Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

mijn beginnersbaan

Gestart door Flotsam zaterdag 10 maart 2012, 12:47:00

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
mijn beginnersbaan
Flotsam
gast

mijn beginnersbaan
Dit is mijn eerste testbaan , het is maar een laag misschien in de toekomst komen er meerdere niveau's in maar voorlopig houd ik het als beginner bij 1 niveau.
de tafel staat al en de rails ligt er ook al op.
de baan heeft een afmeting van 3 meter bij 1,25 m



rechts bovenin komt de Haven en de aftakking naar die haven is verder naar beneden verplaatst.
ik heb inmiddels ook al water gemaakt in de driehoek in de rechter bovenhoek.( de bekende techniek toegepast wc-papier met houtlijm en vervolgens 2 componenten epoxy erop gesmeerd)

verdere foto's volgen nog om een beter beeld te creëren.

groet ,
Sander
Re:mijn test cq beginnersbaan
Hierbij wat foto's , er moet zoals zichtbaar is nog een beste berg arbeid verricht worden.  ;)
Re:mijn test cq beginnersbaan
Toch een leuk baantje al zo.

Tony
Re:mijn test cq beginnersbaan
Ja is wel een aardig baantje.

ik denk toch dat ik de engelse wissel en de gewone wissel iets verder naar rechts ga verplaatsen dan kan die aftakking iets langer worden ,
tevens zit ik in de knoop met de schuine achterwand, misschien daar meteen met lucht beginnen te schilderen? of heeft iemand anders nog tips wat ik daar mee kan doen.

groet,
sander
Re:mijn test cq beginnersbaan
Lid sinds: 2011

offline
Re:mijn test cq beginnersbaan
Hoi Sander,

dat begint er al leuk uit te zien. Heb je naast die uitbreidingset containers ook de Railpoolset?
En gaat aldaar een terminal verschijnen welke aansluit op je haven? Nou ja in ieder geval heb je een volger en wens ik je veel bouwplezier.

groeten Martin
Re:mijn test cq beginnersbaan
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:mijn test cq beginnersbaan
Hallo Sander.
Altijd weer leuk om te zien hoe een eerste (test) baan wordt opgebouwd.
Zo'n schuine wand achter je baan geeft altijd wat extra problemen, je kunt het achterste gedeelte alleen maar gebruiken voor scenery en zodra je de hoogte in gaat zit je er snel tegenaan.
Maar daar is het ook een testbaan voor, je leert er héél veel van en je kunt van alles uitproberen.
Je kunt ook een (klein) stukje recht maken en daarop met de achtergrond beginnen, dit rechte stukje achtergrond laat je dan doorlopen op het schuine gedeelte.

Veel plezier en succes met deze eerste (test) bouw.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:mijn test cq beginnersbaan
goedemorgen,,

@ Martin , nee de Railpoolset is niet in mijn bezit , ik ben begonnen met een ice startset en heb later de uitbreidingset c3 , c4 , c5 en de container set gekocht.
Er komt daar inderdaad een container terminal , ook al had ik dat eerst niet in gedachte maar dat idee bevalt me wel  :D

@ AlbertJan , ja die achterwand is echt een bottlenek ik zat er nog aan te denken om die wand weg te halen maar dan word het zo fris daarboven  :D
maar ff zonder gekheid , zo'n recht stukje is wel een goed idee. want als ik meteen met lucht begin, dan ziet het er ook zo raar uit.

bedankt voor de tips nu kan ik weer even verder borduren hoe ik verder ga.
heb de bouwvergunning al aangevraagd voor een cinema, bar , bikeshop en burgerking.
Re:mijn test cq beginnersbaan
Lid sinds: 2011

offline
Re:mijn test cq beginnersbaan
Toch een terminal, das super. Ben benieuwd naar de resultaten. Veel succes en pezier.

groeten Martin
Re:mijn test cq beginnersbaan
Door tijd gebrek heeft de bouw een beetje stil gestaan. (zoveel dingen te doen en zo weinig tijd)
Toch heb ik nog wat tijd gevonden om wat aan de bouw te doen, ik vond dat stukkie zee maar wat weinig dus heb ik maar besloten om een rivier door het land te trekken.
hieronder de foto's van het werk  :D
Re:mijn test cq beginnersbaan
en nog wat fototjes  :D
Re:mijn test cq beginnersbaan
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:mijn test cq beginnersbaan
Hoi Sander,

Leuk begin van je test c.q. beginnersbaan,en ik speelde ook met die gedachte.
Net zoals jij dacht ik ook aan de aankleding van de baan,en dan verval je naar een modelbaan,wat op zich helemaal niet erg is.
Je kan ook op een modelbaan testen,dus wat dat aangaat geen man overboord.

Wel wil ik het volgende opmerken.
Je gebruikt als isolatie van die dikkere schuimstofplaten,en die zijn uitstekend voor die uitsnijding,die je rivier moet voorstellen.
Behalve voor isolatie van het rijgeluid,daarvoor zijn deze platen net iets te hard,en zullen resonanties doorgeven aan de plaat waar het op ligt.

