Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Duitse mechanische seinen

Gestart door Anne W maandag 12 maart 2012, 14:54:32

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Duitse mechanische seinen
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Duitse mechanische seinen
Mocht iemand zo de antwoorden weten op de volgende vragen, bespaart dat mij een hoeveelheid speurwerk.

Op de Silberberg Strecke 2 van de MSG in Den Bosch staan een groot aantal Duitse mechanische hoofd/aftak seinen en ook voorseinen, we hebben een discussie over wanneer die weer op rood gezet worden.

Voorbeeld: stationsinrijsein, mogelijke standen: rood, groen en geel, vlak voor het sein staat een voorsein die de stand van de stationsuitrijseinen weer geeft, hier ook 3 standen mogelijk.

De vragen zijn:

wanneer gaat het inrijsein weer op rood, direct na de passage van de lok of nadat de hele trein het sein voorbij is of wordt het overgelaten aan de wil van het seinhuispersoneel.

wanneer gaat het voorsein weer op rood (als er een uitrijsein op groen staat natuurlijk), direct na de passage van de lok of nadat de hele trein het sein voorbij is of als de trein het uitrijsein voorbij is, of wordt het overgelaten aan de wil van het seinhuispersoneel.

Alvast bedankt, groet, Anne W
Re:Duitse mechanische seinen
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Trots lid van CJAG!

offline
Re:Duitse mechanische seinen
Ik denk nadat het seinhuispersoneel een rijweg inlegt voor een opvolgende/tegengestelde trein.

Voorseinen veranderen volgens mij na passage van het hoofdsein waar het voorsein betrekking op heeft.


Groet,

Ronald
Re:Duitse mechanische seinen
Citaat van: Anne W op maandag 12 maart 2012, 14:54:32
wanneer gaat het inrijsein weer op rood, direct na de passage van de lok of nadat de hele trein het sein voorbij is of wordt het overgelaten aan de wil van het seinhuispersoneel.
Ik vermoed dat het seinhuispersoneel het sein op rood zet nadat de gehele trein het blok verlaten heeft.
's Nachts zal dat personeel zich op het sluitlicht oriënteren. Het seinhuispersoneel van het voorgaande blok en van het volgende blok wordt telefonisch op de hoogte gehouden van de positie van de trein die het blok zojuist verlaten heeft.
Re:Duitse mechanische seinen
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re:Duitse mechanische seinen
Het op "rood" zetten van het hoofdsein gebeurt door het personeel, en is noodzakelijk om een vrijmelding van de zojuist verlaten blok te realiseren. Het hangt dus wel af van het personeel, maar is wel "de beveiliging" van het vrijgemaakte blok. Dit zit opgesloten in het bedieningstoestel.

Voor voorseinen van armseinen geldt dat eerst het voorsein "op onveilig (geel/geel, Vr0)" moet worden gezet, voordat het hoofdsein "onveilig (rood, Hp0)" kan worden gezet. Bij het veilig zetten geldt de omgekeerde route, dus eerst hoofdsein (groen of groen/geel, Hp1 of Hp2) en dan pas het voorsein (groen/groen of groen/geel, Vr1 resp. Vr2).

Voor de modelbaan mag je de seinen natuurlijk wel tegelijk schakelen.

John
Re:Duitse mechanische seinen
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Duitse mechanische seinen
Citaat van: Ronald op maandag 12 maart 2012, 15:13:13
Ik denk nadat het seinhuispersoneel een rijweg inlegt voor een opvolgende/tegengestelde trein.

Voorseinen veranderen volgens mij na passage van het hoofdsein waar het voorsein betrekking op heeft.


Groet,

Ronald

Beste Ronald,

Dat zou betekenen dat het voorsein op groen blijft staan, terwijl het hoofdsein waar hij BIJ staat, al op rood staat, lijkt me een beetje vreemd

Citaat van: nobody op maandag 12 maart 2012, 15:53:19
Citaat van: Anne W op maandag 12 maart 2012, 14:54:32
wanneer gaat het inrijsein weer op rood, direct na de passage van de lok of nadat de hele trein het sein voorbij is of wordt het overgelaten aan de wil van het seinhuispersoneel.
Ik vermoed dat het seinhuispersoneel het sein op rood zet nadat de gehele trein het blok verlaten heeft.
's Nachts zal dat personeel zich op het sluitlicht oriënteren. Het seinhuispersoneel van het voorgaande blok en van het volgende blok wordt telefonisch op de hoogte gehouden van de positie van de trein die het blok zojuist verlaten heeft.


