Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Mijn I-train baan in opbouw

Gestart door iTom maandag 19 maart 2012, 09:59:36

0 leden en 3 gasten bekijken dit board.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Erg leuke update. Lees het graag. De schroef zou je er ook naast kunnen leggen op een paar blokken hout. Dan heb je meteen verhaal waarom de boot op de helling ligt.

Groeten Maarten
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
 @citaat Leuk idee Maarten, zoiets zat ook al in mijn gedachte.
Kijken hoe ik dat ga aanpakken want er moet wel iets van een takeldinges bij komen en schragen om de schroef op te leggen.

Vandaag de romp 3 keer geschilderd, de markeerband heeft het goed gedaan, de waterlijn ziet er aardig strak uit, ben er wel tevreden over.
Verschansing aan de binnenkant wit geverfd, moet nog wel wat retoucheren aan de steunen van de verschansing, beetje wit aan tippen.





Stuurhuisje staat ook al in de teakkleur, reddingsboeien en kachelpijp worden later nog geverfd.
Gaat al een beetje op op een scheepje lijken.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Tom

Dat ziet er heel erg geslaagd uit mooie kleuren combinatie
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Tom

Dat ziet er goed uit  :thumbup:

Gr Alex 0850
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Niet alleen voor ver af:







maar ook voor dichtbij :o







Gelukkig zie je op een foto nog wat herstel puntjes, als alles droog is die nog beetje weg retoucheren.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Nou Tom,

jij ziet dan mss wel de herstel puntjes op de foto, ik zie niets, en zou zeggen zo laten
nu lijkt het alsof de vernislaag een beetje is verweerd van de jaren dienst dat de boot al heeft gedaan
en daarmee bedoel ik dan het stuurhuisje

echt mooi gedaan :thumbup: :thumbup:

grts Freddy
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
 @citaat Freddy, het zijn kleine puntjes en die storen mij als ik dat op een foto zie. 100% zal het wel niet lukken maar 99,99% wil ik wel proberen. De kunst is ook om straks het geheel er uit te laten zien of het een schip is wat de tand des tijds heeft doorstaan en de sporen van een zwaar vissersleven heeft.
Ik gebruik als basis de verf van Humbrol, is enamel op terpentine olie basis. Als het droog is dan ga ik het met acryl van o.a. Vallejo te lijf. Het stuurhuisje is al aardig op weg, ga het nog een klein beetje verder bewerken.
Leuk dat het al de indruk geeft van verweerd vernis wat al lange tijd de elementen heeft getrotseerd.

Correctie Humbrol verf
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Ben den Hollander
gast

Re: Mijn I-train baan in opbouw
 @citaat Het begint al wat te worden, leuk. :thumbup: Maak het niet te vies zou ik zeggen. Iets wat oud is kan er nog netjes onderhouden uit zien.

Humbrol enamel is overigens geen verf op terpentine basis maar op olie basis. Die olie moet je niet hebben want het geeft de verf een rare glans. Hele volksstammen beginnen driftig in die potjes te roeren, vandaar dat ik je de tip gaf een klontje verf uit het potje te vissen en te verdunnen op een plankje. Evengoed kan dat met wasbenzine als ook met terpentine.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
 @citaat Ben, Humbrol gebruik ik zoals jij me hebt geadviseerd, klontje er uit gediept met een bitterbalstokje, dacht dat het op terpentine basis was, heb me er verder niet zo in verdiept, was alleen gelijk door mijn zakgeld heen na de aankoop van de vele potjes.

Nee, het zal geen roestbak worden maar wel tekenen van arbeid en verwering, onderschip beetje met mosselen en oesters. ;)

Je hebt gelijk, iets wat oud is kan er zeker nog netjes en onderhouden uitzien, zag het net nog op de bank zitten  :-) :-) :-)
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Ben den Hollander
gast

Re: Mijn I-train baan in opbouw
Citaat van: iTom op maandag 03 september 2018, 20:04:32

........zag het net nog op de bank zitten  :-) :-) :-)


Wel 's avonds de gordijnen dicht doen dan. :D
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
 @citaat We doen altijd 's-avonds de rolgordijnen naar beneden, je weet maar nooit wie er naar binnen staat te gluren.

Nog even het dek geverfd en het dak van het stuurhuis.
Verder wat puntjes bijgewerkt die aandacht nodig hadden.
Dek was wel een dingetje, langs het witte randje en dan niet beven.



