Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Plan V van DC naar AC-digitaal! {Complete beschrijving}

Gestart door Roy zondag 18 maart 2012, 09:34:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Plan V van DC naar AC-digitaal?
En als je de originele wielen laat zitten, kan massa detectie op sommige punten een uitdaging zijn.

Grt Peter
Re: Plan V van DC naar AC-digitaal?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Plan V van DC naar AC-digitaal?
Massadetectie hoeft ook geen probleem te vormen.
De originele stroomafnemers op de assen doorsolderen; en op de draaistellen zonder, een contactstripje plaatsen, en één van de wielen omdraaien.

Gr. Mars.  (waar er nu 3 gekoppeld proefrijden voor een liefhebber van ons forum)  :D
Re: Plan V van DC naar AC-digitaal?
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Plan V van DC naar AC-digitaal?
Stel dat ik toch de verlichting wil ombouwen naar led´s, hoe doen jullie dit dan? Gewoon simpele gele en rode leds van 3mm nemen, en die onder de lichtgeleiders plaatsen? Of moeten deze direct achter de gaten in de kap komen, en dan evt met christal clear opvullen?

Roy
Re: Plan V van DC naar AC-digitaal?
Tom van Weert had ooit complete lichtsetjes voor de plan V van Fleischmann en als ik onderaan zijn advertenties op Marktplaats kijk, is dat nog steeds zo.
Re: Plan V van DC naar AC-digitaal?
Roy,

Als je de ronde 1,8-2mm leds met flat top neemt kun je ze zo in de gaten van de meeste licht geleiders schuiven.
Wel even de behuizing zwart maken met een Edding marker tegen het doorschijnen.
Andere optie is om een SMD led tegen de lichtgeleider te plakken.

Maar de setjes van Tom werken ook prima.Zijn compleet met alles wat nodig is en een uitgebreide handleiding. :thumbup:

Groeten,Robin
Re: Plan V van DC naar AC-digitaal?
Ja, ik was van plan een link te plaatsen Roy, maar een link naar een Marktplaatsadvertentie lukt me niet met die stomme Ipad.
Maar als je in Google 'Tom van Weert Marktplaats' intypt is de eerste link gelijk raak. Een advertentie specifiek voor de plan V zie ik niet, maar onderaan de advertenties wordt die wel genoemd. Gewoon een bericht naar Tom sturen.

Oh wacht, zo misschien.
http://verkopers.marktplaats.nl/660727

Ja werkt. Gewoon een willekeurige advertentie aanklikken en een bericht met een verzoek om een plan V setje versturen.
Re: Plan V van DC naar AC-digitaal?
Re: Plan V van DC naar AC-digitaal?
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Plan V van DC naar AC-digitaal?
Oke, bedankt.

Roy
Re: Plan V van DC naar AC-digitaal?
Zou alleen wel een krimpkausje of papiertje tussen de rode en gele lds doen, anders schijnen de gele leds door naar de rode en omgekeerd.
Re: Plan V van DC naar AC-digitaal?
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Plan V van DC naar AC-digitaal?
Zo, vandaag de stoute schoenen aangetrokken, en begonnen aan deze ombouw. Stel gedemonteerd, motor nagekeken en alvast de sleper geplaatst. Compleet verslag volgt nog.

Roy
Re: Plan V van DC naar AC-digitaal?
Roy.
Veel suc6 bij de ombouw.

Mvg: Alex
Re: Plan V van DC naar AC-digitaal?
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Plan V van DC naar AC-digitaal?
Hey.

Nog een vraag. Ik gebruik de 4-polige koppelingen van roco. Maar waarvoor gebruik je die polen? Lijkt mij, dat er er 1 of 2 tekort kom?

1.Baanspanning
2.Interieurverlichting +
3.Interieurverlichting -
4.Frontseinen
5.Sluitseinen

Ik gebruik de led-verlichtingen van ton van weert. (link elders in dit topic)

Wie kan me uitsluitsel geven?

