Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Mijn I-train baan in opbouw

Gestart door iTom maandag 19 maart 2012, 09:59:36

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
 @citaat Zoiets, ja maar dan niet van massief materiaal maar bijv. van dun messing of ander soort metaal.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Dag Tom,

Ik heb wel eens iemand wat met koffieroerhoutjes of styreen zien doen.
Als alleen de voorkant ziet zou dit wel kunnen maar als je de bovenkant ook ziet dan wordt het een ander verhaal.
Of de metalen strip uit snelhechters gebruiken.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Ben den Hollander
gast

Re: Mijn I-train baan in opbouw
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Evergreen heeft ook damwand plaat.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Allemaal bedankt voor het meedenken en plaatsen van de links, maar ik ben meer op zoek naar losse delen.
Denk dat er niets anders op zit dan proberen zelf iets te maken, kwam op het www deze tegen, ziet er wel heel acceptabel uit.
De maker nog aangeschreven wie weet heeft hij nog wat stukjes over  ;)
Anders opzoek naar 0,25mm messing en een malletje maken.
Kan natuurlijk ook met een kantbank,m heb mijn zoon gevraagd of hij iets in de collectie te koop heeft maar die zijn een beetje te groot en te duur. KLIK

Zoiets moet het worden

Bron: Die Merziener Privatbahn.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Gelijk maar even aan de slag gegaan.
Lag nog een lege creme tube, deze opengesneden en schoongespoeld.
Dan blijft er een mooi plaatje dun metaal over, wat het precies is weet ik niet, wordt ook vaak gebruikt voor tubes mayonaise en mosterd.
Met een latje als mal en een blokje metaal om de vorm er in te strijken kwam er toch iets redelijks tevoorschijn.
Moet natuurlijk nog netjes gericht worden en aan elkaar verlijmd zou er dan een damwandje geplaatst kunnen worden wat in mijn ogen redelijk acceptabel is.



Kleur is nog niet helemaal wat ik in gedachte heb maar daar staan flesjes genoeg voor in her rekje.

Re: Mijn I-train baan in opbouw
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Zeer creatieve oplossing Tom, als straks de kleur naar je zin is heb je voor weinig een mooie oplossing  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Dat is een mooie oplossing. Zeer geslaagd.
Kan je wel aan Tom overlaten :thumbup:

Gr.Wim
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Een opmerking Tom: Voor een betere samenhang werden de elementen om en om ingetrild,
zodat ze als het ware in elkaar grijpen. Dus: Bol - hol - bol - hol enz.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Tom

Dat heb je mooi gemaakt, en als je beetje handig bent kan je veel zelf maken.

Ik heb ook je golfplaten dak onthouden, dus zal het ooit wel eens laten zien als ik het gemaakt heb.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
 @citaat @citaat Zie je wel Wim, ik dacht al, er klopt iets niet, dat klopt dus. Thanx.
Gelukkig is het nog maar een proefstukje en ga ik ze zeker bol-hol-bol plaatsen.
Altijd blij mee als er mensen reageren die er meer verstand van hebben dan ik, maar ja, ik heb dan ook weer verstand van kousen en sokken en hoe je het lekkerst kan slapen.  :-)
Re: Mijn I-train baan in opbouw
 @citaat  @citaat @citaat: Een .
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Citaat van: iTom op dinsdag 07 augustus 2018, 15:29:31
Altijd blij mee als er mensen reageren die er meer verstand van hebben dan ik
Mijn laatste functie was: IT medewerker (systeemprogrammeur) bij een verzekeringsmaatschappij... :D
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
 @citaat Nu begrijp ik het Wim  :-)

Even laten zien hoe het is gemaakt.

Latje en stukje plaat op vlakke ondergrond en dan met de achterkant van mijn blokhaakje er overheen strijken.



Randjes netjes afknippen en dan is dit het resultaat.