Er staat een seinhuis bij het station, dus dat betekent dat ze als het personeel er zeker van is (en die zekerheid bepalen ze dus zelf), ze het hoofdsein op rood zullen zetten

Enig idee over het voorsein, die dus bij het volgende hoofdsein hoort?

Citaat van: VT601 op maandag 12 maart 2012, 16:15:23
Het op "rood" zetten van het hoofdsein gebeurt door het personeel, en is noodzakelijk om een vrijmelding van de zojuist verlaten blok te realiseren. Het hangt dus wel af van het personeel, maar is wel "de beveiliging" van het vrijgemaakte blok. Dit zit opgesloten in het bedieningstoestel.

Voor voorseinen van armseinen geldt dat eerst het voorsein "op onveilig (geel/geel, Vr0)" moet worden gezet, voordat het hoofdsein "onveilig (rood, Hp0)" kan worden gezet. Bij het veilig zetten geldt de omgekeerde route, dus eerst hoofdsein (groen of groen/geel, Hp1 of Hp2) en dan pas het voorsein (groen/groen of groen/geel, Vr1 resp. Vr2).

Voor de modelbaan mag je de seinen natuurlijk wel tegelijk schakelen.

John

Beste John,

Wat jij zegt is dat zodra het hoofdsein op rood gaat, het ACHTERLIGGENDE hoofdsein op groen zou kunnen gaan als daartoe aanleiding is, in Duitsland gaan de seinen niet op groen als er geen trein in aantocht is, dus dat betekent dat de hele trein het hoofdsein gepasseerd moet zijn, is mijn interpretatie correct?

Wat betreft de te volgen volgorde, heb je het over het hoofdsein en voorsein die bij elkaar horen of over het hoofdsein en voorsein die bij elkaar staan?

Zo'n volgorde kwam ik ook tegen bij een mechanisch rangeersein voor een hoofdsein, is toen ook geregeld bij Ra*, alhoewel het nauwelijks zichtbaar is.

Alle reageerders tot nu toe bedankt, er volgen er hopelijk nog meer, groet, Anne W
Re:Duitse mechanische seinen
Citaat van: Anne W op maandag 12 maart 2012, 16:57:02
Er staat een seinhuis bij het station, dus dat betekent dat ze als het personeel er zeker van is (en die zekerheid bepalen ze dus zelf), ze het hoofdsein op rood zullen zetten

Enig idee over het voorsein, die dus bij het volgende hoofdsein hoort?
Het voorsein dat behoort bij het hoofdsein van het volgende blok, wordt bediend door het seinhuispersoneel van dat volgende blok (dat gewaarschuwd is door het personeel van het vorige blok, in dit geval het huidige blok).
Een voorsein hoeft niet altijd vlak bij een hoofdsein te staan. De afstand hoofdsein - voorsein wordt door de bloklengte bepaald. De afstand voorsein tot het bijbehorende hoofdsein wordt bepaald door de gemiddelde remweg van de op dat traject rijdende treinen.

Leerzame link ===> klik



Edit nobody: Link toegevoegd
Re:Duitse mechanische seinen
Citeerwanneer gaat het inrijsein weer op rood, direct na de passage van de lok of nadat de hele trein het sein voorbij is of wordt het overgelaten aan de wil van het seinhuispersoneel.
Of de vraag verkeerd is ?. Een inrijsein staat altijd op Hp0. Deze wordt op Hp1 of Hp2 gezet afhankelijk van de stand van de daarachterliggende wissel(s) en nog voordat de trein zich in het voorliggend blok bevindt. Zodra de trein zich in een blok achter het sein bevindt wordt deze weer op Hp0 gezet.

Een bloksein staat op vrijbaan (Hp1) en wordt op Hp0 gezet indien de trein zich in het daarachter liggend blok is gekomen. Is het blok hierna weer leeg wordt de stand op weer op Hp1 gezet.

Citeerwanneer gaat het voorsein weer op rood (als er een uitrijsein op groen staat natuurlijk),
Een voorsein kent geen rood alleen Vr0 (oranje+ bord), Vr1 (groen)  of Vr2 (oranje +bord met pijl) gezet, afhankelijk van het sein waarbij deze hoort.
Zoals eerder opgemerkt wordt eerst de stand van het voorsein gezet, daarna het hoofdsein.
Vr0 ? Hp0, Vr1 ? Hp1 of Vr2 ? Hp2.