En de massa loopt alleen op de 4 assen van het motorstel dan neem ik aan? Anders heb je nog een aansluiting nodig.

Roy
Re: Plan V van DC naar AC-digitaal?
Hoi Roy,

Massa komt ook bij het draaistel waar de sleper zit.

Je hoeft de plus(blauwe draad) voor de verlichting niet door de stroomvoerende koppeling te doen.
Je kan dmv twee diodes op de baanspanning aan te sluiten ook een plus(blauwe draad) maken.

Dit staat in de wiki beschreven.

Hierdoor heb je genoeg aan de 4-polige koppeling.

Groeten Sander.

Re: Plan V van DC naar AC-digitaal?
Normaal genomen moet een 4-polige koppeling voldoende zijn.
Het probleem is dat de sleper bij een Fleischmann Plan-V niet onder de aangedreven Bak zit.  Ik heb hem dus maar verplaatst..
aansluitingen worden dan:
1: gemeenschappelijke plus (blauw)
2: frontsein
3: sluitsein
4: interieurverlichting

Je zou evengoed de baanspanning kunnen gelijkrichten in de niet-aangedreven Bak en de positieve kant kunnen gebuiken als gemeenschappelijke plus.
Aansluiting 1. blijft zo over voor het sleperdraadje.
Nadeel van deze oplossing is dat de trein niet rijdt als de koppeling niet (goed) vastzit.

Cor
Re: Plan V van DC naar AC-digitaal?
Cor,

Dat kan ook een voordeel zijn. Ontspoort hij niet.  :D

Robin
Re: Plan V van DC naar AC-digitaal?
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Plan V van DC naar AC-digitaal?
hhhmmm, tsja. dat is niet makkelijk. Ik heb nu de sleper onder het laatste draaistel gezet. Daar zat al een gaatje in, waar ik mooi draad in heb kunnen tappen.

Kan natuurlijk ook naast de 4 polige koppeling, ook 2 losse draden maken van bak naar bak. nadeel is dan, dat ze nietmeer makkelijk te scheiden zijn.

Roy
Re: Plan V van DC naar AC-digitaal?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Plan V van DC naar AC-digitaal?
Hallo Roy,

Je kunt ook nog kiezen voor een functiedecoder in de motorloze bak! Dat scheelt een hoop gedoe met draden van bak naar bak.

Groetjes

willie
Re: Plan V van DC naar AC-digitaal?
Waarom niet gewoon mijn idee gebruiken.
Ik heb op deze manier al twee plan v stellen omgebouwd.
De sleper zit bij die stellen gewoon onder de motorloze bak.
En massa zit er ook al, dus geen probleem lijkt me.

Ze rijden allebei nog als een trein :D.

Groeten Sander.
Re: Plan V van DC naar AC-digitaal?
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Plan V van DC naar AC-digitaal?
Sander,

kun je eens een linkje geven naar de wiki die je bedoelt?

Roy
Re: Plan V van DC naar AC-digitaal?
Ombouw Fleischmann Plan-V in de Wiki:
Plan-V
Re: Plan V van DC naar AC-digitaal?
Re: Plan V van DC naar AC-digitaal?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Plan V van DC naar AC-digitaal?
Hoi,

