Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Plan V van DC naar AC-digitaal! {Complete beschrijving}

Gestart door Roy zondag 18 maart 2012, 09:34:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Plan V van DC naar AC-digitaal! {Complete beschrijving}
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Plan V van DC naar AC-digitaal! {Complete beschrijving}
Hoi,

ik heb diverse topics doorgelezen over de ombouw van een plan-V. Maar de meesten gaan uit van een reeds analoog wisselstroom model (1472). Ik heb echter een gelijkstroom model staan. Wijkt dit veel af? Is het te doen, of kan ik beter als basis al een wisselstroom kopen? Of beter helemaal niet aan beginnen, en wachten op de roco plan-v ac?

Roy
Re:Plan V van DC naar AC-digitaal?
Verkoop je V voor een redelijke prijs nu het nog kan. De ombouw gaat je toch centjes kosten. Als je alles afweegt zal de conclusie zijn: koop een Roco.

Gr, Ben.
Re:Plan V van DC naar AC-digitaal?
Roy,

Als je foto's wil hebben van de Fleischmann Plan V dan hoor ik het wel ?
Mijn Plan V heb ik direct digitaal en voor 3-rail gekocht.
Voor veel te veel geld, wist ik toen veel (nee)  :)

grv Huub
Re:Plan V van DC naar AC-digitaal?
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Plan V van DC naar AC-digitaal?
Hoe bedoel je foto's huub? Om te zien hoe fleischmann het zelf gedaan heeft?

Roy
Re:Plan V van DC naar AC-digitaal?
Citaat van: Roy op zondag 18 maart 2012, 16:25:34
Hoe bedoel je foto's huub? Om te zien hoe fleischmann het zelf gedaan heeft?

Roy
Bijvoorbeeld......

Er zit trouwens een echte Lokpilot in, dit heb ik echter uit het boekje .....
Een probleempje is dat de verlichting instabiel is. Eens kijken of ze het wel goed aangesloten hebben.
Re:Plan V van DC naar AC-digitaal?
Huub,

dat 'instabiel' zijn van de verlichting, komt, omdat de lampjes op het frame en dus of rood of zwart als 'retour' gebruiken. Omdat je zeer waarschijnlijk ook het Motorola protocol ( ;) ) op de rails hebt staan, 'knipperen/flakkeren' de lampjes iets. Enige goede oplossing, om ook de lampjes protentiaal-vrij te maken en op de blauwe retourleiding van de LokPilot aan te sluiten.

( of... met Motorola protocol niet meer te gebruiken ;) )

Grtzz & suc6,

Karst
Re:Plan V van DC naar AC-digitaal?
Ja, dat bedoel ik met "Eens kijken of ze het wel goed aangesloten hebben".
De blauwe draad is wel de plus en vandaar vind ik het verradelijk om die aansluiting als "retourdraad" te bestempelen. Bijna iedereen gaat hiermee de fout in.

Dan hebben ze bij Fleischmann het verkeerde aansluitschema uit het ESU-boekje gehaald en de klassieke blunder begaan  :)
Dat vind ik zeer bedenkelijk van FL* want het kan ook gewoon goed.

Maar Motorola-format 1 en 2 gebruik ik helemaal niet; de betreffende loks krijgen hier een ESU-update.
Het is al erg genoeg dat je met MFX opgezadeld wordt  :?
De zelf omgebouwde treinen krijgen allemaal een (52610) 54610 decoder en rijden op DCC en op de duur krijgen ze allemaal een DCC-decoder.

Maar leg eens uit waarom een DCC-signaal niet voor geknipper zal zorgen ?

grv Huub
Re:Plan V van DC naar AC-digitaal?
Hoi,

Simpel, omdat DCC een 100% symmetrisch signaal is. Dwz evenveel 'onder' nul als er boven. Bij MM en waarschijnlijk ook M4 dus... Zitten afhankelijk van de te verzenden boodschap er meer pulsen 'onder' nul dan er boven en ook omgekeerd. Omdat e.e.a. afhankelijk is van de info, flakkeren de lampjes.

