> ModellStellWerk is gebaseerd op de originele panelen, zoals in Duitsland in gebruik.
Klopt, SpDrS60. Het beeld, en ook de bediening komt overeen met dit voorbeeld. Maar ook een beeld van een echt ESTW is mogelijk.
Naast het voorbeeldgetrouw bedienen van de wissels is het ook mogelijk om treinen te laten rijden, met de hand of automatisch, of dit tegelijk. Bij het rijden van treinen, of dit nou automatisch of met de hand gebeurt, wordt rekening gehouden met de beveiliging, zodat het eigenlijk niet mis kan gaan.
De treinen kunnen voor seinen stoppen met melders, 1 melder per blok is al genoeg om exact te stoppen. Dit werkt anders dan bij Koploper, in ModellStw wordt een melder primair gebruikt om een blok bezet te melden, als bij het voorbeeld, maar tegelijkertijd ook om de trein voor het rode sein te laten stoppen (of afremmen enz). Het is dus niet een puntmelder, maar een melder over een heel blok zodat ook losse wagens gezien worden. Aan de hand van 1 of meerdere melders wordt de remweg berekend. Heb je stroomonderbreking met evt remmodules, dan kun je die ook (blijven) gebruiken, ook in automatisch bedrijf.
Het automatisch bedrijf kan gebaseerd zijn op vooraf geprogrammeerde routes, als in iTrain, dmv de Dienstregelingmodule. Het is echter ook mogelijk om de treinen zelf de routes te laten uitzoeken. Per blok en treintype kunnen beperkingen en acties opgegeven worden, zoals stoppen en keren, en aan de hand hiervan zoekt de trein zelf zijn route, willekeurig over de aangegeven mogelijkheden.
Op de homepage
www.modellstw.eu staat meer info, het duitstalige gedeelte is het meest-recent bijgewerkt...
Groet, Ronald