Ik heb inmiddels al 5 Plan-V's omgebouwd, waarvan één dubbele, en een drie-dubbele.
Bij een enkel stel, is het het verstandigst, bij gebruik van een 4-polige kortkoppelingen tussen de stellen onderling, de motorloze bak te bedraden met je plan uit post X:
1: gemeenschappelijke plus (blauw) (Mä oranje)
2: frontsein (Mä grijs)
3: sluitsein  (Mä geel)
4: interieurverlichting (Mä geen speciale kleur; ik gebruik wit)
Inderdaad decoder in gemotoriseerde bak plaatsen.
Bij mijn Plan-V's komen nieuwe printen, (nog enkele beschikbaar voor verkoop) die tevens als verlichtingsprint, met warmwitte leds functioneren.
Verder zijn deze van printbanen voorzien, zodat aan de cabine, en koppelingszijde draadaansluitingen kunnen worden gesoldeerd voor de cabine/ sluitseinen, en massa, en sleepcontact. Een 8-polige contrastekker is in print geintergreerd, zodat een ESU-decoder zo kan worden ingeplugd.
Bij het gebruik bij meerdere gekoppelde plan-V's, worden ook de sleepcontacten, dipswitches voor bedrijfsinstellingen van multitractie / dummy's, bovenleidingbedrijf, en bedrijf met sleper-omschakeling via de print aangesloten.
Onderling worden gekoppelde plan-V's in de neuzen van Symoba kortkoppelingen voorzien.
Deze kunnen ook electrische verbindingen dragen, doch vormen dan wel een eenheid met de andere bak, ivm 4 of 6 polig. Electrische koppelingen van de bakken onderling, zijn bij mij max 7-polig, en los neembaar.

Dus, de mogelijkheden zijn er wel, maar soms moet je er wat moeite voor doen.
Ga niet te veel voor het gemak, Meestal beperk je jezelf dan ook te veel.
Stel je zelf eerst de vraag: wat moet het treinstel kunnen; en hoe wordt het ingezet.
Want licht-effecten, zoals rangeerverlichting kunnen ook worden ingebouwd, en sound van de Motorpost is ook mogelijk. Kies bij gebruik van meer dan 4 functies wel een decoder met versterkte einduitgangen.

Verder, bouw ik de plan-V's ook motorisch om met Märklin-motoren, maar dar is alleen interessant voor Märklin-rijders,
Wil je meer weten, of advies, mail gerust.

Gr. Marcel
Re: Plan V van DC naar AC-digitaal?
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Plan V van DC naar AC-digitaal?
Bedankt! Jij zet dus ook de sleper onder de motorbak als ik het goed begrijp?

Roy
Re: Plan V van DC naar AC-digitaal?
Roy,

In jouw situatie is denk ik het makkelijkst om die blauwe draad met 2 diodes uit de baanspanning te maken.
Dan kom je met die 4 polige koppeling uit. En kun je de sleper laten zitten.
Of voor de functie decoder gaan. Kun je ook nog een rangeersein maken.
Het is trouwens het beste om op zoveel mogelijk wielen massa contact te maken.

Robin
Re: Plan V van DC naar AC-digitaal?
Persoonlijk gebruik ik de bestaande koppeling voor de baanspanning en zet een functiedecoder in de motorloze bak. Een eenvoudige functiedeocder is nauwelijks duurder dan een nieuwe stroomvoerende koppeling.
Re: Plan V van DC naar AC-digitaal?
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Plan V van DC naar AC-digitaal?
Ik denk, dat ik toch ga voor de 2 extra draden van bak tot bak. je ziet het amper, en je hoeft niks te knutselen om een sleper onder de motorbak te kunnen plaatsen. Tevens kan ik dan van 3 van de 4 draaistellen de massa gebruiken.

Heb net wel even gemeten, en de wielen van het motordraaistel zitten alle 4 geisoleerd gemonteerd op de asjes. Jullie hebben hier dan ook geen bezetmelding op? Op zich is dit niet zo'n probleem, maar wil het graag even navragen.