Grtzz,

Karst

P.S. Je hebt gelijk dat 'Blauw' de Plus is, heb de woorden plus, min, massa willen vermijden en het daarom 'retour' genomd. 'Gemeenschappelijk' is een nog betere term.
Re:Plan V van DC naar AC-digitaal?
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Plan V van DC naar AC-digitaal?
Kunnen we nu weer terug naar jip-en-janneke taal? (dus naar de ombouw van de plan-v)

Roy
Re:Plan V van DC naar AC-digitaal?
Ik heb vorig jaar mijn analoge 2-rail plan V verkocht aan 'de geluidsman' op dit forum.
Hij heeft hem omgebouwd naar 3-rail digitaal.
Je zou bij hem eens kunnen informeren, of in het topic over zijn modelbaan kunnen kijken.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=17254.6700

of op avontuur in miniatuur:
http://www.floodland.nl/aim/info_planv_le1035_1.htm
Re:Plan V van DC naar AC-digitaal?
Citaat van: Roy op dinsdag 20 maart 2012, 07:06:56

Kunnen we nu weer terug naar jip-en-janneke taal? (dus naar de ombouw van de plan-v)


Volgens mij doen mensen hun best je te helpen. Het gaat over het knipperen van de verlichting indien je de blauwe draad van de decoder niet gebruikt en MM aanstuurt.

Nog een link, weliswaar van DC analoog naar DC digitaal maar het kan je helpen.

http://www.hanulveen.nl/ombouwen/plan%20v%20ombouwen/plan-v-ombouwen.html

Heb je al een besluit genomen?

Gr, Ben.
Re:Plan V van DC naar AC-digitaal?
Citaat van: huub op maandag 19 maart 2012, 16:21:12
Dan hebben ze bij Fleischmann het verkeerde aansluitschema uit het ESU-boekje gehaald en de klassieke blunder begaan  :)
Dat vind ik zeer bedenkelijk van FL* want het kan ook gewoon goed.


Fleischmann heeft niets verkeerd gedaan. Ze hebben vrijwel alle modellen uit het analoge tijdperk op die manier van een digitale aansluiting voorzien, omdat ze zo lastig potentiaalvrij zijn te maken. Die modellen hebben dan ook een zespolige digitale aansluitstekker volgens de nem 651 norm. Geheel volgens het boekje. Bij DCC maakt het ook niet uit.
Het is overigens wel mogelijk het hele chassis te isoleren van de stroomafname en daar dan de blauwe draad op aan te sluiten.

Ombouwen is goed te doen. Ik denk dat de sleper van Fleischmann nog steeds als reserveonderdeel leverbaar is en die klik je er zo op. Verder misschien de wielstellen vervangen en dan digitaal maken volgens de aanwijzingen van Huib Maaskant. De vraag is eerder of je het de moeite waard vindt, zoals Ben al onmiddelijk schreef.
Re:Plan V van DC naar AC-digitaal?
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Plan V van DC naar AC-digitaal?
Ik heb nog geen besluit genomen. Op zich denk ik dat het me wel zal lukken allemaal,maar of de moeite is? Op zich ziet het motortje van mijn plan-v er nog goed uit. Weinig gesleten tandwielen, weinig speling overal, etc. Ook de buitenkant is nog netjes.

Ik heb verhaal gelezen van degeluidsman, en meteen een pb gestuurd. Bedankt voor de link!

Roy
Re:Plan V van DC naar AC-digitaal?
Ik bedenk net dat je het ombouwen natuurlijk ook gewoon als hobbyleut kan zien. Het is heel bevredigend als je zoiets voor elkaar krijgt.
Re:Plan V van DC naar AC-digitaal?
Interessante draad. Ik heb ook nog een oude Fleischmann Sprinter (AC) staan die nog gedigitaliseerd moet worden.
Re:Plan V van DC naar AC-digitaal?
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Plan V van DC naar AC-digitaal?
Oke, heb wat berichten op-en-neer gestuurd met "degeluidsman". (nog bedankt daarvoor trouwens!). Het komt dus hier op neer:

