Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

advies gevraagd: 2-polige stroomvoerende koppelingen

Gestart door madmenno vrijdag 06 april 2007, 17:13:28

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
advies gevraagd: 2-polige stroomvoerende koppelingen
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
advies gevraagd: 2-polige stroomvoerende koppelingen
Hallo medeforumleden,

Zoals een aantal van jullie weten, ben ik druk bezig met de ombouw van mijn Marklin BR146 hobbyloc. Dit project begint op zijn einde te lopen en ik ben dus druk bezig met het voorbereiden van mij volgende ombouwproject.
De bedoeling is om 3 stuks dubbeldekkerrijtuigen, (voor achter de BR146), van led-interieurverlichting te gaan voorzien, die via een functiedecoder in de stuurstand kunnen worden geschakeld. Voor dit project heb ik dus 4 stuks 2-polige stroomvoerende koppelingen nodig die geschikt zijn voor een standaard NEM 362 koppelingschacht.

Nu heb ik al een beetje op internet zitten rondkijken naar de verschillende mogelijkheden, maar ik zou toch graag wat ervaringen van mensen die ze al gebruiken horen.
Ik heb namelijk een aantal eisen waar ze aan moeten voldoen namelijk:

- loskoppelbaar (voor eventueel transport)
- 2-polig stroomgeleidend
- bedrijfszeker (dus niet zomaar ontkoppelen en altijd electrisch contact)
- ongeveer gelijke koppelingsafstand als een standaard Marklin kortkoppeling
- goed verkrijgbaar (dus niet de oude roco stroomgeleidende koppelingen die uit het assortiment zijn ;))

Ik wil nog even toelichten dat de wagons slechts af en toe los moeten van elkaar, dus een goede continue stroomgeleiding en betrouwbare koppeling gaat voor alles.

Ik kwam zelf al op de Fleischmann art. nr. 381438. Leek me wel interessant. klik hier

Ik zou wat advies en ervaringen erg op prijs stellen. Alvast bedankt.

Groetjes,
Menno
Re: advies gevraagd: 2-polige stroomvoerende koppelingen
De Fleischmanns ken ik niet. Ik heb nu Viessmann op mijn (m)DDM zitten en dat is elktrisch waardeloos. De koppeling zelf is als Fleischmann-profi en verder prima.

JS
Re: advies gevraagd: 2-polige stroomvoerende koppelingen
Misschien is dit iets http://www.erichs-modellbahn.de/tipps_links/stromfuerende_kupplungen.htm#rtskupplung en nee ik heb er geen ervaring mee.
Re: advies gevraagd: 2-polige stroomvoerende koppelingen
Ik gebruik Viessmann 5048 koppelingen. Deze hebben 2 stroomdoorvoeringen en zijn goed ontkoppelbaar.  Ik vermoet zelfs met een ontkoppelrail maar dat heb ik nog niet geprobeerd.

Ik hebhttp://www.tacamo.de/pages/viewpicture-4026602050485-1-1014026602050485.jpg.html er 6 stuks in gebruik en heb nog geen geleidingsproblemen ondervonden.

Ik vind ze goed vanwege de betrouwbaarheid, en het makkelijk kunnen ontkoppelen.


m.v.g
Paul
Re: advies gevraagd: 2-polige stroomvoerende koppelingen
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: advies gevraagd: 2-polige stroomvoerende koppelingen
@ Johnnytrein

De RTS koppeling in de link die je gaf is identiek aan de nieuwe Marklin stroomgeleidende koppeling, maar slechts 1-polig. Die ROCO koppeling is eigenlijk bijna perfect. Deze koppelt strak aan elkaar vast, maar het nadeel is dat het een 4-polige koppeling is en dat maakt het wel erg lomp groot. Ook wordt deze koppeling niet meer geproduceerd en is dus erg lastig te krijgen.

@ paulH

Viessmann zien er goed uit, maar uit de reactie van JS begrijp ik dat er ook mensen zijn met slechtere ervaringen met de Viessmann's. Ik zal nog eens even op internet wat info hierover zoeken.


Ik ga toch eens kijken of ik ergens 2 setjes van die ROCO koppelingen vandaan kan toveren, want ze voldoen eigenlijk perfect aan mijn eisen.

Verdere ervaringen en reacties worden nog steeds op prijs gesteld :)

Groetjes,
Menno
Re: advies gevraagd: 2-polige stroomvoerende koppelingen
Madmenno,

Ik heb ook een set Roco 4 polig in gebruik zoals deze te zien is op de link welke Johnnytrein gaf. Op zich een goede koppeling maar is zeker niet gemaakt om regelmatig te ontkoppelen. Je moet ze recht koppelen dan zitten de kontakten goed. Druk je ze er schuin in dan verbuigen de lipjes. En dit gebeurt voordat je er erg in hebt. Een voordeel is wel dat je 4 kontakten hebt. Nadeel is dat ik er moeilijk aan kan komen

De fleismannkoppeling heb ik ook. (in mijn Mat64) Deze moet ook goed recht gekoppeld worden maar dit is iets minder kritisch. Een nadeel van deze koppeling vind ik dat de soldeerverbindingen van de draden wel af en toe losraken.

Of je meer types van Viessmann koppelingen hebt weet ik niet maar het eerder door mij genoemde type is dus mijn favoriet.

