Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Wissels k-rails ballasten

Gestart door Guus maandag 12 maart 2012, 21:41:08

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wissels k-rails ballasten
Lid sinds: 2011

offline
Wissels k-rails ballasten
Ik ben al enige tijd bezig om een methode te vinden om ook de wissels bij k-rails netjes te ballasten en dat is nu goed gelukt.
Ik heb een oud stuk rail ingesmeerd met vaseline. Vervolgens heb ik die op een kartonnen ondergrond voorzien van ballast.
Na het drogen heb ik het stuk rail met wat duw en trekwerk verwijderd van de ondergrond (daarom dus vaseline). Daarna heb ik de reepjes ballast met een schaar op maat geknipt en tussen de bielzen van de wissels geklemd. Er komen zo dus geen losse steentjes tussen de wissels en alles is eenvoudig weer weg te halen.

Bij de twee stukken met bewegende delen heb ik de kartonnen ondergrond voor het grootste deel weer van het opgedroogde ballast afgepulkt om op die manier een heel dun laagje houtlijm met ballast te krijgen. Dit dunne plakje ligt los op de bewegende delen en kan bij problemen dus eenvoudig worden verwijderd.

Onderstaande foto's laten het stap voor stap zien. Inclusief het 'verbergen' van de omgedraaide, doorgesoldeerde wisselspoelen volgens de Huib Maaskant methode.

Ik hoop dat iemand er wat aan heeft,

Groet,

Guus
Re:Wissels k-rails ballasten
ron van den broek
gast

Re:Wissels k-rails ballasten
Hoi Guus,

Ik vind het vernuftig bedacht en ziet er goed uit alleen als ik je goed begrijp liggen de stukjes er los in maar gaat dat dan na verloop van tijd niet werken en dus van z'n plaats of dat de tong daar door niet goed om gaat.

Mvg Ron :)
Re:Wissels k-rails ballasten
Lid sinds: 2011

offline
Re:Wissels k-rails ballasten
Hallo Ron,

Er zijn bij een k-wissel twee plaatsen tussen bielzen waar echt een mechanische beweging is. Precies op die twee plekken ligt het los tot losjes. Op de andere plekken ligt het wel vast. Bij de laatste foto kun je zien dat een van deze twee stukjes er bij de linkerwissel wel op ligt, en bij de rechterwissel niet. Als je volledig safe wilt gaan kun je kiezen voor de rechtervariant.

Groet,

Guus