-Sleper plaatsen,en zorgen dat deze goed kan bewegen
-Motorschild leegmaken,en sporen doorslijpen zoals al vaker beschreven
-Locpilot V3 of V4 plaatsen
-Veertjes die tegen wielflenzen drukken tbv massa allemaal verbinden met elkaar
-Locpilot volledig aansluiten. Zorgen dat verlichtingen los zijn van massa treinstel
-Evt binnenverlichting plaatsen. je kunt dan kiezen uit 2 opties:

  • overstappen op een 4-polige stekkerverbinding tussen de beide delen. Ik vond elders, dat roco nummer 40345 hiervoor geschikt is? Maar die is voor NEM-schachten, dus dan zul je die moeten plaatse op de schaargeleiding die er standaard onder zit?
  • kiezen voor een losse functiedecoder in de 2e bak, met hetzelfde adres als de "hoofddecoder"

Iemand nog opmerkingen hierop?

Roy
Re:Plan V van DC naar AC-digitaal?
Citaat van: Roy op dinsdag 20 maart 2012, 17:10:22

-Evt binnenverlichting plaatsen (maar dan zul je moeten overstappen op een 4-polige stekkerverbinding tussen de beide delen

Iemand nog opmerkingen hierop?


Functiedecoder in de andere bak plaatsen?

Gr, Ben.
Re:Plan V van DC naar AC-digitaal?
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Plan V van DC naar AC-digitaal?
CiteerFunctiedecoder in de andere bak plaatsen?

Gr, Ben.

Kan beiden. Optie is toegevoegd in het lijstje

Roy
Re:Plan V van DC naar AC-digitaal?
Citaat van: Spoorman op dinsdag 20 maart 2012, 17:15:10
Citaat van: Roy op dinsdag 20 maart 2012, 17:10:22

-Evt binnenverlichting plaatsen (maar dan zul je moeten overstappen op een 4-polige stekkerverbinding tussen de beide delen

Iemand nog opmerkingen hierop?


Functiedecoder in de andere bak plaatsen?

Gr, Ben.

Dit werkt in mijn optiek het beste, scheelt ook weer een koppeling/draadjes tussen de beide bakken.

Lastigste is volgens mij het 'losmaken ' van de verlichting t.o.v. de massa.
Ik ben daarom een aantal malen helemaal opnieuw begonnen, en heb er LED verlichting ingebouwd.
Heb wel eens ergens gelezen dat er tegenwoordig setjes voor te koop zijn, maar ik heb het nog met losse SMD componenten gedaan.

Grt peter
Re:Plan V van DC naar AC-digitaal?
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Plan V van DC naar AC-digitaal?
Je kan aan de slag Roy.

Succes met je ombouw.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Plan V van DC naar AC-digitaal?
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Plan V van DC naar AC-digitaal?
Vond elders, dat roco nummer 40345 mooi geschikt is als koppeling. Maar deze is voor NEM-schachten, dus die zul je dan ook moeten plaatsen? Heljan nummer 850211 kan ook.

Losse nem-schachten zijn ook gewoon te krijgen?

Roy

Re:Plan V van DC naar AC-digitaal?
Blausee-Mitholz
gast

Re:Plan V van DC naar AC-digitaal?
Heb ooit 1 omgebouwd en de sleper onder de moterbak gebouwd, beviel mij goed

Mvg, Johan
Re:Plan V van DC naar AC-digitaal?
Citaat van: Roy op dinsdag 20 maart 2012, 17:10:22-Locpilot volledig aansluiten. Zorgen dat verlichtingen los zijn van massa treinstel

Iemand nog opmerkingen hierop?

Roy

Dat kan op verschillende manieren. Ledverlichting is al genoemd. Het chassis loskoppelen van de stroomafname heb ik zelf genoemd. Daarover nog wat informatie.

De lampjes zitten in het metalen onderstel van de bakken. Dat metalen chassis is dan ook de gemeenschappelijke aansluiting voor de lampjes. Het is op twee manieren met de stroomafname verbonden.
- De print zit met boutjes vast. Via die boutjes is het chassis ook met een stroomafnamepool verbonden. De printbanen naar de boutjes moet je dus doorslijpen. Dan heb je gelijk een stukje printbaan over om de blauwe draad aan te solderen.
- Er is één stroomafnemer direct met het chassis verbonden, althans bij het tweerailmodel. Dat is de stroomafnemer die direct op de assen van het binnenste draaistel rust. Die stroomafnemer moet je verwijderen. Dan moet je bij een tweerailmodel zorgen voor extra stroomafname, maar bij direrail hoeft dat niet als je de geïsoleerde wielstellen vervangt door niet-geïsoleerde exemplaren.
Re:Plan V van DC naar AC-digitaal?
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Plan V van DC naar AC-digitaal?
Oke, bedankt henk.

