Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Plan V van DC naar AC-digitaal! {Complete beschrijving}

Gestart door Roy zondag 18 maart 2012, 09:34:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Plan V van DC naar AC-digitaal? {probleem met knipperen verlichting}
Citaat van: Spoorman op dinsdag 18 september 2012, 20:01:26De ledstrips zijn bedoeld om aan de baanspanning te hangen, niet voor aan een decoder. I.c.m. met een decoder mag je geen anti-knipper condensator rechtstreeks toepassen, de decoder ziet dat als een kortsluiting.

En hoe zit dit bij de 'ledrol' strips van 12V? In mijn hondekop hangen ze achter een weerstand, en daar zit nog een condensator. Werkt al bijna een jaar zo...
Re: Plan V van DC naar AC-digitaal? {probleem met knipperen verlichting}
Citaat van: Wijbe op dinsdag 18 september 2012, 21:10:37

In mijn hondekop hangen ze achter een weerstand


Daar zit het verschil. De weerstand voorkomt kortsluiting bij lege condensator.

Gr, Ben.
Re: Plan V van DC naar AC-digitaal? {probleem met knipperen verlichting}
Een condensator (elco) moet je altijd opladen via een weerstand anders is de laadstroom veel te hoog.
Dat is dus hier kennelijk aan de hand.

Let bij het plaatsen van een elco altijd goed opletten op de polariteit anders krijg je rara dingen

Mvg, Johan
Re: Plan V van DC naar AC-digitaal? {klaar. nu weatheren}
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Plan V van DC naar AC-digitaal? {klaar. nu weatheren}
Zo, de ombouw is helemaal klaar. Vanmorgen maar eens wat graffiti decals aangebracht. Als deze droog zijn, ga ik hem weatheren. Net diverse foto's van grootspoor plan-V's bekeken, om een idee te krijgen, "hoe" ze vies worden. Wordt niet zo'n hele moeilijke klus denk ik.

Roy
Re: Plan V van DC naar AC-digitaal? {klaar. nu weatheren}
Citaat van: Roy op woensdag 19 september 2012, 11:09:53
Vanmorgen maar eens wat graffiti decals aangebracht.

Persoonlijke mening ....... jammer  :|

Mvg, Johan
Re: Plan V van DC naar AC-digitaal? {klaar. nu weatheren}
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Plan V van DC naar AC-digitaal? {klaar. nu weatheren}
handleiding ombouw:

Benodigdheden:

  • gelijkstroom fleischmann plan V
  • Esu locpilot V4 art.54610(MTE)
  • Mä sleper art.7185(MTE)
  • Roco 4-polige koppeling art.40345(MTE)
  • Fleischmann koppelingsboomset met NEM-koppeling art.3444721(MTE)
  • 0.14mm2draad zwart
  • Tom van Weert led-verlichtingsset voor plan-V (pb voor adres)
  • Led-binnenverlichting (2x). Ik gebruikte digirails DR10 geel/warmwit
  • aansluitklem 2-polig art.731986(conrad)

  • soldeergereedschap
  • dremel
  • schroevendraaiers
  • tap M2 en kort boutje M2
  • krimpkous
  • lijmpistool


Oke. We beginnen met demonteren. Kappen verwijderen dmv 2 schroeven in bodem. Draaistellen verwijderen dmv schroef in het midden daarvan. Buitenste 2 draaistellen verwijderen, dmv inknijpen draaistel-zijkanten. Bij motorblok eerst draden lossolderen. Lichtgeleiders in neuzen verwijderen volgens beschrijving Tom van Weert.

Dan eerst het motorblokje. We nemen het printplaatje eraf, en halen alle electronica hier vanaf. Daarna zorgen we, dat de 2 koolborstelhouders electrisch volledig geïsoleerd zijn van de rest. Dus deze mogen geen contact meer hebben met het chassis van het draaistel. Even controleren met een multimeter kan geen kwaad. Ook kun je nu meteen het motortje even demonteren, schoonmaken, smeren en evt koolborstels vervangen.


De kleine printplaatjes onder de lampjes worden verwijderd, en ontdaan van alle draden. De lampjes worden verwijderd, en de printjes plaatsen we terug.