In hoerverre spreek je over een (echt) uitrijsein ?.  Een uitrijsein kent nog meer standen, namelijk als rangeersein Sh0 en Sh1. Bij een uitrijsein staat het sein op Hp0 en Sh1 indien er gerangeerd mag worden.
Bij een lichtsein zou dat Hp00, Hp1, Hp2 en Hp0 / Sh1 zijn

Mvg,
Peter
Re:Duitse mechanische seinen
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re:Duitse mechanische seinen
Reagerend op de wedervragen van Anne W:

CiteerWat jij zegt is dat zodra het hoofdsein op rood gaat, het ACHTERLIGGENDE hoofdsein op groen zou kunnen gaan als daartoe aanleiding is, in Duitsland gaan de seinen niet op groen als er geen trein in aantocht is, dus dat betekent dat de hele trein het hoofdsein gepasseerd moet zijn, is mijn interpretatie correct?

Nee dus. De beveiligingssystemen staan bij rood sein toe dat de toegang tot het blok mogelijk wordt. Dat is wat anders als automatisch blokstelsel. Bij armseinen kennen we dit vrijwel niet, en dan ook alleen op sporen die slechts in 1 (één) richting worden bereden.

CiteerWat betreft de te volgen volgorde, heb je het over het hoofdsein en voorsein die bij elkaar horen of over het hoofdsein en voorsein die bij elkaar staan?

Ja, het gaat hier over het voorsein dat bij het voorsein hoort. In de situatie dat een voorsein direct voor een hoofdsein staat, betreft dit altijd het voorsein van het volgende sein. Dit sein staat bij armseinen bij een onveilig hoofdsein (dus waar het direct voor staat) altijd "onveilig" (dus geel/geel of groen/geel). Bij lichtseinen is het voorsein dan normaliter gedoofd.

Tenslotte, bij DB-armseinen bestaan geen aparte uitrijseinen. Een uitrijsein kan gevormd worden met behulp van een gewoon hoofdsein (Hp0, Hp1 en Hp2) in combinatie met het rangeersein Sh0/Sh1. Beide seinen kunnen in verschillende combinaties voorkomen. Ook zal bij armseinen hier geen voorsein direct bij het hoofsein staan, maar pas na de wisselstraten.
Om te mogen rangeren is de seinstand Sh1 noodzakelijk. Om te mogen vertrekken Hp1 of Hp2 samen met Sh1.
Ook hier kunnen rangeerlichtseinen voorkomen in combinatie met arm-hoofdseinen. Andersom is nauwelijks gebruikelijk.

John
Re:Duitse mechanische seinen
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Duitse mechanische seinen
Citaat van: VT601 op maandag 12 maart 2012, 21:18:51
Reagerend op de wedervragen van Anne W:

CiteerWat jij zegt is dat zodra het hoofdsein op rood gaat, het ACHTERLIGGENDE hoofdsein op groen zou kunnen gaan als daartoe aanleiding is, in Duitsland gaan de seinen niet op groen als er geen trein in aantocht is, dus dat betekent dat de hele trein het hoofdsein gepasseerd moet zijn, is mijn interpretatie correct?

Nee dus. De beveiligingssystemen staan bij rood sein toe dat de toegang tot het blok mogelijk wordt. Dat is wat anders als automatisch blokstelsel. Bij armseinen kennen we dit vrijwel niet, en dan ook alleen op sporen die slechts in 1 (één) richting worden bereden.

CiteerWat betreft de te volgen volgorde, heb je het over het hoofdsein en voorsein die bij elkaar horen of over het hoofdsein en voorsein die bij elkaar staan?

Ja, het gaat hier over het voorsein dat bij het voorsein hoort. In de situatie dat een voorsein direct voor een hoofdsein staat, betreft dit altijd het voorsein van het volgende sein. Dit sein staat bij armseinen bij een onveilig hoofdsein (dus waar het direct voor staat) altijd "onveilig" (dus geel/geel of groen/geel). Bij lichtseinen is het voorsein dan normaliter gedoofd.

Tenslotte, bij DB-armseinen bestaan geen aparte uitrijseinen. Een uitrijsein kan gevormd worden met behulp van een gewoon hoofdsein (Hp0, Hp1 en Hp2) in combinatie met het rangeersein Sh0/Sh1. Beide seinen kunnen in verschillende combinaties voorkomen. Ook zal bij armseinen hier geen voorsein direct bij het hoofsein staan, maar pas na de wisselstraten.
Om te mogen rangeren is de seinstand Sh1 noodzakelijk. Om te mogen vertrekken Hp1 of Hp2 samen met Sh1.
Ook hier kunnen rangeerlichtseinen voorkomen in combinatie met arm-hoofdseinen. Andersom is nauwelijks gebruikelijk.