Zelf zou ik voor andere isolatie kiezen,maar natuurlijk moet je dat zelf uitmaken.
En misschien valt het wel mee,het gaat erom dat het voor jou aanvaardbaar is.

M.v.g.

Hans V200.0
Re:mijn test cq beginnersbaan
Hallo Hans,

Allereerst bedankt voor je bericht, ja die resonantie is inderdaad een probleempje niet super storend maar wel aanwezig.
Wat voor soort isolatie zou jij gebruiken??
Ik heb al voor styrofoam etc gekeken maar is niet echt goed te krijgen in hoorn en omgeving(tenzij ik niet goed gezocht heb).
Daarbij komt dat het erg duur spul is, ik was al op zoek naar een goedkoper alternatief maar kan eigenlijk niks concreets vinden.

Met vriendelijke groet,

Sander
Re:mijn test cq beginnersbaan
Lid sinds: 2011

offline
Re:mijn test cq beginnersbaan
Hoi Sander,

zelf heb ik bij de Gamma ondervloerplaten gekocht. 3mm dik en blauw van kleur. Ik moet zeggen dat dit op mijn baan goed dempt. Het houten geluid is weg om het zo maar te zeggen. Het materiaal is ook goed te snijden en voor 22 euro krijg je best wat platen. Ik heb nu nog ruim de helft over op een tafel van 2.20 bij 1 meter.

Misschien dat je hier iets aan hebt...

succes met de zoektocht.

Complimenten voor wat betreft de rivier.  :thumbup: Ik vind het er mooi uitzien. Water heeft toch wel wat op de baan. En nu kunnen de containerschepen naar je terminal varen. :)

groeten Martin
Re:mijn test cq beginnersbaan
Hoi Martin ,
Kijk 20 euro is beter nieuws ,dat is nog betaalbaar.
Hoe snij je die dingen op maat?
Zorg je dat het precies in de bedding valt of houd je ongeveer een mm over aan beide kanten ?

En ja water blijft mooi , ik heb wel iets met water   :D
Misschien ergens kijken of ik een marine haven kwijt kan  ;)
Re:mijn test cq beginnersbaan
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:mijn test cq beginnersbaan
Hoi Sander,

O Martin is me voor.... ;)

Die platen kun je in een strook snijden,maar makkelijker is het om de plaat in z'n geheel te gebruiken,en de rails er bovenop te leggen.

Want je krijgt best veel platen in een pak,en je zou kunnen overwegen alsnog die stroken voor het tracé te snijden.

Snijden kan met een scherp stanleymesje,of iets vergelijkbaars.

M.v.g.

Hans V200.0
Re:mijn test cq beginnersbaan
Hallo Sander,

Je begint heel erg goed. Uittesten, onderzoeken en ervaring opdoen. Bovendien de hulp van mensen op dit forum. Wanneer ik die hulp tien jaar geleden had gekregen, had ik heel wat fouten kunnen voorkomen. Jouw realistisch watergebeuren ziet er heel goed uit. Zelf heb ik dat ook gedaan, alleen zonder epoxy. Ik heb een verdund verfbad gebruikt waarin ik keukenrollen heb ondergedompeld en daarna nog wat verschillende kleuren verf om het geheel af te maken. Maar dat van jou is zeker mooier.
Voor mijn containerterminal en haven heb ik gelukkig wat meer plek beschikbaar dan jij. Die schuine daken vormen voor heel wat modelspoorders een probleem. De oplossing om een stukje rechtopstaande plaat te gebruiken heb ik ook toegepast. Je raakt wel oppervlakte kwijt, maar het effect is toch mooier. Ik heb daarna een zelfgekozen achtergrond gefotografeerd, in dit geval een stuk industrie in de Europoort en dat geprint en erop geplakt. Op de foto zie je daar niet zo heel veel van, maar het geeft toch een indruk van het havengebied.

Veel succes,

René
Re:mijn test cq beginnersbaan
Lid sinds: 2011

offline
Re:mijn test cq beginnersbaan
Hoi Sander,

wat Hans al aangeeft heb ik ook gedaan. (sorry Hans O:-D ik was blij dat ik ook eens iets kon vertellen ipv zelf vragen) Ik heb mijn tafel er geheel mee bekleed. Dubbelzijdige tape op een aantal plaatsen van de platen aangebracht en op de tafel geplakt. In bepaalde gevallen snij ik stukken weg (bv bij het plaatsen van houten steunbalkjes voor een muur). Verder laat ik het gewoon zitten en piel ik er eventueel nog wat extra tape tussen als extra bevestiging. Wat ik ook nog wil proberen is, als ik straks ga ballasten een of twee stroken tussen de rails te leggen als extra vulling. Ik hoop zo wat strooimateriaal te besparen.

