Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Mijn I-train baan in opbouw

Gestart door iTom maandag 19 maart 2012, 09:59:36

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Net handig snij/afkort apparaatje ontvangen uit de USA, hoop er als het wat minder mooi weer wordt lekker mee aan de slag te kunnen. Gelijk maar een pak extra mesjes er bij besteld want je moet wel met scherpe mesjes werken voor een goed resultaat.

Re: Mijn I-train baan in opbouw
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Mooi apparaatje Tom. Maar vanwaar de keus om in de USA de bestellen? Ze zijn toch ook in NL te koop en dan kun je vlgs mij ook variabel tot 45rgaden snijden.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
 @citaat Henk, ik heb deze in NL niet gevonden vandaar dat ik de boel in de USA heb besteld.
Via Amazone.com valt het wel mee met de prijs.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Ben benieuwd waar je die dan hebt gezien Henk, ik volg een YouTube kanaal (Luke Towan) en hij gebruikt deze regelmatig bij zijn bouw activiteiten. Loop zelf ook er over na te denken om er een over te laten komen zodra het budget het toe laat.

@Tom mooie aankopen en bedankt voor de sfeer impressie van de opendag bij Bentink.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
 @citaat Henk, die heb ik ook, maar die werkt veel minder nauwkeurig dan deze die ik heb. 
Je moet als je iets wil vergelijken wel met hetzelfde apparaat doen en dat is die in jouw link dus niet.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Tom

Je hebt een mooi snijding aangekocht, en wens je er veel plezier mee  :thumbup:
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Citaat van: MdBruin op donderdag 04 juli 2019, 11:30:29
Loop zelf ook er over na te denken om er een over te laten komen zodra het budget het toe laat.

Ik heb het bij Amazon.com besteld, maak ook gebruik van een proef abonnement Prime, ben je wat goedkoper uit en met een paar dagen in huis.
28-6-2019 besteld en vandaag ontvangen.

KLIK

Bestel er ook gelijk de extra mesje bij, altijd handiger dan ze later te bestellen.
Even zoeken naar American Line Razor Blades in Amazon.com.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
wel wel Tom,

mooie aanwinsten allemaal, eerst de grasmaster, nu het snijapparaat, daar gaan weer mooie resultaten mee gemaakt worden :thumbup: :thumbup:
veel plezier ermee, al zal dat geen probleem zijn, jou kennende  :favorite:

grts Freddy
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Citaat van: iTom op donderdag 04 juli 2019, 13:15:06
@citaat Henk, die heb ik ook, maar die werkt veel minder nauwkeurig dan deze die ik heb. 
Je moet als je iets wil vergelijken wel met hetzelfde apparaat doen en dat is die in jouw link dus niet.

Dank voor de tip. Door gebrek aan kennis lopen mijn vergelijkingen idd mank.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
De temperatuur is lekker gezakt, nu aangenaam om even wat uit te proberen met mijn nieuwe aanwinst, de RTS Greenkeeper 35Kv.
Was de eerste keer bij het ontladen wel ff schrikken, flinke knal en de grassprieten vlogen om mijn oren, misschien toch eens kijken om de wisselcontainers aan te schaffen.

De eerste probeersel stellen me niet teleur, eerst zoals altijd de ondergrond voorzien van 2 kleuren fijne turf en daarna aan de slag met 2mm gras beige.
Vervolgens een laag 4,5mm lente groen, gevolg door 4,5mm beige.
Dan nog een laag 6mm zomergroen en afbakken met wat fijne turf.

Het resultaat, het kan natuurlijk altijd beter maar ben hier niet ontevreden over.
Komen later nog bomen en struiken in te staan dus zal er ook nog wel wat bruin gras gaan komen.





Re: Mijn I-train baan in opbouw
Goed gelukt/gedaan  :important:
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Tom

Dank je wel voor de mooie uitleg, en het is erg mooi gedaan kan ik later mijn berg ook zo mooi aankleden.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Je zou als preisert zó in het gras willen liggen, Tom  :P
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Dag Tom.

Een mooi resultaat verkregen, maar de (braam?)struik is wel de kers op de taart  :thumbup:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd in hoeverre het resultaat zou afwijken met een goedkopere
uitvoering van de Groenhouder of een vliegenmepper-versie, met dezelfde materialen ... :roll:

Groeten,

Erik.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Vandaag een mal gemaakt van styreen wat op een messing strip wordt geklemd waarmee ik pollen/struikjes wil maken.
Of het een succes gaat worden weet ik niet, denk dat de mal misschien te dun is om de vezels recht op te houden.

