Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Mijn I-train baan in opbouw

Gestart door iTom maandag 19 maart 2012, 09:59:36

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
 :) Tom, dat is weer een mooi stukje vakwerk, het is net of het er al jaren ligt. :thumbup:
Aan de linkerzijde zie ik nog een klein kiertje tussen het hout en de kasseien, beetje zand erin en weg is het. 8)
(dat is het nadeel van die megafoto's op het forum, elk klein detail is te zien.  :D)

Dirk-Jan
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Tom,

zeer mooi gedaan, en dit dan zonder de rails er uit te nemen, het lijkt echt alsof het zo vanaf den beginne al was
dat is puur vakwerk  :thumbup: :thumbup:

grts Freddy
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Tom

Erg mooi gedaan weer, ook de scenery is weer om te smullen  :thumbup:
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Ik zit al maanden te wachten op een nalevering van Artitec en wel een bouwpakketje wat bij de werf moet komen.
Had al een Mockup gemaakt voor de sfeer maar inmiddels wil ik gaan proberen om zelf iets te bouwen.
Eerst maar eens oefenen en kijken of het zal lukken.
Basis is passe partout karton, had er nog een plaatje van liggen, vandaar.
Niet de ramen uitsnijden maar ooit eens in een filmpje gezien om met stroken karton rondom de ramen te plakken zo dat het netjes past.
Daarna ook nog getracht een stukje schade met bakstenen te creëren, vervolgens de muren ingesmeerd met houtlijm en bestrooid (bepoederd) met modelgips.
Nu laten drogen en dan eens kijken of het wat wordt, kan altijd nog de kliko in.
Het geeft me nu wel een soort van the good, the bad and the ugly gevoel  :)

 







Ook liggen er wat fietsen op de plank om geverfd te worden, de meeste zijn natuurlijk Duitse fietsen maar natuurlijk komt er ook een Nederlandse fiets bij.  ;)
De dorpelingen zullen hier vast wel veel gebruik maken van de fiets dus een redelijk aantal moet er gaan komen.





Bij de fietsen moet je ook nog wel wat onderdelen omvouwen/buigen zoals het zadel en het stuur.
Maar eerst de verf drogen en de verf nog een beetje nalopen.

Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Tom,

ik heb ooit eens een filmpje gezien op YT, waarin men ook een muurtje maakte van gips
waarbij er in het gipsmengsel een soort van schelpenzand werd toegevoegd
na het drogen kan je dan makkelijk het gips weg krabben, en krijg je dan ook een kalk afbladerende muur

ik kan het nu niet direct terug vinden, maar ik zoek het wel eens op en zal het je doorsturen

grts Freddy
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Tom, het is Good, een heel klein beetje Bad, maar niet Ugly. :D
Het lijkt me dat het gips niet helemaal gelijk verdeeld is, het zal misschien lastig zijn om dat goed egaal te krijgen. 8)
En de foto's laten meer details zien dan als dat het op de baan staat.
Ik heb dit eens gemaakt met als basis een plaatje plastic, daarop houtlijm en schelpenzand.
Na drogen licht geschuurd en een kleurtje erop.
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=34471.msg1004473#msg1004473

Dirk-Jan

Re: Mijn I-train baan in opbouw
Je bent een echte kunstenaar Tom. Ziet er weer mooi uit wat je ons de laatste week heb voorgeschoteld. Je kunt er lekker in wegdromen in de fantastische wereld die jij hebt gemaakt
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Dat zijn weer mooie dingen die je laat zien, Tom  :thumbup:

Als aanvulling; "het om de ramen en deuren heen bouwen"-filmpje is misschien wel dit;


Grtz Tony
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
 @citaat Ja, dat was hem, leuk dit weer terug te zien, man heeft ook wel een bijzonder kapsel.  :-) :-)
Bedankt Tony  :thumbup:
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Graag gedaan, Tom  :P

Ik word altijd erg vrolijk van die knakker  :D

Grtz Tony
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Te warm in de tuin, zie ook de lucht betrekken, tja hoe dichter bij Dordt, die kennen we wel. ;)
Even in mijn treinkamertje geweest en daar was het wel aangenaam, plafondmolen in standje 2 en met de luiken dicht is het lekker koel.
Mijn fietsers bewerkt en 2 geplaatst en zag dat de fiets van mijn Opa er nog goed uitzag.





