Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Mijn I-train baan in opbouw

Gestart door iTom maandag 19 maart 2012, 09:59:36

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Happy birthday en nog veel gezonde jaren
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Tom,

Gefeliciteerd en nog vele jaren in goede gezondheid.

Dirk Jan
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Hieperdepiep en zo en ook nog vele jaren treinplezier!
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Het was een geweldige dag, vanaf morgen op naar de 74e.

Re: Mijn I-train baan in opbouw
Sorry Tom! Een dag te laat maar ik wens je nog vele jaren in goede gezondheid.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Citaat van: Stafmarklin op dinsdag 03 december 2019, 09:34:58
Sorry Tom! Een dag te laat maar ik wens je nog vele jaren in goede gezondheid.

Idem hier! Nog van harte met je verjaardag!
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Ook vanuit Australië nog vele jaren gewenst Tom

Luc
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Maar na het koekhappen, eierlopen en zaktrappen is het weer tijd voor de baan en rap ook een beetje.
De bezetmelders zijn in deze bak aangesloten, het zijn er maar 8 en dat valt dan weer mee.
Er kunnen nog meer bij maar voorlopig houden we het zo, indien er behoefte aan is dan kan het altijd nog.



Alles loopt door nieuwe bindruggen, had er nog wat liggen maar heb inmiddels een nieuwe voorraad aangeschaft in de maat 12mm.





De eerste 2 servo's zitten er ook onder, wat een klus is dat toch, ook om ze goed te plaatsen en af te stellen.
Persoonlijk vind ik ze nog te snel gaan maar lager dan nu gaat het niet, volgens de manual is het in te stellen met CV50 waarde 1 maar dan nog, misschien kan het gewoon niet anders.
Morgen komen er nog 3 ServoSwitch bij en daar kan ik dan weer mee verder.
Hoop wel dat ik de wisselservo's een beetje redelijk onder de baan ga krijgen want dat is ook nog wel een hele kunst.

2 verschillende manieren in gebruik voor het aandrijfstangetje één die ik met houdertje kan vast schroeven bevalt mij het beste want dan kan ik het verenstalen staafje redelijk gemakkelijk stellen en naar onder toe laten zakken.





Komende dagen maar weer een beetje verder, morgen zal er niet veel van komen, kleindochter jarig gelijk met een oude man.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Het was vanavond pakjesavond, was de Sint me goed gezind.
Aan de pakjes te zien dacht ik van wel, Sint had het beste met me voor.



Maar een app van de oprichter Hans van Tilborg ooit van HIP overschaduwde mijn gezellige avond.
Een suprise die ik niet had verwacht en die me ook veel pijn heeft gedaan.

Met ingang van deze week is er ook aan Hobby In Praktijk 2.0 een definitief einde gekomen.
Hans Van Tilborg was nog steeds eigenaar van het pand aan de Velsenstraat 10c te Werkendam, dat pand is de notaris gepasseerd en wordt verkocht.
A.s. zaterdag "mogen" wij, de vrijwilligers onze eigendommen terug halen en daarna is het voor eens en voor altijd een mooie herinnering met een heel slecht einde.

Namens alle vrijwilligers wil ik iedereen die ons een goed hart heeft toe gedragen super bedanken.
Zaterdag 1 december was er nog een super gezellige Vriendendag, des te harder komt deze onverwachte klap nu aan.

Voorlopig wil ik het hier nu even bij laten, het doet zeker heel veel pijn.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Citaat van: iTom op donderdag 05 december 2019, 23:26:54
Het was vanavond pakjesavond, was de Sint me goed gezind.

Ik doe iets verkeerd, maar wat. Sint kwam niet langs.

Citeerook aan Hobby In Praktijk 2.0 een definitief einde gekomen
Dat is treurig nieuws. Ik ben er nooit geweest, dat hoeft dus nu ook niet meer.
Tenzij jullie acuut vrijwilligers nodig hebben voor het demonteren.
('t is wel een beetje ver weg voor een autoloze Nederlander)  8)

Sterkte met dit gevoelig verlies.

Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Jammer Tom
Grtz
Wim
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Tja Tom, da's een domper. Zo maar pats-boem-over... Voortaan dus thuis maar de Hobby In Praktijk brengen.
Gaat ook wel weer lukken, de Sint gaf je wat spul ter motivatie.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Slecht nieuws. Hans zal ongetwijfeld een goede reden hebben om het pand te verkopen.
Maar hij had jullie wél wat eerder kunnen waarschuwen.
Dit jaar dus géén kerst- en nieuwjaarswens naar HIP... :(
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
 @citaat volgend jaar en de jaren er na ook niet Wim.
Was altijd wel leuk om de kaart te ontvangen.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Prachtige Sinterklaas cadeaus Tom. :) :thumbup:
Daar ga jij maar wij ook als kijker veel plezier van beleven. :P
Helaas ben ik toch niet al te lief geweest want de Sint is hier niet langsgereden op zijn witte knol. :-(