De mal van styreen;



Druppie houtlijm er in;



Vezels er in schieten;



Ander gedeelte van de messing strip paar druppies houtlijm er op en schieten maar met de vezels.



Nu eerst maar de boel laten drogen en kijken hoe het er dan uitziet.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Hallo Tom,

Het resultaat met hulp van je nieuwe begrasser mag er wezen :thumbup:

Je verteld over de verschillende lagen die je hebt aangebracht.
Maar hoe doe je dat met de lijm ?
Bouw je ook die laag voor laag ?

Groet, Erik
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Tom,

Ik maak graspollen door druppels lijm op bakpapier te plaatsen, dan krijg je verschillende maten graspollen afhankelijk van de grootte van de druppel houtlijm.

En de lijm komt na opdrogen heel makkelijk los.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
 @citaat @citaat Inderdaad Erik, ook de lijmlagen bouw ik op. Begin met enkele delen te behandelen met houtlijm, ga ook nog met andere lijmsoorten aan de slag zoals boekbinderslijm, Modpodge mat, spuitlijm en voorstrijk. Kijk ook of sommige lijmsoorten over elkaar heen zijn te gebruiken zonder dat het andere gras gaat verharden door het toepassen van nieuwe lagen lijm. (hoop dat het zo een beetje duidelijk is)

Als de delen die ik nu heb ingesmeerd met lijm zijn voorzien van gras dan worden andere delen met lijm ingesmeerd en ook weer voorzien van gras.
Moet alles nog een beetje uit proberen.

@citaat Barry dat is ook een methode maar ik ben nu een beetje van alles aan het uitproberen, je weet maar nooit wat er van overblijft en bruikbaar is.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
CiteerVandaag een mal gemaakt van styreen wat op een messing strip wordt geklemd waarmee ik pollen/struikjes wil maken.
Of het een succes gaat worden weet ik niet, denk dat de mal misschien te dun is om de vezels recht op te houden.

Op je oude dag nog aan het tuinieren geslagen Tom. :D  Trouwens handig idee lijkt me om graspollen te maken  :thumbup:
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
 @citaat  Adrie, ja hoe ouwer hoe gekker zullen we maar zeggen  :)

Vandaag nog wat polletjes gemaakt en voorzien van wat kleur om blommetjes te maken, vind het best leuk werk om te doen.
Moet nog eens verder zoeken want heb dacht ik alleen maar geel en rood, vind die roze schuimvlokken ook wel aardig maar niet voor waar ik het wil gebruiken, alhoewel langs de waterkant groeien ook de zwanenbloemen en daar kan ik dan deze kleur denk ik wel voor gebruiken, moet er alleen wat langere stelen voor gebruiken.

Het is prima weer om een beetje te rommelen en de Greenkeeper uit te proberen.

Resultaat tot op heden, o ja, heb nu maar een strookje bakpapier gebruikt, voordeel is dat de polletjes makkelijker los komen, nadeel is denk ik dat de massadraad minder contact nu maakt met de grasvezels. Ga het ook nog eens proberen met een losser welke ik gebruik als ik epoxy in een mal o.i.d giet zodat de mal dan makkelijk los kan komen. Ik merkte dat aan het ontladen.



Re: Mijn I-train baan in opbouw
Tom

Ik volg je op de voet, en de tips van die graspollen wel ja das erg handig om die zelf te maken.
Je kan ook doe ik soms is gras mengen, eerst in een potje dan in je grasmaster zo krijg je verschillende kleuren is ook mooi.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Dat zijn leuke en dankbare werkjes, Tom !