Ben wel blij dat mijn Preisertjes ook gebruik maken van de fiets, circulair en duurzaam omgaan met het klimaat is ook hier van toepassing.  :) ;)
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
En verder met mijn eigen draadje.
Inmiddels meerdere fietsen geschilderd en ook nog wat Preisertjes die nog geen kleertjes aan hadden.















Meer activiteit zit er voorlopig ff niet in, schouders worden steeds groter probleem.
Slapeloze nachten en weinig tot geen kracht in de armen/handen.
Volgende week MRI en dan afwachten wat ze er aan kunnen doen, verder mag ik nog alles eten van de dokter  :D

Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw

Ik heb er van genoten Tom en ben blij, dat je gewoon verder gaat met je topic  ;)
Die schouderproblemen zijn heel herkenbaar; er zit dan weinig anders op dan doen wat nog wel lukt en hopen dat het weer beter zal gaan.
Vooral ook lekker blijven eten en af en toe een kaarsje opsteken ( evt, candle-light dinner )  :P

Grtz Tony
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Mooi sfeertje Tom :thumbup:

En sterkte met je schouder.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
 B) Mooie levendige scenery. :thumbup:
Het schilderen van de Preisers en fietsen gaat je goed af, 8) ziet er netjes uit. :thumbup:
Hopelijk geeft de MRI uitsluitsel en volgt dan een passende behandeling.
Sterkte ermee.

Dirk-Jan
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Ziet er leuk uit Tom al die fietsen op je baantje. :) :thumbup:
Beterschap met de schouder en neem je rust als je schouder erom vraagt.

Groet Michel
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Tom

Ik volg je hoor, reageer mss niet altijd maar top hoor kleine fijne details en ja die schouder das minder fijn hopelijk komt alles goed.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Hallo Tom,
Bij de  bouw en begroening ben ik altijd blij als je weer een foto-update plaatst. Heerlijk genieten en vaak tips waar ik wat mee kan.

Vervelend dat je schouder dwars ligt.

Groet, Erik
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Tom,

Ik ben blij dat ik je updates ook in de toekomst kan blijven lezen. Ook ik word af en toe moe van al het gezeur en gezever op het forum, maar het zijn juist de topics als die van jou die me dan weer positief stemmen!
Veel sterkte met de schouder, hopelijk geeft de MRI inzicht/uitzicht op herstel.

Groeten,
Wico
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Hallo Tom,

Dat ziet er mooi uit. Hoe krijg je dat verven voor elkaar? Het is allemaal zo klein priegelwerk. Ik zie het mijzelf nog niet zo snel doen.

Sterkte met de gezondheid. We krijgen allemaal wat kleine ongemakken boven een bepaalde leeftijd. Vervelend, lastig, pijnlijk. En het beperkt je soms in het werken aan de modelbaan. (Is mijn ervaring)

Groeten,
Roel
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
 @citaat Roel, gewoon met een penseeltje, wat geduld en regelmatig naar Specsavers.  8)

Bij de steenfabriek op het terrein wat rommel aangebracht, of dit typerend is voor een steenfabriek zal wel niet maar moet roeien met de stenen die ik heb.





Het is/was de bedoeling dat er een karretje met kei of iets dergelijks naar boven zou worden getrokken en daarna weer zou dalen maar helaas , nog geen idee hoe ik dat met Arduino en een stappenmotor moet fiksen.

Tarzan staat nog steeds te wachten op het vrouwtje samen met zijn baasje.
Voor de koude dagen heeft Tarzan een dekje gekregen.



Nu afwachten of vanavond code geel de avondvierdaagse nog in de war gaat gooien, zou wel jammer zijn.
Kleindochters missen niet graag de medaille snoepketting.
Maar het ziet er somber uit, dinsdag was het ook in Dordt afgelast en niet vanwege hoe dichter bij Dordt.  :)
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Hoi Tom,

Van het Arduino systeem heb ik ook nog geen kaas gegeten, maar er zijn vast wel een aantal leden die jou op weg kunnen helpen.

De weersvooruitzichten gooien diverse evenementen in het water, hopelijk gaat het bij jullie door.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
wellicht is dit iets, even de vertaalknop van je browser aanzetten voor makkelijker lezen.
de sketch om in de arduino te laden zit er ook bij.

https://www.the-diy-life.com/arduino-stepper-motor-pololu-driver/
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Dat ik deze baan niet eerder ben tegen gekomen.
Wat een pracht baan
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Hallo Tom,

Het gaat er steeds fraaier uit zien.