In de bodem van het draaistel aan het andere einde van het stel, bevind zich het verende knopje voor de derde rail. Deze verwijderen we, door aan de bovenzijde van het draaistel het borgringetje te verwijderen. Daarna knop en veertje verwijderen.
In de bodem van dit draaistel zit al een klein gaatje. Dit boren we op met een boortje van 1.6mm, en daarna voorzichtig M2 draad tappen. Vervolgens nemen we een oude sleper, en halen hier het pertinax plaatje uit. (printplaatmateriaal). Deze vijl je iets smaller, zodat hij in de uitsparing in het draaistel past. Daarop komt de nieuwe sleper, en dit zetten we met een M2 boutje vast. We solderen aan de sleper alvast een draad (lang genoeg laten). Aan beide zijden van dit draaistel bevinden zich al massaveren op de wielen. deze even met elkaar verbinden met een draadje.



Vervolgens zetten we alle wielen dichter bij elkaar. Dit kan met een wielpersje, of voorzichtig met een kleine bankschroef, voorzien van houten blokjes ter bescherming. Tussenruimte tussen de wielen moet op 14mm komen te staan.

Dan gaan we zorgen voor zoveel mogelijk massapunten, op de 2 middelste draaistellen. Bij de digirails ledstrips zitten massaveren. Deze heb ik afgeknipt, zodat je 1 veertje overhoud. Deze past precies naast de pennetjes onder de draaistellen. 1 van de 2 draaistellen is al voorzien van massa aan 1 zijde. De andere zijde voorzien we dus van een veertje, zodat alle 4 de wielen massa maken. het andere draaistel heeft helemaal geen voorziening, en voorzien we dus ook van een veertje. Let erop, dat je in dit draaistel de beide asjes omgedraaid tov elkaar plaatst. (zodat je ook meteen bezetmelding krijgt)



De draadjes van de massaveren voer je door de draaistellen naar boven. (desnoods een klein gaatje in draaistel maken)

Dat is ook gedaan. Vervolgens plaatsje je de led-verlichtingen in de fronten van het stel, volgens de beschrijving van tom van weert. Denk eraan, dat je voldoende materiaal verwijderd van de bodemplaat. Er moet een flinke laag afgeslepen worden, zodat de verlichtingen nietmeer op de bodemplaat rusten. Vaak passen is het advies.

De draden heb ik dmv krimpkous achter de cabine naar boven geleid. Deze krimpkous in de hoek vastzetten met het lijmpistool. let even op, welke hoek je neemt. Er is maar in 1 hoek plaats namelijk. De groene draad is voor het rangeersein. Omdat ik een contact te weinig had hiervoor, heb ik deze laten vervallen.

Daarna gaan we aan de koppeling beginnen tussen de bakken. De originele, 2-polige, zijn niet voldoende. Deze worden vervangen door de koppelingsboom van Fleischmann, en de roco 4=polige koppelingen. De draden van de koppeling heb ik per zijde naast de koppelingsboom naar achteren gevoerd, en in de inrichtingen 2 gaatjes geboord om de draden naar boven te voeren.



Dan beginnen we aan de printbanen, die door de stellen lopen. Op iedere print bevinden zich 4 banen. Die kunnen we mooi gaan gebruiken voor diverse aansluitingen. Wel eerst opletten, dat ook de printbanen geïsoleerd zijn van het chassis.



Aan de onderzijde van de print brengen we mbv dubbelzijdige foam-tape de binnenverlichtingen aan. Ik heb ze net naast de schroefpunten geplaatst, waarmee de prints op het frame zitten. Ze zitten dan wel iets uit het midden van het treinstel, maar dat vind ik niet erg.

Vervolgens kunnen we gaan beginnen met aansluiten. We beginnen met de baanspanning en massa. Bij het draaistel met de sleper, heb ik de draden aangesloten op de buitenste 2 printbanen. de draden heb ik door het interieur heen gevoerd. Hier moet je op diverse plaatsen kleine gaatjes voor boren. Van het 2e draaistel sluit je de eerder aangebrachte massa-draad ook aan op die printbaan. Ik heb op het uiteinde van de printplaat een klemblokje aangebracht.



dit wordt de verbinding tussen de 2 bakken, voor de baanspanning en de massa. In totaal dus een 6-polige aansluiting tussen de bakken. Dit is mijn oplossing, maar er zijn er velen. (zoals in dit topic al besproken). Op de print van de motorbak solderen we 2 draden op die plek, en die worden later in dit klemblokje geschroeft. Ik heb hier de zeer dunne draad voor genomen, die op de massaveertjes van de led-strips zaten. Dacht dat dit 0.07mm2 draad is. Wel wat langer laten, zodat ze straks de bewegingen van de bakken goed toelaten. Ter plaatse van de doorvoer van deze draadjes, boren we 2 gaatjes in de bakken.

