Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Verschil in bezetmelding ???

Gestart door Annemia zaterdag 17 maart 2012, 19:27:43

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Verschil in bezetmelding ???
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Verschil in bezetmelding ???
Met veel belangstelling heb ik het draadje over de verschillende besturingssystemen gevolgd.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=35749.0
Omdat ik binnenkort de eerste rails wil gaan leggen voor mijn baan en deze t.z.t. via een pc wil kunnen gaan besturen vraag ik me af of er bij de treinbesturinsg-software verschil is in de manier van bezetmelding.
Mijn situatie is dat ik nu een CS1 heb en deze wil uitbreiden met de Ecos update.
Na alles wat ik gelezen heb op dit forum denk ik met massa detectie te gaan werken. Ik heb gekeken naar Koploper, maar dat wordt niet verder ontwikkeld. Daarom lijken iTrain en Rocrail me ook de moeite van het bekijken waard. Een echte keuze daarin heb ik nog niet gemaakt.
Mijn concrete vraag is zit er bij de drie genoemde programma's verschil in de manier van bezetmelding en zo ja wat is dan het verschil. Bijvoorbeeld kan ik bij alle drie massadetectie toepassen? Inclusief de "diodetruc"? Hoe lang moet het traject voor de bezetmelding zijn?
Ik hoop dat er iemand is die mij dat kan uitleggen.
Winus
Re:Verschil in bezetmelding ???
Citaat van: Annemia op zaterdag 17 maart 2012, 19:27:43

Mijn concrete vraag is zit er bij de drie genoemde programma's verschil in de manier van bezetmelding en zo ja wat is dan het verschil. Bijvoorbeeld kan ik bij alle drie massadetectie toepassen? Inclusief de "diodetruc"? Hoe lang moet het traject voor de bezetmelding zijn?
Ik hoop dat er iemand is die mij dat kan uitleggen.
Winus


Hoi Winus,

massadetectie is onafhankelijk welke besturingsoftware je gaat gebruiken.
Dit is alleen een manier van bezetmelders maken.

Vervolgens wordt dit door de S88 omgezet naar een digitaal signaal.
Is eigenlijk het zelfde al een K83. Daar maakt het ook niet uit van welk merk je er een wisselaandrijving aanhangt.
Het is alleen een doorgeefluik.

En volgens mij werken alle programma's met 2(of meer) bezetmeldpunten per blok.
Dus ook dat moet niets uitmaken.

Maar voor elk besturingssoftwarepakket is er ook een forum en handleiding.

http://www.koploperforum.nl/

http://berros.eu/itrain/forum/viewtopic.php?f=15&t=1228

http://forum.rocrail.net/portal.php

Groeten Sander
Re:Verschil in bezetmelding ???
Treinen rijden in blokken van blok naar blok. Blokken liggen tussen de wissels(straten). De bloklengte hangt af van je treinlengte. Regel is dat op de vrije baan je langste trein in een blok past maar daar zijn uitzonderingen op.

Diodetruuk kun je toepassen in je stopsectie's.

Bij 3-rail heeft massadetectie verreweg de voorkeur boven stroomdetectie. Op die manier kun je je treinen incl. wagons en rijtuigen ook volledig detecteren.

Gr, Ben.
Re:Verschil in bezetmelding ???
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re:Verschil in bezetmelding ???
Sander,
Bedankt voor je snelle antwoord. Je hebt het over "bezetmeldpunten". Wat moet ik me daar bij voorstellen, de lengte van een rail, drie rails of zolang als je langste trein?
Ik heb wel in de handleiding van iTrain zitten lezen, maar daar kwam ik er bijvoorbeeld niet uit.

Ben,
Ook bedankt, je reactie kwam terwijl ik dit aan het  schrijven was. Is het antwoord over de lengte van een massadetectie dat ik het hele blok "in de massadetectie" stop?

Winus
Re:Verschil in bezetmelding ???
Citaat van: Annemia op zaterdag 17 maart 2012, 20:53:52

Is het antwoord over de lengte van een massadetectie dat ik het hele blok "in de massadetectie" stop?


Dat mag maar hoeft niet persé. Als je het wel doet heb je de mogelijkheid een achtergebleven wagon te detecteren. Het blok blijft dan namelijk bezet en kan niet geclaimd worden door een volgende trein.

Gr, Ben.
Re:Verschil in bezetmelding ???
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re:Verschil in bezetmelding ???
Hoi Winus,

Het grote verschil tussen iTrain en RocRail is de manier van besturen.

Bij iTrain heb je een keuze om de variatie in snelheid door de decoder te laten regelen (b.v. lastregeling) of dit door het programma te laten doen. Bij RocRail is alleen de mogelijkheid om dit door de decoder te laten doen.

Als je besluit om RocRail te gebruiken, moet je de decoders op elkaar afstemmen om een mooie plaatsing in b.v. het station te regelen. Ook is de plaatsing van de overgangen tussen de (sub-)blokken erg van belang.

