Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Pruisische T3: een klein maar mooi model (37141)

Gestart door Silbermann zaterdag 10 maart 2012, 09:34:02

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Pruisische T3: een klein maar mooi model (37141)
Een prachtig gedetailleerd model, deze T3 van Mä.
In al het geweld van spectaculaire nieuwe en grote modellen van Mä lijkt het wel of dit soort kleine juweeltjes een beetje ondergesneeuwd raakt. Daarom plaats ik een paar foto's van dit mooie lokje.
Er zijn verschillende uitvoeringen van, maar zelf vind ik het model in KPEV-kleuren (37141) het mooiste:







De opschriften zijn loep-zuiver:



Enige punten:
- Dit model is in een éénmalige oplage in 2006 geproduceerd voor Mä en voor Tr.

- De grijpstangen bij het machinistenhuis zijn naar verhouding tamelijk grof uitgevallen.

- De opdrukken zijn prachtig scherp.

- Het drijfwerk is zeer gedetailleerd.

- De lok heeft een mFx decoder, maar deze meldt zich niet met de juiste naam aan: in plaats van 6130 wordt de lok als 3160 aangemeld. Maar dat mag de pret niet drukken want dat is snel genoeg gecorrigeerd.

- Eén antislipband

- De lok kan makkelijk 3 goederwagons of kleine personenwagons trekken. Hier ben ik uitgeweken naar Vleesman modellen, omdat daar veel meer keus wordt geboden voor goederenwagons en voor personenwagons.

- De Mä Langenschwalbacher wagonsets 43048 en 43049 alsmede de set Tr 23354 hebben wagons die eigenlijk te groot zijn voor dit lokje. Met 3 van zulke wagons gaat de lok al gauw slippen.

- De rij-eigenschappen van dit kleine model zijn verder verrassend goed. De lok kan heel mooi langzaam rijden. In de draad over de baan van Piet Brijs (PAB) is een filmpje te zien waarin de zwart-rode versie rijdend getoond wordt.

Groet,
Rob
Re:Pruisische T3: een klein maar mooi model (37141)
Lid sinds: 2010

RMW - Sinds 1963

offline
Re:Pruisische T3: een klein maar mooi model (37141)
Schitterende foto's van een even zo mooie stoomloc. Ik heb hem zelf ook en ben er erg blij mee:




M.v.g.

Maikel (RMW)
Re:Pruisische T3: een klein maar mooi model (37141)
Deze zwarte heb ik:
Re:Pruisische T3: een klein maar mooi model (37141)
wel jammer dat de opdruk op de zijkant er scheef op zit

http://i900.photobucket.com/albums/ac201/Gottfried1683/Zug01/IMG_1546detailsm.jpg

Maar verder ziet het er prachtig uit, ook de wagons zijn prachtig

groeten jw
Re:Pruisische T3: een klein maar mooi model (37141)
Citaat van: Janvis op zaterdag 10 maart 2012, 12:05:20
wel jammer dat de opdruk op de zijkant er scheef op zit
Was me nog niet opgevallen, verdwijnt in het niets als je die grijze 'ja hoe moet je dat noemen' langs weerskanten van de deuren ziet...
Daar moet een Preisertje in met Spoor I handen :-)
Voor de rest inderdaad een prachtig model.

Groeten,

Franky
Re:Pruisische T3: een klein maar mooi model (37141)
Hola,

Zeer fraai model.
Bij mij rijden alle drie de varianten van Marklin (37140, 37141 & 37142)
Zeker wanneer je maar erg beperkte ruimte hebt voor een baantje zijn dit soort locs echt super leuk.
Ze kunnen heel mooi langzaam kruipen waardoor het magnifieke drijfwerk prachtig in werking is te zien.
Jaren terug een keer een maandag morgen model gehad, die continu kuren had, gelukkig doet de huidige generatie het prima (handjes dicht!)