John

Beste John,

Je zegt dat als het hoofdsein waar het voorsein (met de stand van het volgende hoofdsein) vlak voor staat, op rood staat dat voorsein dan ook op "onveilig" staat, dat klinkt me logisch in de oren, mijn vraag is nu of dat, als het hoofdsein waar het voorsein (met de stand van het volgende hoofdsein) vlak voor staat, op rood GAAT dat voorsein dan ook op "onveilig" GAAT, ook indien het hoofdsein waarvan dat voorsein de stand geeft, op groen STAAT.


Beste Peter,

Duidelijk, blijft één vraag door jou onbeantwoord, wanneer mag het mechanische hoofdsein op rood gezet worden, als de lok er voorbij is of als de hele trein er voorbij is of afhankelijk van de zin van de seinhuiswachter.


Het verhaal over de uitrijseinen is mij duidelijk en ook zo uitgevoerd op mijn eigen baan, de Silberberg Strecke 2 van de MSG is echter niet zo kapitaalkrachtig dat we ook nog rangeerseinen kunnen zetten, wellicht kunnen er Wachttekens (Ra11) komen.

Wederom iedereen bedankt, gezamelijk komen we er wel uit, groet, Anne W
Re:Duitse mechanische seinen
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re:Duitse mechanische seinen
CiteerJe zegt dat als het hoofdsein waar het voorsein (met de stand van het volgende hoofdsein) vlak voor staat, op rood staat dat voorsein dan ook op "onveilig" staat, dat klinkt me logisch in de oren, mijn vraag is nu of dat, als het hoofdsein waar het voorsein (met de stand van het volgende hoofdsein) vlak voor staat, op rood GAAT dat voorsein dan ook op "onveilig" GAAT, ook indien het hoofdsein waarvan dat voorsein de stand geeft, op groen STAAT.

Je geeft een wat theoretisch geval weer, maar in feite is de redenering correct.
Een voorsein mag nooit een "veiliger"stand weergeven dan het sein waar het direct voor geplaatst is. Dit gebeurt dus ook door de koppelingen (vergrendelingen) in het seinhuis.
Re:Duitse mechanische seinen
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Duitse mechanische seinen
Beste John,

Je statement "voorsein kan geen veiligere stand hebben als het hoofdsein waar het vlak voor staat" is verhelderend en in lijn met wat ik logisch vind.

Nu nog de vraag of het moment dat het hoofdsein op rood gaat ook "geregelementeerd" is, als de lok voorbij is of als de hele trein voorbij is of bepaalt de "zin" van de seinhuiswachter dat.

Ik heb eens zitten zoeken in het officiële Signalbuch van de DB, maar dat is natuurlijk zoeken naar een speld in de hooiberg.

Alvast bedankt, groet, Anne W
Re:Duitse mechanische seinen
Citaat van: Anne W op dinsdag 13 maart 2012, 19:12:40
Nu nog de vraag of het moment dat het hoofdsein op rood gaat ook "geregelementeerd" is, als de lok voorbij is of als de hele trein voorbij is of bepaalt de "zin" van de seinhuiswachter dat.
De seinwachter zet het sein op onveilig indien de trein gepasserd is, behalve indien indien hij de informatie van een voorpost verkrijgt.

Mvg,
Peter
Re:Duitse mechanische seinen
Citaat van: Freak op maandag 12 maart 2012, 17:38:47

Een bloksein staat op vrijbaan (Hp1) en wordt op Hp0 gezet indien de trein zich in het daarachter liggend blok is gekomen. Is het blok hierna weer leeg wordt de stand op weer op Hp1 gezet.


Peter,

Jouw laatste opmerking klopt niet. In tegenstelling tot NL staan in het duitse systeem alle seinen op rood, tenzij er een trein aankomt en het blok daarvoor vrij is, dan gaat het bloksein pas op groen.

Walter
Re:Duitse mechanische seinen
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:Duitse mechanische seinen
Hoi Anne,

Wellicht geeft deze site je antwoord op je vragen,of iets in de richting van het antwoordt wat je zoekt.

mechanisch sein

Met dank aan Nico Spilt :thumbup:

M.v.g.

Hans V200.0
Re:Duitse mechanische seinen
De titel van dit topic luidt: "Duitse" mechanische seinen.
Re:Duitse mechanische seinen
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Duitse mechanische seinen
Inmiddels is, met een hoop hulp van vele kanten, de Silberberg Strecke Groep tot de volgende conclusies gekomen:

een hoofdsein wordt door de seinhuiswachter op rood gezet, als de laatste wagon het laatste wissel in de ingaande rijweg gepasseerd is.

als het hoofdsein op rood gaat en het volgende sein op groen of groen-geel staat gaat het fysiek bij het hoofdsein staande voorsein ook op rood.

