Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

afbouw van een Hopper

Gestart door decock zaterdag 25 februari 2012, 22:28:22

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
afbouw van een Hopper
decock
gast

afbouw van een Hopper
Als Modelbrouwer moet je bezig blijven.

In navolging op de 40 ft boxcar http://forum.3rail.nl/index.php?topic=35186.0 ben ik van plan een Hopper te maken.
Een hopper is een onderlosser, het type welke ik wil gaan maken is een 2-Bay Open Coal Hopper.
Zoals deze (klik onderstaande link)

http://www.brasstrains.com/classic/Product/Detail/034115/HO-Overland-OMI-3153-GN-Great-Northern-2-Bay-Open-Coal-Hopper

Er zijn echter, jammer genoeg,  zeer weinig gedetailleerde tekeningen op internet te vinden.
Wel foto's, maar hoe de constructie daadwerkelijk in elkaar zit is mij nog niet helemaal duidelijk.
Gezien de complexiteit van dit type (schuine wanden e.d.) heb ik meer details nodig.

Is er iemand die een dergelijk model in bezit heeft?
Of tekeningen met maatvoering beschikbaar heeft?

Slechts 1 tekening met een zeer beperkte maatvoering heb ik gevonden.

Groeten decock
Re:Nieuw project gestart een "Hopper" 2 foto's
Ondanks weinig info toch begonnen.
De tekening verschaald naar H0 en bouwen maar!

Sorry voor de slechte foto's
Re:Nieuw project gestart een "Hopper" 2 foto's
De foto's zijn prima!  :thumbup:
En het begin ziet er al indrukwekkend uit, er zijn er hier niet zoveel die dat kunnen.
Ik koop de wagonnetjes ook altijd kant en klaar in een doosje.  :mrgreen:
Hopelijk reageert er iemand op je oproep.
Suc6 met de bouw!

Dirk-Jan
Vorderingen aan de bouw van de Hopper
Hoi allemaal,

Het begint al vorm te krijgen, de stort-trechters zijn zeer complex om te bouwen.
De vele schuine delen zijn moeilijk om te solderen in verband met het risico dat de overige delen los komen.
Het koelen met een nat lapje biedt hier uitkomst, zo kan men lokaal het messing heet stoken zodat de overige delen net onder het smeltpunt van het tin blijft. Echter dient men wel alle delen spanningsvrij solderen.
Ik bedoel hier natuurlijk mechanische spanning:)
Het forceren van delen tijdens het solderen zullen anders tijdens het solderen van andere delen toch de neiging los te springen AAAArrrrgggggg.

Hierbij een tweetal foto's van de vorderingen.
Re:afbouw van een Hopper (foto update)
Het is een tijdje stil geweest, maar ik heb niet stil gezeten.
Het vordert al aardig maar veel tijd zit in de details,
Ik heb nog steeds geen draaistellen (bettendorf) weten te bemachtigen.
Bijna via MP maar dat liep uit op niets (vraagprijs was ver boven de begroting), althans dit stond niet in verhouding met de prijs van de tot nu toe gebruikte materialen.

Als er iemand een sloop onderstel (bettendorf) heeft hou ik mij van harte aanbevolen.

Groet decock

Re:afbouw van een Hopper
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re:afbouw van een Hopper
Hoi,

Soms kan je voor rond 10,= een slechte gondola kopen, maar met goede draaistellen.
(Märklin; Beurs Houten)

gr. Marcel