Zou misschien nog wel een Fleischmann of Brawa variant erbij willen. Gewoon voor de variatie, want de T3 is er in vele soorten en maten geweest.

Inderdaad heeft Marklin eigenlijk niet de juiste wagens voor deze locs in het program. Fleischmann en Brawa wel. En vaak al af fabriek in wisselstroom uitvoering.

<<Klikkiedoen>>

H la P
Fred
Re:Pruisische T3: een klein maar mooi model (37141)
Prachtige kleine lok die heb ik ook in het zwart.

Tony
Re:Pruisische T3: een klein maar mooi model (37141)
Hola Rob,

Het betreffen hier twee juweeltjes van Fleischmann, te weten 5057 en 5058.
Beide in de DRG uitvoering.
Wil er nog graag verlichting inbouwen. Schattiger krijg je 't niet achter je T3!

H la P
Fred
Re:Pruisische T3: een klein maar mooi model (37141)
De T3 is schitterend. enig minpunt de trekkracht.

Verder is het een kwijlmodel.

In Nederland is nog een T3 aanwezig in schaal 1:1 bij de MBS. die staat in de loods in Boekelo. Deze is zo oud dat ie nog buitenliggende verse stoompijpen heeft. ik hoop deze lok ooit nog eens rijvaardig te zien
Re:Pruisische T3: een klein maar mooi model (37141)
Niet alleen is de trekkracht van dit overigens mooie lokje miniem (1 antislipring), ook blijft zij - evenals haar Fleischmann kompaan en de Wrt. T 3 van Brawa - vanwege minimaal massakontakt door te starre aslagering - geregeld staan op kunststof wisseltongen en S-88 (eenzijdig geïsoleerde) trajecten.

//Frits
Re:Pruisische T3: een klein maar mooi model (37141)
Frits,
Daarom heb ik de massa doorverbonden met de massa van een aangekoppeld coupé rijtuig.
Re:Pruisische T3: een klein maar mooi model (37141)
De T3 deed dienst op lokaallijnen en werd ingezet voor zowel personen als goederenvervoer.
Of een mix van beide. (PmG = personen met goederen, GmP = goederen met personen)


Edit nobody: "P3" gewijzigd in "T3".
Re:Pruisische T3: een klein maar mooi model (37141)
In aanvulling hierop. Veel  T3 zijn ook verkocht aan bedrijven met een spooraansluiting. inzetmogelijkheden genoeg dus.

Samen met een glaskast kan je een prima zijlijnlocdepot inrichten
Re:Pruisische T3: een klein maar mooi model (37141)
Hola
Helaas is het statief wat ik voorheen bij opnames gebruikte door onvakkundig handelen in het ongerede geraakt. Nog niet zo erg als de camera er niet op gemonteerd zou zijn geweest....
2 korte filmpjes met de I-phone. Qua kwaliteit eigenlijk net op het randje om ze wel of niet te plaatsen.
Enfin, beoordeel zelf maar.

<<Klik>>

<<Klik>>

H la P
Fred
Re:Pruisische T3: een klein maar mooi model (37141)
Citaat van: Silbermann op zaterdag 10 maart 2012, 13:11:24
Wat een leuke en positieve reacties op dit lokje!

Deze KPEV wagons heb ik nu van Vleesman:

5885   KPEV Altona 14 527
5811   KPEV Kattowitz 49 271
5836   KPEV Stettin 16 835
5816   KPEV Posen 14 479
5833   KPEV Halle 15 833
5861   KPEV Esssen 311 425
855825   KPEV Magdeburg 14 295


Zo'n 2 à 3 stuks achter de T3 doen het goed.

@Fred: mooie personenwagens heb je in je GmP. Welk merk en welke nummers zijn dat? En zijn het ook KPEV wagons?

Groet,
Rob

Tot mij schrik lees ik net dat de hele KPEV nooit heeft bestaan.....
Wat een ontluisterend besef dringt tot mijn grijze massa door.
Kan nu alles de prullenbak in?

