Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

van 3 naar 5 polig anker

Gestart door Tomm vrijdag 02 maart 2012, 20:50:03

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
van 3 naar 5 polig anker
Een vraag mbt een loc die ik een tijdje geleden bij Teunis (Teunistreinen) heb gedigitaliseerd. Nu is dat allemaal prima gelukt maar heel erg enthousiast ben ik niet over het rijden van deze loc. Met name bij lage snelheden gaat het met horten en stoten. Indien ik het 3 polig anker vervang door een 5 polige variant heb je dan automatisch een vijfsterren motor of moet er dan nog meer gebeuren en hoeverre beinvloed dit het rijden met lage snelheden?

Groet,

Tom
Re:van 3 naar 5 polig anker
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re:van 3 naar 5 polig anker
Als je de rij eigenschappen wil verbeteren gewoon een 5p anker erin,ik heb 1 keer een 3p geprobeerd met een ombouw , direkt eruit gerosd en 5p erin gedaan .prima de lux

Gr, Jan
Re:van 3 naar 5 polig anker
Beste Tom

Dat kan verschillende oorzaken hebben:
- elektrisch contact is slecht, lok maakt slecht massa, remedie wielen schoonmaken, sleper is verouderd, gecorrodeerd, vervang door een nieuwe of soldeer draadje tussen sleper en rode draad
- baan is vuil (niet waarschijnlijk)
- je hebt een esu decoder gebruikt versie 4, maar deze versie is niet geupdate naar de laatste versie, zodat de decoder beter werkt, speciaal ook bij lage snelheden
- de CV waarden beter instellen
- een 5pool motor loop beter dan een 3 pool, consequentie hele motor vervangen

Meer weet ik even niet.

groeten van teunis
Re:van 3 naar 5 polig anker
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re:van 3 naar 5 polig anker
Tom/Teunis.,

Ik ga er vanuit dat de lok verder in goede conditie is naar aanleiding in je  bericht van ombouw bij Teunis.

Gr, Jan
Re:van 3 naar 5 polig anker
Blausee-Mitholz
gast

Re:van 3 naar 5 polig anker
Over welke decoder hebben we het?

Mvg, Johan
Re:van 3 naar 5 polig anker
Beste Teunis en Jan, dank voor jullie snelle reacties. Dan zal ik toch eerst beginnen met een 5 polig anker en dan eens verder kijken naar de andere opties indien ie blijft rijden zoals ie nu doet. Het is niet extreem maar in vergelijking tot andere modellen die ook omgebouwd zijn loopt ie gewoon net iets minder bij lage snelheden.

Jan, ja zeker, deze loc is zeker een jaar of 25 oud maar heeft bij de vorige eigenaar weinig tot niets te lijden gehad. De beste man is erg zuinig op z´n spullen en ik geloof niet dat ie ooit echt rondjes op een baan gereden heeft. Het enige wat nodig bleek was een drupje olie, maar verder was ie als nieuw.

Groet,

Tom
Re:van 3 naar 5 polig anker
Tom

Herhaling van vraag van Johan, welke decoder is er toen ingegaan?

teunis
Re:van 3 naar 5 polig anker
Moest ´m er even bijzoeken, maar het is een ESU 54610 lokpilot 4.0  decoder.

Groet,

Tom
Re:van 3 naar 5 polig anker
Blausee-Mitholz
gast

Re:van 3 naar 5 polig anker
Moet het bij een 3-polig anker ook goed doen.
HAG heeft niets anders dan 3-polige ankers en rijden als een zonnetje op ESU ook V4 en kunnen kruipen dat wil je niet weten zonder schokken

Dat moet bij een Marklin 3-polig anker ook kunnen.

Mvg, Johan
Re:van 3 naar 5 polig anker
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:van 3 naar 5 polig anker
Heb je met de instellingen van CV 52 53 54 en 55 nog iets gedaan?
Of staan die nog op fabrieksinstellingen?
Re:van 3 naar 5 polig anker
Nee, aan de cv´s heb ik bewust niets gedaan. Liep namelijk nogal te klooien voordat ik ´m eindelijk op een ander adres kreeg. Ben niet zo´n held met programmeren.

Tom
Re:van 3 naar 5 polig anker
Beste Tom

Volgens mij moet je de esu decoder opwaarderen mbv de esu lokprogrammer naar een nieuwere versie, er zijn inmiddels al 2 of 3 nieuwe updates geweest.
Volgens mij kan je bij Jan, 44er je decoder laten opwaarderen.
Tegelijkertijd kan je hem dan ook met de lokprogrammer beter tunen.
Dan kan je ook, zoals kappa aangeeft, de genoemde CV's aanpassen en na de upgrade kan je ook CV56 aanpassen.

mvg teunis
Re:van 3 naar 5 polig anker
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re:van 3 naar 5 polig anker
Een oude M* lok die het bij de vorige eigenaar altijd goed heeft gedaan of altijd in de vitrine heeft gestaan, kun je het beste even schoon maken als je er mee wilt gaan rijden.
De olie wordt hard en zorgt dat het hele mechanisme vast zit.
Het is aan de buitenkant niet zichtbaar maar onverbiddelijk vast. Zelf heb ik dat al met allerlei Märklin loc's meegemaakt.
Schoonmaken met wasbenzine en opnieuw oliën is het devies.
Dan heb ik het alleen nog maar over analoog bedrijf. Bij digitaal geldt dit dubbel.
Suc6
Re:van 3 naar 5 polig anker
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re:van 3 naar 5 polig anker
Citaat van: Blausee-Mitholz op vrijdag 02 maart 2012, 21:15:27
Moet het bij een 3-polig anker ook goed doen.
HAG heeft niets anders dan 3-polige ankers en rijden als een zonnetje op ESU ook V4 en kunnen kruipen dat wil je niet weten zonder schokken
Dat moet bij een Marklin 3-polig anker ook kunnen.
Mvg, Johan

Johan,

Ik heb het idd geprobeerd, een nieuwe lok, esu magneet en decoder en 3p anker, Waaaaaaaardeloos, bagger.

Was niet fatsoenlijk te krijgen , toen een M* magneet, 5p anker en schildje met lager! , in een Ae6/6 de rode, in mn draadje te zien op film,

Zo slecht als die reed zo mooi na de herverherbouw  :P,  5p rules :D

Dus ik ga voor 5p , en vwb jouw ervaring met HAG , is toch de magneet van HAG die dan beter is.

Gr, Jan
Re:van 3 naar 5 polig anker
Weet iemand het Marklin artikelnummer van een 5 polig anker? Effe kijken waar ik er een het goedkoopste kan opsnorren.

Groet,

Tom
Re:van 3 naar 5 polig anker
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re:van 3 naar 5 polig anker
Tom,

5p anker 386820,

Tja , Op houten liggen bakken vol , maar duurt nog even, kijk even bij MP of ebay of bel /mail diverse winkels.

Gr, Jan
Re:van 3 naar 5 polig anker
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:van 3 naar 5 polig anker
Tom, je kan met de bestaande motor niet zomaar een 5 polig anker inbouwen.
Je dient de hele motor door een 5 polige motor te vervangen.
Om welke lok gaat het?
Re:van 3 naar 5 polig anker
Het gaat om de 3326, zie deze link naar Teunis' z'n topic: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=21897.150
(aangepast, stond verkeerde link)
Dus de hele motor moet vervangen worden?

Groet,

Tom
Re:van 3 naar 5 polig anker
Citaat van: Tomm op vrijdag 02 maart 2012, 21:48:27
Weet iemand het Marklin artikelnummer van een 5 polig anker? Effe kijken waar ik er een het goedkoopste kan opsnorren.


Tom

Zoals meerderen al aangeven, je moet de hele motor vervangen. Marklin brengt daarvoor complete motorsetjes uit, zoals de 60941 voor DCM motoren
60943 voor SFCM motoren
en 60944 voor LFCM motoren

Bij crail maikel in lelystad kosten ze ca 26,00 per set.

Een set bevat de permanent magneet, 5polig rotor, schild, koolborstels, spoeltjes en isolatie, compleet dus

mvg teunis
Re:van 3 naar 5 polig anker
Teunis, enig idee onder welke smaak motoren de 3326 valt?

Groet,

Tom
Re:van 3 naar 5 polig anker
Tomm

De 3326 is de NS1631
Dat is een DCM motor, dus setje 60941 van marklin.
Ik heb deze setjes voor je klaar liggen.

Je mag een avondje langskomen, kunnen we meteen de CV's doornemen en uitleggen hoe dat werkt.
Idee?

groeten van teunis
Re:van 3 naar 5 polig anker
Teunis, goed idee. Laten we via een PB maar even verder afspreken.

Groet,

Tom
Re:van 3 naar 5 polig anker
Even een topic afstoffen. Gisteren ben ik bij Teunis langsgegaan en hij heeft alle cv waardes overnieuw ingeprogrammeerd. Eerder hadden we het idee er een 5 sterren motor erin te plaatsen maar na het herprogrammeren rijdt de loc rijdt nu gelukkig zoals het hoort. Ik heb wel vanavond nog even de snelheid aangepast via mijn Ecos en ben nu zeer tevreden. 

Teunis, nogmaals hartelijk dank.

Groet,

Tom

Re:van 3 naar 5 polig anker
Aliebengalie
gast

Re:van 3 naar 5 polig anker
Dit was dus eigenlijk allemaal te voorzien.
De update's van de V4's zijn er niet voor niets geweest.
De ene decoder is de andere niet,ook daar vind je wel verschillen.
Maar de update's zijn echt noodzakelijk om nog betere rijeigenschappen te krijgen.
Kijk maar naar het begin toen V4 uitkwam,waren het toch allemaal bagger instellingen van die decoders.
En was er heel veel tijd voor nodig om ze redelijk rijbaar te maken.

Gelukkig komen er nu nog regelmatig update's voor uit.
En met de voor ingestelde gegevens over verschillende type / merken motoren / locs , klaacht volgens mij bijna niemand meer over de slechte rijeigenschappen.

En ik heb nu toch wel enige ervaring dat het verschil tussen een 3polig en 5 polig anker. vaak echt niet zo heel veel uitmaakt.
Het is geheel afhankelijk van meerdere onderdelen,en uiteraard de instellingen.
Ik heb locs met 3 en 5 polig anker.....en ik kan de verschillen vaak echt niet zien.

Ben er in ieder geval wel achter,dat je regelmatig moet updaten.....word er vaak beter van.
Helaas heeft niet iedereen zo'n Esu programmer , maar probeer maar een afspraak te maken bij iemand die er dan wel een heeft..en dit voor je wil doen.
In veel gevallen beleef je er meer plezier mee.

Mvg: Alex