Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

schema's decoders

Gestart door Jasperkc zaterdag 17 maart 2012, 14:02:54

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
schema's decoders
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
schema's decoders
Hallo Iedereen,

Op de site van X-train.de was ook een link naar een site met daarop een uiteenzetting van de diverse decoders. Echter de goede man is overleden en nu is zijn site uit de lucht met daarop de schema's van de diverse decoders. Wie o Wie kan mij verder helpen. Ik weet even niet welke draden op de decoder 673380 gesoldeerd moeten worden. Dit stond ook allemaal uitgelegd op zijn site.

Groet, jasper
Re:schema's decoders
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:schema's decoders
Re:schema's decoders
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re:schema's decoders
Re:schema's decoders
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re:schema's decoders
Hallo Allemaal,

Ik heb zowat het hele weekend gezocht en gezocht, maar ik kan helaas geen goede foto of afbeelding vinden van de schema's van diverse lokdecoders van ESU en Märklin. Deze stonden allemaal op de site van Dhr. Bobzin die begin 2011 is overleden. Ik heb ook even gekeken op het duitse forum en daarop las ik het volgende:

Hallo zusammen,

Wenn ich bisher kleinere Problemen bezüglich Decodertyp oder Belegung eines Märklin Decoders hatte
konnte ich immer die Seite "decoder.x-train.de" des leider verstorbenen Forumskollegen Reinhard nutzen.
Dort war ja fast jeder Märklin Decoder mit allen Bauformen zu finden.
Leider ist diese Seite nicht mehr verfügbar, der Aufruf der Seite bringt nur "403 Forbidden".

Kennt eventuell jemand eine Alternative mit einer ähnlichen Menge an Informationen?

Gruß,
Jochen

Het Antwoord daarop was:

Autsch, das ist ein Verlust, wenn jetzt auch noch die Seite aus dem Netz verschwindet. Ein paar vereinzelte Seiten gibt es noch im Internet Archive: http://wayback.archive.org/web/*/http://decoder.x-train.de/*

Herzliche Grüße,
Markus


Maar ja. Hier schiet ik dus ook niet zo heel veel mee op, alleen dat ook in Duitsland men het erg vervelend vindt dat de goede info niet meer te bereiken is. Was er nou een alternatief, dan zou dat mooi zijn, maar tot op heden heb ik niet een bevredigende oplossing gevonden.

Ok in ieder geval bedankt voor het meezoeken en denken,

Groet, jasper
Re:schema's decoders
Als je ze maar hebt...



Aansluitingen zouden moeten zijn:
1.   Grijs Licht voor (-)
2.   Geel Licht achter (-)
3.   Groen Motorstator (veldmagneet)
4.   Blauw Motorstator (veldmagneet)
5.   Rood Sleper
6.   Bruin Rails
7.   Oranje (+)

Mvg,
Peter
Re:schema's decoders
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re:schema's decoders
Ha die Peter,

Mijn dank is grooooot Zeer Groooooot.


Dit is goed.

Heb je nog meer?

Groet, jasper


Re:schema's decoders
Citaat van: Jasperkc op maandag 19 maart 2012, 00:10:52
Heb je nog meer?
Heb ze allemaal  ;)

Mvg,
Peter
Re:schema's decoders
Misschien iets voor de wiki, nu ze op de xtrain site er niet meer zijn. Toestemming vragen aan de nabestaanden, en en nette verwijzing maken naar de overledene, dan lijkt me dat geen probleem

Walter
Re:schema's decoders
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re:schema's decoders
Hallo Peter,

Ik zeg Doen!!! Gelijk wat Walter zegt. Nu ze niet meer beschikbaar zijn op de site. Maak je een hoop mensen enorm blij door deze info te plaatsen in de wiki. Ik kan je ook nog wel het telefoonnummer van SMS-Neviges sturen zodat je die kan bellen om te overleggen of het geplaatst mag worden.

Groet, Jasper
Re:schema's decoders
Citaat van: Jasperkc op maandag 19 maart 2012, 10:50:24
Ik zeg Doen!!! Gelijk wat Walter zegt. Nu ze niet meer beschikbaar zijn op de site. Maak je een hoop mensen enorm blij door deze info te plaatsen in de wiki. Ik kan je ook nog wel het telefoonnummer van SMS-Neviges sturen zodat je die kan bellen om te overleggen of het geplaatst mag worden.
Ik wil best de informatie in Wiki plaatsen maar ga de nabestaanden niet om toestemming vragen. Mocht iemand zich geroepen voelen en van de nabestaanden toestemming vragen en krijgen wil ik het alsnog in wiki of op een site plaatsen.

