Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Mijn I-train baan in opbouw

Gestart door iTom maandag 19 maart 2012, 09:59:36

0 leden en 4 gasten bekijken dit board.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Citaat van: iTom op donderdag 28 juni 2018, 10:59:15
Ja, bij mij val je van de ene verbazing in de andere.
Mijn vrouw vond het paneel ook erg mooi, ze wil het nu boven de bank als kunstwerk ¨Rapsody in White¨  :-) :-)

Tom, had het over je haven hé
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
 @citaat :) ;)
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Christian, begreep het ook wel hoor, wordt tij voor weer eens een update van jouw baan of is er de laatste tijd niet veel meer gebeurt.

Vandaag ¨Rapsody in White¨ verder uitgebreid.



De hoek links moet rond gemaakt worden, wil dat met styreen doen.
Verder niet veel activiteit, beetje last van de warmte, zal niet de enige zijn.  :)
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Aan Rapsody in White zou ik niet veel meer aan doen, pure kunst  :)

Het mooie weer gooit roet in het eten van de modelbouwer, maar het is geen aangenomen werk dus lekker genieten van de zon.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

online
Re: Mijn I-train baan in opbouw
 :) Hoi Tom, je hebt een mooie achtergrond gezaagd en geverfd, maar zo op de foto heeft die dezelfde kleur als de muur.
Komt er nog wat op of blijft het zo? (het kan zijn dat ik wat info hieromtrent heb gemist natuurlijk)

Dirk-Jan
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Dirk-Jan, het is de bedoeling de wand hemels blauw te verven, moet alleen of weer zelf de kleur mengen of een bestaande kleur die naar mijn zin is uitzoeken.

Ook komt er nog een aanpassing, er komt een strook tegen aan waar nog wat scenery op komt en wat de 2 spoortjes zal overbruggen. Bij een storing kan ik dan de baan naar voren halen om het te verhelpen. Zal later allemaal wel duidelijker worden.
Wil er ook nog een fries met verlichting boven maken maar dat staat momenteel even in de ijskast.

Nu even niet veel te doen, te warm en met mijn vrouw gaat het niet zo best op dit moment. Weet ook nog niet of ik morgen wel naar Houten zal gaan.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Hi Tom,

Beterschap met je vrouw. Hopelijk gaat het het snel weer wat beter!

Gr.Wim
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Dank je Wim, ze heeft nieuwe medicatie en morgen komt er hulp, ze wil dat ik morgen toch naar Houten ga dus dat komt goed.
Zal wel bijtijds weer huiswaarts gaan want denk dat het er ook erg warm zal zijn.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
 :)Hey Tom ,

Ik ben zelf 3 weken op verlof geweest en had zo goed als geen internet ... dus forum zat er niet in om af en toe te kijken . Ik zie dat je mooie vorderingen hebt gemaakt met de baan  :thumbup:

Ikzelf heb mijn baan enorm gemist maar zal de komende weken terug in actie schieten .

Ook veel beterschap gewenst aan uw echtgenote .

Groeten Freddy
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Sterkte Tom en beterschap voor je vrouw.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Gelukkig ging het vanmorgen alweer wat beter.
Ik dus op weg naar Houten en het verbaasde me al dat er geen parkeerwachters stonden, Ik was er rond 10 uur.
Was ook snel binnen en na een klein rondje zag ik wederom grote gaten, maar ja het weer was er ook wel naar.

Diverse bekende en oude bekende tegen gekomen maar ook aardig wat onbekende.

Na een rondje had ik nog niet gevonden waar ik voor kwam, een bootje.
Wel een dekschuit gevonden.
Deze zag ik wel afgemeerd aan de steiger liggen.



Ik wil er nog wel een onderschip aan maken zo dat als er later een laag epoxy ligt het gedeelte onder de waterlijn ook zichtbaar zal zijn. Tevens zal dan de dekschuit niet vast liggen in de epoxy maar wel in de Modpodge die ik als laatste laag zal gaan gebruiken. Maar dat gaat nog wel even een tijdje duren voor we zover zijn.

Dan ook nog iets gevonden voor één euro, daar ga ik nog iets mee doen, iets met boter, golfplaten en hout.





Leek me wel weer een leuke uitdaging.

Na 2 broodjes kroket nog een klein rondje gemaakt en dan richting huis.
Mooie wedstrijd gezien Frankrijk tegen Argentinië. Helaas voor Messi, die is zijn koffers aan het pakken. Mijn advies voor Argentinië neem de volgende keer niet alleen Messi mee maar de hele bestek-la.

Deze man mag ook naar huis, voor $ 11000 per dag was hij ambassadeur, ik zou het voor de helft van de poen hebben gedaan.

Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Tom,

Kleine maar leuke aankopen heb je gedaan in Houten. :) :thumbup:
Goed om te lezen dat het wat beter met je vrouw gaat. :)
Jammer voor Messi dat hij naar huis moet maar ik vrees dat "Pluisje" nog niet naar huis gaat die zak zal toch eerst op moeten anders krijgt hij last bij de douane. :D
En voor die 11 ruggen per dag zal hij wel tot de finale blijven zitten denk ik. ;)

Groet Michel
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Hi Tom,

Leuke dekschuit is dat.
Voordeel is dat je nu alles van je steiger blijft zien. Mooie oplossing.

