker -> recycling).

Succes !

groeten,
Roel
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Citaat van: 1200Blauw op woensdag 15 april 2020, 16:57:46
Zo fraai gedaan dit, complimenten Tom! Ik zie hier zo een verdwaalde visser zitten, turend naar zijn dobbertje.
De befaamde visser:

Re: Mijn I-train baan in opbouw
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

online
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Haha, die papegaai! Die is wel briljant. Niet precies wat ik in gedachten had, maar toch...
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

online
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Zo'n visser met papegaai heb ik niet maar wel een vader en een zoon (of kleinzoon)  :)



Inmiddels is er ook al een meeuw aan komen vliegen en zijn plek gevonden.

Re: Mijn I-train baan in opbouw
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

online
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Geen papegaai maar een meeuw, in ieder geval tòch gevogelte :D

Die vissers zitten ergens anders in jouw miniatuurwereld denk ik? Vaders en zoons zitten altijd op een nieuwe steiger, zoals deze.
Op een oude steiger zag ik in mijn verbeelding een wat bedaagder visser, zo eentje die er al jaren iedere dag zit en het verval van de steiger niet ziet omdat hij ermee vergroeid is geraakt. De mensen wèten ook niet anders of hij zit daar, in zon maar ook in regen, in weer en wind, met zijn lunchpakketje in een plastic zakje en een thermoskannetje troost. Hij wordt gemist als hij er eens een dagje niet is. Het is geen sportvisser die er zit om de grootste brasem te verschalken of de wildste snoek te bedwingen, maar eentje die er zit om in alle rust naar de dobber te turen en te mijmeren over de geneugten van het leven, zijn persoonlijke hoogte- en dieptepunten en vooral zijn veroveringen in de tijd dat hij nog jong en goddelijk was. 's Avonds zit hij in de plaatselijke kroeg, aan de bar, iedere dag weer, aan zijn vertrouwde Oranjeboompje, dezelfde sterke verhalen te vertellen aan wie het maar horen wil. Men kent zijn verhalen, door en door, maar het geeft niet. Iedereen houdt van hem. Hij hoort bij die kroeg. Als hij er een dag niet is, dan wordt hij gemist. Vroeger zaten ze er samen. Men kent zijn verdriet, hoewel hij het er zelden over heeft. Klokslag 11 gaat hij altijd naar huis, iedere dag. De barman schrijft zijn verteringen op, iedere avond datzelfde biertje. Hij betaalt trouw, altijd op de 25e. De volgende dag zit hij er weer, trouw op zijn vaste stekkie bij jou op je oude vervallen steiger, pratend tegen de vissen en die verdwaalde 1:100 meeuw. Die visser bedoelde ik ;)

Ik heb ook nog een foto van hem gevonden in het archief:


www.depositphotos.com
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

online
Re: Mijn I-train baan in opbouw
 @citaat Zou zo maar een kort verhaal van Simon Carmiggelt kunnen zijn, mooi kort verhaal wat ik wel passend vind bij de steiger   ;)
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Ik vind het fantastisch en dat lijmen komt nu ook wel in orde.  Heb mijn visvergunning aangevraagd en kom met kleinzoon snel langs.
welke vis zwemt er?
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

online
Re: Mijn I-train baan in opbouw
 @citaat Bakvis en drolbaars.  :)
Re: Mijn I-train baan in opbouw
@citaat

Geen sliptong? :O :?
Re: Mijn I-train baan in opbouw
 @citaat Hangt natuurlijk af of de haven verbinding heeft met de zee (Scheveningen) of niet.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

online
Re: Mijn I-train baan in opbouw
 @citaat Haven ligt niet aan zee maar aan het grote Weissensee en das een meer.  :)
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Dus geen sliptong. Hooguit een slip of the tong >:-D
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
De steiger is weer een fraai stukje scenery geworden Tom, en moet wel een hoop water gegoten worden of is dat gezichtsbedrog.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

online
Re: Mijn I-train baan in opbouw
 @citaat Peter, ik vind de haven zo wel groot genoeg hoor er komen nog wel enkele lagen ModPodge overheen maar zoals ik al eerder heb aangegeven ga ik deze keer er geen laag epoxy in gieten. Ten eerste vind ik dat te veel gaan kosten, 2kg epoxy is er denk ik voor nodig en dan komt er nog bij dat er 3 kanten afgesloten moeten worden en dat is vragen om lekkage van de epoxy. Dan zie ik mijn geld zo weglekken  ;)
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

online
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Tussen het zon aanbidden en genieten van het heerlijke weer een beetje gerommeld aan een idee wat ik had, voor de steiger wilde ik een remmer plaatsen.
Dat leek me niet zo'n probleem en met wat zaag, hak en lijmwerk kon na het drogen van de lijm de boel geverfd worden. Of ik het allemaal zwart ga maken (geteerd zeg maar) weet ik nog niet. Het kan wel origineel zijn maar het moet voor mij ook een beetje smoel hebben.

Terwijl ik daar mee bezig was vroeg ik me af hoe zo iets er uit zou kunnen zien bij de oude steiger.
Wie het weet mag het zeggen ik kreeg dit als beeld in mijn hoofd.





Overigens is duidelijk te zien dat de oude steiger in de loop dar jaren aan het verzakken is.  :O

Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Dag Tom
Ik vind het mooi zoals het er nu uitziet op die foto , verweerd