Nog een vraag. Wat is precies het verschil tussen een 8-polige en 21-polige decoder? Heeft een 21-polige meer functies? Ik neem aan, dat ik gewoon een 8-polige moet hebben? En ontstoor spoelen moeten ook aan deze motoren?

Roy
Re:Plan V van DC naar AC-digitaal?
Het verschil is de stekker die eraan zit en daarmee het aantal functies dat direct naar buiten wordt gebracht. Bij de LokPilot zijn het altijd verschillende varianten van precies dezelfde decoder en dat zal bij andere merken ook wel zo zijn. Verder zit de 8-polige stekker echt aan draden en zit de 21-polige stekker direct op de decoder gesoldeerd. Voor het digitaliseren van de plan V is draden gemakkelijker.

Bij de varianten met 8-polige stekker zit er tegenwoordig vaak ook nog een losse draad aan de decoder waarmee een extra functie naar buiten wordt gebracht. Dan heb je naast de witte en gele draad voor de seinverlichting nog een groene en paarse draad over voor twee extra functies. Voor mij is dat altijd meer dan genoeg.

Het hangt van de decoder af wat je met de ontstoorcomponenten moet doen. Bij diezelfde LokPilot moet je spoeltjes altijd verwijderen en alleen de condensator die over de twee kolborstels zit gesoldeerd laten zitten.
Re:Plan V van DC naar AC-digitaal?
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Plan V van DC naar AC-digitaal?
O, maar een verkoper heeft me voor de ombouw van een marklinloc toen geadviseerd,om 2 spoeltjes (weerstanden) te plaatsen tussen motor en decoder. (loc rijdt prima trouwens)

Roy
Re:Plan V van DC naar AC-digitaal?
Als daar een Märklindecoder in zit, dan kan dat kloppen. Märklin adviseert namelijk om die spoeltjes te plaatsen en levert ze ook mee. De handleiding van ESU rept niet over spoeltjes las ik net, wel over het verwijderen van condensatoren in de leiding naar de motor.

Hoe dat precies zit, weet ik niet. Wel kan ik me voorstellen dat deze componenten invloed hebben op de lastregeling en dat de decoders daarmee rekening houden. Kortom, ik doe bij zelf insolderen altijd maar wat de handleiding beweert. Bij een LokPilot in de plan v de condensator op het motorschild laten zitten, maar spoeltjes lijken me overbodig. Kwaad zullen ze ook wel niet kunnen. Heel wat locs met ingebouwde stekker hebben dergelijke spoeltjes en die blijven ook gewoon zitten als je de decoder inprikt.
Re:Plan V van DC naar AC-digitaal?
Volgens mijn bescheiden mening doen spoeltjes van 3,3 of 4,7 uH zo goed als niets bij de frequenties die uit de lokdecoder komen.
Reken de impedantie anders eens uit.

De spoeltjes hebben wel invloed bij (veel) hogere frequenties en dienen m.i. ter radio-ontstoring (en dus ook TV :)). Hoogfrequent dus.

Verkopers zwammen er vaak maar wat op los want die weten van elektronica maar bitter weinig tot niets. Uitzonderingen daar gelaten.

In de Plan V zitten wel diverse condensatoren; zowel over de motor als van de motorpolen naar 'massa'.
Waardes kan ik niet geven daar het om smd's gaat en daar staat niks op.
Spoelen heb ik zo snel niet gezien.
Re:Plan V van DC naar AC-digitaal?
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Plan V van DC naar AC-digitaal?
Citaat van: Roy op dinsdag 20 maart 2012, 20:59:05
Nog een vraag. Wat is precies het verschil tussen een 8-polige en 21-polige decoder? Heeft een 21-polige meer functies? Ik neem aan, dat ik gewoon een 8-polige moet hebben?