Grtz Tony
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Tom,

Over de massadraad bij bakpapier:

Zit er een krokodillenklem aan de massa draad?
Hier kun je dan een spijkertje mee vastklemmen, je legt het bakpapier op een stuk piepschuim vast met een paar punaises, vervolgens kun je de massa draad in de buurt van de te begrassen druppels in het bakpapier prikken met het spijkertje.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
 @citaat Barry, natuurlijk zit er aan de Greenkeeper een massadraad en deze is ook voorzien van een krokodillenklem.
De krokodillenklem zet ik vast op de messingstrip waar het bakpapier op ligt, ik denk dat het nog beter zal gaan met aluminiumfolie i.p.v. bakpapier.
Het aluminiumfolie is volgens mij ook wel makkelijk weer te verwijderen van de pollen als de lijm daarvan is uitgehard.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Tom ik zou geen aluminium folie gebruiken, deze geleid alle stroom direct terug, het zou dan wel eens hoogspanning / hoogspanend kunnen worden , mijn advies niet doen hoor  :O 8o

Een beetje zoals je hand op een vliegen mepper leggen, alleen is jou apparaat nog wat krachtiger
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Barry, ik heb het donkerbruin vermoeden dat die messingstrip die ik heb gebruikt ook net zo geleidend is.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Hoi,

Uit ervaring kan ik zeggen dat bakpapier over een xps of piepschuim gewoon goed werkt. Ik steek daar een spijker in en dat is voor de RTS de "aarde". Je aluminiumfolie onder je bakpapier leggen om een betere geleiding te krijgen maar dat hoeft niet. Ik heb het hier op het forum al wel ergens in draadjes staan.  ;)

Groet Ronald.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
 @citaat Gaat allemaal wel goed hoor, nu het e.e.a. proberen.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Dat is mooi!

Ik zal even opzoeken of ik een plaatje heb van mijn ervaringen met een malletje. De truuk is dat je het malletje niet op het papier hebt maar iets er vanaf. Dan blijven ze er meer omhoog staan. En een behoorlijk dik malletje gebruikt (ik gebruik MDF 4mm).

Groet Ronald.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
 @citaat Overweeg om een setje containers aan te schaffen met veer, heb jij daar ervaring mee. Is best een aardig bedrag.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Ik heb zo'n setje ook al overwogen. Vond het nog een investering. Al lijkt het mij wel handig. Ben ook al aan het kijken of ik het zelf kan fabrieken met wat spullen van Ali en de plaatselijke smid  :D
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
CiteerBarry, natuurlijk zit er aan de Greenkeeper een massadraad en deze is ook voorzien van een krokodillenklem
ik zet de klem op de rails, natuurlijk de spanning er af en dat gaat goed.

mvg,

Ruud
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Hoi,

Citaat van: feniks op maandag 15 juli 2019, 15:57:43
ik zet de klem op de rails, natuurlijk de spanning er af en dat gaat goed.

Centrale afkoppelen en en heb je bezetmelders en decoder aan hangen? Sporen / pukkels kortsluiten. Zie ook dit draadje: Digitaal en elektrostatisch begrassen

Groet Ronald.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
 @citaat
alles werkt nog steeds  :D
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Ik heb een klein koper spijkertje geklemd in de krokodillen-klem
Deze steek ik in de te begrassen ondergrond.
Gips of piepschuim maakt niet uit, tenslotte is de graslijm meestal het geleidende component  :idea:

De klem van de begrasser Op de rails zetten heeft bij mij geen zin omdat ik crail gebruik, deze heeft een kunstof bedding die geen stroom geleid. Ook is er inderdaad gevaar van ongewenste hoge stroom naar eventuele aangesloten materiaal, of naar de decoder van bijvoorbeeld een loc.

Ter info Zelf gebruik ik de grasmaster 2 van noch, perfect apparaat die zelfs 6mm gras recht omhoog zet, maar 6mm gras is dan weer alleen interessant voor riet/hoge pollen.
Anders staat het gras tot aan het middel van de preissers  :) :) :)
Mijn voorkeur bij h0 heeft 2/4 mm
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Ben den Hollander
gast

Re: Mijn I-train baan in opbouw
Citaat van: Barry1972 op maandag 15 juli 2019, 16:59:46

Gips of piepschuim maakt niet uit, tenslotte is de graslijm meestal het geleidende component  :idea:

De klem van de begrasser Op de rails zetten heeft bij mij geen zin omdat ik crail gebruik, deze heeft een kunstof bedding die geen stroom geleid.


Van geleiding is geen sprake bij statisch begrassen, er loopt helemaal geen stroom. En de lijm werkt niet als geleider. Je kunt je kroko klemmetje prima op je C-rails zetten, werkt gewoon. Of aan een plastic stokkie, niks koper aan.