Roy
Re: Plan V van DC naar AC-digitaal?
Roy,

Ik heb bij de mijne een van de voorste wielen met geleidende lak overbrugt voor detectie.
Voorbeeld staat ergens in mijn draadje waar dezelfde truc met een sprinter wordt gedaan.
http://forum.3rail.nl/index.php?action=dlattach;topic=31046.0;attach=28001;image

Ik heb in mijn plan v een draadbrug gemaakt met een stekkerverbinding
Is niet helemaal goed maar wel zichtbaar tussen de bakken.
Re: Plan V van DC naar AC-digitaal?
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Plan V van DC naar AC-digitaal?
Fijne oplossing. Nooit geweten, dat dat bestond. Maar een potje is wel prijzig. Kun je niet een druppel in een envelop naar me opsturen? :D

Roy
Re: Plan V van DC naar AC-digitaal?
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Plan V van DC naar AC-digitaal?
Zo, de ombouw is zo goed als klaar. (verslagje komt eraan). Nu heb ik net even de digirails DR10 binnenverlichting getest, en deze knipperd. Heb hem aangesloten op groen (aux1). Nu las ik in de handleiding van de esu V4, dat CV275 de "mode" bepaald van aus.1 (knipper, dimmen, stoboscoop, etc etc). Deze staat op 0. Als ik hem op een ander getal zet, neemt hij die "mode" aan. Maar hoe moet ik die zetten, voor gewoon continu licht? Verder had ik CV279 op 128 gezet. (ivm led-verlichting).

Kan  iemand me hiermee helpen?

(ik heb trouwens in de ledstrips de condensators gesoldeerd van digirails, om het flikkeren bij slechtere contacten tegen te gaan. Geen idee, of dat nog van invloed is.)

Roy
Re: Plan V van DC naar AC-digitaal? {probleem met cv-waardes!!!}
Mode 1 is normaal licht, eventueel te dimmen tussen 0 -31 met CV278.

Gr, Ben.
Re: Plan V van DC naar AC-digitaal? {probleem met cv-waardes!!!}
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Plan V van DC naar AC-digitaal? {probleem met cv-waardes!!!}
wat vreemd dan, dat hij toch ritmisch knippert....

Kun je trouwens ook front en sluitseinen omdraaien? branden nu verkeerdom. of gewoon draden omwisselen?

Roy
Re: Plan V van DC naar AC-digitaal? {probleem met cv-waardes!!!}
Heb je wel index CV's ingesteld anders kun je de CV boven 255 niet bereiken. CV31 op 16, CV32 op 0.

Wisselen front en sluit: CV 330 op 2, CV 346 op 1.

Re: Plan V van DC naar AC-digitaal? {probleem met cv-waardes!!!}
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Plan V van DC naar AC-digitaal? {probleem met cv-waardes!!!}
Hoge cv waardes kon ik al instellen. CV 275 staat op mode 1.

Maar zag net, dat als ik de binnenverlichting aan zet, deze begint te knipperen, samen met de front en sluitverlichting. Als ik die laatste uitzet, knipperd de binnenverlichting vrolijk verder.

Heb net alle draden e.d. nagekeken, maar kan eigenlijk geen aansluitfout ontdekken. heb ook de ledstrip van 1 wagon losgekoppeld, maar de andere knipperde verder.

Was zelf aan het denken aan een fout met de gezamelijke - van de functies. (blauw). Maar kan ook hier geen fout in ontdekken. Hier zitten gewoon de blauwe draden van de front en sluitverlichting aan, en 1 van de 2 polen van de ledstrips.

Iemand een idee?

Roy
Re: Plan V van DC naar AC-digitaal? {probleem met cv-waardes!!!}
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Plan V van DC naar AC-digitaal? {probleem met cv-waardes!!!}
Ik gebruik tegen knipperen een condensator.
Doch, maak ook mijn eigen ledstrips. Goedkoper, maar wel bewerkelijker.
Maar je hebt wel gelijk dat wat je wil, en hoeft geen concessies te doen.
Leds zijn bij mij aangesloten op extra functie van ESU-lokpilot-decoder. Knipperen hiet sowieso niet, en condensator is geplaatst ivm kortstondig wegvallen van voeding via sleepcontact. 1 per plan-V.

gr. Marcel.