De informatie is op dezelfde wijze zoals foto's en aansluitschema's, alleen de tekst is in het Nederlands.

Mvg,
Peter
Re:schema's decoders
Ok Peter,

geen probleem, ik wil het graag doen, want ik ben één van die sufferds die er op vertrouwt dat internet data beschikbaar blijft, en de boel dus niet tijdig heeft gedownload.... Daarnaast is m'n duits acceptabel, zodat ik de nabestaanden waarschijnlijk niet zwaar zal beledigen....

Walter

ps, heb net beheer een mailtje gestuurd met de vraag of zij het ook ok vinden.
Re:schema's decoders
Citaat van: Wasmi op maandag 19 maart 2012, 21:53:09
Ok Peter,

geen probleem, ik wil het graag doen, want ik ben één van die sufferds die er op vertrouwt dat internet data beschikbaar blijft, en de boel dus niet tijdig heeft gedownload.... Daarnaast is m'n duits acceptabel, zodat ik de nabestaanden waarschijnlijk niet zwaar zal beledigen....

Walter

ps, heb net beheer een mailtje gestuurd met de vraag of zij het ook ok vinden.

Hoi Walter,

Inmiddels heb je een (G)mailtje

Hallo Walter (wasmi)

Gebruik van zulk materiaal als indertijd was terug te vinden op X-Train is altijd welkom. Zag inderdaad dat daar het nodige aan info is verdwenen, hoewel niet alles zag ik, bijv. http://inside.x-train.de/secure/decoder/66031.htm en nog andere nuttige artikeltjes.

Wat "ons" betreft zou ik willen zeggen ga je gang. Welkomme aanvulling voor onze nieuwe wiki ! Je kunt rustig tevens verwijzen naar onze nieuwe wiki in opbouw en wij als forum deze informatie van die site al jaren gebruiken enz, enz.
 
succes

m.vriendelijke groet,

Jos

Wiki-Hoofdredactie
Re:schema's decoders
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re:schema's decoders
Hallo Iedereen,

Heb net even op de wiki gezocht. Helaas nog niets gevonden. Is Wasmi al bezig geweest?

Ok als dat zo is, dan zie ik het binnenkort wel.

Groet, Jasper
Re:schema's decoders
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re:schema's decoders
Hallo Jasper,

Het plaatsen gaat wel even duren denk ik. Ook in ogenschouw nemen dat dit best wel wat werk is.

Peter heeft ongetwijfeld veel informatie, dit zal dan ook wel een beetje gecoordineert moeten worden geplaatst.


Gr. Fred.
Re:schema's decoders
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:schema's decoders
Even ter info:
Als alternatief voor de site van X-train kun je op de site van Hans Günter Heiserholt ook alle info vinden.
Voor bijvoorbeeld de 6090x tender decoders.
Homepage van Hans: http://www.web-hgh.de/index_jsm_moba.htm
Re:schema's decoders
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re:schema's decoders
Hallo iedereen,

Ik heb vanochtend contact gehad met sms-neviges over de decoder informatie site van Reinhard Bobzin die niet meer te bereiken is. Zij vertelden mij dat zij het ook erg vervelend vinden dat de decoder informatie site op zwart staat. Ik vroeg nog of zij nog contact hebben met de familie van dhr. Bobzin om dan te proberen of de site nog online gezet wordt. Helaas is sms-neviges er tot op heden niet in geslaagd de site weer online te krijgen. Volgens zeggen van sms-neviges geeft de familie tot op heden geen toestemming om de site weer online te zetten. Wat daarvan de oorzaak is dat de familie weigert de site online te zetten is ook sms-neviges onduidelijk. Ik zei wel tegen dhr schwierzke van sms-neviges dat het op dit moment een groot gemis is dat de site niet meer online is. Hij was het hier volkomen mee eens. Ik weet dan ook niet of het zomaar toegestaan is om de info van Dhr. Bobzin in onze wiki te plaatsen. Wij hadden er al over gesproken of je toestemming moet vragen aan de familie/nabestaanden van Reinhard Bobzin.

Misschien dat iemand anders contact kan opnemen met de familie om te proberen hen te bewegen om de site weer online te krijgen. Want iedereen is het er toch wel over eens dat deze site een erg grote databank was voor de verschillende decoders van zowel Märklin, Esu en Uhlenbrock.

Groet, Jasper
Re:schema's decoders
Spoorman
gast

Re:schema's decoders
Citaat van: Jasperkc op zaterdag 24 maart 2012, 10:59:26

Want iedereen is het er toch wel over eens dat deze site een erg grote databank was voor de verschillende decoders van zowel Märklin, Esu en Uhlenbrock.


