Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

buiten baan ho ?

Gestart door treintje zondag 11 maart 2012, 23:59:47

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
buiten baan ho ?
treintje
gast

buiten baan ho ?
Hallo mede knuteselaars ik ben nieuw hier. Maar ik denk dat ik gek aan het worden ben :P
Want ik zit er aan te denken om mijn H0 trein buiten in de tuin op te bouwen ben ik gek of niet.
Hoe ik op deze gedachte gekomen ben ? dat zal ik uitleggen . iIk heb altijd een modelbaan gehad,
maar ik ben verhuist naar een heel klein huisje en echt geen ruimte voor een baan binnen . Maar
buiten heb ik genoeg ruimte :)en om trein weg te doen  :-( dat nooit .Dus ik zat eraan te denken
om een buiten H0 baan te maken .

Mijn vraag is heeft iemand hier ervaring mee ?????
Ja ik weet dat het niet goed is maar om hem maar niet te gebruiken  :-(
en ja ik weet dat ik gek geworden ben.
Re:buiten baan ho ?
Lid sinds: 2006

offline
Re:buiten baan ho ?
In de zomer heb ik het ook wel eens gedaan, voor een paar dagen, maar in de regen gaat het denk ik erg snel naar de kl*ten :D

Mvg Gert
Re:buiten baan ho ?
Lid sinds: 2008

offline
Re:buiten baan ho ?
Al is gedacht aan opklapbaare baan  of onderbed schuif baan .

Heb ook al is wat langs zien komen op dit topic van omhoog met behulp van katrolletjes baan .

Kortom geen huis te klein of er past een modelbaan in .

Re:buiten baan ho ?
zoek maar eens op youtube. Britse spoorders leggen 00 sporen (ook 16,5 mm spoor, 1:76) in tuin. zoek op 00-gauge garden layout.
Re:buiten baan ho ?
treintje
gast

Re:buiten baan ho ?
hey bedankt allemaal had niet zo snel al antwoord verwacht  :)
het huisje is echt heel klein onder het bed past ook niet want daar liggen allemaal boeken
en met een katrol systeem aan het plafon zie ook niet voor me die omdat  de plafons laag zijn
en ook schuin lopen aan een kant , de filmpjes op youtube gaat ik zeker bekijken

groetjes rein
Re:buiten baan ho ?
oetbeem
gast

Re:buiten baan ho ?
als je dit al zou doen zou ik wel een waterdichte glas er omheen maken

en na aflloop de treinen meenemen naar binnen
Re:buiten baan ho ?
mathijs-spoor3
gast

Re:buiten baan ho ?
of een zeiltje erop, volgende dag alleen even schooonmaken en rijden. hiewel je spoor geen 30 jaar mee gaat denk ik

gr
Re:buiten baan ho ?
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:buiten baan ho ?
Je zou ook een afdakje kunnen maken van die platen, waar overkappingen van gemaakt worden. Maar heel erg goed is het niet voor je treinen vrees ik, die vocht, en koude.

Roy
Re:buiten baan ho ?
Lid sinds: 2007

offline
Re:buiten baan ho ?
Vooral (lucht)vocht(igheid) zal een probleem zijn :(
Dat is vaak binnenshuis zelfs het grootste probleem.

Dennis
Re:buiten baan ho ?
als je nou zelf zegt dat je buiten plaats zat hebe, waarom dan niet even een stukje doorsparen en eest een schuurtje bouwen, een tuinhuisje of zo ?   Natuurlijk blijft de koude en de luchtvovhtigheid dan wel zijn invloed hebben, maar tenminste staan ze niet in de regen.  En als je wil, kan je je schuurtje zelfs binnenin isoleren met gloswoldekens of PUR platen en dan een vochtbestendige gipsplaat (gyproc, maar dan de groene variant) aanbrengen om moooie muurtjes te hebben.

Het kost flink duitje, maar het is zeker een leuk alternatief denk ik.

Succes er mee
Dani
Re:buiten baan ho ?
Lid sinds: 2008

offline
Re:buiten baan ho ?
Ik heb het vroeger buiten wel eens geprobeerd.
Ik zou er niet aan beginnen het gaat snel kapot van het vocht en vuil.