Succes met je keuze.

m.v.g
Paul
Re: advies gevraagd: 2-polige stroomvoerende koppelingen
Heb zelf ook al is gekeken naar stroomdoorvoerende koppelingen en kwam inderdaad toen ook uit de "oude" roco's en de fleischmann. Echter op m'n Mat64 = Plan V zitten deze koppelingen. Betrouwbaar is het zeker echter ik vind het rot koppelingen om aan te koppelen.  Nu zeg je zelf dat het inprincipe vaste treinsamenstellingen zijn, maar mocht je toch iets meer willen wisselen is misschien een ander soort stroomdoorvoerende koppeling beter. Over soldeerverbindingen die loslaten heb ik op dit moment nog geen problemen.

Groeten,
Herman

P.S. is anders zo'n koppeling die bij de hondekop/ice gebruikt wordt niet handig. Is ook 4-polig, weet alleen niet of deze los zijn na te bestellen en wat dan de prijs is. Daarnaast kan je de rijtuigen maar in één volgorde zetten.
Re: advies gevraagd: 2-polige stroomvoerende koppelingen
Kijk,.. toch nog de website gevonden die ik zocht.
Klik HIER voor de krois koppelingen. Welliswaar geen ervaring mee maar ook 4-polig te krijgen,.. ja zelfs 5-polig :). Voordeel is dat het hier niet uitmaakt hoe de volgorde van je wagens steeds is.

Groeten,
Herman
Re: advies gevraagd: 2-polige stroomvoerende koppelingen
Herman, Krois maakt ze met printpennetjes (zeg maar de gedraaide IC voetjes). Ze gaan stoef vast en los, niet geschikt om regelmatig tos te halen. Ook Krois is stevig aan de prijs.
Heljan heeft ook stroomvoerende koppelingen.

Mvg, Johan.
Re: advies gevraagd: 2-polige stroomvoerende koppelingen
@Johan dank voor de info, dat wist ik niet :)

Groeten,
Herman

Re: advies gevraagd: 2-polige stroomvoerende koppelingen
Voor de liefhebbers die nog een 4-polige Roco koppeling 40345 willen:
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=270138267087

Groeten,

Ferdi.
Re: advies gevraagd: 2-polige stroomvoerende koppelingen
Viessmann niet doen inderdaad.

De nieuwe van Heljan zijn ook zeer goed.4 polig, klik verbinding (als de roco)
De roco is niet meer leverbaar.
Die van Heljan zijn ook te koop via Brelec en staan op Houten.
Re: advies gevraagd: 2-polige stroomvoerende koppelingen
Hallo forumleden.
In een doos met allerhande spullen vond ik 12 setjes van deze stroomvoerende koppelingen.
Ze koppelen mooi maar verder nog niet ingebouwd.
Kan deze koppelingen ook nergens terugvinden.
Wie kent deze en hoe bevallen ze?





Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: advies gevraagd: 2-polige stroomvoerende koppelingen
Haha...hij vindt dat weer ergens in een doosje hoor. Die dingen zijn vast niet goedkoop dus dan lijkt de vondst van 12 setjes me een hele leuke :| Ik gok op de TAMS SK-2 (FL6515) a €11,95 per paar.

Ga je deze gebruiken voor de Tristan-trein ?

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: advies gevraagd: 2-polige stroomvoerende koppelingen
Dat zijn dus de Viessmann's  (of Tams)

Principe is hetzelfde.
Om twee treinen te verbinden qua motorstroom afname zijn ze prima. Als een contact af en toe wegvalt, vangen de motoren dat wel op.
Echter bij gebruik in lange treinen, heb je zeer grote kans op stroringen onderling en dus knipperende verlichting (bij 2 rail)

Wil je 100% zekerheid, dan deze koppelingen niet gebruiken, ze zijn ook veel minder slijtvast. (messing draad breekt snel.)
Re: advies gevraagd: 2-polige stroomvoerende koppelingen
Ha die Rolf.
Je weet het hè?
Wie wat bewaart heeft wat!
AlbertJan.
Re: advies gevraagd: 2-polige stroomvoerende koppelingen
Inderdaad dat zijn de Viessmann-koppelingen.
Niet gebruiken voor sleperwisseling. Daarvoor heb je een 100% betrouwbaar contact nodig en dat hebben deze niet. Ik heb ze onder mijn mDDM+rijtuigen zitten voor de sleperwisseling en dat is een ramp. Ik zal ze in de komende maanden vervangen. Voor lichtstroom zal het redelijk werken.

JS
Re: advies gevraagd: 2-polige stroomvoerende koppelingen
Citaat van: chris op zondag 01 juli 2007, 16:08:02
Als een contact af en toe wegvalt, vangen de motoren dat wel op.
Echter bij gebruik in lange treinen, heb je zeer grote kans op stroringen onderling en dus knipperende verlichting (bij 2 rail)

Wil je 100% zekerheid, dan deze koppelingen niet gebruiken, ze zijn ook veel minder slijtvast. (messing draad breekt snel.)

Het knipperen van de verlichting is natuurlijk op te vangen met een Elco per rijtuig, wanneer hier plaats voor te maken is dan. Als je nog 12 van die setjes hebt liggen dan lijkt het me zonde ze in het geheel niet te gebruiken, AJ :|

Vriendelijke groeten,

Rolf