Gr Einte
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Tom,

de preisertjes zien er weer gelikt uit,
maakt je baan weer net iets levendiger
ik blijf er graag naar kijken, ( ook al steel ik een beetje met de ogen), al die inspiratie van jou baan blijft mij verbazen

grts Freddy
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Citaat van: iTom op vrijdag 07 juni 2019, 14:54:40
Bij de steenfabriek op het terrein wat rommel aangebracht, of dit typerend is voor een steenfabriek zal wel niet maar moet roeien met de stenen die ik heb.

Stratenmaker op zee?  >:-D
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Inmiddels zijn mijn lokjes terug, helaas is er één bij die problemen blijft geven, daar gaan we na de zomer eens een ander voor zoeken.
Gelukkig rijdt er 1 leuk over het baantje, kan nog wel wat beter moet ik nog eens verder instellen, de ingebouwde Powerbuffer van Fichtentahl en een decoder van Train O Matic doen waar deze voor zijn bedoelt en kosten ook geen vermogen.

Even een filmpje gemaakt, moet nog wel wat instellen om netter te remmen maar echt super remmen hoeft deze niet voor mij, denk dat ze in het echt ook niet zo heel netjes afremmen.  ;) Kwaliteit van het filmpje is niet al te best, led verlichting en filmen met mijn foto-toestel is geen gelukkige combinatie.

www.youtube.com/watch?v=uGyqz1eKeoQ

edit: foutje gecorrigeerd in tekst en video
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Mooi dat er eindelijk beweging in je baan zit Tom, het heeft wat voeten in de aarde gehad maar het rijd nu.
Wel jammer dat de andere er geen zin in heeft, ach heb je weer wat te doen moet je maar denken  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Mijn I-train baan in opbouw
iTom

Jammer dat je locs niet willen rijden zoals het hoort  :? hopelijk komt er een mooie oplossing  :thumbup:

Verder vind ik het prachtig gemaakt en gedaan  :thumbup: :thumbup:
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Past perfect bij jouw baantje Tom  :thumbup: :thumbup:
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Ziet er toch superleuk uit zo. En dat hij een beetje rommelig rijdt. Het is geen hoge snelheidslijn  :D
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Mooie wereld Thom. Mooie baan geworden met prachtige details.

Complimenten,
Wim
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Dag Tom,

Toch leuk om in ieder geval een lokje te zien rijden.

Henk
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Allemaal bedankt voor de waardering en reactie.
Het geeft in ieder geval wat beweging, ik ben niet zo van de vele treintjes, af e toe wat zien rijden vind ik leuk genoeg.
Ga zeker nog wel rond kijken voor nog 2 of 3 leuke lokjes die in het beeld passen en daar houd het dan wel mee op.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Met 1 treintje tegelijk rijden voorkom je scheel kijken, Tom  :P

Meer hoeft van mij ook niet/nooit.
Filmpje is prima te pruimen  :thumbup:
Muziek gaat wel sneller dan de loc  :D

Grtz Tony
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Hallo Tom,

Vanmiddag je draadje weer eens bekeken en genoeg te zien gehad.
Lekker bezig. Ook erg leuk filmpje. Locje gaat lekker, lijkt het nu.
Hopelijk gaat het met je schouder weer wat beter.

Gr. Wim
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
 @citaat Wim, dat is ook toevallig, zat vanmiddag nog aan jou te denken want laatste tijd niet veel gehoord.

Lokje ben ik wel blij mee, jammer dat de andere niet willen lukken, heb vanmiddag nog wat geprobeerd maar helaas met verwisselen van de wieltjes.
Jammer genoeg geen resultaat.

Mijn schouder doen ze niets meer aan behalve 2 tot 3 keer een spuit er in, opereren is geen optie, zal meer ellende geven dan verlichting, daar gaan we maar niet aan beginnen.

Ben benieuwd hoe het bij jou gaat.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Het werd tijd om het lokje eens een beetje te weatheren, tenslotte is het maar een werkpaard en geen luxe draver.
Moet nog wel een beetje wat aan het interieur zien te doen en kijken of er nog een schildje is te scoren om aan de zijkant te plakken.
Maar voorlopig ben ik er dik tevreden mee en rijdt het een leuke route over mijn baantje.