Een 8 polige heeft 2 versterkte functie's en 2 onversterkte functie's. Indien je een 21mtc neemt met behulp van adapterplaat ESU 51968 heb je de beschikking tot 4 versterkte functie uitgangen. Dit is gemakkelijker dan zelf een schakeling te maken om aux 3 en 4 te versterken.

Het is maar net hoeveel functieuitgangen heb je nodig. Beiden zijn naar mijn mening netjes weg te werken.
Re:Plan V van DC naar AC-digitaal?
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Plan V van DC naar AC-digitaal?
Wellicht domme vraag, maar wat bedoel je met versterkte en onversterkte functies?

Roy
Re:Plan V van DC naar AC-digitaal?
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Plan V van DC naar AC-digitaal?
Versterkte functie levert wel stroom, een oversterkte functie niet.
Re:Plan V van DC naar AC-digitaal?
Citaat van: Roy op dinsdag 20 maart 2012, 17:10:22

-Evt binnenverlichting plaatsen. je kunt dan kiezen uit 2 opties:

  • overstappen op een 4-polige stekkerverbinding tussen de beide delen. Ik vond elders, dat roco nummer 40345 hiervoor geschikt is? Maar die is voor NEM-schachten, dus dan zul je die moeten plaatse op de schaargeleiding die er standaard onder zit?
  • kiezen voor een losse functiedecoder in de 2e bak, met hetzelfde adres als de "hoofddecoder"

Iemand nog opmerkingen hierop?

Roy

Hoi Roy,

ik heb de 4-polige roco koppeling geplaatst.
Ook had ik nog geen NEM schachten, maar deze zijn te bestellen bij www.hobbyparts.nl.
Volgens mij heb ik nog een setje, dus die(als ik ze nog kan vinden) mag je wel hebben van mij.

Het voordeel hiervan is dat het programmeren een stuk makkelijker is.
Ik weet dat je een decoder natuurlijk kan programmeren voordat hij erin zit, maar je wilt vaak nog wat aanpassingen kunnen doen.
Want de sleper zit niet aan de motorbak en dan moet je met draadjes gaan werken om de decoder van spanning te voorzien.

Ook heb ik smd leds geplaatst voor de front en sluit verlichting bij mij Plan V.
Maar laatst heb ik er een omgebouwd voor iemand anders en daar heb ik het frame massavrij gemaakt en de blauwe draad er op aangesloten. Dit werkt ook perfect.

Om te trekkracht te verhogen heb ik ook nog een extra wielen met antislipband geplaatst op het motordraaistel. Ook deze zijn te bestellen bij bovengenoemde site.

Groeten Sander
Re:Plan V van DC naar AC-digitaal?
Waarmee het al met al een dure grap wordt. Ik zou er niet aan beginnen en voor de nieuwe Roco gaan.

Maar wat Henk zegt is ook waar: de lol van het hobbyen is ook wat waard.

Gr, Ben.
Re:Plan V van DC naar AC-digitaal?
Het valt wel mee allemaal qua kosten, maar ik zou ook voor de nieuwe roco gaan.
Toen ik die van mij ombouwde was er nog geen sprake van de roco.

De roco wordt mooier en zal toch beter rijden.

Groeten Sander
Re:Plan V van DC naar AC-digitaal?
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Plan V van DC naar AC-digitaal?
Hoi,

tsja, ik denk langzaamaan, dat ik dat ook beter kan gaan doen ja. Bedankt iig voor jullie hulp!

Roy
Re:Plan V van DC naar AC-digitaal?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re:Plan V van DC naar AC-digitaal?
En toch rijd een goed omgebouwde F. beter dan R.

Hahaha.

Groeten van Mars.

Die er diverse heeft omgebouwd.
Maakt weinig uit, gelijk- of wisselstroom.
Alleen sleper en massacontacten aanbrengen. De rest is gelijk.
Re:Plan V van DC naar AC-digitaal?
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Plan V van DC naar AC-digitaal?
weet jij nu al, hoe die roco gaat rijden? hhahha

Roy
Re: Plan V van DC naar AC-digitaal?
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Plan V van DC naar AC-digitaal?
Ik heb besloten, om deze ombouw toch te gaan doen.