Gr.Wim
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Hallo Tom,

Was even aan het googelen voor Modpodge en las, dat er helder en mat is. Is het een idee om je rivier helder te doen en je haven mat en het helder in de haven over te laten lopen in mat alsof het water in de haven minder schoon is?
Is ook wel eigen belang hoor om te weten, want ik ben benieuwd hoe het er uit ziet. >:-D
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Gerrit, ik ga de glans versie gebruiken, had ik op mijn vorige baan ook gebruikt, was daar wel tevreden over. Moet nog eens nadenken over het ¨minder schoon¨ in de haven, heb zowel modpodge glans als mat staan.





Re: Mijn I-train baan in opbouw
Tom

Het word erg fraai bij jou, dat water heb je weer keurig voor elkaar gekregen.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
 @citaat Peter, er is nog geen water hoor, die foto´s zijn van de vorige baan. ;)
Re: Mijn I-train baan in opbouw
 @citaat

Tom oohhh excuus verkeerd gekeken dan, zal de warmte zijn denk ik
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
 @citaat Peter, dacht ik ook al en dan nog de spanning van de brommer en morgen België tegen Japan.
We hebben er allemaal een beetje last van  ;) :)
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
De gedachte ontstond om ook een houtopslag er bij te maken, hout kan men overal gebruiken en zeker met een (oude) scheepswerf in de buurt kan het geen kwaad om dan een opslag in de nabijheid te hebben.
Zoals ik al heb laten zien in Houten voor een euro een oud bouwseltje gevonden waarvan ik dacht die kan ik er wel voor gebruiken. Beetje aanpassen en mocht het niet lukken jammer dan.

Eerst maar eens een experimentje om golfplaten te maken.
Op een plaatje styreen wat messingrond geplakt van 1mm dik, dat komt neer op een breedte van 87mm per golf. Geen idee of dat klopt maar zal er niet ver vandaan zitten.



Afdekplaatje van een botervloot gebruikt.



Strookje afgeknipt en op de mal gelegd en de zijkanten even met tape vast gezet zodat het niet kan verschuiven.



Met een priem de golfjes getrokken, voorzichtig aandrukken.



Uiteindelijk is dan dit het eerste resultaat.



Om het wat steviger te maken kwam ik op de gedachte het plaatje met houtlijm in te smeren.



In de natte houtlijm vervolgens wat verf gesmeerd, eerst een grijze kleur en daarna met wat roestkleuren de boel opgevrolijkt. Nu laten drogen wat wel snel gaat met dit warme weer.





Even aangelicht met een fotolamp (led)



Nu even het bouwval onderhanden nemen en dan kijken of het gaat lukken er als dakbedekking golfplaten op te leggen.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

online
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Dag Tom,

Op nproject.org staat ook een tip voor een KLIK: golfplatendak.
Dat is voor degene die geen boter op hun hoofd brood smeren.  :mrgreen:
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Dat ziet er zeer goed uit, Tom. :thumbup:
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Tom

Dat is erg mooi gedaan, het kost niet veel en ziet er top uit  :thumbup:

Mss een vraag hoe dik zijn de buisjes, heb nog kabel liggen van 1.5mm of is dat te dun ?? wil ook wel hokje maken van golfplaten
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw

Mooie aankopen en een duidelijke cursus golfplaat maken, Tom !

Grtz Tony
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Mooi en goed gelukt experiment Tom. :thumbup:

Groet Michel
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Geïnspireerd door de wedstrijd Brazilië-Mexico waar in beide landen ook veel gebruik wordt gemaakt van golfplaten  8o heb ik de eerste golfplaten geplaatst.









Na de wedstrijd nog enkele platen maken voor het grote dak en dan de boel lekker laten drogen en de kleur afwerken o.a. met wat poedertjes. Als het klaar is vol pleuren stouwen met hout natuurlijk want anders is het geen houtopslag.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Tom

Dat is heel erg mooi gelukt, mss nog wat matriaal hier en daar leggen
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Uiteindelijk na 2 heftige voetbalwedstrijden nog even tijd gevonden voor de laatste golfplaten.
Alleen de kleur is nog niet helemaal naar mijn zin, morgen eens verder kijken wat er voor kleuren in het rekje staan.





En voor alle nog aanwezige Belgische vrienden een dikke proficiat met het behalen van de kwart finale in de WK.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw

Mooi gelukt, Tom !

Ik heb laatst toevallig ook voor een eurootje hetzelfde bouwsel op een beurs gekocht.
Een foto ter vergelijking van de uitstraling  :P

Grtz Tony
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Tony, dat zijn leuke prijzen voor de bouwdoosjes.
Ga je deze zo laten of wordt er nog echt hout bij gezet.
Leuk schuurtje ook op de achtergrond, is dat iets voor de schaapsherder met zijn schaapskudde.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Hoi Tom,

Ook dit gebouwtje vond ik kant en klaar op een beurs. Ieder bouwsel -groot en klein- werd voor een euro verkocht  ;)
Er valt nog van alles aan te doen en waar het komt, is nog niet zeker.

