Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

BR 151 ombouw

Gestart door siko zaterdag 10 maart 2012, 23:57:09

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
BR 151 ombouw
Lid sinds: 2008

offline
BR 151 ombouw
Hallo,

Vandaag een BR 151 (3057) analoog op de kop getikt. Die ga ik voorzien van een decodertje.
Twee vraagjes:
1. de loc heeft hier en daar wat roest (stangen bij deur en pantografen). Hoe en waarmee krijg ik dat het beste weg?
2. wie heeft er ervaring met het voorzien van rode seinen in deze loc. Er zal dan door het chassis geboord moeten worden... Valt daar wel door te boren?

Groet,

Siko
Re:BR 151 ombouw
Lid sinds: 2008

offline
Re:BR 151 ombouw
haij haij .

Toevallig mijn turkie beige 151 aan het updaten , decoder ingebouwd en lampjes niet gecontroleerd op branden met een transformator ,kortsluiting in lampje en weg licht functie decoder .

Motor loopt nog wel , dus scheeld weer decoder kan dus ergens anders voor gebruikt gaan worden en moet even nieuwe in , 60760 decoder komt er in , heb er een paar op voorraad .

Ben nu aan het bijschilderen van deurklinken (is pruts werkje hoor), stangen en zilver randje om lichten ,had de mijne niet is een heeeeeeeeel oud beestje .

Toeter zit zelfs meegegoten aan kap , mijn groene heeft losstaande toeters , dus of oud type of startpakket loc denk ik  .

Stangen demonteer ik en licht schuren en dan van zilver voorzien (goed laten drogen ).

Pantografen had ik al rood kleurtje , krijgen alleen ooit nog is ander kleur rood hebben nu DB intercity rood, ik zou gewoon over roest heen schilderen mogen er wel wat verweerd uitzien is mijn mening.

Rode lichten schilder ik weer rood , nadat zilver goed droog is .

Kan terzijner tijd wel foto eindresultaat plaatsen .

Re:BR 151 ombouw
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re:BR 151 ombouw
Hoi,

ben ook bezig met 2 151's.

Heb de sluitlichten, in één al uitgeboord.
De orginele Märklinverf in huis. (Verkehrsrot) (wordt al enkele jaren niet meer geleverd)
Transfers gekocht,
en nu nog de grijze Ral 7012, die Revell in zijn assortiment heeft kopen.

Sluitlichten worden schakelbaar via F1 en F2 met ESU- mfx-decoder.

Dan kan de lok ook voor trek-duwverkeer worden ingezet. Want, ook daar is de lok in het grootbedrijf geschikt voor.

Gr. Marcel
Re:BR 151 ombouw
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:BR 151 ombouw
Citaat van: jumbo op zondag 11 maart 2012, 00:38:31
Ben nu aan het bijschilderen van deurklinken (is pruts werkje hoor), stangen en zilver randje om lichten ,had de mijne niet is een heeeeeeeeel oud beestje .

Toeter zit zelfs meegegoten aan kap , mijn groene heeft losstaande toeters , dus of oud type of startpakket loc denk ik  .
Dat is de 3057.1, die had iid een meegegoten hoorn, maar ook zwarte wielen ipv rood.

Die stangetjes kun je met wat koperpoets op een wattenstaafjes redelijk schoon krijgen.
Wel oppassen dat je niet de lak van de kap meepoetst.
Re:BR 151 ombouw
Lid sinds: 2008

offline
Re:BR 151 ombouw
Dus uitboren is mogelijk. Ik zal dat echter even op het wenslijstje zetten. Eerst zorgen dat ie rijdt.

Overigens gooi ik er ook een 60760 in. Dat betekent dat de sluitlichten niet onafhankelijk van de hoofdlichten kunnen worden geschakeld. Mijn idee is wel om de pantograafschakelaar onder de loc hier voor in te zetten. Meestal trekt de loc toch wagens en is het sluitlicht gedoofd.

Overschilderen van de bodemplaat van de pantografen is een idee. Ik zal een wat voorbeeldfoto's bestuderen. Natuurlijk moet het er 'vuil en gebruikt' uit zien, dus ik denk dat het bruin/zwart wordt. Het gekke is dat de roest die er nu opzit dat verweerde effect niet weergeeft als jullie begrijpen wat ik bedoel.

