Hoi,
Ik heb inmiddels al 5 Plan-V's omgebouwd, waarvan één dubbele, en een drie-dubbele.
Bij een enkel stel, is het het verstandigst, bij gebruik van een 4-polige kortkoppelingen tussen de stellen onderling, de motorloze bak te bedraden met je plan uit post X:
1: gemeenschappelijke plus (blauw) (Mä oranje)
2: frontsein (Mä grijs)
3: sluitsein (Mä geel)
4: interieurverlichting (Mä geen speciale kleur; ik gebruik wit)
Inderdaad decoder in gemotoriseerde bak plaatsen.
Bij mijn Plan-V's komen nieuwe printen, (nog enkele beschikbaar voor verkoop) die tevens als verlichtingsprint, met warmwitte leds functioneren.
Verder zijn deze van printbanen voorzien, zodat aan de cabine, en koppelingszijde draadaansluitingen kunnen worden gesoldeerd voor de cabine/ sluitseinen, en massa, en sleepcontact. Een 8-polige contrastekker is in print geintergreerd, zodat een ESU-decoder zo kan worden ingeplugd.
Bij het gebruik bij meerdere gekoppelde plan-V's, worden ook de sleepcontacten, dipswitches voor bedrijfsinstellingen van multitractie / dummy's, bovenleidingbedrijf, en bedrijf met sleper-omschakeling via de print aangesloten.
Onderling worden gekoppelde plan-V's in de neuzen van Symoba kortkoppelingen voorzien.
Deze kunnen ook electrische verbindingen dragen, doch vormen dan wel een eenheid met de andere bak, ivm 4 of 6 polig. Electrische koppelingen van de bakken onderling, zijn bij mij max 7-polig, en los neembaar.
Dus, de mogelijkheden zijn er wel, maar soms moet je er wat moeite voor doen.
Ga niet te veel voor het gemak, Meestal beperk je jezelf dan ook te veel.
Stel je zelf eerst de vraag: wat moet het treinstel kunnen; en hoe wordt het ingezet.
Want licht-effecten, zoals rangeerverlichting kunnen ook worden ingebouwd, en sound van de Motorpost is ook mogelijk. Kies bij gebruik van meer dan 4 functies wel een decoder met versterkte einduitgangen.
Verder, bouw ik de plan-V's ook motorisch om met Märklin-motoren, maar dar is alleen interessant voor Märklin-rijders,
Wil je meer weten, of advies, mail gerust.
Gr. Marcel