Spijtig om te lezen dat er abrupt een einde is gekomen aan HIP 2.0 en dat via een app bats boem en uit is het sprookje. :(
Ik kan mij voorstellen dat het veel pijn doet en dat je vol met vragen zit maar denk aan de goede en mooie herinneringen die jullie gaan overhouden aan dit hoofdstuk.
Vele en vele hobbyisten zijn door jouw / jullie op de goede weg gezet in de hobby of dat nou met koploper of Itrain is of scenery workshops iedereen heeft geleerd van jullie en laat dat een mooie troost zijn na dit abrupte eind.
Succes en sterkte aankomende zaterdag en als je voor het laatst de drempel overloopt om het pand te verlaten borst vooruit en kin omhoog en sluit dan een mooie episode / ervaring af.

Groet Michel
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Ha die Tom.
Altijd weer erg leuk om met Sinterklaas zo verwend te worden! :thumbup:

Erg jammer dat zo'n teleurstellend bericht zomaar even binnen komt.
Natuurlijk was het wel bekend dat er ooit een einde aan het HIP in Werkendam zou komen maar dit is wel erg onverwacht! :-(
Jammer dat ik 1 dec verhinderd was maar als er handen nodig zijn dan hoor ik het wel.

Veel plezier met de nieuwe aanwinsten en sterkte met de komende lastige periode voor het HIP.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Jij moet inderdaad héél braaf zijn geweest om zo'n mooie cadeaus te hebben gekregen Tom  :thumbup:

Zonde te horen dat het over en uit is met HIP 2.0, ben éénmaal bij jullie geweest en het was er super gezellig.... hopelijk vinden jullie een alternatief ...
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
 :O oei dat is even schrikken dat het pand in Werkendam gesloten wordt .... wat gaat er gebeuren met de prachtige banen die daar staan ?

Groeten FReddy

Re: Mijn I-train baan in opbouw
Jammer dat je dit bericht heb moeten ontvangen en ik hoop ook dat jullie een ander mooi plekje mogen vinden.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
 
Citaat van: Fredje op vrijdag 06 december 2019, 13:43:20
:O oei dat is even schrikken dat het pand in Werkendam gesloten wordt .... wat gaat er gebeuren met de prachtige banen die daar staan ?

Groeten FReddy

@citaat @citaat
Ook ik schrok ervan, Echt wel jammer dat die mooie banen moeten afgebroken worden, is er een mogelijkheid om op een andere locatie verder te gaan?

grts Freddy
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Heel veel sterkte ermee Tom: ik weet hoeveel ziel en zaligheid jij in HIP hebt gelegd met vele anderen.

Wist overigens niet dat je hier een bericht geplaatst hebt en ook geen topic. Die staat hier: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=77478.0

Nogmaals veel sterkte jullie allemaal!
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Hi Tom,

Mooie sint cadeautjes! Je bent weer eens verwend.

😩 op eentje na dan, HIP dicht.
Dat is inderdaad jammer voor alle mensen, die hun ziel en zaligheid er in hebben gestoken.
Ben er wel een paar keertjes geweest, waaronder een keer met mijn jongste dochter.
Ze heeft het er nog wel eens over, erg leuk.
Bedankt voor de hulp en training, die ik daar heb mogen ontvangen.

Sterkte bij het verwerken van deze onaangename verrassing!

Gr.Wim
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2012

IK vraag, het forum antwoord.

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Tom wat moet ik hier opzeggen, het komt wel binnen om zo een mooie iets op deze manier te moeten stoppen. Toch wel  met regelmaat geweest al was het de laatste tijd wat minder, maar met mooie uren die ik daar heb door gebracht aan de koffietafel. Dat blijft een mooi iets om aan terug te denken. Ik wens alle mensen van HIP veel sterkte. Gr Evert.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Hoi Tom,

Mooie cadeaus  :thumbup: Braaf genoeg geweest  :P

Het nieuws over het abrupte einde van HIP is wel heftig en voor mij -als buitenstaander- wat lastig te begrijpen.
Normaal gesproken gaat zoiets toch niet zo snel, denk ik dan.

Dat zal een vervelende en beladen zaterdag voor jullie worden  :?

Grtz Tony
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2011

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
 

Best een pijnlijk mokerslagje.. ik wens jullie veel sterkte met het verwerken van deze teleurstelling. Zeker met het oog op jullie niet aflatende vrijwillige inspanning om van hip een mooie plaats voor modelspoor vrienden te maken..
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Vandaag hebben enkele vrijwilligers bij Hobby In Praktijk onze privé spullen zeker gesteld en is de boel afgesloten.
Na 7 jaar is er een einde gekomen aan een initiatief van Hans van Tilborg.
Zonder hem was er nooit Hobby In Praktijk geweest en hadden we daar onze kennis niet met elkaar kunnen delen.
Ik zeg Hans van Tilborg bedankt en bedankt dat we in 2017 verder mochten gaan als 2.0
Het boek is dicht, afgesloten met een .
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Hallo Tom.