Gr. Siko
Re:BR 151 ombouw
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re:BR 151 ombouw
Hoi,

Het is het slimste, om eerst de handgrepen te verwijderen, alvorens je ze gaat poetsen. Je kan er ook nieuwe op plaatsen, gemaakt uit vernikkeld draad.

Het onderdeelnr voor de Signalhorn is  237010; (zilver) deze wordt gebruikt op de Br 111 en 151.

Uitboren sluitlichten met boortje van 2 mm. Eerst goed centeren, daarna zodanig boren, dat je EXACT in het midden komt, van de lamp.
Je kan ook 1,5mm nemen, en uitvijlen (met boor) in de richting, waar nog wat uit moet. En daarna uitboren naar 2 mm.
Boorgat moet wel een 6 á 8 mm diep worden. Hierop komt haaks, vanaf bovenzijde frame ook een gat, van min. 2 mm rond.Deze boringen kruisen elkaar.
In boorgat komt een smd-led, (eventueel op print) welke licht uitstraalt naar voren.
In lamp-boorgat komt een korte 2mm lichtgeleider. Deze zal het licht mooi uitstralen naar voren.
Als zilveren ring om boorgat wordt beschadigd; kan je een boortje van 2 mm in zilveren verf dopen, en als druppel verwijderd is, deze behoedzaam in gat steken.
De verf op zijkant boortje zal dan als een klein ringetje om het boorgat afzetten. Hoe dieper je gaat, hoe dikker de ring.

Tot zover enkele tips.

Gr. Marcel
Re:BR 151 ombouw
Lid sinds: 2008

offline
Re:BR 151 ombouw
Bedankt Marcel voor de tips!
Met lichtgeleider bedoel je een stukje glasvezel?

Nu ik de draaistellen heb gereinigd met wasbenzine merk ik dat de loc toch wat meer kilometers heeft gelopen dan gehoopt. M.a.w. de tandwieltjes draaien niet zo soepel, er zit een kleine hapering in.
Wat nu te doen? Doorgaan en olie er op en hopen dat de motor er geen last van heeft, of een nieuw draaistel zoeken of tandwielen (waar?)


Siko
Re:BR 151 ombouw
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re:BR 151 ombouw
Hoi, lichtgeleider is in model-zaken de kopen, in verschillende diameters.
Is een transparante massieve staaf.

Deze kan je op lengte afsnijden.
Echter de snijvlakken, moet je daarna op de juiste manier bewerken, om deze gelijkwaardig te krijgen aan de Märklin lichtgeleiders.

Kom ik later op terug.

Gr. Marcel
Re:BR 151 ombouw
Freak
gast

Re:BR 151 ombouw
Hallo Siko,

Citaat van: siko op zondag 11 maart 2012, 10:14:10
Overigens gooi ik er ook een 60760 in. Dat betekent dat de sluitlichten niet onafhankelijk van de hoofdlichten kunnen worden geschakeld. Mijn idee is wel om de pantograafschakelaar onder de loc hier voor in te zetten. Meestal trekt de loc toch wagens en is het sluitlicht gedoofd.
Zou toch overwegen om er een ESU in te zetten.
Met 2 functie-uitgangen is het mogelijk om zowel front-, als sluitlichten apart in / uit te schakelen.
Bij tractie rijden kun je dan bij de voorste lok de sluitlichten doven, en bij de tweede lok de frontlichten, of zelfs beide.

Mvg,
Peter
Re:BR 151 ombouw
Lid sinds: 2008

offline
Re:BR 151 ombouw
CiteerZou toch overwegen om er een ESU in te zetten

Ik heb een lokpilot in een rangeerloc met precies dat doel: Schakelen van de verlichting met functietoets.
Echter op de een of andere manier reageert de decoder niet zo mooi op het digitale signaal dat door SRCP-server wordt gegenereerd. Alle 60760 decoders die ik heb ingebouwd draaien prima (m.u.v. het bekende alzheimer effect, dat ondanks inbouw grote condensator niet helemaal weg is).