Houtlijm is trouwens voor hout en krijgt al snel een vliesje. Tom kan beter investeren in een goede Acryl Gel die je verdunt met water. Heb je al die andere modpots rommel, voorstrijk, strippen, mallen, alufolie enz. niet nodig.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Citaat van: Ben den Hollander op maandag 15 juli 2019, 17:28:55
Tom kan beter investeren in een goede Acryl Gel die je verdunt met water. Heb je al die andere modpots rommel, voorstrijk, strippen, mallen, alufolie enz. niet nodig.

Ben, ik had deze vraag naar je gestuurd maar helaas, dat lukte niet.
Welke acryl gel gebruik jij of zou je adviseren.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Ben den Hollander
gast

Re: Mijn I-train baan in opbouw
PB box was geblokt, ik heb genoeg van dat k*tvolk wat mij graag hier ziet verdwijnen. Excuus.

Amsterdam Heavy Gel 020 Matt. Ook in Rotterdam te koop. Of in Dordrecht. :D
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Bedankt, ga het morgen ff halen, Pipoo's verkoopt het ook.

Van mij mag je gewoon blijven hoor  ;), dacht eerst dat je lekker was wandelen in de Zwitserse Alpen.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Ben den Hollander
gast

Re: Mijn I-train baan in opbouw
 @citaat Net weer thuis..... :)
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
 @citaat
die duitsers zijn wel slim hè  ;)
excuses vooraf ik discrimineer hè  :D
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Inderdaad gewoon begrassen met de acryl gel wat Ben aangeeft. Die gebruik ik ook. Of met normale voorstrijk (alabastine) dat heeft een langere tijd nodig om te drogen (openstaan). Houtlijm is leuk voor polletjes maar dan mag je redelijk vlot werken.

Groet Ronald.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Dag Ben,

Citaat van: Ben den Hollander op maandag 15 juli 2019, 17:28:55
Van geleiding is geen sprake bij statisch begrassen, er loopt helemaal geen stroom. En de lijm werkt niet als geleider. Je kunt je kroko klemmetje prima op je C-rails zetten, werkt gewoon. Of aan een plastic stokkie, niks koper aan.

ik ben geen techneut, maar wat is dan de functie van het draadje?
Is het soms de bedoeling dar er een spanningsveld gecreëerd wordt waardoor de grasvezels statisch worden?
In hoeverre is er gevaar als de decoders van bezetmelders en zo onder de houtplaat gemonteerd zijn?
Kunnen ze dan alsnog "geraakt" worden?

Henk
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Hoi

Citaat van: Trainhenk op maandag 15 juli 2019, 22:33:02
Is het soms de bedoeling dar er een spanningsveld gecreëerd wordt waardoor de grasvezels statisch worden?

Ze worden al statisch in het apparaat. Daar krijgen ze een lading mee. De "aarde" is dan de andere pool en daardoor blijven ze rechtop staan.

Citaat van: Trainhenk op maandag 15 juli 2019, 22:33:02
In hoeverre is er gevaar als de decoders van bezetmelders en zo onder de houtplaat gemonteerd zijn? Kunnen ze dan alsnog "geraakt" worden?

Lees even door mij aangehaalde draadje door dan zal je het mogelijk wat meer begrijpen.

Groet Ronald.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Er gaat geen stroom door maar (denk ik) gaat het om het opwekken van een hoog voltage.
Ontladen gebeurt naar de massa , daarvoor heb je de draad nodig...

Zie het maar als bliksem, die heeft ook aarde nodig om te ontladen.

Dus mijn advies , wees voorzichtig  met wat je doet maar dat staat vast ook in de gebruiksaanwijzing die niemand nooit niet leest.  8)

Re: Mijn I-train baan in opbouw
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Vandaag even bij de plaatselijke Pipoo's langs geweest en de pot met Heavy Gel Medium 020 ( de merknaam zet ik er maar ff niet bij ;)) aangeschaft.
Binnenkort er maar eens mee aan de slag.
Ben nu bezig met een diorama voor de wedstrijd A4 diorama in September tijdens de Smalspoordagen in Katwijk/Valkenburg, plaatjes daarvan komen na de wedstrijd.

Re: Mijn I-train baan in opbouw
Tom

Ik ken het echt niet, ik gebruik op moment (eerste keer) bruine verf en houtlijm samen gemengd.

Maar zoals ik al zij (typte) is dit mijn eerste ervaringen met scenery, en ja vind het erg leuk.