Dat valt wel mee hoor, de info vind je overal op het internet.

Gr, Ben.
Re:schema's decoders
Jasper,

ik heb na m'n verzoek aan ons beheer van  de wiki mensen toestemming gekregen om namens het forum contact op te nemen met de nabestaanden. Dat heb ik van de week gedaan, maar heb tot op heden geen reactie. Ik begrijp dat je de info graag toegankelijk hebt, maar een beetje geduld is misschien wel goed. Als een dierbare je ontvalt kan dat erg gevoelig liggen, zoals je zelf blijkbaar al hebt uitgevonden. Om dan zomaar die informatie op de wiki te plaatsen vind ik niet kuis. Verder, zoals Ben al aangeeft, de meeste info is wel te vinden op internet. Wat het voor mij waardevol maakte was dat het zo netjes en overzichtelijk gerangschikt en geordend was, met precies die info die ik zelf vaak zocht.

Walter

Re:schema's decoders
Lid sinds: 2010

offline
Re:schema's decoders
Citaat van: Freak op zondag 18 maart 2012, 22:49:12
Als je ze maar hebt...



Aansluitingen zouden moeten zijn:
1.   Grijs Licht voor (-)
2.   Geel Licht achter (-)
3.   Groen Motorstator (veldmagneet)
4.   Blauw Motorstator (veldmagneet)
5.   Rood Sleper
6.   Bruin Rails
7.   Oranje (+)

Mvg,
Peter

Ik kan me vergissen maar volgens mij moeten nr. 5 en 6 omgewisseld worden.
Edit alleen de twee nummertjes links in het plaatje.
Re:schema's decoders
Het plaatje is het originele plaatje inclusief nummers zoals die toen op Internet stond. Is indertijd met Snagit gekopieerd.
De aansluitgegevens die er onder staan zijn dezelfde zoals die toen op Internet stond. Enig verschil is de taal.



Mvg,
Peter
Re:schema's decoders
Lid sinds: 2010

offline
Re:schema's decoders
Ik zeg ook niet dat jij het fout hebt gedaan maar kijk eens naar de eerste twee foto's in dit draadje.
Heb net even de tender van m'n 37881 geopend daar zitten ze ook andersom.
Re:schema's decoders
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:schema's decoders
Van de site van HGH:

Anschlußbelegung:      wie abgebildet (Oberseite von oben nach unten)

- Parallel-Verbindung zum Schleiferanschluss
- (grau) Licht vorne
- frei
- (blau) Motor (über Drossel / 3,9 µH)
- (grün) Motor (über Drossel / 3,9 µH)
- frei
- (rot) Schleifer
- (braun) Schiene / Masse     -> zur Weiterleitung an das Motorschild
Re:schema's decoders
Citaat van: Lodewijk op zaterdag 24 maart 2012, 17:40:38
Ik zeg ook niet dat jij het fout hebt gedaan maar kijk eens naar de eerste twee foto's in dit draadje.
Heb net even de tender van m'n 37881 geopend daar zitten ze ook andersom.
En dus zie je dat niet alle informatie op die site geheel klopte.

Mvg,
Peter
Re:schema's decoders
Citaat van: Wasmi op zaterdag 24 maart 2012, 11:29:43
ik heb na m'n verzoek aan ons beheer van  de wiki mensen toestemming gekregen om namens het forum contact op te nemen met de nabestaanden. Dat heb ik van de week gedaan, maar heb tot op heden geen reactie. Ik begrijp dat je de info graag toegankelijk hebt, maar een beetje geduld is misschien wel goed.

Volgende informatie staat in ieder geval klaar:

Foto?s en aansluitschema?s van de volgende decoders.
6080, 6090 en afgeleiden, 6090x en afgeleiden.
Delta 6603, 66031, 66032 en afgeleiden hiervan.
Decoders voor C-sinus. Decoders 60760 en afgeleiden.
ESU decoders en MFX.
Informatie van dragerprinten.
Marklin Soundmodules en ESU Loksounds.
Decoder informatie van Kuehn, Roco en Uhlenbrock.
Sleperomschakelingen, Telex module enz.
Ombouwschema?s voor 2 slepers.
Elektronische omschakelingen.
Vele type ankers met technische informatie enz.
Schema?s voor licht en functie?s decoder schema?s enz.
Bedrading kleurenschema?s.
Onderdelen lijst voor 6090x decoders.
Enz, enz.

Verder is er nog véél meer informatie, maar wil eerst nog bekijken of deze interessant is en hoe deze het beste in een vorm te gieten .