Re: Mijn I-train baan in opbouw
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Hij staat strak in de lak Tom  :thumbup:
Ondanks dat het schip niet te groot is zit er een boel werk aan om alle details mooi te krijgen maar dat gaat jou goed af.

Grappig dat je op een foto dingen ziet die je met het blote oog niet waarneemt, als ik zelf een foto maar van bv een foto maak van een wagon blaas ik er altijd even langs om eventueel stof te verwijderen.
Bekijk je daarna de foto dan zit er meestal toch iets op  :D ach iedereen snapt dat het geen foto is voorin een tijdschrift.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Vandaag niet veel energie. Moeders had een dag eerder een behandeling ondergaan in de pijnpoli, heet ook met recht pijnpoli. Heel de nacht lopen spoken vanwege pijnscheuten in haar voet. Geen oog dicht gedaan.

Dan maar een standaard maken want het scheepje zal ook wel eens niet op de baan staan en dan zet ik het wel ergens neer.
Dan is een zo'n standaard wel fijner dan een bonk schuim en ook wat eleganter.

Morgen weer een nieuwe dag.



Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Na een flinke nachtrust wat huishoudelijke activiteiten en dan weer verder met de Krabbencutter.
Wat een gepriegel en wat een gezoek, helaas ontbreekt een behoorlijke tekening en ook een eenvoudig spantenplan om een steuntje te maken zou ook geen overbodige luxe zijn.

Het dak eerst maar eens aanpakken, jammer dat de hekjes niet kloppen, de positielampen en het heklicht staan gewoon in de weg en aan de hekjes hadden ook wel wat langere pootjes mogen zitten om de boel mee vast te zetten.





Een schoorsteen welke karakteristiek is voor dit model was niet goed uit de dikke onderlaag Resin te halen, deze kan dus in de kliko. Kijk wel of ik iets zelf kan bakken.



Gelukkig is het meeste wel ok. Na wat gepiel met de achtermast besloten om deze te verstevigen met messing draad i.p.v, de ABS buisjes, die buigen al door als je er naar kijkt. De mast wel van ABS gemaakt maar opgevuld met een messing draadje van 1,2mm.





De kont is nu ook wit.



Even met de standaard op de werf gezet, natuurlijk komt er later geen standaard onder maar stophout en wat er nodig is om de boel te stabiliseren en uit het water te slepen maar ook weer te water kunnen laten.



Hoop niet dat ik vannacht van die mast ga dromen want het was wel een dingetje, alles pas maken en vast lijmen. Nu nog wat kleine dingetjes er aan plakken, radar en toplichten en daarna het geheel een lik verf geven.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Hi Tom,

Ondanks alle moeilijkheden een heel mooi resultaat.
Niet voor niks geweest.
Naam van je draadje ook aangepast , zie ik.

Gr.Wim
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Ben den Hollander
gast

Re: Mijn I-train baan in opbouw
Citaat van: iTom op woensdag 05 september 2018, 21:50:53

Het dak eerst maar eens aanpakken, jammer dat de hekjes niet kloppen, de positielampen en het heklicht staan gewoon in de weg en aan de hekjes hadden ook wel wat langere pootjes mogen zitten om de boel mee vast te zetten.


Inderdaad. Voorbeeld van Artitec: zelf maken dus.

Re: Mijn I-train baan in opbouw
Citaat van: iTom op woensdag 05 september 2018, 21:50:53
de positielampen en het heklicht staan gewoon in de weg
Moet het heklicht niet aan de achterzijde van de achtermast bevestigd worden?
Nu verhindert die mast het uitstralen naar achteren.

Zie de detail foto's (naar beneden scrollen) ===> klik
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Hekjes op het dak zitten vreemd. Ze sperren het licht vd navigatielichten.  Zorg ook voor deklichten die geruikt worden bij werken aan dek snachts.

De boot komt straks op zo'n roestige wagen te staan met stophout?

Erg leuk onderwerp.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Het is zeker een leuk onderwerp maar wel erg veel gepriegel.
Kachelpijp op het dak getracht na te maken maar werd te grof, dunner materiaal geprobeerd en gelijk nieuw woordenboek bedacht.
Dan maar een gewoon kachelpijpje op het dak gezet, hekjes er afgehaald, komt wat anders voor maar heb niet de juiste dikte in huis.