Ik wil ook meteen digirails verlichting inbouwen. Maar welke kleur hoort er thuis in een plan-V?  Warm-wit?

Roy
Re: Plan V van DC naar AC-digitaal?
Sunny White of warm wit. En stop er genoeg in om het licht egaal te spreiden. :)

Gr, Ben.
Re: Plan V van DC naar AC-digitaal?
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Plan V van DC naar AC-digitaal?
Waarom digirails verlichting? Als je de simpele ledstrip van digirails erin doet, kun je evengoed een welbekende ledrol warmwit voor 10 euro bestellen. Dan heb je 5 meter inplaats van 27 cm.

Of je wilt de 'luxe' DRC80010 van Digirails met 'imitatie' TL licht. Dan heb je meteen genoeg functieuitgangen om alle seinbeelden te regelen. Dit is namelijk een ledstrip met ingebouwde functiedecoder. Hierop zitten 4 functieuitgangen. Voor je plan V heb je dan 2 nodig.
Re: Plan V van DC naar AC-digitaal?
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Plan V van DC naar AC-digitaal?
Nou, digirails in geel-licht had ik liggen. vandaar.

Roy
Re: Plan V van DC naar AC-digitaal?
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Plan V van DC naar AC-digitaal?
Ben bang dat die toch te 'geel' uitpakt.
Re: Plan V van DC naar AC-digitaal?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Plan V van DC naar AC-digitaal?
Dat denk ik ook.
Bij de 5 treinstellen, die bij mij nu worden omgebouwd, gaan warm-witte leds in.

Gr. Mars
Re: Plan V van DC naar AC-digitaal?
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Plan V van DC naar AC-digitaal?
Nou, ben nu bijna zover dat ik weet, wat ik allemaal nodig heb. Alleen nog de verlichting. Denk dat ik probeer om de originele verlichting te behouden, maar op een manier de lampjes massa/vrij van het chassis te maken. Zit te denken om de gaatjes waar de lampen in zitten, op te boren, en dan een kunststof busje in het chassis lijmen.

Roy
Re: Plan V van DC naar AC-digitaal?
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Plan V van DC naar AC-digitaal?
Inmiddels zijn alle spullen binnen. Als het binnenkort een dagje slecht weer is, ga ik ermee beginnen. Ik ga er een verslag van maken.

Roy
Re: Plan V van DC naar AC-digitaal?
Als daar gewone gloei lampjes in zitten (sorry heb het topic niet helemaal doorgelopen) , moet je wel uitkijken met de warmte afgifte Roy.
Ik heb een treinstel staan van roco met op allebei de daken beschadigingen door de gloei lampjes.
Met leds heb je daar geen last van de temp.
Dus kijk uit met gloeilampjes.
Kan dat geen kwaad bij je?
Een brug gelijk richtertje voor de lampjes zetten,en weg is het knipper effect.
Kosten rond de 0,80 eurocenten.

Mvg; Alex
Re: Plan V van DC naar AC-digitaal?
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Plan V van DC naar AC-digitaal?
Alex,

dat weet ik nog niet. Ik moet ze isoleren van het chassis. Ik wil dit doen, door de gaatjes waarin ze zitten, groter te boren, en daarin een kunststof busje plaatsen voor de lampjes.
Roy
Re: Plan V van DC naar AC-digitaal?
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: Plan V van DC naar AC-digitaal?
Hoi,

Ik heb ook nnog een Plan V gelijkstroom versie en wil die ook ooit eens ombouwen naar Wisselstroom. Nou zag ik niet iets staan over de wielen. Moeten de wielen niet vervangen worden door marklin wielen? Dat is waar ik het meest tegenop zie.

Groetjes,

Maarten
Re: Plan V van DC naar AC-digitaal?
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Plan V van DC naar AC-digitaal?
De wielen hoeven niet vervangen te worden, hier rijd hij prima mee.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: Plan V van DC naar AC-digitaal?
Wel even op 14 mm zetten om ontsporingen op de wisselstraten te voorkomen.

Gr, Ben.