Of een exemplarisch probleem met de lokpilot is of iets anders moet ik echter nog onderzoeken. Voor 39,95 is de 60760 nog steeds een koopje.
Re:BR 151 ombouw
Lid sinds: 2008

offline
Re:BR 151 ombouw
haij haij .

Denk dat de tandwielen niet erg groot probleem zijn , als je met de hand wielen ronddraaid breng je andere beweging tot stand dan dat het vanaf hoofdwiel door anker word gedaan , daardoor kunnen ze wel is vastlopen door handgedraai en op baan aangedreven door anker geen probleem opleveren .

Weer wat verder met update loc , beige wat bij gewerkt met revell  sm 314, kap en treden .

Sluitlichten rood gemaakt met revell sm 331 , de mijne word toch alleen in gezet bij goederenvervoer .

Pantograven revell matt 36 .

het Is de 151 104-7 met meegegoten toeters , misschien ooit is paar bestellen , en gietsels wegvijlen en losstaande monteren , de groene mist er eigelijk ook eentje is die ook weer op orde .

Wielen klopt ook , ook al zitten onder de groene nu  zwarte wielen , en jankt de groene motor een beetje en dat de beige niet , mijn rode 212 doet dat trouwens ook motories beetje janken , vooral bij rijden rond de honderd km/h .

Roosters had ik in verleden al donker grijs gemaakt , doe ik eigelijk als enigste veroudering project , meer verouderen komt ooit nog maar moet ik eerst een paar stoute schoenen voor aanschaffen .

Nu gaat ik boven de ramen nog een zwart randje aanbrengen , ook weer lastig denk ik moet daar nog is kijken of daar iets voor in de handel is een fijnverfer pen of zoiets  ,iemand idee ??

Koppelingen wil ik ook een stukkie tussen uit hebben , loc heeft zoals meerdere ouder type's vrij lange uitsteeksels zeg maar .

Maar moet zeggen dat met eigelijk hele kleine schilder aanbrengsels het resultaat gelijk verbluffend is , vooral de deurklinken ,ook al is het een huzarenwerkje doet wonderen .
Re:BR 151 ombouw
Lid sinds: 2008

offline
Re:BR 151 ombouw
Foto's van je vorderingen 'Jumbo'?
Re:BR 151 ombouw
Lid sinds: 2008

offline
Re:BR 151 ombouw
morgen met daglicht , gaat nu bedje opzoeken morgen 4:30 gaat de wekker  :-(
Re:BR 151 ombouw
Lid sinds: 2006

offline
Re:BR 151 ombouw
Hoi Siko,

De sluitlichten kun je uitboren; boor daarvoor eerst de sluitlichten in (2mm boor) en daarna het chassis van boven (3mm).
Druk als je de lichten hebt ingeboord een stukje hard rondhout  in het boorgat van 2 mm. (laten uitsteken zodat je het er weer kunt uittrekken). Het risico dat het boortje breekt als je met het gat van boven het geboorde gaatje van de sluitlichten raakt is dan niet zo groot. Smeer de boor met een druppel spiritus op zijn tijd hij loopt dan niet vast.
Zelf gebruik ik als lichtgeleider ophangdraad van een systeem waarmee schilderijen opgehangen worden (Bouwmarkt).
Dat heeft een diameter van iets meer dan 2 mm en klemt in het geboorde gat van de sluitlichten. Het is enigszins flexibel en met een breekmes goed op maat te snijden (snijden; het blijft dan mooi rond en helder). In het gat van boven lijm je een rode 3mm led. Aansluiten op een functieuitgang en de lensjes nog even met een TDK CD stift rood maken.
Overigens zijn de uitgangen  F1 (onversterkt) en F3 (versterkt) op de 60760 aanwezig. Je moet alleen de draadjes eraan solderen. Zelf kan ik de sluitlichten met een hulpschakeling via F1 uitschakelen. Voor een trein zijn ze uit.
TDK CD stiften zijn in een set te koop (rood, zwart, blauw en groen); met de zwarte kun je goen raamranden omtrekken waarmee je de rubbers nabootst.
Succes en groet Digibert
Re:BR 151 ombouw
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re:BR 151 ombouw
Hoi,