Ik heb ook muren uit dit materiaal zitten snijden, maar dat is wel een werkje. En het is op zich wel gelukt, maar daarna is het vrij kwetsbaar. Zodoende heb ik ook twee tunnelingangen gemaakt die ik op een stuk hobbyhout heb gelijmt.

Je kunt er dus best nog wel wat andere dingen meedoen.

succes.

groeten Martin
Re:mijn test cq beginnersbaan
Ik zal van de week eens ff kijken bij de gamma  want het klinkt wel goed :D

Dat is een hele mooie terminal René, ben wel een beetje jaloers op het schip wat er in ligt , is dat een zelfbouw project geweest?

Voor de schuine wand heb ik ook nog een ander plan. ik ben namelijk bezig met het bouwen van huizen en nou is mij opgevallen dat soms de achterkant van de huizen net zo mooi is als de voorkant.
Alleen die achterkant zie je nooit meer terug, dus was mijn plan om een spiegel tegen de schuine kant aan te plakken zodat je toch ook de achterkant kan zien van de diverse huizen.
Nu kan ik zelf ook een spiegel maken door alu folie goed strak en zonder rimpels op een stuk piepschuim te plakken of op die ondervloer delen dat is wat dunner.

Die spiegel komt dan op ongeveer een halve meter hoogte te hangen (kan ook lager of eventueel hoger) en word ongeveer 30cm breed. (breedte van alu rol)
Daaronder komt dan nog een berg ofzo , in iedergeval iets wat daar weer aansluit.
Re:mijn test cq beginnersbaan
Sander,

Dat schip is gewoon een bouwpakket hoor. Het wordt door mensen gebruikt die er in het echt mee varen (afstandbediening), maar de schaal is prima voor op de baan.
Een spiegel tegen de achterwand. Heb ik ook al eens over gedacht schuin boven mijn Rotterdam Centraal. Maar voorlopig heb ik nog teveel andere zaken. Folie zou ik niet doen. Het effect wat je wilt bereiken gaat daar echt niet mee lukken. Loop eens bij een Xenox binnen, die hebben goedkoop spiegels in allerlei maten.

groeten René
Re:mijn beginnersbaan
Flotsam
gast

Re:mijn beginnersbaan
Xenos is inderdaad ook een prachtwinkel voor goedkope spullen net als de Action daar ben ik ook een grote fan van ,, lekker veel voor weinig.

Maar met andere woorden als je dat schip uit je haven pakt en in het water legt kan je er nog echt mee varen ook , dat is echt brilliant , geniaal gewoon.
Re:mijn beginnersbaan
michiel(BE)
gast

Re:mijn beginnersbaan
hoe heb je dat water gemaakt
en het is echt een heel leuke baan
Re:mijn beginnersbaan
Flotsam
gast

Re:mijn beginnersbaan
water maken is eigenlijk heel simpel.

Je begint eigenlijk met het uitsnijden van de rivier , vervolgens heb ik stukken glas frit op de kade gelijmd en die weer met dun gips overgoten.
Vervolgens spuiten met airbrush en dan dry brushen met witte verf om rots effect te krijgen.
Dan heb ik de rivier compleet ingesmeerd met verdunde houtlijm en daar enkel vel's wc papier op gelegd , die weer ingesmeerd met verdunde houtlijm zodat je ribbels krijgt. Voor hogere golven is het eigenlijk gewoon nog een laag wc papier erop en dat weer besmeren met lijm.Alles goed laten drogen liefst een dag dat het goed uitgehard is.
Dan de boel schilderen de zee is blauwer dan de rivier maar die kleur kun je zelf bepalen natuurlijk. dan met wit de schuimkoppen op het water maken (de opstaande wcpapier ribbels)
Als de verf droog is kun je er met botenlak overheen, Ik heb gekozen voor 2 componenten epoxy van Mr. Boaty
als dat droog is is je water klaar.
Re: mijn beginnersbaan
Flotsam
gast

Re: mijn beginnersbaan
Na de tips van Hans en Martin heb ik een pak blauwe isolatie platen 3mm aangeschaft, ben alleen nog niet aan het leggen toegekomen aangezien ik ook nog wat huizen in elkaar moest zetten.
Een bioscoop en de bar zijn inmiddels klaar , nu is het motorhuis aan de beurt zodra die klaar zijn dan ga ik weer aan de gang met de baan.
Hieronder wat foto's van de huisjes.
Re: mijn beginnersbaan
Lid sinds: 2009

Ombouw locs --> 3rail ook tezien in topic Maleupen

offline
Re: mijn beginnersbaan
Mooi, mooi, mooi  :thumbup:

Vriendelijke groeten,
Marc
Re: mijn beginnersbaan
amfibia
gast

Re: mijn beginnersbaan
Ziet er al erg mooi uit en origineel.

Mocht je nog isolatieplaten nodig hebben of iemand anders wellicht, dan ben ik er na lang zoeken achter gekomen dat Pontmeyer de pyrodur platen in verschillende diktes verkoopt. gewoon met de auto naar binnen rijden hier en volladen.

Suc6 met je baan