Groet,
Bert

P.S. Op 24 maart geef ik een lezing voor beginners via het forum van de buren in 's Hertogenbosch.
Re:Verschil in bezetmelding ???
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Verschil in bezetmelding ???
Koploper op dit moment niet verder ontwikkeld, echter is het toch het programma met de meeste mogelijkheden.
Re:Verschil in bezetmelding ???
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re:Verschil in bezetmelding ???
Bert,
Bedankt voor de info. De lezing op 24 maart was me bekend, alleen heb ik op die dag andere bezigheden. Voor een volgende keer houd ik me aanbevolen, liefst ook wat meer naar het noorden.

Wijbe,
Hoewel Koploper de meeste mogelijkheden heeft, is het ook niet het lastigste programma om onder de knie te krijgen?

Winus
Re:Verschil in bezetmelding ???
Hallo Winus,

Citaat van: Annemia op zaterdag 17 maart 2012, 19:27:43
Mijn situatie is dat ik nu een CS1 heb en deze wil uitbreiden met de Ecos update.
Na alles wat ik gelezen heb op dit forum denk ik met massa detectie te gaan werken. Ik heb gekeken naar Koploper, maar dat wordt niet verder ontwikkeld.
Niet helemaal waar, maar dat even ter zijde.
De mogelijkheden van Koploper zijn zo uitgebreid dat je er nog jaren mee kunt werken. Mogelijkheden van Koploper zijn ongekend.

CiteerBijvoorbeeld kan ik bij alle drie massadetectie toepassen? Inclusief de "diodetruc"? Hoe lang moet het traject voor de bezetmelding zijn?
De diodetruc kun je bij alle secties toepassen.

Mvg,
Peter
Re:Verschil in bezetmelding ???
Citaat van: Freak op zaterdag 17 maart 2012, 22:37:23

De mogelijkheden van Koploper zijn zo uitgebreid dat je er nog jaren mee kunt werken. Mogelijkheden van Koploper zijn ongekend.


Ik kan dit helemaal onderschrijven. :thumbup:

Wat je hier veel leest is dat Koploper niet meer door ontwikkeld wordt, als zou dat betekenen dat het programma geen toekomst heeft. De maker ontwikkelt als hij zegt alléén nog maar voor zichzelf en z'n vriendjes, wie dat ook mogen zijn. Hij zegt geen support meer te leveren op vragen en alléén op bugs maar inmiddels weten we wel beter. ;)

Maar Koploper is feitelijk "af". Het programma kent talloze mogelijkheden, zo veel zelfs dat menige gebruiker nauwelijks hier aan toe komt of zelfs die behoefte niet heeft. Zelf heb ik een beetje last van tunnelvisie :D, ik ken inhoudelijk geen andere treinbesturing programma's dus weet ik niet te vergelijken. Koploper is voor mij "het programma". Het enige minpunt wat ik kan bedenken is dat het grafisch beroerd in elkaar zit. Het tekenen van baanplan etc. kost de nodige moeite en tijd. Maar dat neem ik voor lief, het is immers hobby en geen aangenomen werk.

Gr, Ben.
Re:Verschil in bezetmelding ???
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Verschil in bezetmelding ???
Beste Winus,

Zolang je gebruik maakt van bestaande digitale apparatuur en een centrale kiest die ondersteund wordt, (dus b.v. niet het CS2), is Koploper een degelijk en goed door ontwikkeld programma met nu meer mogelijkheden als de andere twee, die nog volop in ontwikkeling zijn.

Koploper wordt niet meer aangepast aan nieuwe ontwikkelingen, maar dat is dus niet bezwaarlijk met bestaande apparatuur.

Naast de 3 genoemde programma's, zijn er nog 3 Duitse: Railroad, Railware en Win-Digipet en nog twee centrales met ingebouwde software (maar dat is niet van toepassing voor jou)

Ja, automatiseren is zeker voor de beginner ingewikkeld, daarom altijd beginnen met een ovaaltje en die langzaam uitbreiden met wissels, zodat je de basisprincipes begrijpt voordat je aan het grote werk begint.

Groet, Anne W
Re:Verschil in bezetmelding ???
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re:Verschil in bezetmelding ???
Allemaal bedankt voor de info en het is me duidelijk dat Koploper zeker een optie is die ik ga overwegen.

Waar het me om ging is dat ik bij het aanleggen van de baan geen dingen doe die ik straks weer moet gaan veranderen. Daar ben ik nu wel uit. Ik heb nu een eerste ring van een spiraal liggen en daar moeten rails op, met bezetmelding, want later kun je daar niet mee zo makkelijk bij.

Winus
Re:Verschil in bezetmelding ???
Hallo Winus,

Er is een beginnershandleiding voor Koploper
http://pahasoft.home.xs4all.nl/startkopl75.zip
en
http://home.iae.nl/users/erikt/Koploper_beginners_V2.1.pdf

Lees beide eens rustig door

Mvg,
Peter
Re:Verschil in bezetmelding ???
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re:Verschil in bezetmelding ???
Hoi Peter,
De handleiding van Eric Burger ken ik en heb ik. Daar heb ik ook al wel eens iets mee gedaan.
De tweede ken ik niet en ga ik zeker lezen.
Winus