Ik heb 6 nieuwe draaistel-blende aangeschaft, incl kortkoppelingen.
Deze werden veel aangeboden van gestripte 151 uit de beginset op E-bay.
Nu heb ik bij al mijn Br 151 (3057, 3058 en Primex 3195) ook trappen onder de cabine deuren en KK.
(moet ze er nog wel omwisselen)

Met 671860 heb je een NEM-schacht, (female) die je in je draaistel kan klikken.
Hierin kan de kortkoppelingskop met nem-steekverbinding. (male)

Gr. Marcel
BR 151 ombouw
Lid sinds: 2008

offline
BR 151 ombouw
haij haij

Hier foto's die beloofd waren , alleen toch onder kunstlicht maar dat mag de pret niet drukken .









Re:BR 151 ombouw
Lid sinds: 2008

offline
Re:BR 151 ombouw
Hoi Jumbo,

dat ziet er heel gaaf uit, met die rode stroomafnemers. Heb je daar een productnummer van? Ik heb namelijk dezelfde lok, en die heeft ook roestplekken op de huidige afnemers. Als ik ze dan toch ga vervangen, ziet dit er wel heel mooi uit.

Groeten Dennis
Re:BR 151 ombouw
Lid sinds: 2008

offline
Re:BR 151 ombouw
Zijn oude panto's likje verf er over en klaar ,  paar posten hierboven had ik verf nummer al gemeld .
Re:BR 151 ombouw
Lid sinds: 2008

offline
Re:BR 151 ombouw
Locje omgebouwd.
Hij rijdt. Maar daar heb ik dan ook alles mee gezegd...
Hij heeft waarschijnlijk 30 jaar stil gestaan. Misschien moet ie weer opnieuw inlopen. Natuurlijk heb ik hem goed schoongemaakt en heel voorzichtig een drupje olie gegeven.

Wat me opvalt is dat hij slecht over wisels gaat. Herkent iemand dat? Ligt dat aan de versleten sleper?
Spoobreedte wielen kan ook een issue zijn. M.a.w. tot nu toe niet heel enthousiast.

Gr,
Siko
Re:BR 151 ombouw
Lid sinds: 2006

offline
Re:BR 151 ombouw
@Siko

wanneer er een ESU Locpilot inzit, even kijken of CV 53.54 en 55 goed staan ingesteld, in het boekje van ESU staan de waarden te gebruiken bij een M* 5 sterrenmotor.

Mvg Gert
Re:BR 151 ombouw
Aliebengalie
gast

Re:BR 151 ombouw
Wel een goede massa verbinding gemaakt?
Ook op de motor?
Komt me namelijk bekend voor (wissel probleem).

Mvg: Alex
Re:BR 151 ombouw
Lid sinds: 2008

offline
Re:BR 151 ombouw
CiteerWel een goede massa verbinding gemaakt? Ook op de motor?

Dat ben ik eigenlijk vergeten. Zal ik doen. Dat zal bij deze loc wel extra belangrijk zijn omdat vier van de zes wielen een anti-slipbandje hebben.

Als hij over een wissel gaat en blijft hangen maakt hij sluiting. Ik zal eerst eens een nieuwe sleper kopen.

Gr, Siko
Re:BR 151 ombouw
Lid sinds: 2007

offline
Re:BR 151 ombouw
Hier nog een linkje naar ;n ombouw met sluitlichten. Even naar beneden scrollen....

Op www.x-train.de, de goede man is vorig jaar helaas overleden maar heeft een schat aan informatie achter gelaten.
Re:BR 151 ombouw
Lid sinds: 2008

offline
Re:BR 151 ombouw
Goeie link zeg!

Ik dacht even dat dat niet zoveel mensen bezig hield. ;)

Mijn vingers jeuken om dit ook te doen. Maar nogmaals: eerst goed rijden kreng!
Wat ik ook wil bekijken is of ik de loc iets geruisarmer kan maken. Dit is de meest rumoerige loc die ik nu heb van alle analoge oudjes die rondrijden.