Mvg,
Peter
Re:schema's decoders
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re:schema's decoders
Hallo Peter,

Je bent goed bezig. Kunnen we binnenkort weer de info vinden waarnaar ik maanden heb gezocht (geintje  :D :D)

Groet, jasper
Re:schema's decoders
Gents,

inmiddels een antwoord gehad van SMS Neviges, waar Reinhard Bobzin nauw mee samenwerkte. Zij zijn niet de 'eigenaar' van de site, en dus ook niet van de data. De directe familie van Reinhard wil geen contact met de 'buitenwereld' over dit soort zaken, er zijn al legio verzoeken geweest. Waarom dit deel van de site niet meer toegankelijk is wordt niet toegelicht. Wel geeft SMS aan dat vrijwel alle data, weliswaar in een iets andere vorm, beschikbaar is op de site van Hans-Günter Heiserholt, www.web-hgh.de. (had kappa ook al aangegeven, maar dat er zo'n directe relatie was tussen HGH en x-train was me eerder niet duidelijk....). Blijkbaar waren Reinhard en HGH goed bevriend.
Uiteraard ken ik die site ook, maar vond de layout een beetje onoverzichtelijk. Met wat dieper spitten kan je inderdaad vrijwel alle info ook vinden, zie bijvoorbeeld de tab MoBa technik, en daaronder de tab Digital Technik, en vervolgens onder de diverse subtabs de decoders aankiezen. Ff zoeken, maar het is wel te vinden. Veel van de foto's zijn identiek aan die die op de x-train site werden gebruikt.

Walter
Re:schema's decoders
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re:schema's decoders
Hallo Walter,

Jammer dat ook jij contact opgenomen hebt met Sms-neviges. Ik had ze ook al gebeld. Dat kon je overigens zelf lezen in de eerdere post van mij. Helaas heb jij dat niet gedaan of er overheen gelezen. Ik denk dan ook dat Sms-neviges niet blij is dat er alweer iemand belt over het wel of niet openen van de site. Misschien was het verstandiger om eerst de vorige posts te lezen alvorens zelf contact op te nemen met sms neviges.

Groet, Jasper

Ps. Ik hoop niet dat dit nu stof oproept om elkaar zwart te maken het is in ieder geval niet mijn bedoeling.
Re:schema's decoders
Ach weet je, ik had via de moderators eerst even toestemming gevraagd om contact op te nemen. Dat had jij ook kunnen lezen. Laat verder maar en doe je eigen ding.

Walter
Re:schema's decoders
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re:schema's decoders
Ha Walter,

Fijn te lezen dat je er zo over denkt. Zo verstaan we elkaar. Ik hoop idd dat de info online komt en dat de nabestaanden van Reinhard de info alsnog weer online zetten. In ieder geval een fijne avond toegewenst en veel plezier in de hobby.

P.s. Misschien ontmoet ik je een keer bij de clubmeeting.

Groet, Jasper
Re:schema's decoders
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re:schema's decoders
Citaat van: Wasmi op maandag 19 maart 2012, 08:48:29
Misschien iets voor de wiki, nu ze op de xtrain site er niet meer zijn. Toestemming vragen aan de nabestaanden, en en nette verwijzing maken naar de overledene, dan lijkt me dat geen probleem

Walter
Hallo Wasmi,

Is er nog iets nieuws te melden rond het plaatsen van de info over de decoders in de Wiki? Ik kijk regelmatig op de Wiki, maar vindt nog steeds geen info.

Groet, Jasper
Re: schema's decoders
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: schema's decoders
Hallo iedereen,

sinds 19 Maart jl. is er geen reactie meer geweest op dit topic over de schema's van de diverse decoders zoals die te vinden waren op de site van dhr. Bobzin. Ik begreep dat er forumleden zijn die de schema's bezitten, maar ik heb ook ontdekt dat het erg veel tijd in beslag neemt om de info met elkaar te delen. Helaas is het nog steeds zo dat de fam. van dhr. Bobzin niet van plan is om de decodersite weer online te zetten. Ook is het zo dat de site van Hans Günther Heisterholt niet de info heeft over de decoder 611754. Dat is de decoder die in de br 86 zit. Ik kom er maar niet achter welke van de 2 witte draden de F1 en F2 zijn en ook weet ik niet wat er nog meer op zit. Kortom, ik zou het erg fijn vinden als de info alsnog online komt.

Groet, Jasper
Re: schema's decoders
Hallo Jasper,

Citaat van: Jasperkc op woensdag 30 mei 2012, 22:43:33
Ik begreep dat er forumleden zijn die de schema's bezitten, maar ik heb ook ontdekt dat het erg veel tijd in beslag neemt om de info met elkaar te delen.
Het zal niet veel tijd in beslag nemen om de info met elkander te delen lijkt mij.