(nog steeds printen beschikbaar)
Re: Plan V van DC naar AC-digitaal? {probleem met cv-waardes!!!}
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Plan V van DC naar AC-digitaal? {probleem met cv-waardes!!!}
Ik heb ook de condensators geplaatst. 2 per print, omdat er ook 2 plaatsen voor zijn, en het zo in de beschrijving staat. Baal ervan dat het niet werkt. Wilde het project afmaken.

Roy
Re: Plan V van DC naar AC-digitaal? {probleem met cv-waardes!!!}
Citaat van: Roy op maandag 17 september 2012, 18:00:51

Maar zag net, dat als ik de binnenverlichting aan zet, deze begint te knipperen, samen met de front en sluitverlichting. Als ik die laatste uitzet, knipperd de binnenverlichting vrolijk verder.


Mij lijkt dat je een kortsluiting hebt waardoor de decoder uit en aan schakelt. Kan je treinstel wel rijden met ingeschakelde binnenverlichting?

Gr, Ben.
Re: Plan V van DC naar AC-digitaal? {probleem met cv-waardes!!!}
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Plan V van DC naar AC-digitaal? {probleem met cv-waardes!!!}
ja, geen probleem.
Re: Plan V van DC naar AC-digitaal? {probleem met knipperen verlichting}
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Plan V van DC naar AC-digitaal? {probleem met knipperen verlichting}
Nou, zojuist nogeens vanalles geprobeerd. Maar niets helpt. Vandaar dat ik maar eens wat foto's gemaakt heb. Wellicht ziet iemand de fout?

Decoderdraden:


motorbak rechts:


Motorbak links (met decoder):


Sleperbak rechts:


Sleperbak links:


Even wet uitleg hierbij:
Op foto 1 zie je, dat ik de buitenste 2 printbanen gescheiden heb. Links komt de stroom van de sleper (onderste baan), en massa(bovenste baan) van 3 wielstellen. Hiervan gaan de 2 draden naar de decoder. Na de scheiding zitten de orange en grijze draad op die banen, die naar de motor lopen.

De 2e baan van beneden is de minpool voor de functies. (blauwe draad op decoder). Hierop zitten de blauwe draden van de frontverlichtingen, en 1 aansluiting van de binnenverlichtingen. De witte draad van de ene frontverlichting zit netjes op de gele van de andere, samen met de aansluiting op de decoder. (en andersom natuurlijk). de frontverlichting werkt prima, totdat je de binnenverlichting aanzet. dan gaat alles ritmisch knipperen.

heb zelf al geprobeerd om de verlichting van 1 van de bakken los te maken, maar blijft knipperen. Ook heb ik de andere functie van de decoder eens geprobeerd, maar tevergeefs. Decoder staat ingesteld op DCC, adres 42. Treinstel rijd verder prima, ook met verlichtingen aan. Heb al nagemeten, dat de functie-min overal gescheiden is van de baanspanning en baanmassa. dit is allemaal prima.

Ik twijfel alleen nog aan de condensators. het zou toch eigenlijk moeten kunnen zo.

Heeft iemand tijd en zin, om hier eens naar te kijken???

Roy
Re: Plan V van DC naar AC-digitaal? {probleem met knipperen verlichting}
Hoi Roy,

De blauwe draad van de decoder is een plus.
Misschien dat de condensatoren dan een verkeerde spanning krijgen?

Eens de draden omkeren van de ledstrip. Dan weet je het zeker.

Groeten Sander.
Re: Plan V van DC naar AC-digitaal? {probleem met knipperen verlichting}
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Plan V van DC naar AC-digitaal? {probleem met knipperen verlichting}
De ledstrips hebben geen vaste polariteit. En de condensatoren zijn geplaatst, zoals in de beschrijving van digirails staat.

Roy
Re: Plan V van DC naar AC-digitaal? {probleem met knipperen verlichting}
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Plan V van DC naar AC-digitaal? {probleem met knipperen verlichting}
goed nieuws. Het werkt. Ik had al zo'n voorgevoel over de condensatoren, en mijn voorgevoel klopt. Alle 4 losgemaakt, en alles doet het. Toen ik probeerde om er 1 terug te zetten, begon het knipperen weer.

