Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

3528 naar MFX met 60941 en 60942

Gestart door JeroenS woensdag 07 maart 2012, 09:22:37

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
3528 naar MFX met 60941 en 60942
Beste collega's,

Dit is mijn eerste bijdrage. Ik begon hem vanmorgen in de zandbak, gewoon om nu eens te ervaren hoeveel tijd het me zou kosten om een 'draadje' op te zetten. Maar nu ben ik dus verhuisd naar de juiste plek. Ik hoop dat jullie het kunnen waarderen omdat de gebruikte decoder nog niet zo lang uit is. Ik heb zoveel afgekeken tijdens  het afgelopen jaar dat ik als Gast hier rondzwierf, dat ik het leuk vind om dit nu te posten.

Afgelopen weekend kocht ik de sets 60941 en 60942. Eigenlijk met een andere loc in gedachten, maar daar moet de 60943 in, zo bleek bij thuiskomst. (Het bezoek aan de winkel was ook in een opwelling.) In mijn verzameling is ook deze E91 van de DRG. Catalogusnummer 3528 uit 1991. Oorspronkelijk een 5* motor met electronische omschakeling. Die heb ik toen omgebouwd, zodat hij weer mee kan in het digitaalbedrijf!

Ik heb niet de spullen in huis om de decoder uitgebreid op alle cv's te testen. Met de MS loopt deze loc nu echter heel erg mooi. De rangeergang levert een prachtig traag kruipen op!

Hieronder enkele foto's:

eerst een afscheidsfoto van de originele situatie:



dan het in te bouwen materiaal:



een close-up van de oude motor. De onderste bevestigingsschroef van het schild zit net achter de ombouw van het aandrijfwiel. Ik heb daarom de drijfstang en de ombouw gedemonteerd. Je ziet dat hij er nu makkelijk uit kan.


en hier zit de nieuwe motor er al in:



ik heb de originele aansluitdraden van de verlichting in de loc laten zitten en die op de platine gesoldeerd, inplaats van de meegeleverde draden aan de lampjes. Die aanpak heb ik  afgekeken van  "Tilly" dus bedankt!

de platine op zijn plaats geschroefd. genoeg aansluitmogelijkheden met zoveel draad!



Dit plaatje nog om te laten zien dat de smoorspoelen ergens in de draad zijn opgenomen en niet direct aan de motor. Ook hiervoor ben ik schatplichtig aan "Tilly"; hij constateert terecht dat er weinig ruimte is naast de motor. Eromheen zit een oversized stuk krimpkous, dat ik niet heb laten krimpen.



Op een gegeven moment zit alles op zijn plek; gas erop en de decoder meldt zichzelf aan.



Licht aan! De lampjes heb ik nog verwisseld voor exemplaren van 22V 0,7A (volgens het zakje). Ik weet dat je de helderheid ook softwarematig kan regelen, maar ik heb alleen de MS als besturingsapparaat.



De decoder van dichtbij.  Dat was voor het eerst dat ik op zo'n ingewikkelde printplaat zulke kleine puntjes soldeerde, maar het liep goed af.



de AUX uitgangen gebruik ik (nog) niet in deze loc. Iemand een suggestie hiervoor?

de draden opgebost in het middelste locdeel. past net met een beetje klieren.

Nog eens van boven:


mooie machine toch!
Re:3528 naar MFX met 60941 en 60942
Jeroen,

Dat heb je werkelijk waar mooi gedaan! Voor de aux uitgangen heb ik wel een idee: cabineverlichting.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:3528 naar MFX met 60941 en 60942
Dat heb ik ook gedaan, maar dan met een ESU loksound V3.5. Zij rijdt nu rond in DCC mode en met mooi geluid.
De 6090 decoder is vervangen, hier een plaatje van m'n lok ===> klik
Re:3528 naar MFX met 60941 en 60942
mooi opgelost !
Re:3528 naar MFX met 60941 en 60942
Lid sinds: 2010

A picture says thousand words.

offline
Re:3528 naar MFX met 60941 en 60942
Heb vorige week mijn 3629 BR 191 omgebouwd met M* 60941 en 60947. Mens wat een metamorfose.  Ging als een fluitje van een cent. Mvg. Jean
Re:3528 naar MFX met 60941 en 60942
Citaat van: Dennis1984 op woensdag 07 maart 2012, 09:39:21
Jeroen,

Dat heb je werkelijk waar mooi gedaan! Voor de aux uitgangen heb ik wel een idee: cabineverlichting.