Wikipedia:
De Königlich Preußische Eisenbahn-Verwaltung (KPEV) en Königlich Preußische Staatseisenbahn-Verwaltung (KPStEV) worden vaak gebruikt als foutieve benaming voor het staatsspoorwegbedrijf van Pruisen dat bestond tussen 1847 en 1920.

De afkorting KPEV bevindt zich op gegoten wapenschilden, die door een overijverige ambtenaar van de Eisenbahndirektion Coeln linksrheinish verzonnen zijn en daarna zonder erbij na te denken overgenomen is door andere Eisenbahndirektionen. Een Königlich Preußische Eisenbahn?Verwaltung heeft nooit als zodanig bestaan, maar de benaming is in de jaren 70 van de 20e eeuw onder spoorwegfanaten in zwang gekomen en geleidelijk aan voor waarheid aangenomen, terwijl in officiële stukken er nergens sprake is van een dergelijke benaming.

De verregaand zelfstandige Eisenbahndirektionen Preußens ("Pruisische Spoorwegdirecties") vielen direct onder het Pruisische ministerie voor openbare werken. Het correcte overkoepelende begrip voor de spoorwegen in Pruisen luidde achtereenvolgens Königlich Preußische Staatseisenbahnen, vanaf 1896 Preußisch-Hessische Eisenbahngemeinschaft en na de Eerste Wereldoorlog Preußische Staatsbahn, om in 1920 ten slotte op te gaan in de Deutsche Reichsbahn. De afzonderlijke directies noemden zichzelf KED (Königliche Eisenbahndirektionen) en later ED (Eisenbahndirektionen). Deze begrippen vindt men, in tegenstelling tot KPEV resp. KPStEV, ook terug in officiële documenten uit die tijd.

Wat vreemd dan dat modelspoorfabrikanten dan toch gewoon KPEV materiaal in het assortiment voeren!?

H la P
Fred
Re:Pruisische T3: een klein maar mooi model (37141)
Aaaaah. Zo die warme melk met honing en een flinke scheut whisky doet het goed.
Ik ben weer de rust zelfve, hoor.
Nu alleen alle KPEV materiaal nog uit de kliko vissen  B)

H la P
Fred
Re:Pruisische T3: een klein maar mooi model (37141)
Citaat van: Silbermann op zondag 01 april 2012, 14:31:38
Een filmpje van de KPEV-versie met een GmP. Zo zie ik dit lokje graag:
Rob,
Bij een GmP, reed/reden de personenwagen(s) gewoonlijk niet tussen de goedenwagens in.
Of ervóór, óf erachter.

Mooie foto's en leuke video :thumbup:
Re:Pruisische T3: een klein maar mooi model (37141)
Rob, bedankt voor de extra info.
Voor de oplettende lezer: Ik heb geschreven "gewoonlijk", niet "altijd".
Re:Pruisische T3: een klein maar mooi model (37141)
Rob,

Leuke site, ik moet zeggen dat ik door dit soort verslagen ook erg enthousiast word voor dit soort modellen.
Re: Pruisische T3: een klein maar mooi model (37141)
Heeft deze loc dipswitches, of kun je 'm zonder meer ook op een analoge baan zetten?
Re: Pruisische T3: een klein maar mooi model (37141)
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Pruisische T3: een klein maar mooi model (37141)
Volgens de exploded view is het een zonder dipswitches https://www.maerklin.de/service/produktservice/listengenerator.php?brand=1&artikelnummer=37141&lang=1

Volgens de handleiding ook analoog te rijden https://static.maerklin.de/damcontent/5a/8c/5a8cf51bf05938a20c1651f8907f13671434541824.pdf

Allemaal te vinden op de website van M.
Re: Pruisische T3: een klein maar mooi model (37141)
Okee, dank je! Ik weet niets van decoders, daarom wilde ik het maar liever even vragen.  :)