Tony
Re:buiten baan ho ?
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:buiten baan ho ?
Met de marklin Rails gaat dit niet lukken. Die rotten/roesten binnen een aantal maanden. Tenzij je de boel waterdicht kan houden door alles in tunnels te bouwen.
Re:buiten baan ho ?
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:buiten baan ho ?
Ik heb in een boek wel eens plaatjes gezien van H0 in de tuin. Als je rails hebt die niet gaat roesten, dan kan het prima (zo was de conclusie van de auteur).

Vuil is uiteraard je grootste vijand. Je zal dus iets moeten bedenken om je rails schoon te houden. Tevens zul je je locs wat vaker een onderhoudsbeurtje moeten geven denk ik. Maar waar een wil is, is een weg. :thumbup:

Groetjes,

Rutger
Re:buiten baan ho ?
Lid sinds: 2010

offline
Re:buiten baan ho ?
Als je een beetje handig bent bouw je zelf een schuur. Kun je zelf de afmetingen bepalen de indeling etc. Het is wat werk en niet gratis, maar met een beetje doorzettings vermogen kom je heel ver!:)

Gr, Mathijs
Re:buiten baan ho ?
nobody
gast

Re:buiten baan ho ?
Zou het niet doen. Katten en kraaien zien je treintjes als prooi.
En een tor of rups doet het spul ontsporen of vastlopen. ;)
Re:buiten baan ho ?
Aliebengalie
gast

Re:buiten baan ho ?
Pas geleden nog bij iemand geweest in de buurt van Rotterdam.
Deze man heeft een grote schuur gebouwd , en daar staan al jaren zijn baantjes netjes opgesteld.
Ook heeft deze man enkele modulles ,  en bouiwt alles in die schuur.
Ik moet wel zeggen dan er ook een goede ventilatie en verwarming aanwezig is.
Maar met een beetje kennis moet dit allemaal niet zo'n heel groot probleem zijn.
Mijn dochter heeft ook een schuurtje met ja zelf aangelegde cv radiator erin.
Was automaat en droger staan hier al jaren in.
En de ventilatie en lucht vochtigheid is daar altijd prima.

Niets rails buiten,maar lekker binnen in de schuur lijkt mij.

Mvg: Alex
Re:buiten baan ho ?
treintje
gast

Re:buiten baan ho ?
hey thanks voor alle reacties ja ik weet dat het dom is maar toch gaat ik voor een buiten baan.
Ik heb al een maandje een paar stukjes rail buiten liggen en alleen de middenrail is verroest , ik rij/reed met kunstof rail
de treintjes gaan als ik ze niet gebruik in de doos naar binnen lijkt me wel zo safe. O:-D
De huisjes zullen verkleuren door de zon  denk ik maar ze zijn nu ook verweerd dus  ;)
en extra onderhoud heb ik wel voor over en ga natuurlijk niet in de regen rijden.
en van elektronica weet ik uit ervaring dat dat best tegen een beetje vocht kan .dus ik dacht om de elektronica in de huisjes
onder te brengen . je moet ze niet onder water houden. :P
ik was van plan om de zelf bouw seintjes van c nrad te gebruiken  :)
Re:buiten baan ho ?
treintje
gast

Re:buiten baan ho ?
groetjes reint

was ik vergeten ;)
Re:buiten baan ho ?
Citaat van: treintje op maandag 12 maart 2012, 18:45:41ja ik weet dat het dom is

Ach nee, dat is niet dom....  Gewoon dat extra onderhoud, als je daar je tijd in steekt, komt het misschien wel goed.
Succes met je bouw en laat ons nou wel mee genieten, asjeblief.  (m.a.w.  we love pics )
Dani
Re:buiten baan ho ?
Spoorman
gast

Re:buiten baan ho ?
Het gaat een teleurstelling worden. ;)

Maar om je in de stemming te brengen:



Gr, Ben.
Re:buiten baan ho ?
Spoorman
gast

Re:buiten baan ho ?
Vond er nog eentje (2x klikken om naar YouTube te gaan):





Gr, Ben.
Re:buiten baan ho ?
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

online
Re:buiten baan ho ?
Citaat van: Wijbe op maandag 12 maart 2012, 12:40:52
Tenzij je de boel waterdicht kan houden door alles in tunnels te bouwen.
8o Volgens mij zie je dan niks meer, word het eigenlijk een metro >:-D  :mrgreen:

Dirk-Jan  O:-D
Re:buiten baan ho ?
treintje
gast

Re:buiten baan ho ?
hallo
Vandaag weer lopen piekeren wat nou  de beste en mooiste manier is om toch mijn h0 treintjes buiten te laten rijden .
en zo een beetje op en door dit forum dacht ik aan een soort module bouw waar alleen de rails en elektra doorlopen ,
hoe denken jullie daarover ? na gebruik kan ik de stukken makkelijk opbergen en schoonmaken . de huisjes laat ik dan
gewoon staan  :)

heb net even mijn stukje rails bekeken en hij was vrijmakkelijk schoon te poetsen zodat de bovenkant van de rail weer
glinsterd  B) alleen met de middenrail die was verroest dat word dus roest rijden :D

groetjes reint
Re:buiten baan ho ?
Lid sinds: 2008

offline
Re:buiten baan ho ?
Op de filmpjes valt het niet tegen als je ze ziet rijden.
Alleen het onderhout zal een probleem worden.
Net wat je zegt die middenrail gaat ook roesten.
Tony
Re:buiten baan ho ?
Lid sinds: 2010

offline
Re:buiten baan ho ?
Wat is probleem met roest? als je iedere dag gewoon een wagon met een railgum overheen laat rijden?

Succes ermee, blijf dit volgen!

Gr
Re:buiten baan ho ?
Spoorman
gast

Re:buiten baan ho ?
Citaat van: treintje op dinsdag 13 maart 2012, 18:16:07

alleen met de middenrail die was verroest dat word dus roest rijden :D


Ga 2-railen. ;)

Gr, Ben.
Re:buiten baan ho ?
kiezel
gast

Re:buiten baan ho ?
Voor meer info wil ik je ook nog even doorverwijzen naar dit oude draadje:

Märklin H0 buiten baan?

Het lijkt mij ook heel erg leuk maar ik durf het zelf niet aan. (Heb ook alleen maar M-rails en dat wordt sowieso niks).
Maar als jij het avontuur aangaat zien we natuurlijk graag foto's hier om mee te genieten!

Groetjes,
Kiezel :)
Re:buiten baan ho ?
treintje
gast

Re:buiten baan ho ?
hallo

Heb net even een paar foto's gemaakt hoe mijn stukje rails eruit ziet naar een winter buiten te hebben gelegen,
onder een dik pak sneeuw en de nodige regen en dennennaalden.
Ik hoop dat je het duidelijk kunt zien de middenrail is verroest( zou de lux slijpwagen daar raad mee weten?)
De rail zelf is wat dof geworden maar is snel en makkelijk weer schoon te krijgen.

Ik krijg nu steeds meer zin om een buiten te gaan knutselen :P
ik hoop dat de foto's duidelijk zijn ben al blij als ik ze zo erop krijg :)
groetjes reint
Re:buiten baan ho ?
treintje
gast

Re:buiten baan ho ?
het is gelukt  :) ze staan erop  >:-D
de inkeping in de rail staaf zat er al in die was/is voor de terugmelding met s88 decoder,en dit stukje was denk ik voor de
terugmelding/aankondiging van een overweg  :D
Re:buiten baan ho ?
Lid sinds: 2011

bezig met een module en de grote baan

offline
Re:buiten baan ho ?
en als je gewoon houten platen die tegen vocht kunnen pakt en door dan de rails op bevestigd. die platen dan in module vorm en je kunt ze zo uitelkaar halen en een of ander gebouw leggen als er slecht weer opkomst is. kost een beetje moeite maar lijkt mij een hadige metode.

gr john
Re:buiten baan ho ?
Lid sinds: 2009

offline
Re:buiten baan ho ?
ik kan toch niet anders zeggen dan dat ik er 0.00 % vertrouwen in heb dat je hier lang plezier aan gaat beleven. De H0 sporen zijn er simpelweg niet voor gemaakt. Dus je kan beter door sparen naar een Schaal G of 1 ofzow.
Re:buiten baan ho ?
Lid sinds: 2006

offline
Re:buiten baan ho ?
Misschien kan je een oude werfcontainer aankopen en in je tuin zetten. Een vriend van mij is dat ook aan het overwegen.
Re:buiten baan ho ?
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:buiten baan ho ?
Je middenrail roest, jij maakt hem schoon. Hij verroest weer, jij maakt hem weer schoon etc... De middenrail verdwijnt dan net als de sneeuw voor de zon.