CiteerHelaas is het nog steeds zo dat de fam. van dhr. Bobzin niet van plan is om de decodersite weer online te zetten

Kortom, ik zou het erg fijn vinden als de info alsnog online komt.
Onderstaande is niet rottig bedoeld.
Je kan van het forumbeheer toch niet verwachten dat men deze informatie zomaar op Internet (Wiki) plaatst of laat plaatsen zonder daarvoor toestemming van de familie Bobzin verkregen te hebben.
Om juridische problemen te voorkomen zal het forumbeheer ten alle tijden toestemming van de rechtmatige eigen(a)ar(en) moet hebben.

Indien het forumbeheer daarvoor toestemming heeft verkregen kan ik alle informatie zo plaatsen of door het beheer laten plaatsen. Alles staat gewoon klaar, dus daar ligt het niet aan.


Mvg,
Peter
Re: schema's decoders
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: schema's decoders
Hallo Peter,

Ik heb een vraag gesteld. Daar heb ik nu antwoord op. Mijn volgende vraag is dan ook nu. Wie gaat er contact opnemen met de firma SMS neviges of de familie Bobzin om deze info weer online te krijgen. Het zal toch niet zo zijn dat als één familie de info vasthoudt we dus op het hele internet verstoken zijn van deze waardevolle info. Er is nl op dit moment geen enkele site die alle info heeft. Er zijn wel sites waar je iets kan vinden, maar zoals Rheinhard het opgezet, compleet met alle info, had. Dat was wel erg interessant. Ook om elke keer iemand te moeten bellen met de vraag of hij/zij weet waar de draadjes naar toe gaan danwel vandaan komen van een specefieke decoder, dat gaat mij een beetje te ver. Ik hoop dan ook dat iemand het oppakt en contact opneemt met de familie. Ook ik wil dat wel doen, maar daar wacht ik nog even mee. Anders gaan er meerdere mensen contact opnemen met de familie en dat zie ik niet zo zitten.

Groet, jasper
Re: schema's decoders
Beste Jasper,

zoals je weet heb ik dat een paar maanden geleden al gedaan uit naam van het forum, en het antwoord staat hieronder. En, natuurlijk kan het zo zijn dat de eigenaar van de info zoiets uitmaakt. Overigens, wie weet zijn er wel rechten van M* of iets dergelijks geschonden met de data, en heeft M* daar iets aan gedaan. Dat is speculatie, maar niet onmogelijk. De rest van de info staat nog wel allemaal online, maar dit heel specifieke deel niet, dat is vast niet zonder reden.

Walter
Re: schema's decoders
Spoorman
gast

Re: schema's decoders
Op dit forum zit heel veel kennis. Jan weet dit, Piet weet dat, Klaas heeft een vriendje die ook wat weet enz.

M.i. heeft het bundelen van al die kennis op een Wiki of whatever niet zo veel zin. Het zal nooit compleet zijn, vraagt onderhoud, raakt gedateerd enz. Dat is ook de reden waarom ik Wiki scepticus ben. :P Maar da's een ander onderwerp. ;)

Aan al die mensen die honger hebben naar info: stel gewoon je vraag. Er is altijd wel iemand die het antwoord weet. Daar is dit forum namelijk voor. :thumbup:

En over X-train en de info aldaar: zo bijzonder is het allemaal niet. Ook hij is / was niet volledig en dat gaat niet veranderen want hij is er effe niet meer.

Gr, Ben.
Re: schema's decoders
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: schema's decoders
Hallo iedereen,

Ik heb vanavond gebeld met Hans Günter Heiserholt van de website:http://www.web-hgh.de/index_1024.htm Dit blijkt zijn oude site te zijn. Hij is inmiddels bezig met een nieuwe website: http://www.web-hgh-moba.de/index.php/hometm Nou mensen dat is een verbetering zeg. Ik heb samen met hem over de site gewandeld en inderdaad hierop is zowat alles te vinden. Hij vertelde mij dat het hem erg veel tijd kost om de site te ontwikkelen en ook zei hij dat hij het met veel plezier doet, maar te weinig tijd heeft om de site in te richten. Hij vond het erg fijn te horen dat ik erg blij ben met de nieuwe site. Ik heb hem ook verteld dat er veel vraag is naar deze info en hij zei dat hij het leuk vond om te horen dat er vraag naar zijn site is.

Ok veel plezier op deze nieuwe site.

Groet, Jasper