Jammer om te horen dat het dicht is.Komt er nog een nieuwe ruimte of is dit definitief het einde?

Groeten.

H&A
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
H&A, nee er komt geen andere ruimte, het is definitief het einde.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Jammer voor jullie
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Zo, inmiddels weer een goeie week verder, we pakken de draad weer op.  :)

Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
gelukkig is hij geïsoleerd >:-D
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Het is wel even wennen met die draadjes, polarisatie en dan ook nog de puntstukken in de wissels maar uiteindelijk is het gelukt.
Na een paar keer kortsluiting, vervolgens de draadjes van de wissels omgewisseld en de servo's ingesteld kan ik een eerste test ritje maken met de WLAN Mause, waarmee ik de wissels om kan zetten en de loc kan laten rijden.
Het is toch wel een beetje puzzelen met de draadjes welke aan de wissels zitten om het puntstuk ook van rijstroom te voorzien en zeker op vrijdag de 13e.
Na info bij Rosoft waar ik een schema had gevonden werd het me allemaal een beetje duidelijker.

Natuurlijk moet er van de eerste testrit een filmpje gemaakt worden, bij deze en dat nog wel op Vrijdag de 13e.

www.youtube.com/watch?v=WTk8ehPUsHE
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Gefeliciteerd met deze eerste testrit. :) :thumbup:
Op naar de volgende mijlpaal Tom.

Groet Michel
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Wat kan het leven toch aangenaam zijn.
Staat er net iemand die een keer op de workshop iTrain is geweest aan de deur met een mooi wijnpakket.

Die gaan wel smaken, ik zeg iTrain, wijnen, wijnen, wijnen. :D
Wordt zeker zeer gewaardeerd.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Jammer voor je. Ik weet je adres niet ha ha ha
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Geef ook niet iedereen mijn adres. Weet ook niet hoe deze man aan mijn adres is gekomen. Zit er toch ergens een lek.  :)
Re: Mijn I-train baan in opbouw
In mijn geval waren het meestal bloemen😉

Leuk filmpje👍🏼

Gr.Wim
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
 @citaat Was ook altijd leuk Wim en werd zeker ook door mijn vrouw gewaardeerd.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Zolang het geen bommen zijn of dergelijke .  :?
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Leuk filmpje Wim. Mooi dat het je gelukt is.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
 @citaat Wim, nou ja, ik vind het prima.

Gisteren even op mijn gemakkie naar 't Winkeltje geweest voor enkele stukken rail en nog wat andere kleine dingen.
Normaal was ik gisteren niet gegaan, Kerstmarkt in Dordt maar die was vanwege het te verwachte slechte weer afgelast, net als vandaag ook weer afgelast.
Bussen vol met mensen, Hotels vol en geen Kerstmarkt, voor mij kwam het goed uit want anders kom je de stad niet in met de auto, op de fiets maar ja ik heb geen fiets. Heb ook niks met de Kerstmarkt, allemaal flauwe kul en rommel, kost ook nog handen vol met geld.

Met de benodigde spullen aan de slag, draadjes solderen voor de bezetmelders en enkele voor de massa.
Er komen nog meer draadjes bij, kreeg het advies van Spoorman om ook de wissels te voorzien van extra draadje zodat ik die kan aansluiten voor terugmelding i.p.v. de brugcel te gebruiken. Dan moet er nog een s88 bij komen, die verwacht ik a.s. dinsdag binnen te krijgen en dan ook de wissels aansluiten.
Naar het schijnt is dat beter dan aan de brugcel.

De draadjes van de terugmelders aangesloten op de s88 en tevens de massa draadjes aangesloten.

Inmiddels toch maar overgestapt naar adereindjes, gepiel met die draadjes was ik zat en vind het nog netter staan ook.

De bakken van links naar rechts zien er van onder zo uit.









Klein overzicht van de 2 middelste bakken.



Het gaat niet snel maar wel lekker.  :)
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Inmiddels 6 wissels voorzien van een servo en terugmelding. Nog 2 te gaan.
Het schakelbord laat zien wanneer een wissel actief is door een oplichtende rode knop.
Het was eigenlijk best simpel, de juiste draadjes aan de juiste spoorstaaf en een draadje aan het puntstuk, de ServoSwitch doet de rest.