En dan hoort het dus zo te staan.
Kleur is nog niet naar mijn zin, heb er nu roest (product van azijn en staalwol) overheen gedaan maar vind het nog niet echt goed.
Zal wel beter worden met een poedertje.  ;)
Blijf het wel even zo uitproberen en daarna een damwandje maken, er komt ook nog wel wat rommel bij zoals oude autobandjes, wrakhout e.d.





De damwand wil ik laten doorlopen tot aan het muurtje van de werf.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Ben den Hollander
gast

Re: Mijn I-train baan in opbouw
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Citaat van: Ben den Hollander op dinsdag 07 augustus 2018, 16:15:59

De bron van jouw foto met meer plaatjes:

Bron er bij vermeld, was ik ff vergeten, 't is ook zo warm.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Mooi opgelost, Tom  :thumbup:
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Ideetje? Werklui en installatie, bezig met intrillen van (een deel van) de damwand. :idea:
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Ben den Hollander
gast

Re: Mijn I-train baan in opbouw
 @citaat Intrillen in gesteente? Ik zou het er maar gewoon bovenop lijmen. :P
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
 @citaat Tril zelf al genoeg van de warmte. :-)
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Na een heerlijk verkoelende ochtendwandeling door het oude centrum van Dordrecht en bij de Stadsbranderij een lekker bakkie pleur met een puntje appeltaart met slagroom vanmiddag de damwand geslagen en een beetje aangekleed.

Iemand heeft er wat oude banden neer gepleurd gegooid en heeft waarschijnlijk ook nog wat broodkruimels laten vallen om de weg naar huis terug te vinden. Gevolg is dat de vliegende ratten zijn neergedaald om deze heerlijke versnaperingen op te ruimen.








Re: Mijn I-train baan in opbouw
Tom

Dat heb je weer mooi gedaan
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2009

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Geweldig wat mooi weer. Het is echt smullen, je creativiteit en kleurgebruik. Super mooi.
Gr henk
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Ik heb je draadje weer even bijgelezen.
Voor het geval je aanmoedigingen nodig hebt: vooral doorgaan! Wat een creatieve pracht!
Grtz, Arjan
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
die troep daar onder bij het water ziet er goed uit. :arrow: :thumbup:
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Tafereeltje met damwand is heel fraai!

mvg Frans
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Net even 3 maand bijgelezen en me volledig verbaasd over de voortgang en vooral de uitvoering. Fenomenaal, en dan met name door het gebruik niet alledaagse (of eigenlijk juist wel) materialen. Mooie creaties in hout, botervloot en mayotubes. Vandaag voor het eerst weer op de zolder en weer genoeg inspiratie opgedaan door jouw bouwwerken. Keep up the good work  :thumbup:
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Paar daagjes rust en beetje het hoekje bij de steenfabriek bekijken of het aan te gluren is.
Zag toch dat het een beetje vreemd er uitzag dus met verkrachte eenden de aarde in beweging gebracht en na een donderklap bij heldere hemel verscheen er dan een stuk rots wat in 3 fases is afgewerkt.

De basis uiteraard weer van xps plaat en daaroverheen een laag Sculptmold.



Na het uitdrogen verdunde zwarte verf er over en vervolgens bewerken met diverse kleuren poeders.



Tot slot als het helemaal droog is de laatste poeder laag, vervolgens behandelt met haarlak (want ja, als je haar maar goed zit) en uiteindelijk met de drybrush het geheel afgewerkt.





Voorlopig ben ik er wel tevreden mee.

Re: Mijn I-train baan in opbouw
Tom

Het is heel mooi gedaan ziet er top uit je bergen, ik kijk graag de kunst van je af  :)
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Ben den Hollander
gast

Re: Mijn I-train baan in opbouw
 @citaat @citaat Kijk aan, het begint te leven. :)

Lekker spul dat Sculptamold, het is effe wennen om er mee te leren werken. Je hebt de slag te pakken.

