Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Baanplan van een groentje

Gestart door RoDra woensdag 04 april 2007, 16:39:55

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Baanplan van een groentje
Aangestoken door mijn schoonvader, lijkt het me geweldig om een modelspoorbaan te gaan bouwen. Hiervoor heb ik op zolder een kamer ter beschikking van 2.72 m x 2.66 m. Ik heb gekozen voor Marklin C rails.
Nu ben ik wat banen gaan opzetten in BizzTrainTrack, en mijn vierde baan stemt me eindelijk een beetje tevreden. Hieronder het voorbeeld:


Dit is niveau  -1. De bedoeling is om hier de treinen op te stellen. Ik heb hier gelezen dat meerdere 3-weg wissels achter elkaar problemen kunnen geven met digitaal rijden, is dat waar? In dat geval kan ik namelijk eventueel de 3 horizontale opstelsporen laten vervallen.


Dit is niveau 0. Aan de rechterkant komt een berg waarin de hellingen komen om naar niveau -1 te komen. Om een beetje hoogte te krijgen heb ik een helling nodig van 5% of meer, kan dit? Verder een station, een rangeerterreintje en wat mogelijkheden om van het buitenste spoor naar het binnenste spoor te switchen. In principe moet het mogelijk zijn om 2 treinen rondjes te laten rijden.

Wellicht bouw ik nog een niveau +1, met een spoorlijn over de berg rechts, maar dat is voor de toekomst.

Graag hoor ik van de experts hier op- en aanmerkingen op deze baan, natuurlijk hoor ik graag tips, als groentje in de modelspoorwereld zijnde...
Re: Baanplan van een groentje
En dat noemt ie een groentje! <slik>.....
Mooi baanplan! Ik weet niet wat u met al dat doodlopende spoor wild doen?
Opzich wel leuk, als het een bestemming heeft (is mijn mening). Verder lekker veel rails (altijd leuk).
MVG Jan-Pieter
Re: Baanplan van een groentje
De bedoeling van het doodlopende spoor is om mijn treinen te gaan stallen als ik ze niet gebruik. Nou is 8 opstelsporen misschien wel een beetje overdreven, dus waarschijnlijk komen alleen de onderste 5 er. Ook omdat ik wat negatieve verhalen gehoord heb over de 3 weg wissels...
Re: Baanplan van een groentje
Ziet er goed uit succes met bouwen ervan. Zorg wel ervoor dat je helling niet te steil wordt.

En in bochten en bij het begin en einde van een helling goed afvlakken.





Re: Baanplan van een groentje
Ik heb per helling (omlaag en omhoog) zo'n 15 railstukken om te dalen/stijgen. Welke hoogte kan ik hier maximaal mee overbruggen? Of kan ik beter met spiralen gaan werken? Eigenlijk wil ik minimaal 20 cm tussen de beide niveaus...
Re: Baanplan van een groentje
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Baanplan van een groentje
Hoi RoDra,

Die 20 centimeter tussen de niveau's kun je absoluut vergeten, dat ga je niet halen zonder er een roetsjbaan van te maken.

Ik ben bezig met een baan op een vergelijkbare oppervlakte (zie dit topic) en het blijkt een hele worsteling te zijn om aan tien centimeter tussenruimte te komen zonder dat de helligen echt te steil worden.

Märklin adviseert maximaal 3% maar in de praktijk is 4% ook best te doen. Vijf procent moet je toch echt wel als het maximale beschouwen wil je geen last krijgen van treinen die de helling niet opkomen of onderaan de helling uit de bocht vliegen.

Even rekenen...

Je zegt zo'n 15 railstukken te hebben voor de helling. Als we er vanuit gaan dat die gemiddeld 18 centimeter lang zijn, kom je uit op:

18 cm * 15 = 270 cm

270 cm * 0.05 = 13.5 cm daling (bij 5 %)
270 cm * 0.04 = 10.8 cm daling (bij 4 %)
270 cm * 0.03 =   8.1 cm daling (bij 3%)

Let op: hier moet de dikte van je bovenplaat nog vanaf!

Anders gezegd: als je je aan de 3% houdt kun je op 270 cm maar net de minimale doorrijhoogte voor spoor zonder bovenleiding bereiken. En: als je 20 cm wil halen over die afstand, dan zit je aan een helling van een whopping 8%...

Wel iets om even rekening mee te houden dus!

Succes,

Acido  8)
Re: Baanplan van een groentje
bah, ik was er al bang voor  :) Nou was ik niet van plan om op het onderste niveau onder de draad te gaan rijden, maar ik wil toch wel een beetje tussenruimte hebben... Ik heb dus nu eigenlijk twee keuzes:
1) de hellinglengte moet op 1 of andere manier vergroot worden
2) er moeten 2 spiralen toegepast worden....

iemand nog ideeën?
Re: Baanplan van een groentje
Lid sinds: 2010

Een ding is (nog steeds) zeker : ik spoor WEL!!

offline
Re: Baanplan van een groentje
Rodra,

Davy heeft gereageerd op mijn vraag m.b.t. de problemen met 3-weg wissels. Hij heeft gereageerd via een persoonlijk bericht. Helaas heb ik dat niet meer. < :evil:SPOORLOOS VERDWENEN  :twisted:>. Misschien kun je 'm vragen -via een PB- of hij jou ook zijn ervaringen kan mailen.

Je baanplan ziet er goed uit overigens .....

Groeten
Maarten