Achtermast verder bewerkt, in de verf gezet, vast gelijmd, radar en nog wat lampekes geplaatst. Touwtje aan geknoopt, in het geëtste beslag zaten ook draadspanners, die mag iemand anders gebruiken, is geen doen of ik moet dunnere touwtjes gebruiken en dat is dan weer geen gezicht. Touwtje moet nog behandeld worden met verdunde houtlijm. Ook de kookpot met kachelpijp om de krabben te koken en een uitlaatpijpje van de motor geplaatst.



Begin van de voorste mast, even kijken of de maat goed is, is ook weer een holle buis van ABS, helaas past er geen messingdraad in, zal nog eens kijken of er passend bloemistendraad in past.



Tot slot nog een overzichtje gemaakt.



Straks kijken naar afscheid van Sneijdertje, hoop nog wat mooie acties van hem te zien.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Citaat van: iTom op donderdag 06 september 2018, 19:31:25
om de krabben te koken
't Is een garnalen kottertje.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
 @citaat Ze vangen ook wel eens krabbetjes en die gaan ook de pan in. Het zou dan een Garnelcutter moeten heten. Maar hoe belangrijk is het, garnaal, krab en kreeft. Je mag mij er voor wakker maken.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
 @citaat De kleine krabben zijn niet te vreten.
Ben benieuwd of de visserij inspectie jouw mening deelt. ;)
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
 @citaat Wim, ik heb hier mijn eigen V.I. en die vinden het lekker belangrijk want de fabrikant van dit model noemt het Krabben-viskotter.
En net zoals de kleuren die de fabrikant aangeeft houden we ook de benaming aan deze keer.

Trouwens mijn V.I., denkt ook nog verstand te hebben van voetbal.
We laten het hier verder bij, door met de bouw en het verhaaltje.

O, ja, alvast een waarschuwing voor wat nog gaat komen, er komt ook een lasser aan boord en die zal waarschijnlijk de verkeerde kleur vlam hebben, autogeen of elektrisch lassen het zal me worst wezen.
Mijn lasser last met een LED, dus let er maar niet op.  :-)
Re: Mijn I-train baan in opbouw
 @citaat Verkeerd vertaald uit het Duits. Zie ===> klik
Maar 't is jouw boot en jouw topic, dus van mijn part noem je 't een potvisjager. ;)
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Het NTI zijn we blij mee. Nobody's Talen Instituut.  :)
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Ben den Hollander
gast

Re: Mijn I-train baan in opbouw
 @citaat Beetje flauw Tom dat NTI. Wat Artitec tracht na te bootsen is een garnalenkotter. Het schaal n-model heet zo bij hen: https://www.artitecshop.com/nl/garnalenkotter-waterlijn-5459841.html

Verder is het natuurlijk wat jij wil dat het wordt en het wordt leuk toch? ;) :thumbup:
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Ben het wordt zeker leuk en we hebben weer wat geleerd over de de visserij dank zij Wim die het NTI wel heeft gewaardeerd.  ;)
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Ben den Hollander
gast

Re: Mijn I-train baan in opbouw
 @citaat Dan zijn we er uit en jouw laatste post wordt ook weer gewaardeerd. :D
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Na een ochtendje bij mijn vriendinnen in het ziekenhuis zo met moeders naar het tuincentrum en dan weer verder aan het garnalenkrabbenpotvisbootje, ik denk dat de mannen op de werf er ook maar een harpoen op moeten opzetten, je weet maar nooit wat er in je vaarwater tevoorschijn komt.

Ach beetje satire kan geen kwaad zo vlak voor het weekend en na de overweldigende overwinning van onze jongens in Oranje en het afscheid van Sneijdertje. Heeft hem toch veel geld gekost, hij had heel veel vrienden uitgenodigd en zal toch wel voor iedereen een kaartje gekocht hebben. Nou ja, hij en Yolanthe hebben eurootjes genoeg, ze laten zelfs hun zoontje bij een hele dure kapper het haar knippen.  :O

Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw

@citaat Eventueel voor de zekerheid ook nog wat torpedo's op het dek Tom.
Voor als ze in een vissersoorlog terecht komen  :D

Maarre, bootje wordt steeds mooier  :thumbup:

Grtz Tony
Re: Mijn I-train baan in opbouw
 @citaat Laat het bootje maar niet onder Engelse of Franse vlag varen. Dan heb je geen last van een vissersoorlog.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Tom

Je laatste foto geeft en erg mooi beeld van hoe mooi het al is geworden.  :thumbup:

Ik volg je wel, maar van vissers boten ken ik helaas niets dus  :?
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Het gaat steeds verder, de voorste mast kost weer veel werk, uitmeten, passen en weer meten, daar wordt veel tijd mee versleten.
Maar zo langzaam aan gaat het einde in zicht komen, er moet nog wel wat touwwerk vast geknoopt worden wat ook weer lastig werk is want ga er maar aan staan, draadje door een klein gaatje en daar had ik vroeger weinig problemen mee.