Doe je het spoor niet in de ballast leggen?
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Ben er nog niet uit met ballast voor het spoor.

De treintjes rijden al niet zo best, misschien lag het aan de DR5000, na de update 1.50 de CV's nog eens goed en opnieuw instellen.
Ga nog wel eens stukje proberen en dan de ballast met voorstrijk in bedden.

Het is inderdaad ff beetje wennen met dat Sculpamold maar het smeert goed weg. Wel een beetje zuinig mee werken zoals de grotere gaten dicht ik eerst met wc-of keukenpapier want anders ben ik wel erg snel door mijn zakgeld heen. ;)
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Tom, ik heb ook Sculptamold aangeschaft voor mijn diorama.

Op de verpakking staat geen mengverhouding met water, wat heb jij toegepast?
Heb je verder nog tips voor de verwerking? Hoeveel kun je in één keer aanmaken.
Ik heb het nog niet eerder gebruikt.

Met Acrylverf is het toch goed af te werken?




Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Hans, geweldig spul, maakt geen vlekken en is zeker ook met acrylverf te bewerken.
Ik doe een sterk verdunde laag zwarte verf als eerste laag er op en daarna ga ik aan de slag met poeders van Vallejo, geeft echt het mooiste resultaat.

Ik doe 2 delen Sculptamold op 1 deel water en dan goed mengen.
Als maat neem ik een dop van een spuitbus, volgens mij is het een dop van een lijmspraybus van het Ac Tion want verfspuitbussen hebben soms nog een hinderlijke binnenrand.
Dat kieper ik in een leeg boterbakje, mag Becel zijn maar ook Zeeuws Meisje of wat dan ook.
Dan de boel heel goed door elkaar roeren en dan heb je een mooie hoeveelheid die voor het opdrogen is te verwerken.
Je moet wel doorwerken natuurlijk  :), aanbrengen doe ik met palletmessen

Daarna de boel goed laten uitharden. Blijft er nog wat over in het boterbakje dan kan je dat later weer met water aanmaken en verwerken.
Het is even wennen met smeren maar als je het eenmaal door hebt is het mooi spul.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
ok Tom bedankt,

Belangrijkste reden om dit te gaan gebruiken is omdat het superlicht is in tegenstellling
tot gips. En bij een verplaatsbaar diorama is dat toch wel van belang!
Ook minder breukgevoelig dacht ik.

We zullen het zien, bij jou ziet het er in ieder geval goed uit.

Re: Mijn I-train baan in opbouw
Veelbelovend Tom, heel mooie kleuren !

Frans
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
 B) Dat ziet er goed uit Tom, erg mooi gelukt. :thumbup:
Ga je nog wat groen aanbrengen op de bergen of blijft het kale rots?

Dirk-Jan

Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Komt zeker nog wat groen op maar mondjes maat. Bomen en struiken komen er later op. Af en toe moet de boel nog opgeklapt worden om wat draadjes aan te sluiten. Als dat zo goed als mogelijk klaar is worden de kale rotsen van groen, struiken en bomen voorzien.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Vandaag geen strand-, geen- bos en geen stadswandeling maar creatief bezig met kleinzoon zijn baantje.
Water maken, ¨Opa maar dat is toch niet de kleur van water, klopt jongen, het water komt later.¨  :-)



Re: Mijn I-train baan in opbouw
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Goed bezig Tom, jong geleerd is oud gedaan luid het spreekwoord.

Ik hoop dat ooit ook met mijn klein zoon of dochter te kunnen doen lijkt me geweldig.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Tom

Leuk dit samen doen hier heeft de zoon niet veel zin om mee te werken aan de baan.