En zo gaan we het uitvoeren, op zich heel makkelijk te regelen, het denkwerk zit (weer) in het op het juiste moment in- en uitschakelen van het "bedrijfsgeluid" (een modelbaan stikt nogal eens van de tunnels)

Iedereen bedankt, groet, Anne W
Re:Duitse mechanische seinen
Hallo allemaal,

Met grote interesse heb ik dit onderwerp gevolgd. Mijn baan in aanbouw "Alphen am Rhein) is Tp III naar duits voorbeeld.
Of mijn explicite vraag hier in thuis hoort weet ik niet, kan zijn dat hij naar het digitale hoofdstuk moet, maar dat merken we wel !

Hier komt de vraag/het probleem.

Op mijn digitale baan heb ik dus het oude type armseinen van Marklin staan. Om een enigszins realistisch beeld te verkrijgen heb ik de hoofd- en voorseinen zo geplaatst dat inderdaad het beeld ontstaat dat het voorsein aangeeft wat er qua hoofdsein verwacht mag worden.
Om  deze setting te schakelen maak ik gebruik van schakelcontacten en memory en keyboards in combinatie met decoders K83.

Nu wil ik dat als een bepaald hoofdsein wordt geschakeld rood naar groen en vv. dat het bijbehorende voorsein dus ook mee gaat in deze schakeling.
Het hoofdsein wordt (in mijn geval) door een K83 in de directe omgeving geactiveerd, da's verder geen probleem. Het hoofdsein heeft gewoon een code in de decoder gekregen en dat werkt prima.
Vraag is:hoe schakel ik nu dat bijbehorende voorsein wat in mijn geval vaak behoorlijk ver weg staat ?
Volgens mij moeten beide seinen dezelfde schakelcode hebben of van dezelfde K83 geschakeld worden. Op deze manier worden de kabels wel heel erg lang, soms wel 4-5 meter ! Je begrijpt dat er hierdoor een vertraging optreedt (grote weerstand) die niet wenselijk is.
Kan ik  dit dan alleen maar op lossen door een aparte K83-decoder in te zetten met dezelfde codering als die van het hoofdsein zodat b.v. het keyboard bij het intoetsen twee decoders met identieke code gelijktijdig schakeld ? kan dit ?

Hoe lossen jullie met grote (kleine mag ook) banen dit op ?

Graag jullie reacties.

Vast bedankt voor de moeite.

Mazzel,

Blackbird
Re:Duitse mechanische seinen
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Duitse mechanische seinen
Beste Blackbird,

Ik kan je hiermee niet helpen, bij Silberberg lost Ra* dit voor ons op, alle seinen hebben hun eigen decoders.

Ik neem overigens wel aan dat ergens in de Märklin documentatie/informatie staat hoe zo'n schakeling te maken, twee K83's met hetzelfde nummer lijkt een oplossing maar vrij prijzig omdat je geen werk hebt voor de overige aansluitingen.

Groet, Anne W
Re:Duitse mechanische seinen
Blackbird,

Je kan inderdaad een tweede decoder met hetxelfde adres dichtbij je voorsein plaatsen, dat is geen probleem. Erzijn ook decoders die een hogere uitgangsstroom leveren, waarmee je wel goed twee parallel geschakelde seinen kan schakelem, maar 4-5 m draad is wel erg veel.

Walter
Re:Duitse mechanische seinen
Beste Anne en Walter,

dank voor jullie reacties. wellicht met ik het inderdaad zoeken in  extra decoders. Nou zijn op termijn een paar extra decoders, aangeschaft via de beurs, geen onoverkomelijke uitgave.
Voor de mogelijke aansluitingen  ka n ik wellicht wel een andere bestemming vinden in de vorm van seinen e/o ontkoppelrail of iets dergelijks, misschien kan ik zelfs wel voorseinen bundelen ?

Ik ga komende dagen wel even broeden.

Mazzel,

Blackbird
Re:Duitse mechanische seinen
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Duitse mechanische seinen
Beste Blackbird,

Het gebruik van de overblijvende aansluitingen is niet zo makkelijk omdat er in totaal 2 series van 4 aansluitingen zijn die hetzelfde decodernummer hebben, dus gaan er altijd op 2 series van 4 wissels of seinen of ontkoppelrails werken.

Groet, Anne W