Het achterste gebouw staat op een minidio, dat ik eind vorig jaar maakte; https://forum.3rail.nl/index.php?topic=49787.msg1208221#msg1208221

Grtz Tony
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

online
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Ziet er mooi uit Tom. :thumbup:
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Nu foto in het daglicht, die vervelende spiegelreflex altijd met zijn automatische flits, te groot, te lomp en te zwaar. Gebruik hem zelden maar gisteravond was de accu van mijn Nikon J1 leeg en dan doetieutniet.

Bij daglicht en op zijn zo goed als zekere plaats en gelijk een flinke bos hout voor de deur.







Bodemplaat is inmiddels ook verwijdert anders kom ik niet uit met de ballast hoogte van de rails.
Zit te denken aan stelconplaten als bodembedekking of anders fijn zand met hier en daar een plukje gras.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Bodembedekking: Bestrating iets hoger dan 't maaiveld, zodat het hout gevrijwaard blijft van rot.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
 :) Hey Tom ,

Je gaat ook als een speer ... zeer mooi gemaakt met de golfplaten  :thumbup:

Groeten Freddy

Re: Mijn I-train baan in opbouw
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

online
Re: Mijn I-train baan in opbouw
 :) Je golf platen dak is bijzonder goed gelukt, erg realistisch. B) :thumbup:
Misschien de staande balken iets dunner maken, die zijn wel erg dik om overeind te zijn gezet door een Preiserhoutarbeider.

Dirk-Jan
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Tom

Het word weer zoals altijd heel erg mooi bij jou
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Hi Tom,

Mooi kunstwerkje weer.
Misschien nog wat mos toevoegen op dak?

Gr. Wim
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Hi Tom, ben wel benieuwd hoe je de golfplaten hebt gemaakt. Dat ziet er erg goed uit.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2009

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Erg mooi gemaakt. Niks meer aan doen.
Gr henk
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
 @citaat Thnx Mies
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Tom,

zeer mooi een een zeer realistisch golfplaten dak heb je hier weer gemaakt,  :roll:
zou zo in het echt te vinden zijn
altijd fijn om jou creaties hier zien te verschijnen,
ik vraag me soms af waar je al die inspiratie vindt,

grts Freddy
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Iedereen weer bedankt voor de leuke reacties en tips.

De bestrating wat hoger leggen dan het maaiveld, misschien gewoon een bestrating uit klei maken, stempelen met een kwastje zonder haartjes.

Ook de balken ga ik eens kritisch bekijken alhoewel die balken wel meevallen, zijn 2x2x50mm wat neer komt op een balk van 18x18x450cm en dat zou in schaal dan een beetje Preiserkerel wel moeten kunnen dragen.

Beetje mos er op vind ik ook wel leuk, ga eens kijken hoe ik dat met wat fijne turf kan realiseren en ja waar ik de inspiratie vandaan haal, ik zou het zo niet weten. Komt gewoon vanzelf.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Hi Tom, ben wel benieuwd hoe je de golfplaten hebt gemaakt. Dat ziet er erg goed uit.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Cees, in post 4508 stel je dezelfde vraag en heeft h0-miessie link geplaatst, hoef ik niet 2 keer hetzelfde verhaal te schrijven.  ;)
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Sorry Tom voor het fautje :D
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Fraai hoor, Tom! Ik had ook al verschillende keren het lekker dikke alufolie van de boter in mijn handen gehad... Er moet iets mee kunnen, dacht ik steeds, maar de structuur ervan leek mij sfeerverlagend zal ik maar zeggen. Maar wat blijkt? Oude, roestige golfplaten kun je er toch lekker mee maken! Het volgende stukkie folie gaat toch maar bij de knutselspullen.

Nog even dit: een volautomatische en lompe spiegelreflex waarvan de flitser niet te temmen is??? Zet dat ding es op 'P' in plaats van volautomaat en je leed is geleden!

Groeten en succes! Ik blijf alle prachtige vorderingen volgen. Wat een kunstwerk wordt ook dit alles weer.

Peter
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Afgelopen zaterdag kreeg ik het advies om de kikkers(bolders) op de steiger te verwijderen en kleine bolders lager te plaatsen.
Niet helemaal duidelijk voor mij maar na wat meer uitleg en nog een beetje gegoogled kwam ik er achter wat er werd bedoeld. Zo Zie je maar weer, ook op een beurs ontvang je nog adviezen van kritisch kijkers  :thumbup:

Ze zitten volgens mij nu op de juiste plaats, waren eigen steunen voor de railing van een schip maar zo kunnen ze ook gebruikt worden.



Verder vandaag niet veel gedaan, beetje opgeruimd en nog een timer aangelegd, niet echt spannend maar wel nuttig.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Het wordt met de dag mooier Tom, ik kijk al uit naar het plaatje als er water op de baan ligt.


Mvg,

Peter Degeluidsman