Kijken wel en dan zegt hij zo papa je bent goed bezig het word heel mooi.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Hallo Tom,

Ben ik even op vakantie en ga jij er weer als een speer tegen aan. Gelukkig heb je er wel een paar jonge handen bij gekregen om te assisteren! Ik ben weer helemaal onder de indruk van de damwand bij de scheepshelling, wat ongelooflijk geweldig realistisch: ik ruik gewoon de geuren van de waterkant!
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
 @citaat Marcel, als je nu weer op vakantie gaat dan kan ik weer een beetje doorwerken en als je dan terug komt staat er vast weer een verrassing te wachten. :-)
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Na wat bestuderen op het www en de beschikbare ruimte, wat niet echt veel is, de weg aanleggen die naar boven gaat lopen.
Eerst een weg uitgezaagd uit 6mm MDF, die gaat eerst nog een lik verf krijgen om straks wat beter tegen het vocht te kunnen.
Onderkant staat al in een hippe kleur.
Verder met brokken schuim de boel opgevuld en daarna afgesmeerd met Sculptamold. Is inderdaad fijn spul hoor, als het er op zit kan je het best nog een tijdje na bewerken en wordt het nog mooier van structuur.
De overgang van de 6mm MDF naar het maaiveld moet nog wat beter verlopen maar dat komt wel met wat restjes Sculptamold, later.

Het was wel weer een klusje, eerst een goed uurtje de weg zagen, monteren en daarna de voorkant opvullen met de brokken schuim
De houtlijm moet dan even drogen en dat komt mij goed uit want de schouders begonnen alweer te protesteren.

Na de lunch de boel aangesmeerd en een muurtje geplaatst.
Meer zat er vandaag niet in, wederom de schouderproblemen, morgen maar weer eens de huisarts vragen om een vette spuit om de pijn wat te verlichten.
Kan me nu ook voorstellen wat Maarten van der Weijden gevoeld moet hebben na 2½ dag zwemmen langs de elf steden in Friesland. Helaas heeft hij het op moeten geven vanmiddag, ziek en misselijk. Respect voor de man, ga er maar eens aan beginnen, ben al na 2 baantjes van 25 meter moe  8o. Zelfs met de auto vind ik het al ver.









Inmiddels ligt er ook nog een klein pendelbaantje net achter de weg wat straks onder uit het Weingut gaat komen en stopt bij de steenfabriek om te lossen.
 
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw

De uiteindelijke vorm begint al aardig tevoorschijn te komen, Tom  :thumbup:

Tenzij je nog een verrassing in petto hebt  :P

Grtz Tony
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Hallo Tom,

Niet op vakantie gegaan, gekeken in Holz, Stein und Schotter, en alweer aangenaam verrast door jouw knutselvaardigheden! Volgens mij ga je echt veel te snel: want wat moet je doen als deze baan/diorama klaar is? (kun je die niet meenemen naar beurzen?)
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Hoi Tom

Je bent weer lekker bezig, hier kijk ik weer graag de kunst af om een weg naar een berg te maken.
Dit staat me ook te wachten heel binnenkort
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Morgen komt onze kleinzoon weer aan zijn baantje freubelen.
Vandaag maar alvast wat steuntjes maken voor de rails welke over de rivier gaat.
Voor Opa een leuk klusje tussendoor om de schouders een beetje rust te geven.
Na onze wekelijkse stadswandeling met een bakkie koffie in het oude stadsdeel van Dordrecht ga ik weer verder om 6 steunen te maken.







Morgen de gaten in de rivier maken zo dat de steunen op de juiste hoogte komen met de rails waar nog extra hout onder gaat komen zodat het hele stuk rail ondersteunt gaat worden.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Dat heb je mooi gemaakt Tom.

Waar koop je deze houtprofielen?

mvg Frans
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
 @citaat Frans, gewoon in de modelbouwzaken, soms bestel ik ze ook weleens via het internet o.a. bij MODELBOUWHOUT daar hebben ze allerlei houtsoorten. Ik gebruik meestal linden- en vurenhout.
Je betaald dan wel verzendkosten maar als ik in mijn woonplaats dit moet kopen is het assortiment minder groot en betaal ik parkeerkosten.