Met vriendelijke groet,
Dennis

Dennis, ik ga eens uitzoeken hoe dat gedaan kan worden. Er zal dan toch gezaagd, geboord en geschilderd moeten worden. Momenteel schijnt de verlichting door het interieur heen in de cabine. Dat is niet de cabineverlichting die jij bedoelt! Leuke nieuwe klus!
Re:3528 naar MFX met 60941 en 60942
Hoi Jeroen,

een mooi en duidelijk verslag :thumbup:

Fijn dat ik je op weg kon helpen. Denk er ook eens over na om de volgende keer direct lagers in te bouwen. Kijk maar eens naar dit topic van Johan.

Groetjes en veel plezier met deze fantastische lok, John
Re: 3528 naar MFX met 60941 en 60942 Sluitlichten toegevoegd
Het is bijna een jaar na de eerste verbouwing zie ik nu. De mogelijkheid om deze loc uit te breiden met extra opties bleef me bezig houden. Verlichting met LEDs leek me het meest haalbaar. Gewapend met een advies van mijn Märklin dealer heb ik bij Conrad een handvol besteld. Zie deze eerste foto's:


Dit is in rood. Ik heb ook gele en witte genomen.

De vooraf aangesoldeerde draadjes maken de montage op mijn niveau van solderen mogelijk.

Deze weerstandjes heb je erbij nodig:



Eerst een testje. Geel en rood even los aan de kabels gedraaid met één weerstand ervoor. Het werkt in ieder geval! Het weerstandje wordt wel voelbaar warm. Daarom heb ik bij de definitieve montage iedere LED zijn eigen weerstand gegeven.



Het gele licht combineert niet mooi met de gloeilampjes. Na wat rondkeuzen lijkt het maken van rode sluitlichten me de best haalbare optie. Aan één zijde sluit ik ze aan op de AUX1 (bruin/rood) en aan de andere zijde op de AUX2 (bruin/groen). Beide oranje retourleidingen worden ook gebruikt. Het maakt niet uit welk van de twee je met de AUX-en combineert. De draden van AUX3 en AUX4 heb ik nu verwijderd.
Achter de lichtleiders is een mooie ruimte om de LEDs in te laten verzinken. Voor de aansluitkabels boorde ik achter iedere LED een gaatje van 0,5 mm in het achterschot. Zie de afbeeldingen hieronder:





Tip: verwijder de decoder vóórdat je ook maar met een schroevendraaier naar de electronica wijst. Deze zakjes zijn handig om hem veilig te bewaren tijdens het werk.



Hier zie je de aansluiting aan de decoderzijde. De weerstanden zijn parallel aangesloten en ieder met één LED verbonden. Ik heb ze met wat siliconenkit vast gezet (en geisoleerd waar de krimpkous niet kwam).


Hier de gemonteerde en aangesloten LEDs:



Bij een tussentijdse test bleek dat het licht ook uit de bovenste lantaarn straalde. Met het stukje zilverfolie heb ik geprobeerd om dat tegen te gaan, maar dit helpt niet. Als je de lantaarns onderling perfect lichtdicht wilt maken, zul je de lichtleider moeten onderbreken. Dan moet er voor het witte licht ook een andere oplossing komen. Dat is misschien een klusje voor volgend jaar. Nu eerst alleen rode lichten toevoegen vind ik mooi genoeg.

Aan de motorzijde past het setje van twee weerstanden precies tussen het schot en de magneet.



Aansluiting van de retour.



En nog eens van de andere kant. Je ziet nog net een LED onder de lichtleider zitten. De kabels door het schot geboord en de aansluiting van iedere LED afzonderlijk aan de weerstanden die parallel aan het schot half onder de magneet liggen.


Licht aan!



De kabels moeten naar voren van de decoderplaat weg geleid worden, anders past de bovenbouw er net niet lekker overheen. Een plakbandje voorkomt eventuele kortsluiting tegen de metalen behuizing.



Het resultaat, wit licht af fabriek:


Rood licht van mij:

Het rode licht is duidelijk feller dan het witte licht. Misschien had één LED ook wel volstaan, maar dan was een goede verdeling van het licht lastiger te realiseren. Volgende keer misschien weer een beetje mooier maken.
Re: 3528 naar MFX met 60941 en 60942
Wederom prachtig gedaan! Inderdaad kan het nog wel zinvol zijn om die lichtgeleider te splitsen om lekkage van het rode licht te beperken, maar hé... zo hebben wij hier nog iets om naar uit te kijken voor een volgende update O:-D.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re: 3528 naar MFX met 60941 en 60942
dag Jeroen,

dat is een mooi verslag, het een heel mooi resultaat  :thumbup: :thumbup:

groet,
bert