Het zal me niet verbazen als er mensen zijn die links hebben naar mensen die hier ook mee bezig zijn... ;)

Gr, Siko
Re:BR 151 ombouw
Lid sinds: 2011

offline
Re:BR 151 ombouw
Wij hebben 2 van de 4 loc's omgebouwd maar we merken wel dat de locs stiller zijn geworden. Dus als je 'm goed rijdend krijgt issie wellicht al wat stiller.
Re:BR 151 ombouw
Lid sinds: 2008

offline
Re:BR 151 ombouw
Massadraadje aan motor gehangen. Rijdt prima nu, maar...
Hij blijft ontsporen op wissels. Zelfs op slanke wissels.
Dit doet hij als de sleper als eerste op de verhoogde puko's loopt. Loc anders om gaat beter, maar dan loopt hij wel eens vast bij afbuigen. De middelste wielen maken dan met de binnenkant sluiting tegen de puntcontacten. Er zit ook zoveel speling in de assen om überhaupt een bocht te kunnen nemen dat dat bij de wissels weer mis gaat. Is dit een probleem van oude loc op moderne K-rails? Wat is hier aan te doen? Speling in assen verminderen of wissels aanpassen? Of loc weggooien? Zijn de draaistellen van latere versies (ik heb dus een 3057) anders geconstrueerd om over K-wissels te rijden?

Gr, Siko

Re:BR 151 ombouw
Lid sinds: 2008

offline
Re:BR 151 ombouw
Mijn oudje maakt heel af en toe ook kortsluiting maar heb me nog niet verdiept waarom .

Ik heb trouwens korte sleper er onder zitten , als jij lange er onder hebt kan dat misschien een deel van kortsluiting probleem zijn .

Kan zijn dat wielafstand te klein is en dat kortsluiting veroorzaakt , maar goed moet me ook nog in de mijne verdiepen ,waar precies probleem zit .

Ben nu bezig ral 5020 op te zoeken maar zit niet standaard in hobby verf assortiment ben ik achter .
Re:BR 151 ombouw
Lid sinds: 2006

offline
Re:BR 151 ombouw
Aangespoord door Alex (Aliebengalie) heb ik m'n groene 151 ontdaan van haar 60760 decoder en vervangen door een ESU Locsound V3.0 M4, die uit een V220 diesel kwam.

Met de Locprogrammer heb ik de BR 151 sound ex ESU site op deze decoder gezet, en ik moet zeggen, helemaal GAAF  :thumbup: :thumbup:

Loc stond veelal stof te vangen op een rangeerspoor, maar ook sinds ESU zelf de loc uitbrengt met nog meer functies (ik heb er nu 8 , zat ;)), heeft mij doen besluiten haar een nieuwe kans te geven :D

Ze voldoet inmiddels al ruim een week prima, op de buitenbaan, voor een stam van 8 metalen rijtuigen.

Niet gaan vragen om een fillumpie, want ik heb geen flauw idee hoe dat moet, ja ok kan met m'n camera, maar hoe krijg ik het dan ooit hier 8o :|

Mvg Gert
Re:BR 151 ombouw
Lid sinds: 2008

offline
Re:BR 151 ombouw
Ik meet bij het motordraaistel een afstand tussen de wielen van 13 mm terwijl dat 14 moet zijn.
Morgen dit maar eens corrigeren. Mogelijk een oorzaak voor het ontsporen. :(
Re:BR 151 ombouw
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:BR 151 ombouw
Citaat van: v200marklin op dinsdag 13 maart 2012, 23:38:39
Niet gaan vragen om een fillumpie, want ik heb geen flauw idee hoe dat moet, ja ok kan met m'n camera, maar hoe krijg ik het dan ooit hier 8o :|

Mvg Gert

Hoi Gert,

Mooi dat deze fraaie lok weer een kans krijgt bij jou :thumbup:

Voor filmpjes is een account nodig bij èèn van de mogelijkheden,om deze te "Hosten".