Zo was het.



En zo is het nu.





Zou nog leuker zijn als er een lichtje in komt, dat kan wel maar alleen dat het continu blijft branden als er spanning op de baan staat. [de benodogde draadjes van de decoder zitten er niet meer aan en ik ga dat er ook niet aan frutselen]

Re: Mijn I-train baan in opbouw
't Ziet er goed uit Tom.
Suggestie: Beetje stof (grijs poeder) aanbrengen over de roest op het onderstel en bufferbalken.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
 @citaat Wim, dat ga ik zeker doen alleen heb ik nu even niet de juiste kleur grijs (dust)
Maar dat komt er wel en dan nog even nabewerken.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Hoi  Tom

Dat zijn weer mooie plaatjes van het locje  :thumbup:


Gr Alex 0850
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Hallo Tom,

Je bent een echte artiest. Steeds als ik denk dat het niet mooier kan weet jij weer details te verbeteren. Heel erg mooi! :thumbup:
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
 @citaat Marcel bedankt maar artiest ben ik niet hoor, gewoon lekker bezig zijn en proberen om het net weer iets beter te doen dan de vorige keer.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Tom, als ik jouw werk zie, dan is het als bij de banketbakker een lekker taartje gaan smullen, het zou bijna zonde zijn om er in te bijten  :D
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Dag Tom,

Je lokkie is mooi opgeknapt (of moet ik zeggen afgeknapt?  >:-D >:-D >:-D)

Henk
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Een ander lokje wat helaas niet wil rijden ook maar een beetje verweerd, opgeknapt, afgeknapt. Om het even, als de plastiek look er maar vanaf is.
Dit lokje gaat echter binnenkort enkele reis en nog voor de Brexit richting UK.





Er staat nog een lokje op de plank wat niet wil rijden en die gaat gelijk met deze mee enkele reis U.K.
Ga ik misschien ook nog een beetje verweren.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Ik was vandaag niet naar Houten maar te gast bij Bentink, Apeldoorn.
O.a. Wim Wijnhoud gaf daar een demo gebruik Sculptamold en vertelde over de opbouw van deze nieuwe baan. Je ziet op de voorgrond een maquette 1:10 van wat het gaat worden. Zo krijgt men een goeie indruk over hoe het gaat worden, zeker wat betreft de hoogte verschillen en de zichtlijnen.







Ook Martin Welberg was van de partij met zijn demo wat te doen met groen. 🙂
Verder mijn nieuwe aanwinsten meegenomen, wat zakjes grasvezels en een zak Poly Fiber wat ik ga gebruiken voor de bomen.



Van Tante Ali ook vandaag nog een doosje grasvezels ontvangen, gewoon om ook dat eens te proberen (EVEMODEL)





Verder had ik mijn zinnen gezet op de RTS Greenkeeper 35Kv en deze lag al voor me klaar.



Was een super leuke ochtend, netjes verzorgd en de temperatuur was zeer aangenaam wat goed was geregeld door de airco.
Kan een ieder zeker een bezoek aan de demo's bij Bentink aanbevelen.

Re: Mijn I-train baan in opbouw
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Dag Tom.
Zo'n demo dag bij B(W)entink is altijd de moeite van een bezoek waard! :thumbup:
Leuk ook om zo'n "nieuwe" schaal van 1:87:10 te zien, maakt het te maken baandeel een stuk overzichtelijker.

Ook nog even terug gekeken naar de verwering van je smalspoor locjes, erg leuk om deze kleine werk paardjes in een natuurlijk jasje te zien! :D

Veel succes en plezier met je nieuwe Greenkeeper.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Hoi,

Mooi dat je een leuke dag hebt gehad bij Bentink. Ze zijn daar altijd gastvrij.  :thumbup: Veel plezier met je RTS. Daar ga je veel plezier van hebben.  :thumbup: Ben benieuwd naar het chinese spul of dat een beetje wil werken.

Citaat van: AlbertJan op zondag 30 juni 2019, 08:02:37
Leuk ook om zo'n "nieuwe" schaal van 1:87:10 te zien, maakt het te maken baandeel een stuk overzichtelijker.

Een link naar het draadje van Wim over de bouw van zijn nieuwe baan: Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968. De maquettes zijn een goede optie om een beeld te krijgen van je nieuwe baan.

Groet Ronald.