Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Koploper, Rocrail, Windigipet, ...

Gestart door fredz zondag 11 maart 2012, 15:00:03

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Koploper, Rocrail, Windigipet, ...
Als we NIET naar de prijs kijken, welk pakket is dan aan te raden voor Märklin digitaal: Koploper, Rocrail, Windigipet, Ltrain, en dit in combinatie met een CS2? Wat heeft Windigipet (bijvoorbeeld) meer dan Rocrail? Er blijkt ook een nieuwe versie 2012 aan te komen... Dank
Re:Koploper, Rocrail, Windigipet, ...
Koploper kun je schrappen, werkt niet samen met het CS2.

Gr, Ben.
Re:Koploper, Rocrail, Windigipet, ...
Een bijkomende vraag is dan ook: hebben de andere pakketten mogelijkheden die er NIET zijn in Windigipet?
Re:Koploper, Rocrail, Windigipet, ...
Hallo Fred,

ik kan je van harte iTrain aanbevelen !

groeten,
Jeroen
Re:Koploper, Rocrail, Windigipet, ...
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re:Koploper, Rocrail, Windigipet, ...
Hoi Fred,

Kom naar de gastendag van ons forum in Gent op 27 mei of die van de buren 24 maart in 's Hertogenbosch. Ik zal daar een verhaaltje geven over de verschillen, want het hangt van veel factoren af, wat je kiest.

Even een voorproefje:
RocRail gaat uit van de lastregeling en op-/afremvertraging van de decoders.
iTrain is grafisch erg mooi.
ModellStellWerk is gebaseerd op de originele panelen, zoals in Duitsland in gebruik.
Windigipet ken ik nog niet goed genoeg.

RocRail en iTrain zijn op Linux, MAC en Windows toepasbaar.
RocRail en iTrain kunnen op meerdere computers parallel werken in een netwerk.
RocRail en iTrain werken ook op smartphones/iPad.
RocRail werkt ook samen met veel zelfbouw produkten van Peter Giling en vele centrales.
RocRail kan ook in een modulebaan worden ingezet met makkelijke module koppeling.
Re:Koploper, Rocrail, Windigipet, ...
Dan zou het wel interessant zijn mocht iemand die Windigipet wel goed kent, eens laten weten wat het kan in vergelijking met iTrain bijvoorbeeld.
Re:Koploper, Rocrail, Windigipet, ...
Citaat van: fredz op zondag 11 maart 2012, 19:44:49
Dan zou het wel interessant zijn mocht iemand die Windigipet wel goed kent, eens laten weten wat het kan in vergelijking met iTrain bijvoorbeeld.
Vraag Walter Wissels eens.

Mvg,
Peter
Re:Koploper, Rocrail, Windigipet, ...
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:Koploper, Rocrail, Windigipet, ...
Hallo,

Windigipet is het meest gebruikte programma in Duitsland en voor praktisch alle digitaalcentrale's geschikt om aan te sturen.

Het programma heeft net zoals andere software ten doel om de baan volledig automatisch aan te sturen, en wordt door inzet van enkele Nederlanders die zich hiervoor vrijwillig inzetten nog in het Nederlands vertaald.

Windigipet versie 2009,

Windigipet is een relatief oud programma wat zichzelf dus bewezen heeft en wordt geschreven door Dr. Peterlin die hierbij hulp krijgt van een jongere generatie, waardoor de toekomst van dit programma gewaarborgt is, en via internet verkrijgbaar. Het programma ondersteunt praktisch alle digitaal systemen. Het programma werkt samen met de database programma?s Winicat en/of Collection, waar de afbeeldingen voor de besturing van de locomotieven vanaf gehaald kunnen worden, uiteraard kunnen ook eigen plaatjes gebruikt worden. Het aansluiten van een 2e interface en Littfinski terugmeldmodule is mogelijk.

Binnen het programma is het mogelijk volledig automatisch via terugmeldingen of via een vast programma te rijden. Het programma ondersteund ook alle typen decoders.  Ook aansturing van draaischijf en het programmeren van diverse kranen is mogelijk. Tevens zijn er in het programma diverse geluiden beschikbaar die met Direct-X geluid aangestuurd kunnen worden.

Praktisch alles is in te stellen in windigipet, en is erg bezetmelder georienteerd. Het wijzigen van baanplannen in Wdp is hierdoor lastig, omdat veel opnieuw ingesteld moet worden na een wijziging. Het programma kent sinds de laatste versie rijden met max. snelheden.


Info download en forum www.windigipet.de

Download demo voor 4 locomotieven met beperkt aantal wissels.