You-Tube is er èèn van en ook meteen de bekendste.
Met zo'n account kun je dan filmpjes plaatsen op You-Tube,en dan als je het hier wilt laten zien,je de titel (URL) van de adresbalk kopieert in een bericht van jou.

Dan kunnen we ook eens genieten van Livebeelden van jouw modellen :D

M.v.g.

Hans V200.0
Re:BR 151 ombouw
Lid sinds: 2008

offline
Re:BR 151 ombouw
Wielafstanden aangepast naar 14 mm.
Ontsporen of sluiting maken doet hij niet meer. E.e.a. luistert wel erg nauw. Het middelste wielstel gaat rakelings langs de puko's tijdens afbuigen op een wissel.

Nu verder met de vervanging van de lampjes door leds en het verfen van de pantografen.

Gr, Siko
Re:BR 151 ombouw
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:BR 151 ombouw
Ik heb een paar geleden ook een Br 151 (3058) omgebouwd, met een ESU lokpilot.
Zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=13233.0
De motor is tevens voorzien van kogellagers.
Sluitlichten heb ik niet gedaan.
Re:BR 151 ombouw
Lid sinds: 2008

offline
Re:BR 151 ombouw
Mooie ombouw.
Wat is het voordeel van die lagers? Waar kan je die overigens kopen?
Re:BR 151 ombouw
Lid sinds: 2006

offline
Re:BR 151 ombouw
Als je de mogelijkheid nog hebt om er sluitverlichting in te bouwen zou ik het zeker doen, ik heb het hier bij een 216 gedaan





De sluitlichten zitten gewoon aan de extra funtie uitgangen
Re:BR 151 ombouw
Lid sinds: 2008

offline
Re:BR 151 ombouw
Dat ziet er gaaf uit!

Een 'extra' functie-uitgang heb ik niet op de 60760 maar dat geeft niet. Dat doe ik gewoon op de lichtwisseling.
Mooie loc die v160. Fraai verouderd. Staat ook nog op mijn wenslijstje.

Overigens weet ik waar ik die kleine lagertjes vandaan kan halen (o.a Conrad).

Gr, Siko

Re:BR 151 ombouw (plof!)
Lid sinds: 2008

offline
Re:BR 151 ombouw (plof!)
Aiiiiiiiii...

Bij een testje met LEDs onder spanning per ongeluk het gele draadje van de 60760 tegen de rails gevallen. Resultaat: 1 lichtfunctie overleden. De rest doet het gelukkig nog.

Wie heeft er een idee of dit nog te repareren is? Is er een aparte transistoruitgang op de print of komt dit rechtstreeks uit de chip? Schema?

Siko
Re:BR 151 ombouw
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re:BR 151 ombouw
Hoi,

Als je eens goed kijkt, dan kan je dit toch zelf bepalen/bevestigen?

Gr. Marcel
Re:BR 151 ombouw
Lid sinds: 2008

offline
Re:BR 151 ombouw
CiteerAls je eens goed kijkt, dan kan je dit toch zelf bepalen/bevestigen?

Tuurlijk. Maar dan moet ik de krimpkous eraf halen. Daar wou ik nog even mee wachten als het geen zin heeft.
Re:BR 151 ombouw
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re:BR 151 ombouw
Draadje loopt naar soldeerpunt, vanaf hier via printbaan naar middelste pootje van smd-transistor.
het is wel een kleiner type, dan op de 60901 zit.

Maar eigenlijk zou je er gewoon een ESU 54610 in moeten zetten.
Dit is de lok echt wel waard, en je hebt al een 5-polige motor.

Gr. Marcel.
Re:BR 151 ombouw
Lid sinds: 2008

offline
Re:BR 151 ombouw
Ik heb net nog eens getest met een witte heldere 5mm LED en een weerstand van 1k2.

De uitgang is toch niet stuk. Maar de lichtsterkte is minder als ik de LED aansluit op de gele draad dan op de grijze draad. Volgens mij klopt het dat er qua max. belasting verschil in zit. Maar zoveel verwacht ik niet.