Als je echt h0 wilt blijven rijden kun je beter overstappen naar 2-rail. Daar zijn meer soorten rails te verkrijgen. Misschien wel een 'roest' vastte.
Re:buiten baan ho ?
treintje
gast

Re:buiten baan ho ?
Dat met die houten planken ga ik denk ik doen daar wil ik dan mijn rails en seinen enzo aan bevestgen samen met een ringleiding
voor de benodigde power want ik denk dat buiten nog wel eens extra slecht zou kunnen worden .en dat weer afdekken met ballast
zorgt denk/hoop ik ook voor bescherming . De houten planken leg ik dan op een voorgevormd bed  :) Zo zit ik wel vast aan een
bepaalde route maar dat heeft iedereen tenzij je elke keer alles afbreekt :o)

De huisjes wil ik gewoon ergens neer zetten en dan laten staan , misschien dat ik dan over een paar jaar (hoop het niet) :P
een bouval heb  >:-D heb ik gelijk weer wat te doen  :D

het is wel de bedoeling dat het wat langer ligt want elke keer alles opbouwen zal ik ook niet snel doen (ken me zelf)
iemand een idee voor de bovenleiding behalve dan niet doen want mijn besluit staat vast. :important:
de meeste zijn van koper ofniet? Deze heeft alleen de functei om pantograaf naar beneden te houden  :) dus er komt geen spanning
op te staan puur voor de sier dus   ;)

groetjes reint
Re:buiten baan ho ?
Lid sinds: 2011

offline
Re:buiten baan ho ?
Een bovenleiding? Dat is nog niet eens een slecht idee? Moet wel roestvrijstaal zijn ook. Maar dan heb je ook geen probleem meer van die geroeste binnenleiding/derde rail. Alleen dan kan je geen stoom of diesel meer rijden.

Of 2 rail zoals ben al zei. Ook al veel minder problemen dan met roest.

Maar het belangrijkste om je locomotieven te beschermen is toch wel de boel zandvrij te maken voor je gaat rijden. Misschien een reinigingswagen laten rijden voordat je de baan op gaat met duurder materieel. Of even te stofzuigen.
Re:buiten baan ho ?
Lid sinds: 2011

GTW 2/6 Thurbo (CH)

offline
Re:buiten baan ho ?
Citaat van: treintje op vrijdag 16 maart 2012, 17:48:04
Dat met die houten planken ga ik denk ik doen daar wil ik dan mijn rails en seinen enzo aan bevestgen samen met een ringleiding
voor de benodigde power want ik denk dat buiten nog wel eens extra slecht zou kunnen worden .en dat weer afdekken met ballast
zorgt denk/hoop ik ook voor bescherming . De houten planken leg ik dan op een voorgevormd bed  :) Zo zit ik wel vast aan een
bepaalde route maar dat heeft iedereen tenzij je elke keer alles afbreekt :o)
Denk dat als je het dan steeds opruimt bij slecht weer dat het best mogelijk is.
Met mooi weer laat je het liggen en kun je alleen je treinen/elektra binnen halen.

Dat je rails na verloop van tijd aan "(hevige) slijtage" onderworpen word is inmiddels wel duidelijk. Dat die na verloop van tijd vervangen dient te worden dus ook.

Je moet dus een soort van railbed maken waar je segmenten op kunt plaatsen die voorzien zijn van je rails en eventueel je bovenleiding.
Een soort van "outdoor modulebaan", alleen bestaat die dan uit lossen planken/platen waar je rails op bevestigd is.

Betonplex is een houtsoort die redelijk tegen vocht kan, misschien dat je daar segmenten van kan maken.

Je moet dan alleen iets verzinnen hoe je ze koppeld, bijv kistsluitingen.
Ook elektrisch met stekkers doorverbinden zodat spanning over komt.

De segmenten kun je plaatsen op een van te voren gemaakte stroken met bijv grind, dit kun je namelijk altijd "waterpas" harken wanneer het nodig is. Of je neemt stoeptegels die je op een aantal strategische plaatsen in je tuin legt waar je dan vervolgens je segmenten weer op plaatst. Dan valt het ook niet zo op in de tijd dat je niet met je baan rijdt.

Succes met plannen verder en hoop dat je je verdere ervaringen wilt delen met ons dmv tekeningen/foto's!