Roy
Re: Plan V van DC naar AC-digitaal? {probleem met knipperen verlichting}
Raar.

Waren ze dan toch misschien verkeerd aangesloten?

Misschien eens meten met een multimeter of de polariteit wel klopt.

Groeten Sander.
Re: Plan V van DC naar AC-digitaal? {probleem met knipperen verlichting}
Citaat van: Roy op dinsdag 18 september 2012, 18:07:30
goed nieuws. Het werkt. Ik had al zo'n voorgevoel over de condensatoren, en mijn voorgevoel klopt. Alle 4 losgemaakt, en alles doet het. Toen ik probeerde om er 1 terug te zetten, begon het knipperen weer.

Roy

Ik had het ook toen ik een condensator tussen mijn ledstrip zetten op een ESU Lokpilot V4.0. Na het verwijderen werkte het perfect :) Alleen was deze een grotere capaciteit en ging de ledstrip zelfs niet aan :(



groeten Dylan
Re: Plan V van DC naar AC-digitaal? {probleem met knipperen verlichting}
Citaat van: Roy op dinsdag 18 september 2012, 18:07:30

goed nieuws. Het werkt. Ik had al zo'n voorgevoel over de condensatoren, en mijn voorgevoel klopt. Alle 4 losgemaakt, en alles doet het. Toen ik probeerde om er 1 terug te zetten, begon het knipperen weer.


Ah, kwartje valt hier. De ledstrips zijn bedoeld om aan de baanspanning te hangen, niet voor aan een decoder. I.c.m. met een decoder mag je geen anti-knipper condensator rechtstreeks toepassen, de decoder ziet dat als een kortsluiting. Je kunt wel je decoder bufferen met een condensator.

Gr, Ben.
Re: Plan V van DC naar AC-digitaal? {probleem met knipperen verlichting}
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Plan V van DC naar AC-digitaal? {probleem met knipperen verlichting}
Je decoder bufferen? Dit zijn die dingen om stroomonderbrekingen op te vangen? Lijkt me een mooi systeem, maar vind ze wel erg prijzig!

Roy
Re: Plan V van DC naar AC-digitaal? {probleem met knipperen verlichting}
Een condensator kost 12ct......

Re: Plan V van DC naar AC-digitaal? {probleem met knipperen verlichting}
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Plan V van DC naar AC-digitaal? {probleem met knipperen verlichting}
en bij esu kost zoiets 32 euro? Of is dat heel wat anders?

Roy
Re: Plan V van DC naar AC-digitaal? {probleem met knipperen verlichting}
Het idee is hetzelfde maar wat meer geavanceerd. De capaciteit o.a. is veel hoger bij een Powerpack.

Ik heb een Lenz Powerpack getest in een klein lokkie, werkt perfect. Als je de lok van de rail haalt draaien de wielen nog 3 seconden door. :D
Re: Plan V van DC naar AC-digitaal? {probleem met knipperen verlichting}
Citaat van: Spoorman op dinsdag 18 september 2012, 20:20:14
........ Als je de lok van de rail haalt draaien de wielen nog 3 seconden door. :D

Ach .... net een kip zonder kop dus ........  :-)

Mvg, Johan

P.s. 3 seconden is best wel lang

BTW ik heb een RailTop stuurstandwagon, daar branden de front lichten nog een minuut door nadat je hem van de rails gehaald hebt.
Re: Plan V van DC naar AC-digitaal? {probleem met knipperen verlichting}
Citaat van: Blausee-Mitholz op dinsdag 18 september 2012, 20:33:34

BTW ik heb een RailTop stuurstandwagon, daar branden de front lichten nog een minuut door nadat je hem van de rails gehaald hebt.


Kun je mooi als zaklamp gebruiken. :D