Re: Mijn I-train baan in opbouw
Citaat van: iTom op vrijdag 20 december 2019, 10:41:24
Het was eigenlijk best simpel, de juiste draadjes aan de juiste spoorstaaf en een draadje aan het puntstuk, de ServoSwitch doet de rest.
Zoals Cruijff al zei:
CiteerJe gaat het pas zien als je het door hebt.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Citaat van: iTom op vrijdag 20 december 2019, 10:41:24
Inmiddels 6 wissels voorzien van een servo en terugmelding. Nog 2 te gaan.
Het schakelbord laat zien wanneer een wissel actief is door een oplichtende rode knop.
Het was eigenlijk best simpel, de juiste draadjes aan de juiste spoorstaaf en een draadje aan het puntstuk, de ServoSwitch doet de rest.




Hi Tom, welk type servo's en decoder zou ik nodig hebben om , bij gebruik C3+, te gebruiken voor k en/of c wissels ?
dank bij voorbaat
Wim
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
 @citaat @citaat Bas, ik heb nooit geweten dat Cruijff een modelspoorbaan heeft gehad. :P

@citaat Wim, er zijn natuurlijk vele merken maar zelf werk ik het liefst met Rosoft.
betrouwbaar, scherpe prijs en de beste service.

Ik heb ze omdat ik met 2 rail werk en dan is de ServoSwitch ideaal vanwege het puntstuk, daar heb je met C- of K-rails geen last van.
Je kan naar Rosoft mailen en de vraag daar stellen.

Je zou ook de Servo Switch van Esu kunnen gebruiken, nadeel daarvan is dat de Chinese servo's nog wel eens willen gaan jutteren behalve als je de servo's van Esu gebruikt, heb je bij Rosoft geen last van, iedere chinees doet het prima op Rosoft  :) :)
Re: Mijn I-train baan in opbouw
 @citaat Cruijff had overal verstand van hè ;)
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Hoi,

Citaat van: iTom op vrijdag 20 december 2019, 13:31:53
Je zou ook de Servo Switch van Esu kunnen gebruiken, nadeel daarvan is dat de Chinese servo's nog wel eens willen gaan jutteren behalve als je de servo's van Esu gebruikt, heb je bij Rosoft geen last van, iedere chinees doet het prima op Rosoft  :) :)

dat is volgens mij bij versie 2 van de switchpilots opgelost. Een voordeel kan zijn dat je knoppen kan aansluiten op de switchpilots. Het nadeel van die esu's is dat je nog een extension voor het puntstuk nodig hebt. Maar ik zal het eens testen met een paar van die chinese servo's.

Groet Ronald.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Wil het baantje toch wat minder strak maken, de sporen liggen wel redelijk strak en lopen (nog) evenwijdig aan de voorkant dat wil ik ook nog aanpassen, sporen ga ik niet meer veranderen, voorkant kan wel wat aangepast worden.

Inmiddels ook bezig met het haven gedeelte, er is een binnenvaartschip onderweg de Helena (150 ton) van Artitec, deze zal afgemeerd worden in de haven als er wat verf op zit  :D Denk ook nog aan een havenkraan en natuurlijk de havenkade en kade muren.
Misschien nog iets van een steiger er bij, kortom genoeg plannen voor de toekomst.

Zo wordt de haven denk ik wat minder strak.





Er moet natuurlijk ook nog netjes een rand aan de voorkant komen maar die houden we wel recht toe recht aan.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Hoi Tom,

Na het digitale schakel- en besturingsgeweld weer een update die ik kan volgen  :D
Haventjes zijn aan jou wel besteed, zou wel de boel verstevigen met zo'n schip van 150 ton  8o

Hoe dan ook; je zit in een van de mooiste fases van het baantje-knutsen !
Geniet ervan  ;)

Grtz Tony
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Staat net PostNL voor de deur, pakketje binnen, had ik toch echt pas na de kerst verwacht.
Maar ben er wel blij mee want nu krijg ik nog meer idee hoe het met de afmetingen zit, ook niet onbelangrijk.

Eerst ff checken of alles compleet is, masten zijn nu voorzien van een stalen kern, dus kromtrekken is er niet meer bij.
Had al een heel artikel er over gelezen in Railhobby.
Gelijk maar besteld maar nergens op voorraad, tot ik er eindelijk 1 vond die de schuit wel had, gek van zo'n leverancier dat er geen grotere voorraad is. Je staat uitvoerig met één van je modellen in een hobbyblad en dan heb je daarna geen voorraad. Gemiste kans noemen we dat.

Maar goed, ik heb er 1 en daar gaan we binnenkort ook maar eens aan beginnen, wanneer binnenkort is weet ik ook nog niet, is meestal als ik er zin in heb.

De losse onderdelen.



FF kijken langs de kade





Ook een goederenloods ontvangen, die is natuurlijk nodig voor de overslag van goederen die met de binnenvaart aankomen.  ;)



Ik vond die van Artitec ook wel erg mooi maar die zal toch op mijn DDR gerichte baan niet goed uitkomen.