Gr, Siko
Re:BR 151 ombouw
Wasmi
gast

Re:BR 151 ombouw
Heb je de leds in serie staan of parallel?
Re:BR 151 ombouw
Lid sinds: 2008

offline
Re:BR 151 ombouw
Eén voor één achter. Afzonderlijk aangestuurd.
Re:BR 151 ombouw
Wasmi
gast

Re:BR 151 ombouw
Ok, dus je witte led geeft minder licht aan de gele dan aan de grijze draad???? Da's niet zoals het hoort. Deze draden schakelen namelijk de massa van de led's en verder niets. Het is bovendien dezelfde functieuitgang, met dezelfde max belasting (er is wel eens verschil bij F1, 2, 3 of 4)  Gebruik je voor en achter wel dezelfde leds?

Walter
Re:BR 151 ombouw
Lid sinds: 2008

offline
Re:BR 151 ombouw
Nou mijn lichtfunctie doet niks meer grote krimpkuos om decoder was zelfs weggesmolten .

Na mijn schilder update foto's had ik wel meer foto's verwacht , komen die nog ?
Re:BR 151 ombouw
Lid sinds: 2008

offline
Re:BR 151 ombouw
CiteerOk, dus je witte led geeft minder licht aan de gele dan aan de grijze draad???? Da's niet zoals het hoort.

Dan heeft de transistor toch een knauw gekregen door het sluitinkje.
Nu heb ik maar even kort getest. Ik weet niet wat er gebeurt als er langer stroom loopt.
Blijft hij werken zal ik proberen de weerstand te verlagen zodat de LED voldoende licht geeft.

@jumbo:
CiteerNa mijn schilder update foto's had ik wel meer foto's verwacht , komen die nog ?

Bedoel je van mijn ombouw?

Siko
Re:BR 151 ombouw
Lid sinds: 2008

offline
Re:BR 151 ombouw
Ik kwam op het lumineuze idee om de decoder met de defecte verlichtingsuitgang om te wisselen met die uit mijn BR 50. Immers die heeft alleen maar frontverlichting.

Zo gezegd zo gedaan. 's Avonds laat nog even de soldeerbout warm gemaakt. Decodertje eruit en in de BR 151, LEDje met weerstand aan het gele draadje, LEDje aan het grijze draadje en hup op de baan.

Vooruit met licht: prima. Achteruit met licht: Hum, rijden doet ie wel, maar geen licht. Wel rook. Vreemd. Ik had toch geen rookgenerator in een elektrische loc gebouwd?
Verdraaid! Rook komt uit decoder... uche uche uche.

Nu heb ik twee defecte decoders  :-(

De inspectie leert dat ik een weerstandje ben vergeten. (dat kan je boven ook lezen maar toen ik ging testen had ik dit nog niet geschreven  :-) )

Wat nu te doen? Ping! Lumineuze idee nummer twee: soldeer de niet gebruikte transistor van functie F3 eruit en stop die op de plaats van de uitgefikte tor. Dat heb ik met veel pijn en moeitje voor elkaar gekregen, immers zijn het SMD componenten en heb ik geen SMD soldeerstift.


Hij werkt nu wel:




Moraal van het verhaal: Ga niet 's avonds laat nog even een klusje doen. (of: laat het een ander doen)


Groet, Siko

Re:BR 151 ombouw
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re:BR 151 ombouw
ha,

Wat i.i.g. wel goed gelukt is, zijn de foto's!
Maar gelukkig heb je weer 1 lok met werkende verlichting.

Gr. Mars

Status van één van mijn loks:

Re:BR 151 ombouw
Lid sinds: 2008

offline
Re:BR 151 ombouw
@loc1200: Ik ben benieuwd naar je vorderingen.

Wat vreemd: bij mijn loc zitten de rode lichten buiten en de witte binnen.
Is dat wel ooit bij de echte loc zo geweest?

Hoe ga je de rode lichten doorboren naar verticale gaten?

Gr, Siko
Re:BR 151 ombouw
Wasmi
gast

Re:BR 151 ombouw
Da's inderdaad vreemd, want alle foto's die ik heb gezien zit wit binnen en rood buiten....

W
Re:BR 151 ombouw
Lid sinds: 2008

offline
Re:BR 151 ombouw
 :D op filmpie heel goed te zien ja  :D