1 van de 2 overgebleven printbanen gebruiken voor de gezamelijke +pool van de functies. (blauwe draad op de decoder.). Hierop komt de blauwe draad van de frontverlichtingen en 1 van de aansluitingen van de binnenverlichtingen.

De 4e printbaan kun je gebruiken, waar je voor wil. Ik heb hierop de andere pool van de binnenverlichtingen gezet.

In de motorbak plaatsen we de decoder. Ik heb deze rechtop gezet, in het gedeelte waar de deuren zitten.



Ik heb de draden in een krimpkous naar boven gevoerd, tot bij de print. Daar kunnen we de paarse draad afknippen, aangezien we aux.2 niet gaan gebruiken. De blauwe draad komt op de baan van de gezamelijke +pool. De zwarte en rode solderen we op de baan, waar de baanspanning en massa op "binnenkomt". Op de foto zie je, dat ik vlak daarna, deze banen doorgeslepen heb. Daarom komen de grijze en orange draad, die de stroom naar de motor sturen. Op het uiteinde van de print, solderen we 2 draden naar de aansluingen op het motorprintje.



Evt kun je nu al testen, of het motortje al werkt. In de beschrijving van ESU staan de aanbevolen CV-waardes voor een fleischmann rondmotor.

De draden van de 4-polige koppeling, worden gebruikt voor:
-aansluiting frontverlichtingen (wit)
-aansluiting frontverlichtingen (geel)
-aansluiting tbv binnenverlichtingen (groen)
-gezamelijke functie-plus (blauw)

Let erop, dat je de frontverlichtingen kruislings aansluit. dus de gele draad van de ene, komt bij de witte van de andere. En andersom.

Doe op sommige plaatsen een krimpkousje om de draden, en lijm deze evt vast op de print, of tegen het dak van de bak. Let erop, dat je het gat in de print (waardoor straks de bak vastgeschroeft wordt), vrijhoud van draden.

Ik heb meteen het interieur van het stel een schilderbeurt gegeven. Ook heb ik in de 2e cabine ook een poppetje geplaatst. het interieur werd ook voorzien van reizigers.

De ombouw is nu klaar. Voordat je de kappen erop zet, eerst even alles testen. Als de front- en sluitverlichting verkeerdom brand, is het het makkelijkste om de 2 motordraden te verwisselen.

Nu kun je de kappen plaatsen. het draaistel onder de aansluitklem maar je even los, en dan kun je met een kleine schroevendraaier, door de geleiding van de koppelingboom heen, de draden vastschroeven in de klem. Dit is even lastig, maar gaat wel. Ook drukken we de 4-polige koppeling in elkaar.

Bij vragen, hoor ik het graag!




Re: Plan V van DC naar AC-digitaal? {klaar. nu weatheren}
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Plan V van DC naar AC-digitaal? {klaar. nu weatheren}
Tsja, gebeurd bij 1:1 ook, en dat is ook jammer.
Re: Plan V van DC naar AC-digitaal! {Complete beschrijving}
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Plan V van DC naar AC-digitaal! {Complete beschrijving}
Hallo Roy,

Complimenten hoe je het allemaal in beeld hebt gebracht en uitgelegd hebt  :thumbup: :thumbup:

Mijn plan V is al omgebouwd, maar na overleg met de buurman gaan wij onze plan V's ook voorzien van de ledprint.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: Plan V van DC naar AC-digitaal! {Complete beschrijving}
Citaat van: Spoorman op woensdag 19 september 2012, 07:02:19
Citaat van: Wijbe op dinsdag 18 september 2012, 21:10:37

In mijn hondekop hangen ze achter een weerstand


Daar zit het verschil. De weerstand voorkomt kortsluiting bij lege condensator.

Gr, Ben.

Dus dit zit wel goed aangesloten?