Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Ontkoppelingswals ESU decoder/Marklin lok

Gestart door Chris B woensdag 14 maart 2012, 10:37:31

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ontkoppelingswals ESU decoder/Marklin lok
Hallo,

Het forum ?The Maerklin Bar & Grill? had een discussie over telex-koppelingen. Terloops werd ook nog de eigenschap van de ESU decoder (v3 en v4) genoemd en wel de ?couplerwaltz?. Ik had hier nog nooit iets over gelezen of gehoord, maar op blz. 39 (paragraaf 12.3.3.3) van LokPilot v3 handleiding en op blz. 43 (paragraaf 12.3.5.2) van LokPilot v4 handleiding staat informatie over An/Abdrücken tijdens het ontkoppelen. Ik heb het uitgeprobeerd en het werkt erg leuk.

Zie filmpje: http://files.3rail.nl/chrisb/mvi_3930.avi

De trein rijdt zo dat deze de wagens trekt en je stopt de trein. Je verandert NIET van richting. Je activeert de Functie (telex-koppeling) en de telex-koppeling wordt geactiveerd, de trein rijdt een stukje achter uit en rijdt daarna vooruit. En ten slotte stopt de telex-koppeling.

Er zijn drie CV?s die ingesteld dienen te worden. Verder dient de functie, die de telexkoppeling stuurt, ingesteld te worden op ?Puls?. De dimmerwaarde die je dan opgeeft is de tijd in halve seconden dat de functie (de telex-haak) actief is. (8 betekent dan 4 seconden).

De drie CV?s zijn:
CV 247: de snelheid van het heen- en weer rijden (0-255), ik heb de waarde 49 genomen,
CV 248: de tijd dat de trein de wagen achteruit rijdt (0-255), ik heb de waarde 14 (ca 0,2 sec) genomen,
CV 249: de tijd dat de trein de wagen vooruit rijdt (0-255) en afstand neemt van de wagens, ik heb de waarde 63 (ca 1 sec) genomen.

Verder is er nog iets te melden over de telex-koppeling. De (oer)oude Maerklin loks zoals 3031 en 3065 met TELEX-koppeling hebben nog een brede koppeling en kunnen geen verbinding maken met de nieuwe type koppeling van Maerklin.

Je kunt bij Maerklin de nieuwe haken kopen (bestelnr.: 298 470 (Kupplungshaken))

Veel rijplezier
Chris Burger