Automatische treinbesturing
Nederlandstalig

prijs is stevig en om bij te blijven moet bij iedere update ook flink in de buidel getast worden.
Veel stappen in 1 keer nemen ten behoeve van automatische besturing.

Met vriendelijke groet,

Walter
Re:Koploper, Rocrail, Windigipet, ...
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:Koploper, Rocrail, Windigipet, ...
iTrain is een jong programma van Xander Berkhout, en is van oorsprong Nederlandstalig, wat de support en handleiding makkelijk maakt.

iTrain is voor vele software platvormen beschikbaar en ondersteund de meest gangbare digitale centrale's.

iTrain is door zijn structuur simpel te snappen, en snel tot een geautomatiseerde baan te komen en hierdoor ook simpel door beginners te gebruiken.
iTrain is op vaste treinenroute's georienteerd, dit kan bij ingewikkelde baanplannen problemen geven omdat treinen op elkaar vastlopen (is het grootspoor hiervan een schoolvoorbeeld?)

http://berros.eu/itrain/nl/

met vriendelijke groet,

Walter
Re:Koploper, Rocrail, Windigipet, ...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Koploper, Rocrail, Windigipet, ...
Beste Fred,

Even lid worden van het Beneluxforum en je aanmelden voor hun "dag" op 24 maart bij de MSG in Den Bosch, dan kun je Koploper, I-Train, Railroad en Railware (en nog wat anders, maar voor jou niet toepasbaar) zelf bekijken.

Groet, Anne W
Re:Koploper, Rocrail, Windigipet, ...
Hoi Fred

Ik rijd ook met Itrain in combi met cs2.
Grandioos.

Gr. Arno
Re:Koploper, Rocrail, Windigipet, ...
Citaat van: destrikjes op dinsdag 13 maart 2012, 15:20:53
Ik rijd ook met Itrain in combi met cs2.
Grandioos.
Hoe stel je die CS2 in in Itrain? Kan je misschien wat screenshots posten (ook van je track en zo) van Itrain)?
Re:Koploper, Rocrail, Windigipet, ...
Interface wijzigen > Kies voor interface Marklin Central Station 2 en geef bij IP-adres het IP-adres van de CS2 op.

Mvg,
Peter
Re:Koploper, Rocrail, Windigipet, ...
> ModellStellWerk is gebaseerd op de originele panelen, zoals in Duitsland in gebruik.

Klopt, SpDrS60. Het beeld, en ook de bediening komt overeen met dit voorbeeld. Maar ook een beeld van een echt ESTW is mogelijk.
Naast het voorbeeldgetrouw bedienen van de wissels is het ook mogelijk om treinen te laten rijden, met de hand of automatisch, of dit tegelijk. Bij het rijden van treinen, of dit nou automatisch of met de hand gebeurt, wordt rekening gehouden met de beveiliging, zodat het eigenlijk niet mis kan gaan.

De treinen kunnen voor seinen stoppen met melders, 1 melder per blok is al genoeg om exact te stoppen. Dit werkt anders dan bij Koploper, in ModellStw wordt een melder primair gebruikt om een blok bezet te melden, als bij het voorbeeld, maar tegelijkertijd ook om de trein voor het rode sein te laten stoppen (of afremmen enz). Het is dus niet een puntmelder, maar een melder over een heel blok zodat ook losse wagens gezien worden. Aan de hand van 1 of meerdere melders wordt de remweg berekend. Heb je stroomonderbreking met evt remmodules, dan kun je die ook (blijven) gebruiken, ook in automatisch bedrijf.

Het automatisch bedrijf kan gebaseerd zijn op vooraf geprogrammeerde routes, als in iTrain, dmv de Dienstregelingmodule. Het is echter ook mogelijk om de treinen zelf de routes te laten uitzoeken. Per blok en treintype kunnen beperkingen en acties opgegeven worden, zoals stoppen en keren, en aan de hand hiervan zoekt de trein zelf zijn route, willekeurig over de aangegeven mogelijkheden.

Op de homepage www.modellstw.eu staat meer info, het duitstalige gedeelte is het meest-recent bijgewerkt...

Groet, Ronald
Re:Koploper, Rocrail, Windigipet, ...
Re:Koploper, Rocrail, Windigipet, ...
Ik zat met dezelfde vraag....:

CiteerOok ben ik op zoek geweest naar de (voor mij) juiste besturingssoftware:
Koploper en ModellStellwerk vielen af omdat ze geen CS2 ondersteunen.
iTrain gebruikt geen trein- / bloklengte, en dat heb ik met mijn vele verschillende trein- & bloklengtes wel nodig?
WinDigipet 2012 loopt niet stabiel op mijn Windows8CP machine, en RailWare krijg ik nieteens volledige gedownload (bovendien bevalt me de abonnements-constructie voor updates en fixes helemaal niet! Railware is al de duurste van het rijtje, en dan nog een bijna 100 euro per jaar vragen voor minor updates is me echt teveel van het goede.)