Nieuw hekje gemaakt op het dak van de stuurhut, gelukkig pakte het druppie soldeer snel en zit het goed vast.



Het gepriegel aan de voorste mast met de bomen aan beide kanten om de netten mee uit te zetten denk ik maar daar zal best wel weer iemand meer verstand van hebben.

   



Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Tom, schitterende detaillering. :thumbup:
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Ben den Hollander
gast

Re: Mijn I-train baan in opbouw
Eer van je werk. :)
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Toppie, Tom  :thumbup:

Vergeet de klink van de deur van de kajuit niet  :P

Grtz Tony
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Ziet er al erg leuk uit!

Gebruik enkele oude autobanden als stootkussen langs het schip of de kademuur. Zie je vaak in haventjes.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Ik vindt het een mooie pieremegoggel geworden Tom,

Gr. Jan
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Schitterend Tom vakwerk. :) :thumbup:

Groet Michel
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Krabbenkotter, Garnalenschuit, Potvisjager en pieremegoggel, het is maar goed dat ze het bij Artitec niet in de gaten hebben want dan waren er 4 modellen op de markt gebracht als bouwdoosje. :-) :-)
Laten we het maar op een garnalenkotterje houden, denk wel dat dan de V.I. gerust gesteld zal zijn.

Helaas vandaag niet veel kunnen doen, waarschijnlijk beetje vreemd liggen dromen, staat me iets bij van zwemles en ik heb al ruim 65 jaar geleden mijn A gehaald. Maar ik had in mijn slaap een draai gemaakt en flikkerde met mijn hele gewicht uit bed, zo op het laminaat.
Mijn vrouw vroeg of ze moest helpen, ik zei nee hoor schat, lig hier prima naast het bed.

Natuurlijk in de loop van de dag steeds meer spierpijn, gelukkig geen ribben gekneusd, morgen nog beetje afzien en dan overmorgen weer verder. Heb nog wel getracht met een printje de naam en het registratienummer er op te plakken maar of dit nu zo geweldig is vraag ik me af.





Nu ff de torso insmeren met Voltaren, denk dat ik het maar met een rolletje zal doen, dekt gelijk goed. :) :P
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Tom je leeft te dicht aan de waterkant zo te zien, vandaar die nachtelijke zwemles.

Maar het bootje is erg mooi geworden !

mvg Frans
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2011

ben blij dat ik M rij

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Tom

Voor je leeftijd ben je touch wel erg lenig : :-*
Knap vakwerk wat je verricht

Grt
John
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Volgende keer met bandjes naar bed.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Ben den Hollander
gast

Re: Mijn I-train baan in opbouw
Citaat van: iTom op maandag 10 september 2018, 21:43:23

Maar ik had in mijn slaap een draai gemaakt en flikkerde met mijn hele gewicht uit bed, zo op het laminaat.


O, o, o,....... tijd voor een Beter Bed. Is dit iets? :D



Gr, Ben. ;)
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
 @citaat Ga ik gelijk bestellen, vanmorgen niets gebeurt, denk dat ik vannacht heb gedroomd over het watertrappelen, flink spierpijn in de beentjes.

In ieder geval is het goed afgelopen, laminaat niet beschadigd en boxspring ook nog heel.
Morgen weer aan de slag. :-)


Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Zo hier eens ff bij gelezen
Dat is een heel mooie schuit geworden Tom :arrow: :thumbup:
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Tom, ik zou serieus overwegen 's nachts een zwemvest om te doen.

Het lost lost veel op, immers je zwemles is niet meer nodig en watertrappen hoeft ook niet meer.

Je mooie bootje blijft zelf wel drijven.

Frans
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Ach Frans, zolang het geen natte droom wordt maak ik me maar geen zorgen.

Nu druk bezig met het takelgebeuren, gepriegel tot en met.
Draadjes doorsteken, knoopje er op, druppie verdunde houtlijm met een speld aansmeren zodat de knopen niet los gaan.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Hoi Tom,

De oplossing voor het uit bed vallen is makkelijk te voorkomen, gewoon net als bij de modelbaan een valbeveiliging aanbrengen.

Maar je kottertje blijft maar groeien met details en dat ziet er super uit  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman