Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Modelbespreking de TWA Laads 800B van Hobbytrade

Gestart door 100%erik zondag 18 maart 2012, 14:27:42

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Modelbespreking de TWA Laads 800B van Hobbytrade
Lid sinds: 2007

Warnsveld (GLD)

offline
Modelbespreking de TWA Laads 800B van Hobbytrade
Een model welke ik al jaren graag in mijn verzameling wilde hebben is de TWA 800B (transwaggon)
Maar helaas maakte niemand dit model.......
Tot er eindelijk Hobbytrade met dit model op de markt kwam.
Ik wil jullie graag aan de hand van wat foto's dit model tonen.
De meeste van jullie weten wel dat hobbytrade zeer mooie dubbeldeks rijtuigen maakt.
Maar hoe zit het nu eigenlijk met een goederenwagen als de TWA 800B ?

Allereerst de verpakking:




De wagen zit goed verpakt in een mooie doos.


2 Zakjes met onderdelen (reserve) en borgkeilen.
Er zit een boekje in de doos waarin wordt aangegeven waar de onderdelen geplaatst zouden moeten worden, ik zeg zouden want ze zitten er al aan  :)





De wagon in bovenaanzicht.
Wat opvalt is de detailering van de wagon en het in kleuren afgezette laadvlak.
De waggon heeft gewicht, er is dus metaal in de bodem verwerkt voor betere rijeigenschappen.
Natuurlijk heeft de wagon kortkoppelinen met schaargeleiding.




De borgkeilen zijn geplaatst, dit kan op verschillende plekken hiervoor zijn kleine gaatjes in de wagon
gemaakt,de borgkeilen zitten goed vast op hun plaats en zijn met een klein schroevendraaiertje gemakkelijk weer te verwijderen (lees uitwippen)




Zijaanzicht van de wagon.
Mooie scherpe bedrukking en geen enkel opschrift mist.




De wagen met belading, ik had 4 van deze tractoren maar een combine zal mooier staan dus in de toekomst op zoek naar een combine.....




Even wat brute trekkracht ervoor.......





Even nog 2 plaatjes van de koppeling tussen de 2 delige wagon en de kopse kant.
Alles perfect nagebootst zoals het grote voorbeeld.







Het model kost in de winkel ongeveer 65 euro.
Hobbytrade heeft er een mooi model mee op de modelspoor markt gezet, ik ben zeer tevreden ermee!

Helaas.... kon ik de rijeigenschappen van het model niet testen met (een tijdelijk) gebrek aan een baan. :(

Vriendelijke groet aan alle 3rail forumers!

Erik











Re:Modelbespreking de TWA Laads 800B van Hobbytrade
Hoi Erik,

Mooi model. Ik heb bestelt maar heb ze helaas nog niet binnen.


Je trekkers misstaan absoluut niet hoor, mijn plan is ook dit voorbeeld na te bootsen.

Mvg, Johan
Re:Modelbespreking de TWA Laads 800B van Hobbytrade
Citaat van: 100%erik op zondag 18 maart 2012, 14:27:42


Helaas.... kon ik de rijeigenschappen van het model niet testen met (een tijdelijk) gebrek aan een baan. :(

Hallo Erik,

Ondanks het feit dat je de wagens nog niet op een Märklinbaan hebt kunnen proberen, is al wel mijn vraag: heb je er voor puntcontact-rail geschikte wielstellen onder gezet? Naar ik uit eerdere (buitenlandse) beschrijvingen heb kunnen lezen zou dat bij dergelijk soort wagens vanwege de wat kleinere wielen wél zo gewenst zijn. Kunnen anders de originele Hobbytrade wielen - gezien de plaatsing onder de wagens - eventueel op de Märklin binnenmaat 14mm worden gezet zonder te klemmen of ergens tegenaan te lopen?

Gegroet,

Rob
Re:Modelbespreking de TWA Laads 800B van Hobbytrade
Lid sinds: 2007

Warnsveld (GLD)

offline
Re:Modelbespreking de TWA Laads 800B van Hobbytrade
Citaat van: rovanko op zondag 18 maart 2012, 15:33:41
Citaat van: 100%erik op zondag 18 maart 2012, 14:27:42


Helaas.... kon ik de rijeigenschappen van het model niet testen met (een tijdelijk) gebrek aan een baan. :(

Hallo Erik,

Ondanks het feit dat je de wagens nog niet op een Märklinbaan hebt kunnen proberen, is al wel mijn vraag: heb je er voor puntcontact-rail geschikte wielstellen onder gezet? Naar ik uit eerdere (buitenlandse) beschrijvingen heb kunnen lezen zou dat bij dergelijk soort wagens vanwege de wat kleinere wielen wél zo gewenst zijn. Kunnen anders de originele Hobbytrade wielen - gezien de plaatsing onder de wagens - eventueel op de Märklin binnenmaat 14mm worden gezet zonder te klemmen of ergens tegenaan te lopen?

Gegroet,

Rob

Tja, dat is een goede vraag.....
Zoals ik al aangaf is het voor mij moeilijk om dat na te gaan.
De wielen hebben een redelijk hoge flens.
Ik heb even een C-Rail wissel genomen en de wagen daar meerdere keren overheen gereden zonder enige problemen.
De tijd ontbreekt mij nu om even een baantje te leggen,misschien heb ik over een paar dagen wat meer tijd
om een baantje te leggen.
Ik zou het kunnen proberen met C-Rail en K-Rail deze heb ik beiden.
Dus wie weet later meer daarover.

groet,

Erik
Re:Modelbespreking de TWA Laads 800B van Hobbytrade
Krijg net een mailtje dat mijn bestelling binnen is, volgende week haal ik ze op  B)

Mvg, Johan
Re:Modelbespreking de TWA Laads 800B van Hobbytrade
Lid sinds: 2007

Warnsveld (GLD)

offline
Re:Modelbespreking de TWA Laads 800B van Hobbytrade
Citaat van: Blausee-Mitholz op zondag 18 maart 2012, 19:41:02
Krijg net een mailtje dat mijn bestelling binnen is, volgende week haal ik ze op  B)

Mvg, Johan

Gefeliciteerd!
Het is echt een mooi model.

groet,

erik
Re:Modelbespreking de TWA Laads 800B van Hobbytrade
Dank, heb er twee besteld. Ooooops Houten is over twee weken, dus nog twee weken wachten..........................
Meteen maar naar 6 trekkers zoeken

Mvg, Johan
Re:Modelbespreking de TWA Laads 800B van Hobbytrade
Heb ze binnen.
Mooie wagens voor de vitrine of diorama. Niet op een 3-rail modelbaan, daar valt niet mee te rijden. Op meegebogenwissels gaat het fout. (ja ik heb de flensafstand aangepast naar 14 mm)
Enige hoop is gevestigd op HAG die deze wagens van Hobbytrade ook in 3-rail gaat uitbrengen.
M.i.z. zijn ze ook een beetje aan de lichte kant, had nog wel wat zwaarder mogen zijn.

Mvg, Johan
Re:Modelbespreking de TWA Laads 800B van Hobbytrade
Heb toch voorlopig één Laads operationeel gekregen en hobbelt als ena laatste wagen beladen met Benz sprinters mee in een goederentrein. De tweede Laads zit nog netjes verpakt in de doos

Het wil maar houd niet over, wellicht dat de AC assen van de toekomstige HAG Laads uitkomst bied.

Toch een aanwinst voor de modelspoorder  B)

Mvg, Johan
Re:Modelbespreking de TWA Laads 800B van Hobbytrade
wat een geld voor een wagon zeg!!
Een jaar geleden bij onze oosterburen gokocht, daar slechts 39,00eur/stuk toen..... :D
Re:Modelbespreking de TWA Laads 800B van Hobbytrade
Johan, Erik,

In de eerste plaats natuurlijk veel geluk gewenst met deze fraaie aanwinsten.
Zo te zien is de wieldiameter niet erg groot, heb zelf een ROCO Saads met wielen met 7mm diameter: Wisselstroom artikelnummer 40184. Deze moeten helaas meestal wel besteld worden want geen gangbare maat en dus meestal niet op voorraad bij de treintjesboer.
Het is misschien het proberen waard.

Groetjes, Henk.
Re:Modelbespreking de TWA Laads 800B van Hobbytrade
Henk, deze assen hebben geen puntlagering, roco wielen gaan dus niet passen
Laatst zag ik dat HAG de zelfde wagens heeft aangekpndigd, is gewoon samenwerking met Hobbytrade. HAG brengt zowel 2- als 3-rail uit. Tis dus even wachten op de 3-rail wielen van HAG

Mvg, Johan
Re:Modelbespreking de TWA Laads 800B van Hobbytrade

De eerste Laads is op Blausee-Mitholz gesignaleerd, de wagen is even uitgezet uit een goederentrein t.b.v. de foto  ;) :D. De wagen is geladen met 4 Benz Sprinters zwaailampen worden nog verwijderd en de rode kleur zal wit worden en het witte chassis wordt zwart.

Mvg, Johan
Re:Modelbespreking de TWA Laads 800B van Hobbytrade
Ha Johan,
dit ziet er ook erg leuk uit. Gelukkig dat je dit materieel operationeel hebt gekregen.
Is altijd wel wat gepuzzel. Het resultaat mag er zijn.

weer die Kangoo van de fotograaf, die is ook niet weg te slaan :-)

groet, w

Re:Modelbespreking de TWA Laads 800B van Hobbytrade
Hi Willem,

Ja ik het RIC draadje schreef ik al:
Die gozer is in de tijd blijven hangen volgens mij, die grijze Kangoo staat er nog altijd terwijl ik allang een scenic rij  :-)

De tweede Laads zal eerdaags ook wel langs Mitholz komen zit nog steeds in de doos alleen moet ik nog aan trekkers zien te komen.

Mvg, Johan
Re:Modelbespreking de TWA Laads 800B van Hobbytrade

Er passen geen 6 op maar 4 is ook goed, in Dortmund mooie passende trekkers gevonden voor weinig  B)

Mvg, Johan
Re:Modelbespreking de TWA Laads 800B van Hobbytrade
Hallo Johan,
leuk gezicht! erg leuk.

groet
willem

ps. nu let ik er ook onderweg op. Bij Vlasakkers zie ik ze ook staan.
Re:Modelbespreking de TWA Laads 800B van Hobbytrade
ziet er mooi uit
is het een idee om de trekkers of iets anders wat erop komt een beetje te verweren zodat het plastic eraf is?

mvg danny
Re:Modelbespreking de TWA Laads 800B van Hobbytrade
Lid sinds: 2007

Warnsveld (GLD)

offline
Re:Modelbespreking de TWA Laads 800B van Hobbytrade
Mooie waggons Johan !

Helaas ben ik er ook achter dat het rijden een probleem is voor 3 rail.....
Ik vond het gewoonweg een prachtig model, en heb de rijeigenschappen niet kunnen testen..

Dus eigenlijk staat de wagon in een "verkeerde" rubriek.
Maarja, ik wilde jullie de presentatie van het model niet onthouden.
Misschien is een wat "algemenere" rubriek voor dit soort modellen wel handig ?
Ik ga indeder geval aan het werk om het model toch op 3 rail te kunnen laten rijden.
De Hag wielen is hopelijk een goed idee (bedankt voor de tip Johan!!)
Maarja de tijd ontbreekt me nog al eens..
Het is mij ook gelukt om voor de Brawa 2300 containerwagon goede wielen zelf te maken doormiddel van aangepaste roco wielen dus er is hoop :).....


Re:Modelbespreking de TWA Laads 800B van Hobbytrade
Citaat van: 100%erik op zondag 06 mei 2012, 17:10:29

Helaas ben ik er ook achter dat het rijden een probleem is voor 3 rail.....

Ik ga indeder geval aan het werk om het model toch op 3 rail te kunnen laten rijden.


Hallo Erik,

Er  zijn een meerdere aspecten waar je op moet letten:

Probeer als het maar even kan wielstellen aan te brengen die bestemd zijn voor puntcontactrails. Alleen als het écht niet lukt probeer dan of wisselstroomwielen op de oorspronkelijke assen van de Laads kunnen worden geperst. Als ook dat niet lukt zet dan de huidige (ik vermoed gelijkstroomwielen) op de juiste binnenmaat 14mm (of een ietsje minder: 13,9).

Er is echter méér waar je op zou kunnen letten: De radstand van de beide delen van de Laads is relatief groot, en ik vermoed dat de wielstelhouders vast aan de bodem van de wagens zitten. Op afbuigende wissels kan dat tot ontsporingen leiden zeker als de beide wagendelen door een rigide koppeling met elkaar zijn verbonden. Het ene deel van de wagen wringt dan vanwege de "onbuigzaamheid" het andere deel van de wagen uit de rails. Als het ook maar even kan moeten de beide delen zodanig aan elkaar gekoppeld zijn dat ze zo veel als mogelijk ongehinderd door de bewegingen van het andere deel wat "ongedwongener" over de wissels rijden. Bij wissels ontstaat namelijk bijna altijd wat frictie zeker bij stijf gekoppelde kortkoppelingen. Alleen de Roco "harpoen" is wat soepeler maar die passen vast niet tussen de samenstellende delen van de Laads.

Indertijd bleek mij bij de ombouw naar AC van een rood/beige tweedelig Frans TEE-stel van Roco dat alleen de oorspronkelijke wielen pasten en niets anders. Die wielen met tamelijk kleine flenzen zijn op 13,9 mm binnenmaat gezet. Het treinstel rijdt al tien jaar zonder problemen over al mijn soorten Märklinrails.

Veel succes bij de aanpassing.

Laat anders eens horen of het gelukt is om de Laads rijvaardig op puntcontactrails te krijgen.

Gegroet,

Rob
Re:Modelbespreking de TWA Laads 800B van Hobbytrade
Citaat van: rovanko op zondag 13 mei 2012, 13:14:47
zet dan de huidige (ik vermoed gelijkstroomwielen) op de juiste binnenmaat 14mm (of een ietsje minder: 13,9).

13.9 mm is geen goed idee, dan raken de flenzen net de puko's op de slanke K-wissels hier proefondervindelijk vastgesteld Ik heb ze hier op 14.1 gezet krijg ik net geen sluiting.

Met de wagens is te rijden achter in de trein. Dan vormt het geen probleem.
Wordt er flink aan getrokken dus voor aan de trein dan is de kans op ontsporen groter. Je moet er ook niet mee rangeren dan gaat het ook vaak fout.
Zoals gezegd twee stuks rijden hier probleemloos mee achter in de trein.

Mvg, Johan.
Re:Modelbespreking de TWA Laads 800B van Hobbytrade
Citaat van: Blausee-Mitholz op zondag 13 mei 2012, 13:38:03
13.9 mm is geen goed idee, dan raken de flenzen net de puko's op de slanke K-wissels hier proefondervindelijk vastgesteld Ik heb ze hier op 14.1 gezet krijg ik net geen sluiting.

Dag Johan,

Zoals je uit mijn eerdere bericht al kunt lezen zet ik de wielen in principe op de binnenmaat 14mm. Maar we hebben bij de Laads hoogstwaarschijnlijk te maken met gelijkstroomwielen (en bij het voorbeeld Franse TEE dat ik noemde in ieder geval). De karakteristieken van gelijkstroomwielen zijn principieel anders, ze zijn in het algemeen ook "dunner" dan wisselstroomwielen waardoor het risico van kortsluiting tussen rail en nabijgelegen puntcontact veroorzaakt door het passerende wiel kleiner is.

Er was nog een andere reden dat ik de binnenmaat 13,9mm noemde. Ik meen dat de radstand van de Laads wagens relatief groot is. Dat "wreekt" zich in bogen als de wielashouders niet bewegelijk zijn zoals dat bijvoorbeeld bij Klein Modellbahn en ook wel Roco twee-assige goederenwagens het geval is. Om de bewegelijkheid van de wagendelen te bevorderen kan die minieme extra verkleining van de binnenmaat nét het extra hulpje geven om niet in de bogen (en met name op de wissels)  te ontsporen.

In feite bevestig je in je commentaar dat risico als je schrijft dat je met de wagens niet moet rangeren (ik lees daaruit: die wagens niet moet opduwen). En dat klopt; het is het gevolg van de relatieve "stijfheid" van het tweedelige Hobbytrade model dat daardoor de boog moeilijk kan volgen omdat er geen trek (maar duw) op de wagen wordt uitgeoefend.

Dat de wagen derailleert als deze vooraan in een (langere) trein staat kan deels daarvan mede het gevolg zijn, maar meestal is de oorzaak het relatief te geringe gewicht van de wagen (en dat hebben we ook al gelezen). Dat het risico kleiner wordt als je de wagen achterin het convooi zet is uiteraard bij de ervaren treinenrijder welbekend.

Gegroet,

Rob     
Re:Modelbespreking de TWA Laads 800B van Hobbytrade
Assen zijn bewegelijk opgesteld maar niet gestuurd hetgeen averechts werkt bij rangeren.
Vanzelfsprekend zijn het 2-rail wielen, het is een 2-rail model.
Zie eerdere post van mij dit zelfde model van Hobbytrade gaat onder de naam HAG ook uitgebracht worden in 3-rail versie dus is het wachten op de HAG 3-rail wielen.

De Laads hobbelen hier lekker mee in de trein dus heb ik er niet zo'n moeite mee dat er niet mee te rangeren valt.

Mvg, Johan
Re:Modelbespreking de TWA Laads 800B van Hobbytrade
Had gisteren geen tijd voor, vandaag maar eens foto's gemaakt zodat die gene die wil mee denken maar zelf het model niet heeft ziet waarover we praten  :|


Wiel los genomen uit het model.


Zo ziet de wiel contructie er uit. As kan vrij bewegen, is geen sturing of geleiding voor aanwezig. As is in de midden opgesloten, niet op de punten. Het frame met de immitatie remmen is de lagering.


Zo ziet het er uit bij uitgenomen as.


De as. Heeft dus geen puntlagering. Te zien is dat ik het geisoleerde wiel iets verschoven heb zodat de maat van 14mm gerealiseerd wordt.


De immitatie remmen welke meteen de echte lagering vormt voor de as.


Eén deel geheel van de onderzijde te zien.

M.i.z. hadden ze beter de assen star kunnen opstellen dan deze ongeleide opstelling maar dat is mijn mening

Dan is er bij een aantal mensen kennelijk nog niet duidelijk wat HAG en de HAG oplossing met dit model van doen heeft.

Wel HAG brengt onder de naam HAG dit model van Hobbytrade ook op de markt. Is dit voorjaar aangekondingd. Bij de aankondiging staat dat er ook 3-rail wielen leverbaar zullen zijn. 3-rail wielen zijn wielen waarvan de flenshoogte en dikte geënt zijn op de Märklin normen. We mogen verwachten dat met deze 3-rail wielen de rijeigenschappen van dit model op 3-rail aanzienlijk verbeterd. Geknoei met andere wielen op deze asjes te persen is dus niet nodig gezien er 3-rail assen t.z.t. leverbaar zijn.

HAG en Hobbytrade habben al eens eerder samengewerkt dus zo vreemd is deze gang van zaken niet.
Zie HAG info 2012 door bladeren naar de laatste bladzijde. Daar vindt je HT 41251 en HT 41255.
Er onder staat Wechselstromachen sind lieferbar. HT staat voor Hobbytrade en in het verhaal er naast wordt ook vermeld dat het een Hobbytrade model betreft.

Laat nu alles klip en klaar en duidelijk zijn.

Mvg, Johan

Re: Modelbespreking de TWA Laads 800B van Hobbytrade
Dag Johan,

Hartelijk dank voor je moeite de mooie foto's te maken. Die maken een heleboel duidelijk! Zo geven ze de indruk dat wielen met wat hogere flenzen (zoals "gebruikelijk" bij Märklin) om die reden niet passen in de houder waarmee ze worden "vastgezet". Voorts ziet het onderlinge koppelingsysteem tussen de beide wagendelen er niet bepaald "soepel"uit in de zin dat de koppelinghouders in bogen goed kunnen uitbuigen, maar misschien valt dat in de praktijk mee. Vergis ik me niet dan zijn de speciale koppelingen op dezelfde wijze met "zwaluwstaartjes" in de koppelinghouders aangebracht als dat met gewone NEM koppelingen gaat. Ik vraag me af of een - eventueel verkort - RIBUstaafje met aan beide zijden van die zwaluwstaartjes ook zou passen. En dan: niet alleen de houders van de wielassen blijken bewegelijk te zijn aangebracht maar het wielstel zelf op zijn beurt ook nog eens. Het zal wel gedaan zijn om het geheel wat soepeler door bogen te laten gaan, maar of dat ook in wisselbogen altijd goed gaat? 

Maar nogmaals heel hartelijk dank,

Rob
Re: Modelbespreking de TWA Laads 800B van Hobbytrade


Zoals al gemeld is die draaiing niet gecontroleerd geleid in de bogen meer zwabbert de as er maar wat schuin onder, ook op rechte stukken.
Ik heb het frame recht onder de wagen gefixeerd met lijm. het wiel stuurt dus niet meer, gaat prima zo. Beter als al dat gezwabber.
Alleen de middelste wielen van de gelede wagen zijn gefixeerd, de buitenste wielen hebben nagenoeg geen uitslag en vormen dus ook geen probleem.

Met name bij wissels stuurde de assen net de verkeerde kant op wat een veel grotere kans op ontsporing gaaf. Nu met gefixeerde wielen geen last meer van.

Mvg, Johan
Re: Modelbespreking de TWA Laads 800B van Hobbytrade
Citaat van: Blausee-Mitholz op zondag 24 juni 2012, 23:30:20
Nu met gefixeerde wielen geen last meer van.

Dag Johan,

Dank voor je nadere berichtgeving. Ik verwachtte jouw conclusie al. Overigens heb ik vlak voor het schrijven van mijn reactie nog even zitten loeren in de actuele HAG- en Hobbytrade websites, maar ik vind geen enkele aanduiding meer dat HAG in samenweking met Hobbytrade de Laads ook met wielstellen geschikt voor 3-rail systeem zou gaan uitbrengen. Maar misschien heb ik met m'n neus gekeken. Zoals ik al eerder schreef heb ik niet de indruk dat voor 3-rail systeem geschikte wielstellen iets anders zullen zijn dan 2-rail systeem wielen maar dan met een binnenmaat van 14mm op de wielas geperst. Wielen met hogere flenzen zoals veelal gebruikelijk bij het 3-railsysteem, passen (als ik zo jouw heel duidelijke foto's bekijk)  m.i. niet in de wielhouders. Maar die opmerking van mij kende je al!

Gegroet,

Rob

P.S. Ben jij er al achter gekomen of de thans uitgeleverde tweedelige "Nordwaggon" goederenwagens van Hobbytrade op hetzelfde constructieprincipe berusten als de Laads? Ik denk eigenlijk van wel.
Re: Modelbespreking de TWA Laads 800B van Hobbytrade
Citaat van: rovanko op maandag 25 juni 2012, 13:59:44
maar ik vind geen enkele aanduiding meer dat HAG in samenweking met Hobbytrade de Laads ook met wielstellen geschikt voor 3-rail systeem zou gaan uitbrengen.

Zucht, nog maar eens de boven gegeven link (post #23) en leest de achterkant van HAG info 2012.
Dus even 2x omslaan cursor over het blad bewegen van rechts naar links 2x en dan dubbelklikken.................................

Mvg, Johan (duidelijker kan ik het niet brengen  :( )
Re: Modelbespreking de TWA Laads 800B van Hobbytrade
Citaat van: Blausee-Mitholz op maandag 25 juni 2012, 22:27:01
Zucht,  en leest de achterkant van HAG info 2012.

Dag Johan,

Dat foldertje van 2012 had ik in bezit, zodat ik het niet hoefde op te zoeken op het HAG-forum. Bovendien wist ik precies wat daarin op de achterste pagina vermeld stond inzake vervangende 3-rail assen voor de Laads. Maar op het échte HAG-front heerst vandaag de dag de stilte van het graf als het over deze wielen gaat. Inmiddels zijn dergelijke Hobbytrade produkten (bijv. de "Nordwaggons") wel al op de Zwitserse markt verschenen; ik zag ze onlangs nog in Bazel. Maar bij de welbekende en zéér deskundige firma aldaar haalden ze alleen maar de schouders op toen ik "de" vraag stelde.......

Ik merk op dat HAG de officiële handelsrelatie van Hobbytrade is, maar ik vermoed dater ook een alternatief importkanaal van Hobbytrade produkten bestaat...Die Zwitsers toch.

Even afwachten maar dus. 

Gegroet,

Rob
Re: Modelbespreking de TWA Laads 800B van Hobbytrade
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Modelbespreking de TWA Laads 800B van Hobbytrade
Helaas doen de afbeeldingen het niet meer uit dit draadje.

Vandaag 2 rongenwagens (4mfor) binnen gekregen met totaal 4 fenneks. Deze wil ik op een laads hebben staan.
Wat zijn de ervaringen na 2 jaar? Rijden ze nog steeds naar behoren op een 3-rail baan?

Volstaat het fixeren van de middelste assen en het op 14mm zetten van de wielen?
Of zijn er buiten dat nog meer dingen die geregeld moeten worden?
Passen marklin kortkoppelingen op dit model? Of komen die koppelingen in de knoei met de buffers?

'k Heb nog even zitten zoeken naar HAG modellen, maar volgens mij zijn deze nooit in productie gegaan, klopt dat?

Hoor het graag!

Gr Richard