Dus het zal waarschijnlijk Freiwald's Railroad&Co TrainController Gold worden. Ook niet goedkoop maar komt op mij in ieder geval erg stabiel en betrouwbaar over.
Re:Koploper, Rocrail, Windigipet, ...
CiteerOok ben ik op zoek geweest naar de (voor mij) juiste besturingssoftware:
Koploper en ModellStellwerk vielen af omdat ze geen CS2 ondersteunen.
iTrain gebruikt geen trein- / bloklengte, en dat heb ik met mijn vele verschillende trein- & bloklengtes wel nodig?
WinDigipet 2012 loopt niet stabiel op mijn Windows8CP machine, en RailWare krijg ik nieteens volledige gedownload (bovendien bevalt me de abonnements-constructie voor updates en fixes helemaal niet! Railware is al de duurste van het rijtje, en dan nog een bijna 100 euro per jaar vragen voor minor updates is me echt teveel van het goede.)

Dus het zal waarschijnlijk Freiwald's Railroad&Co TrainController Gold worden. Ook niet goedkoop maar komt op mij in ieder geval erg stabiel en betrouwbaar over.
[/quote]
Waarom die TrainController en niet WinDigipet, afgezien van de stabiliteit van een betaversie van Windows 8? Wat heeft de ene niet en de andere wel?
Re:Koploper, Rocrail, Windigipet, ...
Citaat van: fredz op donderdag 19 april 2012, 08:53:24
CiteerOok ben ik op zoek geweest naar de (voor mij) juiste besturingssoftware:
Koploper en ModellStellwerk vielen af omdat ze geen CS2 ondersteunen.
iTrain gebruikt geen trein- / bloklengte, en dat heb ik met mijn vele verschillende trein- & bloklengtes wel nodig?
WinDigipet 2012 loopt niet stabiel op mijn Windows8CP machine, en RailWare krijg ik nieteens volledige gedownload (bovendien bevalt me de abonnements-constructie voor updates en fixes helemaal niet! Railware is al de duurste van het rijtje, en dan nog een bijna 100 euro per jaar vragen voor minor updates is me echt teveel van het goede.)

Dus het zal waarschijnlijk Freiwald's Railroad&Co TrainController Gold worden. Ook niet goedkoop maar komt op mij in ieder geval erg stabiel en betrouwbaar over.
Waarom die TrainController en niet WinDigipet, afgezien van de stabiliteit van een betaversie van Windows 8? Wat heeft de ene niet en de andere wel?

Geen idee: Zoals gezegd deed het gebrek aan stabiliteit hem voor mij de das om. Ik weet dat je dat WDP niet echt aan zou mogen rekenen, maar als een concurerend programma er dan wel stabiel op draait, krijgt het andere programma een plusje van me. Ook geeft dat me het gevoel dat WDP minder "netjes" of robust geschreven is: Al mijn andere programmas werken al prima op Win8...

Een ander nadeel van WDP is dat de demo versie erg beperkt is: In TrainController kan ik alles al in de demoversie uitproberen (de enige beperking is dat hij na 15 minuten de verbinding met de central verbreekt. Het programma blijft gewoon draaien en om opnieuw verbinding te krijgen hoef je het programma alleen maar even te sluiten en opnieuw op te starten). Bij WDP kan ik in de demo versie alleen maar een klein layout veld gebruiken, met minder locs en wissels.

Het derde punt is gevoelsmatig: WDP komt wat ouderwetser en minder serieus over. Dat het niet stabiel loopt op Windows 8 is daar een deel van, maar ook andere dingen zoals het (uitschakelbare) opstartgeluid, het niet goed scalen van teksten als het OS niet op 100% DPI staat, de venster layout etc.

Maar ik zou WDP best nog een 2e kans willen geven als ik aan een werkende & bruikbare demo versie kan komen. Het geld is nog niet uitgegeven...
Re:Koploper, Rocrail, Windigipet, ...
Het kan ook goedkoop. Ik ben als beginneling met Rocrail begonnen en na wat aanvangsproblemen door onkunde van mijn kant, maar met goede hulp op het Rocral forum werkt het bij mij nu prima.
Rocrail wordt dagelijks van nieuwe updates voorzien en is gratis.

Groeten,
Albert.