Citaat van: Wasmi op dinsdag 20 maart 2012, 20:15:40
Ik deel jouw ervaring met het grotere type. Voordeel is dat de uitslag wat groter is, zeker interessant bij langere rijtuigen door wisselstraten.
Dag Walter,
Het argument dat de (wat grotere) uitslag van het grotere model Symoba van voordeel zou kunnen zijn bij langere rijtuigen blijkt - bij mij althans - geen wezenlijke grond te hebben. Sinds ik vele lange rijtuigen (waaronder tot en met 303 mm lengte) van de "kleine" Symoba kortkoppeling heb voorzien of soms heb
moeten voorzien omdat de originele kortkoppelingsmechanieken niet goed functioneerden (dat komt nogal eens voor bij Jouef, Rivarossi en soms zelfs bij Roco!) heb ik nimmer problemen gehad. Wel zij opgemerkt dat uit principe op mijn baan geen s-bogen zonder een kort recht stukje rail ertussen voorkomen en het aantal - voor de toeschouwer onzichtbare - bogen met 36cm boogstraal ook zeer beperkt is. Maar op een proefstukje heb ik wel met s-bogen zonder recht tussenstukje geëxperimenteerd en ook allerlei andere "nare" rail- en wisselcombinaties aangelegd, maar het heeft nooit aangetoond dat deze ongewenste railcombinaties (ontsporings) problemen gaven. Overigens: hoe scherper de bogen hoe beter kortkoppelingen functioneren
. Een "slappe" boog kan
soms wél problemen opleveren omdat in die situatie de rijtuigafstand nauwelijks groter wordt omdat het mechaniek niet voldoende reageert op de impuls van de kortkoppelingen
Het
allerbelangrijkste kenmerk van goed gemonteerde kortkoppelingen is dat deze zonder dat enige druk op de te koppelen wagens wordt uitgeoefend de koppelingen in elkaar kunnen grijpen. Als bijvoorbeeld op een recht stuk rail de
Gummiwülste (ik ken nog steeds geen goede Nederlandse
Übersetzung voor die dingen) van twee rijtuigen pal tegen elkaar staan en de kortkoppelingen grijpen dan niet in elkaar dan is er iets niet goed. Het "trucje" door de koppelingen van beide wagens dan iets zijwaarts te drukken waardoor ze wél in elkaar grijpen is jezelf beduvelen. Dat gaat daarna bij de inzet op de baan gegarandeerd mis; de wagens zijn dan gewoonweg té kort gekoppeld. Ik herinner me dat dit bijvoorbeeld het geval was met TEE-Inox rijtuigen van LSM. In s-bogen ging het met die rijtuigen dan ook meteen mis (zeker geduwd). Controleer daarom
altijd of kortgekoppelde rijtuigen ook geduwd niet ontsporen door het in elkaar haken van buffers of
Gummiwülste die dan te sterk tegen elkaar aandrukken. Ook de overgang van een vlak stuk spoorbaan in een helling kan een neuralgisch punt zijn omdat dan de vouwbalgen/
Gummiwülste te strak tegen elkaar komen wat tot ontsporing leidt.
Ik geef hier nog even een reactie aan
Mars :Eén van de redenen waarom ik de kortkoppelingsmechanieken met Bison-kit vastplak is dat als dan blijkt dat de boel niet goed funktioneert je de koppelingen weer los kan trekken en nét iets anders positioneren. Als je twee-componentenlijm neemt dan zit de boel meteen muurvast en valt er niets aan te passen.
Hartelijk gegroet,
Rob